1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    202
    08-11-2004

    Huwelijk

    Is het niet zo dat als je alles doet wat je man zegt, dat hij daar misbruik van gaat maken en steeds meer van je gaat vragen (eisen)? Hoe zorg je ervoor dat dat niet gebeurt, nooit doen wat hij zegt?

    Wie heeft daar een antwoord op?

  2. #2
    Geen 18.

    Reacties
    4.081
    04-05-2003

    Je moet een keer NEE kunnen zeggen. Zo laat je zien dat je ook een mening hebt. Als je altijd doet wat hij zegt, laat je zien dat je het wel met hem eens bent. Hij hoeft er nooit lang over na te denken om het met je te bespreken, want je vindt het toch wel goed. Lieverd, zeg een keer Nee als het terecht is. Laat zien dat je ook een mens bent met behoeften,

    Mijn zus heeft een hele lieve man die alles voor haar wilt doen. Alhamdoelilah.
    Hij helpt heel vaak met het huishouden. Hij liet zich een beetje over zich heen lopen. Mijn zus ging op een dag bij iemand op bezoek en liet een briefje achter. Op dat briefje stond of hij de kleren van het balkon wilde halen. Nou toen mijn zus thuis kwam zag ze die kleren nog op het balkon hangen. Hij zelf zat lekker tv te kijken. Ze zag meteen in wat ze fout deed. Ze liep over hem heen, ze maakte misbruik van zijn liefheid en hulp. Sindsdien vroeg ze het hem smekend...

    Sub7anaAllah.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    202
    08-11-2004

    Bedankt voor je reactie meid, je bent het dus met me eens.

    Waar ik dan mee zit is dat je in de Islam gehoorzaam moet zijn aan je man, wat dan als je iets niet wil doen wat hij wil? Moet je dat dan toch doen al is het met tegenzin?

  4. #4
    Geen 18.

    Reacties
    4.081
    04-05-2003

    Citaat Geplaatst door karima82
    Bedankt voor je reactie meid, je bent het dus met me eens.

    Waar ik dan mee zit is dat je in de Islam gehoorzaam moet zijn aan je man, wat dan als je iets niet wil doen wat hij wil? Moet je dat dan toch doen al is het met tegenzin?

    Ik ben het inderdaad met je eens. Een man is net een kind. Sorry, maar zo zie ik het echt. Als een kind slechte dingen doet ,terwijl zijn moeder toekijkt en niets zegt, dan zal dat kind dus door blijven gaan met het geen waar hij mee bezig was. Immers niemand zegt dat hij moet stoppen omdat.....het slecht is. Dit kind kent zijn grens dan niet, omdat het hem niet aangeleerd is. Hij kent de regels niet.

    Natuurlijk moet je jouw man gehoorzamen, maar waar leg je jouw eigen grens? Het gaat er om dat jullie samen beslissingen nemen en dingen doen die niet in strijd zijn met de Islam. Ik weet niet welke dingen hij allemaal van jou vraagt, maar als zijn eisen in de Islam correct zijn en je bent het er niet mee eens, kun je het met hem er nog altijd over hebben. Misschien dat er een andere weg is dat jullie beiden tevreden zal stellen. Sleutel is dan toch echt communicatie. Je moet niet stil blijven en alles doen wat hij zegt. Zo zul je je minderwaardig gaan voelen, je voelt je niet meer goed in je vel etc etc. Pas daar mee op, zuster. Dat kan voor veel narigheid in je huwelijk zorgen. Je zal hem zien als iemand die geen gevoelsn heeft. Alleen is dat niet waar. Het ligt dan echt aan jou omdat je niet laat horen hoe je zelf over bepaalde dingen denkt.



    Ik wil je een advies geven: Laat altijd weten hoe je over bepaalde dingen denkt. Zo kan hij rekening met je houden.

    Wa Assalamoe allaikoem,


  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    202
    08-11-2004

    Hij wil me van alles en nog wat opdringen. Hij heeft altijd geleerd (heel zijn familie is zo) dat een vrouw moet doen wat haar man wil. Maar ik kan daar niet tegen. Ik zeg geen nee als hij me iets netjes vraagt, maar als hij zegt dat ik het moet dan word ik gek en ga ik het dus ook niet doen.
    Maar ik kan er niet tegen, het is elke keer weer, ik weet niet hoe ik hem duidelijk moet maken dat hij ook eens mijn mening moet vragen en dat ik wel wat te zeggen heb. Hij zegt dus dat ik niks te zeggen heb en dat hij de baas is en anders.................

