1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    10.142
    01-06-2005

    Haram of niet?!

    Voor 192038021938ste keer, is gelatine nou haram of niet? Ik heb verschillende bronnen geraadpleegd en ik krijg verschillende antwoorden. Is er iemand die het zeker weet?

    Groetjes,

    NooR

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    neen daliel volgt binnen een paar minuten

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    Het is veel maar de moeite waard om 't te lezen

    Gelatine: Haraam of Halaal ?
    (Genomen van een les gegeven door Shaych Mohammed Baazmoel)


    Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was nadjis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld zou maitah (dierlijk karkas) zijn: het is nadjis, maar zou het verbrand worden en as worden, of verrotten en aarde worden, dan is het taahir, het is niet langer nadjis. Dit kan gebeuren met mest of ontlasting of wat dan ook. Wanneer iets veranderd van een eigenschap naar een ander, dan veranderd de regelgeving ook.


    Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.


    Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.


    Ibn Hazm (rahiemehoellaah) stelde het beknopt toen hij zei,


    Beslissen over een object is over wat het genoemd word (wat het is), als de naam (wat het is) veranderd dan veranderd de regelgeving eveneens.

    Hij vermeldde ook in zijn boek van fiqh, al-Moehalla:Als de kwaliteit van de substantie van voorwerpen - die van nature onrein zijn - de naam die daar aan gegeven is veranderd, zodat het daar niet langer toepasbaar op is. En het is een nieuwe naam gegeven, die gegeven wordt aan een rein voorwerp dan is het niet langer een onrein object. Het wordt een nieuw voorwerp met een nieuwe regelgeving.

    Bedoelende dat als de natuurlijke samenstelling van een substantie veranderd naar een ander substantie van een andere samenstelling, zo veel dat je de nieuwe substantie niet meer kunt benoemen met de naam van wat het was, dan veranderd de regelgeving over die substantie ook.

    Bewijs/Voorbeeld 1:

    De metgezellen (radie Allaahoe `anhoem) aten gewoonlijk kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In die kaas zat een deel van het kalf die geslacht was door de ongelovigen op een manier die niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod op het kalf was, wat direct van de kalf komt, en wat terecht een deel van het kalf genoemd kon worden; de regelgeving is niet over datgene wat niet te identificeren is als deel van het kalf, noch wordt het langer dit-en-dit deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.


    Bewijs/Voorbeeld 2:

    Nog een bewijs van de Soennah: De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) verbood het maken van azijn van wijn, maar hij zei dat als je azijn tegenkomt wat gemaakt is van wijn dan is het halaal.

    Waarom?

    De regelgeving is over wat het voorwerp is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn niet, en voordat de wijn een bedwelmend middel werd, was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.


    Bewijs/Voorbeeld 3:

    Allaah zegt in de Qoraan:

    En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [Soerah an-Nahl (16): 66]

    Allaah brengt een voorbeeld voor ons naar voren over hoe iets reins kan komen van iets onreins.

    En we kunnen ook als bewijs gebruiken iets waar we al overheen zijn gegaan. De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd wanneer de huid van maitah (het kadaver) gelooid is, dan is het taahir. Hij (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) gaf ons een methode om iets te zuiveren wat eerst onrein was.

    Laat ons dingen nagaan waarmee we gewoon zijn: mono en diglycerides, wei, gluten, emulgatoren, gelatine, en wat er nog meer op de internationale haraam lijst staat. Deze bijproducten komen soms van dieren, zelfs varkens, in diens geval is de regelgeving over de beginsubstanties dat zij haraam zijn. Maar de beginsubstanties (e.g. vet, merg, kraakbeen, etc) worden door een chemische verandering gehaald zodat je ze niet langer ?varkensvet of dierenbot of skin of kraakbeen kunt noemen, omdat het dat niet langer is, vanaf hier is het taahir, het is halaal.



    Wat is gelatine ? Zoals het woordenboek van wetenschap van Oxford definieert: Een kleurloze of wit-gele, in water opgeloste, proteine verkregen door het koken van eiwitten met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en lost op in heet water om een oplossing te vormen dat verandert in een gel bij ver*****ng.? (blz. 290)



    Is dit een chemische verandering of niet? Is het nog langer proteinen Nee, dat is het niet.

    Je gelooft het niet dus je vraagt, Maar hoe kan het halaal zijn wanneer het kwam van iets haraam??


