1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    140
    31-05-2002

    Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje aan jullie:

    Ik ben een Marokkaanse jongen en ben een berber, nu is het zo dat ik de berberse taal goed onder de knie heb en daar ook heel trots op ben. Wat nu echter mijn probleem is, is het feit dat ik geen arabisch spreek.

    Als arabisch sprekende marokkanen mij aanspreken, moet ik antwoorden in het nederlands en dat maakt mij niks beter dan de gemiddelde willem of piet.

    Ik schaam me dan rot, verder is het voor mij ook van belang dat ik de imam in de moskee wil volgen in het arabisch.

    Al met al vind ik dat een Marokkaan beide zowel het Berbers als het arabisch dient te spreken

    Mijn vraag nu aan jullie is of er iemand is die mij kan helpen met het leren van deze taal.
    En dan bedoel ik niet persoonlijk, nee, maar weet iemand bijvoorbeeld of de loi-cursussen haar vruchten afwerpen of bekend zijn met andere cursussen.

    Ik wil dolgraag de arabische taal leren opdat ik het later ook aan mijn kinderen kan doorgeven, als er iemand is die mijn kan helepen heeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag.

    Alvast bedankt!
    Leef en laat leven

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    73
    08-03-2002

    In nijmegen kan je arabisch les volgen
    MAROKKANEN zijn bemoeizuchtig

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    28
    17-05-2002

    Re: Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

    Origineel gepost door Mrmassimo
    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje aan jullie:

    Ik ben een Marokkaanse jongen en ben een berber, nu is het zo dat ik de berberse taal goed onder de knie heb en daar ook heel trots op ben. Wat nu echter mijn probleem is, is het feit dat ik geen arabisch spreek.

    Als arabisch sprekende marokkanen mij aanspreken, moet ik antwoorden in het nederlands en dat maakt mij niks beter dan de gemiddelde willem of piet.

    Ik schaam me dan rot, verder is het voor mij ook van belang dat ik de imam in de moskee wil volgen in het arabisch.

    Al met al vind ik dat een Marokkaan beide zowel het Berbers als het arabisch dient te spreken

    Mijn vraag nu aan jullie is of er iemand is die mij kan helpen met het leren van deze taal.
    En dan bedoel ik niet persoonlijk, nee, maar weet iemand bijvoorbeeld of de loi-cursussen haar vruchten afwerpen of bekend zijn met andere cursussen.

    Ik wil dolgraag de arabische taal leren opdat ik het later ook aan mijn kinderen kan doorgeven, als er iemand is die mijn kan helepen heeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag.

    Alvast bedankt!


    Ik heb precies hetzelfde probleem, ik versta het wel maar kan niet/moeilijk antwoorden , zeer frustrerend!!
    Ik heb ook vaak gedacht aan een cursus en ik ga er ook mee beginnen want ik vind het echt vervelend vooral als we in Marokko zijn otver: , ik heb al geinformeerd en in elke plaats is een taleninstituut waar je terecht kunt, zie telefoongids of op internet. Je kunt natuurlijk ook in een moskee arabische lessen volgen, volgens mij geven ze dat alleen in het weekend, maar dat zou je na kunnen vragen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, in ieder geval veel succes!! :duim:

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    140
    31-05-2002

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties!, tot nu toe dan....

    Het is verder zo dat bij ons de moskee, geen gelegenheid biedt voor arabische les, ze hebben namelijk prioriteit gegeven aan een winkeltje waar ze brood etc. verkopen.

    Juist daarom ben ik op zoek naar alternatieven!

    Dus reacties cq. aanbevelingen zijn van harte welkom!

    Mzl

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    44
    15-05-2002

    MRmassimo,

    Ga een half jaartje naar marokko, dan ga je het ook vloeiend spreken..

  6. #6
    bla bla bla

    Reacties
    2
    30-05-2002

    HALLO

    ER IS EEN CURSUS ARABICHE TAAL OP DE UNIVERSITEIT IN NIJMEGEN DEZE SCHIJNT ERG GOED TE ZIJN ER WORDT MET NAME OP DE UITSPRAAK GELET EN NATUURLIJK HET LEZEN EN SCHRIJVEN DAAR ZIJN OOK SPOEDCURSUSSEN VOOR


    IK WOU TROUWENS OOK EVEN ZEGGEN DAT IK HET ERG GOED VAN JE VIND DAT JE ER VOOR OPEN STAAT VEEL MENSEN ZIJN DAAR TE TROTS VOOR!!!!! SUCCES

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    38
    20-03-2002

    salam oe halaikoem,

    ik kan me het heel goed voorstellen, dat alleen de berberse taal niet voldoende is om je te redden, gezien jij er ook de moeite voor neemt om alternatieven te zoeken..
    daar ik les geef in het arabisch, kan ik je zeker wat adviseren!..Het is tegenwoordig zo dat je via b.v LOI een cursus marrokaans kunt bestellen en ik weet van ervaring dat veel daar baat bij hebben gehad..een bezoek aan de bieb is ook aan te raden( boeken, en vertaling van nederland naar het marokkaans), en verder is het belangrijk dat je het geoefende ook in de praktijk toepast!....grappig en ik ben nu bezig om het berbers onder de knie te krijgen..hahaha..el moehim ..ik hoor het wel..

  8. #8
    ^,,^

    Reacties
    1.514
    14-12-2004

    Citaat Geplaatst door doukalia26
    salam oe halaikoem,

    ik kan me het heel goed voorstellen, dat alleen de berberse taal niet voldoende is om je te redden, gezien jij er ook de moeite voor neemt om alternatieven te zoeken..
    daar ik les geef in het arabisch, kan ik je zeker wat adviseren!..Het is tegenwoordig zo dat je via b.v LOI een cursus marrokaans kunt bestellen en ik weet van ervaring dat veel daar baat bij hebben gehad..een bezoek aan de bieb is ook aan te raden( boeken, en vertaling van nederland naar het marokkaans), en verder is het belangrijk dat je het geoefende ook in de praktijk toepast!....grappig en ik ben nu bezig om het berbers onder de knie te krijgen..hahaha..el moehim ..ik hoor het wel..
    dat was 2,5 jaar geleden...

  9. #9
    MVC QUEEN

    Reacties
    1.660
    29-12-2004

    Ik wil jullie wel les geven, heb in de plaatselijke moskee een poosje Berberse oudere vrouwen geholpen met het Arabische taal.

    Alif

    elbaa

    eltaa


    althaa

    alga

    aldiem

    al7e

    aldel

    alzel

    Eindelijk jij en ik, wij samen

  10. #10
    Hoop In Bange Dagen

    Reacties
    530
    30-11-2004

    In mijn ogen ben jij niet minder als een andere Marokkaan die wél Arabisch kan. Dat je goed Nederlands kan heeft naar mijn mening een grotere prioriteit aangezien je hier woont.
    In het Land der Blinden is Eénoog koning.