1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    194
    06-01-2003

    Abbas en Arafat maken ruzie. Wordt het ooit wat met een Palestijnse regering?

    Arafat en Abbas in de clinch over kabinet


    JERUZALEM/WASHINGTON - De Palestijnse premier Mahmud Abbas (Abu Mazen) weigert verder te praten met president Yasser Arafat over de vorming van een nieuw kabinet. Dat heeft een van zijn medewerkers in Ramallah dinsdag gezegd.

    Abbas liep zaterdag weg uit kabinetsbesprekingen toen Arafat de aanstelling van Mohammad Dahlan als minister van Binnenlandse Zaken blokkeerde. Zondag dreigde Abbas zelfs ontslag te nemen. Sindsdien hebben de president en de premier geen rechtstreeks contact meer gehad.

    Middernacht

    Abbas heeft tot woensdagavond laat de tijd om een nieuw kabinet presenteren. Om middernacht verstrijkt de wettelijke termijn van vijf weken voor de vorming van een regering. Palestijnse parlementariërs en leden van de Fatah-beweging van Arafat doen nog verwoede bemiddelingspogingen.

    Adviseur Nabil Abu Rudeina van de president zei dinsdag: "de komende 24 uur zijn heel belangrijk. Of Abu Mazen presenteert een regering, of Arafat benoemt een nieuwe premier om die te vormen". De bemoeming van Abbas op de nieuwe post van premier had de steun van de Verenigde Staten, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties. Zij achten hem in staat de Palestijnse Autoriteit te hervormen door beperking van de macht van Arafat, die de VS en Israël verdenken van terrorisme.

    Lijden

    De VS, de VN, de EU en Rusland vormen het zogenoemde kwartet, dat een vredesplan voor het Midden-Oosten heeft uitgewerkt. Rusland heeft er dinsdag bij Arafat op aangedrongen zich niet langer te bemoeien met de vorming van een regering door zijn premier. De Russische gezant voor het Midden-Oosten, Andrej Vidovin, zei dat de Palestijnen de al weken durende regeringscrisis moeten "beëindigen voordat het te laat is". Volgens hem wordt zonder de nieuwe regering het lijden van het Palestijnse volk alleen maar verlengd.

    De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Silvan Shalom zei maandag in een telefoongesprek met zijn Amerikaanse collega Colin Powell bezorgd te zijn dat de nieuwe premier niet voldoende vrijheid krijgt om een kabinet te vormen. "Zelfs als het Mahmud Abbas lukt een regering te vormen, is het nog maar de vraag of Arafat de nieuwe premier zijn gang laat gaan bij de invoering van hervormingen", aldus Shalom.

    Vrede

    De Verenigde Staten benadrukten maandag de noodzaak van een nieuwe regering onder leiding van Mahmud Abbas voor het vredesproces. Volgens woordvoerder Fleischer van het Witte Huis is het belangrijk dat de Palestijnse Autoriteit de hervormingskoers voortzet, zo zei hij dinsdag. President Bush houdt de situatie volgens Fleischer nauwlettend in de gaten.

    Palestijnse staat

    Ook de Britse premier Tony Blair en de Japanse minister van Buitenlandse Zaken Yoriko Kawaguchi hebben zich in de Palestijnse regeringscrisis gemengd. Beiden hebben erover gebeld met Arafat. Maandagavond had de Egyptische president Hosni Mubarak dat gedaan. Hij benadrukte dat de benoeming van het Palestijnse kabinet een voorwaarde is voor de bekendmaking van het internationale vredesplan van het kwartet, dat voorziet in de oprichting van een Palestijnse staat in 2005.


    Nu mijn vraag aan jullie, ik weet dat iedereen op dit forum enorm betrokken is bij de Palestijnen, dus kom op met je mening.
    Wat moet er gebeuren? Moet Arafat (een deel van) zijn macht afstaan aan Abbas, zodat er een Palestijnse regering gevormd kan worden? Of mag Arafat nog langer doormodderen als alleenheerser (zo zie ik het)?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    106
    05-04-2003

    Als Arafat en zijn corrupte bent geen afstand doen van de macht wordt het nooit wat met een palestijnse regering. Ze zijn dan als gesprekspartners volstrekt niet serieus te nemen, en terecht. Arafat geeft meer om al die miljoenen dollars die hij de afgelopen jaren bijeen heeft gesprokkeld dan om zijn volk. Arafat has got to go! In ieder geval zijn bejaarde en trillende klep dichthouden.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    297
    13-04-2003

    OOOOH GRIETJE toch. Het verbaasd me dat je de islam er weer niet bij hebt gehaald. Al dat gevinger , daarmee moet het toch mee afgelopen zijn. De ziekte van meneer Pista is blijkbaar besmettelijk.



    AMAZOULLOU

    DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
    AMAZOULLOU LEERT ZIJN VOLK VECHTEN

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    194
    06-01-2003

    Origineel gepost door Amazoullou
    OOOOH GRIETJE toch. Het verbaasd me dat je de islam er weer niet bij hebt gehaald. Al dat gevinger , daarmee moet het toch mee afgelopen zijn. De ziekte van meneer Pista is blijkbaar besmettelijk.



    AMAZOULLOU

    DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
    Maar Amazoullou, blijft je reactie hierbij? Heb je dan geen mening over het politieke wel en wee van je onderdrukte Palestijnse broeders?

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    297
    13-04-2003

    Eerlijk gezegd niet nee. Wil je weten waarom ? Neem de moeite om dit te lezen.

    http://users.skynet.be/bk291253/luccat.htm


    AMAZOULLOU

    DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN


    PS : GEEN ENKEL Arabisch land (de bevolking) heeft iets over zichzelf te zeggen dankzij de westerse wereld en dat zal ook zo blijven zolang de westerse wereld dictaturen in het zadel helpt en aan de macht houdt.
    AMAZOULLOU LEERT ZIJN VOLK VECHTEN

  6. #6
    oude garde

    Reacties
    2.270
    09-02-2003

    Interessante topic
    Ie rdi 3lia sba7 oe 3shia! xyz

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    297
    13-04-2003

    Ja ? Wat is er zo interessant aan ?


    AMAZOULLOU

    DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
    AMAZOULLOU LEERT ZIJN VOLK VECHTEN

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    194
    06-01-2003

    Origineel gepost door Amazoullou
    Eerlijk gezegd niet nee. Wil je weten waarom ? Neem de moeite om dit te lezen.

    http://users.skynet.be/bk291253/luccat.htm


    AMAZOULLOU

    DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN


    PS : GEEN ENKEL Arabisch land (de bevolking) heeft iets over zichzelf te zeggen dankzij de westerse wereld en dat zal ook zo blijven zolang de westerse wereld dictaturen in het zadel helpt en aan de macht houdt.
    Ik heb het stuk gelezen. Goed onderbouwd met bronnen enzo, maar het is zoals zoveel publicaties over het zionisme een bepaalde interpretatie van de feiten. De auteur behandelt de feiten die zijn standpunt ondersteunen en noemt niet de feiten die zijn standpunt aantasten. Het is kortom, een kant van het verhaal en het laat weer eens zien hoe ongelooflijk gecompliceerd de hele zaak is. Ik heb inmiddels heel wat boeken gelezen over het joods-Palestijns conflict, zowel pro-zionist als anti-zionistisch, en ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik weet niet wat de adsolute waarheid is. Wat ik wel weet is dat de noodzaak tot een oplossing groter is dan ooit. Die oplossing zal moeten komen van de mensen die niet claimen de waarheid in pacht te hebben, maar die praktisch redeneren en inzien dat het een kwestie van geven en nemen is.