    Vanwege de bewijzen hierboven vermeld, de regelgeving is niet gebaseerd op wat het was, de regelgeving is gebaseerd op wat het is. Een Hanafie geleerde, Ibn `Aabedien gaf het voorbeeld: het zwijn dat verdrinkt in een zout meer en verrot en zelf zout wordt, is nu halaal.



    Een andere Hanafie geleerde gaat verder door te zeggen: Zout is iets anders dan vlees en botten. Als zij zout worden, dan zijn zij zout.



    Om het zout voorbeeld verder te nemen: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl) wanneer zij samen zijn, zijn zij het halaal voedsel bekend als zout, wanneer gescheiden dan vormen zij twee giftige substanties die haraam zijn voor consumptie.



    De ahnaaf (Hanafies) gebruiken ook als voorbeeld het menselijk sperma, zeggende dat het nadjis is, dan wanneer het (sperma) het ei bevrucht en een bloedklomp wordt is het nog steeds nadjis, maar wanneer het vlees wordt dan is het niet langer nadjis. En de ahnaaf zijn niet de enigen die dit standpunt innemen.



    De voorbeelden zijn talloos en zij gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man kaafir en gaat richting de Hel, vandaag is hij Moslim, dus wat is de regelgeving omtrent hem? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.



    We moeten voorzichtig zijn wanneer we dingen haraam verklaren omdat het een vorm is van dholm (onrecht). Geleerden hebben gezegd dat het erger is dat je iets van halaal haraam maakt dan iets haraam halaal maakt. Allaah heeft deze Religie gemakkelijk gemaakt, laten wij het niet moeilijk maken.



    Wa Allaahoe A`lam

    Bron>>> http://www.salafitalk.net/st/viewmes...=10&topic=3488

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    10.142
    01-06-2005

    Citaat Geplaatst door Classy_Saloua
    Het is veel maar de moeite waard om 't te lezen

    Gelatine: Haraam of Halaal ?
    (Genomen van een les gegeven door Shaych Mohammed Baazmoel)


    Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was nadjis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld zou maitah (dierlijk karkas) zijn: het is nadjis, maar zou het verbrand worden en as worden, of verrotten en aarde worden, dan is het taahir, het is niet langer nadjis. Dit kan gebeuren met mest of ontlasting of wat dan ook. Wanneer iets veranderd van een eigenschap naar een ander, dan veranderd de regelgeving ook.


    Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.


    Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.


    Ibn Hazm (rahiemehoellaah) stelde het beknopt toen hij zei,


    Beslissen over een object is over wat het genoemd word (wat het is), als de naam (wat het is) veranderd dan veranderd de regelgeving eveneens.

    Hij vermeldde ook in zijn boek van fiqh, al-Moehalla:Als de kwaliteit van de substantie van voorwerpen - die van nature onrein zijn - de naam die daar aan gegeven is veranderd, zodat het daar niet langer toepasbaar op is. En het is een nieuwe naam gegeven, die gegeven wordt aan een rein voorwerp dan is het niet langer een onrein object. Het wordt een nieuw voorwerp met een nieuwe regelgeving.

    Bedoelende dat als de natuurlijke samenstelling van een substantie veranderd naar een ander substantie van een andere samenstelling, zo veel dat je de nieuwe substantie niet meer kunt benoemen met de naam van wat het was, dan veranderd de regelgeving over die substantie ook.

    Bewijs/Voorbeeld 1:

    De metgezellen (radie Allaahoe `anhoem) aten gewoonlijk kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In die kaas zat een deel van het kalf die geslacht was door de ongelovigen op een manier die niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod op het kalf was, wat direct van de kalf komt, en wat terecht een deel van het kalf genoemd kon worden; de regelgeving is niet over datgene wat niet te identificeren is als deel van het kalf, noch wordt het langer dit-en-dit deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.


    Bewijs/Voorbeeld 2:

    Nog een bewijs van de Soennah: De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) verbood het maken van azijn van wijn, maar hij zei dat als je azijn tegenkomt wat gemaakt is van wijn dan is het halaal.

    Waarom?

    De regelgeving is over wat het voorwerp is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn niet, en voordat de wijn een bedwelmend middel werd, was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.


    Bewijs/Voorbeeld 3:

    Allaah zegt in de Qoraan:

    En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [Soerah an-Nahl (16): 66]

    Allaah brengt een voorbeeld voor ons naar voren over hoe iets reins kan komen van iets onreins.

    En we kunnen ook als bewijs gebruiken iets waar we al overheen zijn gegaan. De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd wanneer de huid van maitah (het kadaver) gelooid is, dan is het taahir. Hij (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) gaf ons een methode om iets te zuiveren wat eerst onrein was.