  6. #6
    Geen 18.

    Reacties
    4.081
    04-05-2003

    Citaat Geplaatst door karima82
    Hij wil me van alles en nog wat opdringen. Hij heeft altijd geleerd (heel zijn familie is zo) dat een vrouw moet doen wat haar man wil. Maar ik kan daar niet tegen. Ik zeg geen nee als hij me iets netjes vraagt, maar als hij zegt dat ik het moet dan word ik gek en ga ik het dus ook niet doen.
    Maar ik kan er niet tegen, het is elke keer weer, ik weet niet hoe ik hem duidelijk moet maken dat hij ook eens mijn mening moet vragen en dat ik wel wat te zeggen heb. Hij zegt dus dat ik niks te zeggen heb en dat hij de baas is en anders.................
    Dan dreigt hij met iets govoeligs? Hij daagt je uit.
    Ik hoop alleen dat jullie wel goed met elkaar kunnen communiceren? Kunnen jullie goed met elkaar praten?

    Anders wat? Wat wil hij daarmee bereiken?

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    202
    08-11-2004

    Hij wil daarmee bereiken dat ik doe wat hij wil, dat ik bang voor hem word ofzo.
    Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan, want ik begin wel bang voor hem te worden.

  8. #8
    Geen 18.

    Reacties
    4.081
    04-05-2003

    Dus je laat het toe zonder je eigen charmes in het net te gooien? Laat ook zien dat jij het ook meent. Laat zien dat je sterk bent, ook al ben je van binnen zo bang voor hem. Laat zien dat je niet bang bent.

    Laat het niet toe dat hij je geestelijk breekt. Laat je stem horen.

    Ben je pas getrouwd?

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    202
    08-11-2004

    Ik probeer het, maar alles wat ik zeg draait hij om.

    ik ben nog geen jaar getrouwd

  10. #10
    Geen 18.

    Reacties
    4.081
    04-05-2003

    Sub7anaAllah.

    Zeg eens, hoe wil jij verder leven?

  11. #11
    BintEnaas met HIJAAB

    Reacties
    1.589
    08-04-2002

    Lieve Karima,

    Alles wat jij doet voor hem/ omdat hij dat van je vraagt doe je omwillen van Allah. Vergeet aub niet dat als een schepsel je ondankbaar is/ niet waardeert dat Allah het wel doet.

    Je man een plezier doen door de was te doen, lekker te koken, een schoon huis te hebben en goed voor hem te zorgen doe je voor hem omwille van Allah en niet omdat je dat nou eenmaal hoort te doen. Het is uit goedheid van jou dat je dat doet.

    Wat betreft dat hij steeds meer gaat eisen... Ik vind dat je dingen moet kunnen bespreken en dat hij aandachtig en met respect naar je luistert. Als hij een keer thuis is en jij gaat weg dan kun je ook tegen hem zeggen of hij (omdat hij een geweldige vent is waar je veel omgeeft en van houdt baraka Allah fieh) ff kan stof zuigen en de was ophangen). Het moet van beide kanten komen.
    Bovendien als hij jou bedankt voor wat je allemaal voor hem doet/ voor het feit dat je hem altijd tevreden wilt stellen, dan is het leven mooi, vol zoetheid en liefde. Macha Allah... wat klint dit geweldig zeg!

    Angst in een huwelijk is een slechte zaak. Je moet gelijkwaardig zijn en moet elkaar helpen en waarderen. Het is geen kwestie van in opstand komen, maar meer ook hem iets 'voor jou' laten doen omdat jullie het samen moeten rooien.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Graag zie ik je reactie tegemoet!

