1. #1
    lid met hart en ziel

    Reacties
    297
    23-04-2002

    MVC Premium MVC Premium

    Wat vinden jullie van POSITIEVE discriminatie

    Hoi allemaal, Ik ben benieuwd wat iedereen hier vindt van positieve discriminatie.
    Ikzelf had een aantal jaren geleden mijn opleiding afgerond en was op zoek naar gericht werk. Omdat ik geen zin had om alle bedrijven af te gaan, heb ik telefonisch contact met ze opgenomen. Gezien het feit dat ik hier in Nederland geboren ben, kan niemand horen dat ik van oorsprong een Marokkaanse ben. Ik belde een bedrijf met de vraag of ze een vacature hadden. Nou dat hadden ze niet. Maar ik had ook ergens gelezen dat in deze bedrijfstak meer allochtonen te werk gesteld moesten worden. Dus ik zei dat tegen die man aan de telefoon. Zijn antwooord was, "ben jij een allochtoon dan", en toen ik zei dat het inderdaad zo was werd ik onmiddelijk uitgenodigd voor een gesprek en gezien het feit dat ik aan alle eisen voldeed, werd ik aangenomen.
    Nu na jaren vraag ik me af, hoe het was afgelopen als ik gewoon een nederlandse vrouw was geweest. En is POSITIEVE discriminatie dan ineenkeer geen discriminatie meer. Ik ben benieuw wat jullie ervan vinden

  2. #2
    Columnist

    Reacties
    187
    18-03-2001

    Positieve discriminatie,

    vind ik pure onzin, als iemand mij alleen aanneemt omdat ik een allochtoon ben dan word ik niet aangenomen vanwege mij kwaliteiten maar vanwege mijin afkomst. Ookal is het een hele leuke baan ik zou hem toch weigeren.

    Maar dat positieve discriminatie komt zelden voor, meestal wordt je juist gediscrimineerd omdat je allochtoon bent. Een vriend van mij die net zijn HBO informatica afhad stuurde een bedrijf zijn CV op echter zonder foto. Hij had trouwen een achternaam waaraan je niet kon zien het hij Marokkaanse was. Er werd heel erg spontaan gereageerd op zijn CV en er werd direct een afspraak gemaakt voor sollicitatiegesprek. Toen hij daar aankwam werd er dus gezegd dat hij daar nier kon werken vanwege een aantal zaken.
    Picture me rollin' in that kadett '77

  3. #3
    Tou Do May

    Reacties
    1.441
    28-03-2002

    Re: Wat vinden jullie van POSITIEVE discriminatie

    Origineel gepost door angeleyes
    Hoi allemaal, Ik ben benieuwd wat iedereen hier vindt van positieve discriminatie.
    Ikzelf had een aantal jaren geleden mijn opleiding afgerond en was op zoek naar gericht werk. Omdat ik geen zin had om alle bedrijven af te gaan, heb ik telefonisch contact met ze opgenomen. Gezien het feit dat ik hier in Nederland geboren ben, kan niemand horen dat ik van oorsprong een Marokkaanse ben. Ik belde een bedrijf met de vraag of ze een vacature hadden. Nou dat hadden ze niet. Maar ik had ook ergens gelezen dat in deze bedrijfstak meer allochtonen te werk gesteld moesten worden. Dus ik zei dat tegen die man aan de telefoon. Zijn antwooord was, "ben jij een allochtoon dan", en toen ik zei dat het inderdaad zo was werd ik onmiddelijk uitgenodigd voor een gesprek en gezien het feit dat ik aan alle eisen voldeed, werd ik aangenomen.
    Nu na jaren vraag ik me af, hoe het was afgelopen als ik gewoon een nederlandse vrouw was geweest. En is POSITIEVE discriminatie dan ineenkeer geen discriminatie meer. Ik ben benieuw wat jullie ervan vinden
    Kijk jij noemt het POSITIEVE discriminatie ...Maar dat is het niet !!!
    Bij discriminatie moet je vanuit vers!!!chillende standpunten kijken !!
    En doe je dat met dit geval !!! ...dan concludeer je wel anders !!!