    Laat ons dingen nagaan waarmee we gewoon zijn: mono en diglycerides, wei, gluten, emulgatoren, gelatine, en wat er nog meer op de internationale haraam lijst staat. Deze bijproducten komen soms van dieren, zelfs varkens, in diens geval is de regelgeving over de beginsubstanties dat zij haraam zijn. Maar de beginsubstanties (e.g. vet, merg, kraakbeen, etc) worden door een chemische verandering gehaald zodat je ze niet langer ?varkensvet of dierenbot of skin of kraakbeen kunt noemen, omdat het dat niet langer is, vanaf hier is het taahir, het is halaal.



    Wat is gelatine ? Zoals het woordenboek van wetenschap van Oxford definieert: Een kleurloze of wit-gele, in water opgeloste, proteine verkregen door het koken van eiwitten met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en lost op in heet water om een oplossing te vormen dat verandert in een gel bij ver*****ng.? (blz. 290)



    Is dit een chemische verandering of niet? Is het nog langer proteinen Nee, dat is het niet.

    Je gelooft het niet dus je vraagt, Maar hoe kan het halaal zijn wanneer het kwam van iets haraam??


    Vanwege de bewijzen hierboven vermeld, de regelgeving is niet gebaseerd op wat het was, de regelgeving is gebaseerd op wat het is. Een Hanafie geleerde, Ibn `Aabedien gaf het voorbeeld: het zwijn dat verdrinkt in een zout meer en verrot en zelf zout wordt, is nu halaal.



    Een andere Hanafie geleerde gaat verder door te zeggen: Zout is iets anders dan vlees en botten. Als zij zout worden, dan zijn zij zout.



    Om het zout voorbeeld verder te nemen: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl) wanneer zij samen zijn, zijn zij het halaal voedsel bekend als zout, wanneer gescheiden dan vormen zij twee giftige substanties die haraam zijn voor consumptie.



    De ahnaaf (Hanafies) gebruiken ook als voorbeeld het menselijk sperma, zeggende dat het nadjis is, dan wanneer het (sperma) het ei bevrucht en een bloedklomp wordt is het nog steeds nadjis, maar wanneer het vlees wordt dan is het niet langer nadjis. En de ahnaaf zijn niet de enigen die dit standpunt innemen.



    De voorbeelden zijn talloos en zij gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man kaafir en gaat richting de Hel, vandaag is hij Moslim, dus wat is de regelgeving omtrent hem? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.



    We moeten voorzichtig zijn wanneer we dingen haraam verklaren omdat het een vorm is van dholm (onrecht). Geleerden hebben gezegd dat het erger is dat je iets van halaal haraam maakt dan iets haraam halaal maakt. Allaah heeft deze Religie gemakkelijk gemaakt, laten wij het niet moeilijk maken.



    Wa Allaahoe A`lam

    Bron>>> http://www.salafitalk.net/st/viewmes...=10&topic=3488
    Eergisteren had mijn moeder een aantal vrouwen uitgenodigd. Het zijn over het algemeen een groep vrome vrouwen, die allen naar Mekka zijn geweest voor de bedevaart en zo komen ze wekelijks samen om het een ander te bespreken over het geloof. Voor de gezelligheid bakte ik een taart om deze dames te verwennen, over de bovenkant van de taart goot ik een beetje gelatine voor de glans en om de fruit en noten op hun plaats te houden. Ik zelf, heb al meerdere malen vernomen dat gelatine niet haram is en daarom blijf ik het gebruiken.

    Op het moment dat ik de taart serveerde, begonnen zij te smullen, behalve één tante van mij. Ze keek me aan en zei, jammer, je hebt gelatine gebruikt. Ik keek haar, klaar voor een discussie en zei, ja, wat is daar mee? En zij zegt; het is haram! Dus ik zeg, nou dat is volgens mij niet zeker hoor, ik heb van andere imam's gehoord dat het halal is. En zei bleef steevast bij haar argument dat het van dieren kwam en dat het haram was. Dus ik probeerde haar uit te leggen door het proces te beschrijven hoe men gelatine verkrijgt en zo aan haar duidelijk te maken dat het niet (meer) onrein, ongezond en bedwelmend is en dat het voor ons halal was om te eten, hoe dan ook legde deze tante de taart weg en ik bleef er maar mee zitten want ik was er echt van overtuigd dat het halal is, vandaar dat ik deze kwestie aan jullie voorleg.