    Wassalaam

  12. #12
    BintEnaas met HIJAAB

    Reacties
    1.589
    08-04-2002

    Citaat Geplaatst door karima82
    Hij wil me van alles en nog wat opdringen. Hij heeft altijd geleerd (heel zijn familie is zo) dat een vrouw moet doen wat haar man wil. Maar ik kan daar niet tegen. Ik zeg geen nee als hij me iets netjes vraagt, maar als hij zegt dat ik het moet dan word ik gek en ga ik het dus ook niet doen.
    Maar ik kan er niet tegen, het is elke keer weer, ik weet niet hoe ik hem duidelijk moet maken dat hij ook eens mijn mening moet vragen en dat ik wel wat te zeggen heb. Hij zegt dus dat ik niks te zeggen heb en dat hij de baas is en anders.................
    In zulke gevallen krijg je je recht niet, maar die eis je op. Als hij een beslissing heeft genomen, dan zeg jij dat jij het er niet mee eens bent. Je houdt voet bij stuk, safi! Als jij iets wilt, dan wil jij dat niet! Of hij moet je met argumenten overtuigen waarom zijn mening wel telt/ gelijk heeft en de jouwne/jij niet.

    Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat jij niet in het begin je mening hebt laten tellen. Dat jij toen niet je mening gaf en duidelijk hebt gemaakt dat jij bepaalde zaken anders ziet. Dat zijn familie zo is, wil niet zeggen dat jullie op die manier door moeten gaan.

    ديتول دض الجراثيم


  13. #13
    Mijn lieve dochter..

    Reacties
    2.286
    10-10-2005

    Ik snap niet waarom men niet met elkaar communiceert, als jij iets niet wil moe je het zeggen, in t begin is t moeilijk maar het gaat hierom om je huwlijk niet je stage van 6 mnden ofzo!!!

    Bovendien wat voor huwlijk heeft een vrouw met haar man [niet eens zo lang getrouwt] als je bang voor hem bent!

    Je moet open zijn voor hem en zo stelt hij zich ook open, zo kan je hem alles vertellen en hij jou............

    ik blijf dit moeilijk vinden waarom veel marokkaanse vrouwen bang zijn om hun man wat te vragen of nee te zeggen..................

    ik hoop insaallah dat het goed komt...want die zuster- power? en emansipatie? ik weet nniet hoor.............

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.972
    05-02-2006

    Citaat Geplaatst door karima82
    Hij wil me van alles en nog wat opdringen. Hij heeft altijd geleerd (heel zijn familie is zo) dat een vrouw moet doen wat haar man wil. Maar ik kan daar niet tegen. Ik zeg geen nee als hij me iets netjes vraagt, maar als hij zegt dat ik het moet dan word ik gek en ga ik het dus ook niet doen.
    Maar ik kan er niet tegen, het is elke keer weer, ik weet niet hoe ik hem duidelijk moet maken dat hij ook eens mijn mening moet vragen en dat ik wel wat te zeggen heb. Hij zegt dus dat ik niks te zeggen heb en dat hij de baas is en anders.................


    bij mij is het zo dat hij wel weet wat wel en niet kan bij mij en daar rekening meehoudt maar zijn familie is net als die van je man ongeveer, allemaal van die ja-knikkende wijven, en dan voelt hij zich verplicht stoer te doen wanneer zij er zijn, dat irriteert mij, want ik zeg dat ik dat juist van hem waardeer dat hij anders is, maar soms moeten ze zich tegen anderen beschermen omdat ze anders uitgelachen worden, het is moeilijk, maar kijk ik vind het niet erg dat jij veel doet voor hem maar maak hem wel duidelijk dat jij dat voor hem doet en zeg hem dat hij ook wat voor jou moet doen

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.972
    05-02-2006

    Citaat Geplaatst door BintElmagreb
    In zulke gevallen krijg je je recht niet, maar die eis je op. Als hij een beslissing heeft genomen, dan zeg jij dat jij het er niet mee eens bent. Je houdt voet bij stuk, safi! Als jij iets wilt, dan wil jij dat niet! Of hij moet je met argumenten overtuigen waarom zijn mening wel telt/ gelijk heeft en de jouwne/jij niet.

    Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat jij niet in het begin je mening hebt laten tellen. Dat jij toen niet je mening gaf en duidelijk hebt gemaakt dat jij bepaalde zaken anders ziet. Dat zijn familie zo is, wil niet zeggen dat jullie op die manier door moeten gaan.

    ik denk eerder hij is niks anders gewend dus moet zij hem ombuigen, met geduld en beleid