1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Een vraagje....

    Citaat Geplaatst door Truth_Hurts
    Salaam alikoum allemaal,

    Ik heb een vraagje m.b.t. lezingen. Mag je een lezing bijwonen als het gemengd is? dus jongens en meisjes door elkaar....Want veel mensen zeggen dat het wel mag en anderen zeggen weer dat het niet mag.

    Graag jullie reactie


    p.s. Zelf denk ik dat het niet mag...
    .

  2. #2
    get a life!

    Reacties
    7.111
    22-12-2002

    Als jij de intentie hebt om iets bij te leren is het wel toegestaan denk ik.


    Vergeeft me Allah als ik iets verkeerd heb overgebracht.
    jaloezie kills!

  3. #3
    fat2ch

    Reacties
    80
    18-11-2002

    tuurlijk mag dat...je kan het zien net als school, want ze zeggen dat gemengde scholen ook haram zijn....nou wat si niet haram zal je kunnen vragen...

    als er duidelijk gezegd wordt dat het voor de mannen is bestamed raad ik je aan om niet te gaan, maar als er niets staat nou waarom niet het is niet haram als je ervan wat leert...leren is nooit haram het is juist verplicht om te gaan naar leerzame lezingen maar wie weet da???? niemand wilt leren nou ja enkele maar dat zijn er te weinig....

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    471
    13-10-2002

    Salam alaikom,

    soms kan het niet anders dan dat een lezing voor zowel broeders als zusters wordt georganiseerd, maar ik geef de voorkeur aan gescheiden ativiteiten....

    Ik heb weleens een lezing bijgewoond en ik voelde me eerlijk gezegd niet zo op m'n gemak bij het feit dat het gemengd was...
    Ook al heb je de zuivere intentie om echt alleen iets van die lezing op te steken, je wordt toch met bepaalde zaken geconfronteerd die je simpelweg kan voorkomen door lezingen voor broeders en zusters gescheiden te houden...

    wa alaikom salam
    "Bescheidenheid en geloof horen bij elkaar. Als het een er niet is, dan is het ander verloren." (Muslim).

  5. #5
    MVC Premium

    Reacties
    648
    06-02-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Salam oealikoem

    volgens mij is het niet haram want als je goed op let op iqra(als ik het goed opschrijf)die houden ook lezingen bij waar mannen en vrouwen bij zijn alleen doen ze bevoorbeeld de mannen samen aan de andere kant en vrouwen bij elkaar aan de andere kant maar je kan het altijd nog vragen bij de imam

  6. #6
    elhamdoelilah

    Reacties
    173
    16-03-2005

    volgens mij denkt ieder daar anders over.... dus ik zou eerst de bewijzen naar voren halen bijv. de imam vragen wat je net al voorstelde