1. #1
    .:GelukkigGetrouwd:.

    Reacties
    3.998
    18-08-2002

    De Geboorte In De Islam..

    1.De bekendmaking, felicitaties en visites:

    In het geval dat iemand eerder op de hoogte is van iemands pasgeboren baby, dient hij het initiatief te nemen om de vader het nieuws te gaan brengen. Het nieuws dat er een meisje is geboren dient op dezelfde manier verwelkomd te worden als wanneer er een jongen geboren is, en men moet dankbaar zijn tegen Allah. Het eerste dat gedaan moet worden als de baby geboren is, is de adhaan (de oproep tot het gebed), in zijn of haar oor te zingen. Het tweede is vocht van een dadel die tot fijne pulp is gekauwd, in de baby’s mond aan te brengen. Dit is niet verplicht maar aanbevolen (Soenna*). Felicitaties is een vorm van vreugde die de familie aan de ouders meedelen. Dit kan in elke vorm uitgedrukt worden. Het is een absoluut on-islamitische daad om felicitaties en goede wensen over te brengen bij de geboorte van een jongen, maar dit achterwege te laten in geval van een meisje. Het antwoord op een felicitatie kan luiden als volgt: "Dank u wel", waaraan toegevoegd kan worden: "Moge Allah (stw) je Zijn zegeningen tonen en je ook een kind schenken."


    2. Naamgeving

    Ouders dienen het geven van een naam aan een pasgeboren kindje niet uit te stellen, ze dienen het zo snel mogelijk te doen, liefst binnen de 7 dagen na de geboorte. Als de ouders het eens zijn over de keuze van de naam, des te beter. Zoniet, dan heeft de vader het recht zelf te kiezen. Het is aanbevolen dat de ouders hun kinderen goede, mooie en betekenisvolle namen te geven, namen die uit 2 delen bestaan waarvan het eerste deel cAbd (slaaf) is, worden als mooi beschouwd, vb. Abderrahiem.

    Kinderen mogen de namen van de profeten krijgen. Namen van engelen (zoals Djibriel) dienen vermeden te worden. Namen die verklaren, dat de persoon over exellente* morele deugden beschikt, zoals puurheid, eerlijkheid, gehoorzaamheid of vroomheid, dienen vermeden te worden. Namen die op droefheid, oorlog, e.d. negatieve zaken duiden, zoals Hoezn, Harb, e.d., dienen vermeden te worden. Het hebben en geven van goede namen is niet alleen belangrijk voor mensen, maar ook vereist bij het benoemen van straten, pleinen, steden,… Het veranderen van de namen van de mensen of plaatsen dient, als het nodig is, niet verworpen te worden. Het veranderen van verboden namen is een noodzaak. Het afkorten van een naam is een goede manier om iemand aan te spreken, vooropgesteld dat de ander er tevreden mee is. Het is het beste om, als men iemand wil aanspreken, die men niet kent, een algemene term te gebruiken die hem niet zal beledigen bijv. "Vriend" of "Broeder".


    3. De zevende dag vieren en het slachten van een dier

    De familie viert de geboorte van een nieuwe baby op de zevende dag na zijn of haar geboorte. Deze viering heeft twee belangrijke elementen nl. het slachten van een dier en het scheren van het babyhoofdje.

    Om Gods’ zegen te gedenken en Hem om bescherming van het nieuwe kind te vragen, slacht de familie een dier. De traditie kent de volgende regels:

    Het daadwerkelijk slachten van een dier kan niet vervangen worden door bijvoorbeeld de waarde ervan om te zetten en als aalmoes te gaan schenken. Het dier dient een schaap, geit, koe of kameel te zijn (mannetje of wijfje) Diegene die slacht dient te zeggen: "Bismillah, lahoema hadha manka wa illaika" (d.w.z. In de naam van Allah, dit wordt alleen omwille van U gedaan).

    Het vlees van het dier kan het beste in drie stukken verdeeld worden: het eerste deel dient om door de familie gegeten te worden en de andere delen worden onder verwanten, buren en armen verdeeld.

    Dit offer is zeker niet verplicht als de familie het niet kan betalen.


    4. Het scheren van het hoofdje en de besnijdenis

    Op de zevende dag na de geboorte dient het hoofdje van de baby geschoren te worden. Het is aanbevolen dat het haar gewogen wordt en het gewicht ervan in zilver aan de armen en de behoeftigen gegeven wordt.

    Op dezelfde dag kan saffraan*, indien voorhanden, over het hoofdje van de baby gewreven worden. Wat betreft jongens geldt dat er een besnijdenis moet volgen zo snel mogelijk na de geboorte. Deze traditie in de Islam voert ons terug tot de tijd van de profeet Ibrahiem (vzmh).