    Ten eerste is het positief voor de Allochtone ...maar voor de autochtone is het weer een negatieve situatie

    En ten tweede : is het negatieve discriminatie omdat het werk aan de allochtone wordt gegeven ...Waarom... om ze van de straat en dergelijke activiteiten af te houden !!! dat is negatief
    ...en het verschilt dus per persoon !!! ... ik vind het negatief ...maar alie denkt weer van jah lekker meegenomen !!!

    Maar om een eindeloze discusie te voorkomen ...Zal ik zeggen wat ik er van zou vinden !!!(de situatie)

    Ik zou er wel blij mee zijn maar er zal altijd een ding in me hoofd rondhangen "waarom" !!!

    nou beslema

    MvG Kamal
    ...

  4. #4
    lid met hart en ziel

    Reacties
    297
    23-04-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Hoi najim,
    Het verhaal wat je vertelt over je vriend is inderdaad een verhaal dat je vaker hoort dan het verhaal van mij. Maar eigenlijk is mijn stelling, stel je voldoet aan alle eisen die gesteld worden voor dat beroep, en er zijn ook een aantal hollanders die aan die eisen voldoen. Ze pikken jouw eruit omdat jij toevallig een allochtoon bent of een vrouw bent. Zou je dan die baan aannemen.
    En igzeneej, IK noem het geen positieve discriminatie, maar het is een woord wat zo in de volksmond wordt gelegd door de regering. Want zij zijn een beleid gestart om meer allochtonen aan het werk te krijgen in de wat hogere functies binnen onze maatschappij. Ieder bedrijf dat een bepaald aantal allochtonen aannam kreeg een tijd terug een subsidie van het rijk. Of dat is om mensen van de straat af te houden betwijfel ik. Het is denk ik om allochtonen ook een kans te geven een hogere positie in deze maatschappelijke ladder te beklimmen. En voor de bedrijven is die subsidie ook wel lekker. groetjes en fijn dat jullie gereageerd hebben.

  5. #5
    Tou Do May

    Reacties
    1.441
    28-03-2002

    Zo aardig is de regering ook weer niet !!! ...denk na een gunst krijg je niet zomaar !!! ...er zit bijna altijd iets achter ...je kunt de allochtonen beter laten werken dan een uitkering geven (dan geef je ze geld terwijl ze niks doen)

    en zo denk ik erover maar meningen kunnen verschillen !!!

    doei

    kamal
    ...

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.412
    30-10-2001

    Ik ben voor positieve discriminatie:duim:!! En waarom? dat vertel ik jullie wel later want het is best wel langdradig.
    Wie de waarheid spreekt,
    hoeft nooit na te denken..........

  7. #7
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    Red face soms is het meegenomen

    soms denk ik ja, het is meegenomen als je aangenomen wordt om je afkomst. warom zeg ik dit, nou. ik had voor de avgelopen zomer vakantie ontslag genomen bij bedrijf waar ik toen werktte, ik dacht ja in mijn vak kan je zo werk vinden, werk zat. maar na mijn vakantie begon ik te solliceteren maar te vergeefs, ik lreeg niet eens antwoorden teug, van nee of we hebben een ander of wat dan ook. bij een bedrijf had ik toen twee keer een brief gestuurd plus cv en nee hoor, geen antwoord, een maand na mijn laatste brief zag ik de vakature nog steeds hangen, daar wordt je toch ziek van of niet. op zo'n moment denk ik er is geen bedrijf die het liefst allochtonen aan neemt???. maar gelukkig is het allemaal goed gekomen, na drie maanden thuis te hebben gezeten, heb ik nu een contract getekend bij een groot internaat.

    ps: om misverstanden te voorkomen, de branch waar ik had gesolliceteerd toen was laboratorium techniek( werk in overvloed)

  8. #8
    Superlid

    Reacties
    7.520
    05-11-2005

    ik ben tegen positieve discriminatie

    je hebt talent of je hebt geen talent, punt.

  9. #9
    Allahoema bareek

    Reacties
    5.704
    30-05-2003

    Citaat Geplaatst door Wayagher
    ik ben tegen positieve discriminatie

    je hebt talent of je hebt geen talent, punt.
    precies...

    positieve discriminatie bestaat gewoon niet
    06-05-2011
    Hou je aan Allaah en je zal Hem vóór jou vinden, maak jezelf kenbaar bij Allaah in tijden van voorspoed, dan zal Allaah jou kennen in tijden van tegenspoed. En weet dat datgene wat jou ontgaat, niet geschreven stond om jou te treffen, en datgene wat jou treft niet geschreven stond om jou te ontgaan. Weet ook dat de overwinning na het oefenen van geduld komt, en dat de oplossing na het probleem komt, en dat er na moeilijke tijden gemakkelijke tijden komen. (Ahmad Abu Ya'la)

  10. #10
    peacefull believer

    Reacties
    1.436
    13-05-2004

    MVC Premium MVC Premium
    discriminatie is discrimantie
    kun je wel 1 groep positief discrimineren maar de andere is dus negatief gediscrimineerd

    ik ben voor gelijke kansen voor iederen
    Awakened by your love,
    I flicker like a candle's light
    tryin to hold on in the dark.
    Yet, you spare me no blows
    and keep asking,
    "Why do you complain?"

    Jelaluddin Rumi (1207-1273)

  11. #11
    lekker alleen

    Reacties
    1.568
    10-11-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Najim
    Positieve discriminatie,

    vind ik pure onzin, als iemand mij alleen aanneemt omdat ik een allochtoon ben dan word ik niet aangenomen vanwege mij kwaliteiten maar vanwege mijin afkomst. Ookal is het een hele leuke baan ik zou hem toch weigeren.

    Maar dat positieve discriminatie komt zelden voor, meestal wordt je juist gediscrimineerd omdat je allochtoon bent. Een vriend van mij die net zijn HBO informatica afhad stuurde een bedrijf zijn CV op echter zonder foto. Hij had trouwen een achternaam waaraan je niet kon zien het hij Marokkaanse was. Er werd heel erg spontaan gereageerd op zijn CV en er werd direct een afspraak gemaakt voor sollicitatiegesprek. Toen hij daar aankwam werd er dus gezegd dat hij daar nier kon werken vanwege een aantal zaken.



    tzzz man zo erg voor hem

  12. #12
    lekker alleen

    Reacties
    1.568
    10-11-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door MocrowGirlBella
    precies...

    positieve discriminatie bestaat gewoon niet

    ach jah sommige mensen hierzo..roepen altijd de gekste en de raarste dingen

  13. #13
    Mama van 2 kids

    Reacties
    848
    09-08-2006

    oznin
    is het zelfde als = positieve racisme , ofzo
    gwn raar

    Mama van Sofia en Soufiane


  14. #14
    MVC Premium

    Reacties
    2.050
    11-05-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Positieve discriminatie bestaat niet.

  15. #15
    la illaha illallah!

    Reacties
    1.473
    15-02-2004

    Citaat Geplaatst door angeleyes
    Hoi allemaal, Ik ben benieuwd wat iedereen hier vindt van positieve discriminatie.
    Ikzelf had een aantal jaren geleden mijn opleiding afgerond en was op zoek naar gericht werk. Omdat ik geen zin had om alle bedrijven af te gaan, heb ik telefonisch contact met ze opgenomen. Gezien het feit dat ik hier in Nederland geboren ben, kan niemand horen dat ik van oorsprong een Marokkaanse ben. Ik belde een bedrijf met de vraag of ze een vacature hadden. Nou dat hadden ze niet. Maar ik had ook ergens gelezen dat in deze bedrijfstak meer allochtonen te werk gesteld moesten worden. Dus ik zei dat tegen die man aan de telefoon. Zijn antwooord was, "ben jij een allochtoon dan", en toen ik zei dat het inderdaad zo was werd ik onmiddelijk uitgenodigd voor een gesprek en gezien het feit dat ik aan alle eisen voldeed, werd ik aangenomen.
    Nu na jaren vraag ik me af, hoe het was afgelopen als ik gewoon een nederlandse vrouw was geweest. En is POSITIEVE discriminatie dan ineenkeer geen discriminatie meer. Ik ben benieuw wat jullie ervan vinden

    Die Nederlandse vrouw kan elders makkelijker een baan krijgen, jij niet.

    Op zich is positieve discriminatie een optie op de werkloosheid bij ''allochtonen'' weg te nemen, maar ik vind dat men dit niet mag overdrijven. Dit moet alleen gebeuren in het uiterste geval en dat is het nu wel.
    Als er geen positieve discriminatie plaatsvindt is het zeker dat het voor allochtonen nog moeilijker wordt om een baan te vinden. Nood breekt wet in dit geval, dan maar dus positieve discriminatie