    Bij een besnijdenis dient de voorhuid verwijderd te worden ten einde de eikel van de penis te ontbloten. Het is wel niet nodig dat de totale lengte en breedte van de voorhuid verwijderd wordt. De taak om de besnijdenis uit te voeren dient toevertrouwd te worden aan iemand die gekwalificeerd is voor deze taak. Als de toestand of de gezondheid van de jongen het niet toelaat om de besnijdenis uit te voeren, dient ze uitgesteld te worden naar een later tijdstip. Het is aangeraden dat ook volwassen personen die zich bekeerd hebben tot de Islam, de besnijdenis laten uitvoeren, met uitzondering wanneer de gezondheid het niet toelaat. Niettemin moet het advies van een dokter ingewonnen worden indien er medische redenen zouden zijn om de besnijdenis niet te laten uitvoeren. Over het algemeen vinden moslims dat de besneden man gezonder is en dat in feite de besnijdenis hem zal beschermen tegen bepaalde ziekten. De verwijdering van de voorhuid betekent immers een verkleining van de kans tot vervuiling of ontsteking.


    l'Ghaire Insha Allah..


    .:UcA:.


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    6.604
    14-10-2003

    Jazaak AllahoeGhairan voor deze leerzame tekst lieverd

  3. #3
    .:GelukkigGetrouwd:.

    Reacties
    3.998
    18-08-2002

    Citaat Geplaatst door Ouissam
    Jazaak AllahoeGhairan voor deze leerzame tekst lieverd
    Vond het ook erg leerzaam en wou het met jullie delen!

    Je kent me nu onderhand wel, ik hou ervan om dingen met andere te delen..


    .:UcA:.


  4. #4
    LOVE YOU MOESS 4EVER

    Reacties
    4.714
    26-04-2004

    thansk lieverd

  5. #5
    .:GelukkigGetrouwd:.

    Reacties
    3.998
    18-08-2002

    Citaat Geplaatst door miss_rif21
    thansk lieverd
    Graag Gedaan!

    Insha Allah zul je gauw zwanger worden zodat je dit kan toepassen!


    .:UcA:.


  6. #6
    Gelukkig Getrouwd

    Reacties
    1.438
    20-02-2003

    Baraka lahoe fieki...zeer leerzame tekst!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    39
    23-01-2003

    bij een jongen is het toch aangeraden 2 schapies te slachten toch??heb ik me laten vertellen

  8. #8
    .:GelukkigGetrouwd:.

    Reacties
    3.998
    18-08-2002

    Citaat Geplaatst door noureya
    bij een jongen is het toch aangeraden 2 schapies te slachten toch??heb ik me laten vertellen
    Ik zou het niet weten, misschien is er iemand anders die daar antwoordt op kan geven.

    l'Ghaire Insha Allah..


    .:UcA:.


  9. #9
    .:GelukkigGetrouwd:.

    Reacties
    3.998
    18-08-2002

    Up!

    Voor de Dames die binnenkort moeten bevallen!

    l'Ghaire Insha Allah..


    .:UcA:.


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.336
    06-06-2003

    zeer leerzame stop UCA

    wist niet dat het aanbevolen was dat jongetjes z.s.m. na de geboorte besneden worden


  11. #11
    La Illaha Illa Allah

    Reacties
    4.599
    18-09-2006


  12. #12
    MVC Premium

    Reacties
    12.652
    02-11-2007

    MVC Premium MVC Premium
    notificatie

  13. #13
    My eyes never lie

    Reacties
    124
    12-10-2006

    Citaat Geplaatst door noureya Bekijk reactie
    bij een jongen is het toch aangeraden 2 schapies te slachten toch??heb ik me laten vertellen

    Er worden 2 schapen geslacht als de jongen 2 namen krijgt zoals bv. Mohamed Amine ofzo.

    En jongen en meisje zijn gelijk dus waarom zou het aangeraden zijn om bij een jongen 2 schapen te slachten en bij een meisje 1???

  14. #14
    Mama van Prinsesje

    Reacties
    1.225
    09-09-2004

    bedankt voor deze info

    vraagje door wie mag de adhaan bij de geboorte van het kind gedaan worden, mag dit alleen door een man gedaan worden of mag een vrouw dit ook doen, bijvoorbeeld me moeder?
    Al hamdoelilah

  15. #15
    Mama van Prinsesje

    Reacties
    1.225
    09-09-2004

    Citaat Geplaatst door LeLaTkoeM Bekijk reactie
    bedankt voor deze info

    vraagje door wie mag de adhaan bij de geboorte van het kind gedaan worden, mag dit alleen door een man gedaan worden of mag een vrouw dit ook doen, bijvoorbeeld me moeder?
    UPPP iemand antwoord??? (met bron s.v.p.)
    Al hamdoelilah