    Groetjes,

    NooR

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    Citaat Geplaatst door _NooR_
    Eergisteren had mijn moeder een aantal vrouwen uitgenodigd. Het zijn over het algemeen een groep vrome vrouwen, die allen naar Mekka zijn geweest voor de bedevaart en zo komen ze wekelijks samen om het een ander te bespreken over het geloof. Voor de gezelligheid bakte ik een taart om deze dames te verwennen, over de bovenkant van de taart goot ik een beetje gelatine voor de glans en om de fruit en noten op hun plaats te houden. Ik zelf, heb al meerdere malen vernomen dat gelatine niet haram is en daarom blijf ik het gebruiken.

    Op het moment dat ik de taart serveerde, begonnen zij te smullen, behalve één tante van mij. Ze keek me aan en zei, jammer, je hebt gelatine gebruikt. Ik keek haar, klaar voor een discussie en zei, ja, wat is daar mee? En zij zegt; het is haram! Dus ik zeg, nou dat is volgens mij niet zeker hoor, ik heb van andere imam's gehoord dat het halal is. En zei bleef steevast bij haar argument dat het van dieren kwam en dat het haram was. Dus ik probeerde haar uit te leggen door het proces te beschrijven hoe men gelatine verkrijgt en zo aan haar duidelijk te maken dat het niet (meer) onrein, ongezond en bedwelmend is en dat het voor ons halal was om te eten, hoe dan ook legde deze tante de taart weg en ik bleef er maar mee zitten want ik was er echt van overtuigd dat het halal is, vandaar dat ik deze kwestie aan jullie voorleg.

    Groetjes,

    NooR
    Maar je begrijpt nu dus wel dat het gewoon toegestaan is?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    10.142
    01-06-2005

    Citaat Geplaatst door Classy_Saloua
    Maar je begrijpt nu dus wel dat het gewoon toegestaan is?
    Ja, door gewoon zelf logisch na te denken over het proces van onrein naar rein had ik al zelf bedacht dat het halal was. Alleen heb je die twijfels, dus vandaar dat ik begon rond te vragen.

    Bedankt voor de daliel. Ik heb het zojuist naar mijn Tante gemailed. Dan kan ze me haar preken in de toekomst besparen over Gelatine. Verder verwees ik haar naar een lijst met alle E nrs waarvan ze niet weet wat ze zijn.

    Weet iemand eigenlijk waar je die lijst kan vinden?

  7. #7
    Bijna Lid

    Reacties
    474
    13-04-2005

    Volgens mij is gelatine altijd van de botten van varkens gemaakt, of in gemixte botten inclusief dus varkensbotten,,

    wat jij zegt verbaasd mij enorm, vegetariers eten nl ook vaak geen gelatine


    Ik wil iets anders vragen, ik ben zelf erg tegenbio industrie en discussieer soms met mijn man daarover die wel kippen uit legbatterij eet,

    Wat vinden jullie is vlees uit de bio industrie hallal, dat kan toch haast niet, islam heeft zo'n duidelijke regels over hygiene enzo en de slachting van dieren, dan geen voorschriften over de behandeling van dieren, dat is dan volgens mij alleen omdat in de tijd dat de koran werd geopenbaard er nog geen bioindustrie was,ik kan me niet voorstellen dat mohammed met zulke praktijken( kippen snavel afhakken, vleugels kortwieken, met tientallen binnen houden op een kluitje en preventief inspuiten met antibiotica om ziektes te voorkomen) zou toestaan of oormerken als hallal...........................????????????

  8. #8
    Liefste Lid

    Reacties
    3.817
    04-11-2002

    Like usual, de 1 zegt haraam, de ander halal.

    » Het leven is als een roos: mooi, maar vol met gevaarlijke en pijnlijke stekels..


  9. #9
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Salaam alaikum,

    Ik heb het ook al op cruisine gezet... het is beide... klinkt mss raar, maar de geleerden hebben 2 meningen hierover, halal en haram... het is maar welke JIJ kiest nav de bewijzen.. dus waar voelt je hart zich het best bij...

    Het is dus niet het één of het ander, het kan allebei afhankelijk van welke mening je kiest.

    M.

  10. #10
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Citaat Geplaatst door Dreamlover
    Like usual, de 1 zegt haraam, de ander halal.
    Nee, het is niet de een zegt maar wat ofzo. Er zijn gewoon voor-en tegenbewijzen en dus geen duidelijk mening (dus overeenstemming onder geleerden) onder de geleerden. Zoals geleerden het wel eens zijn dat je 5x per dag moet bidden, zijn er ook kwesties waar er geen overeenstemming is. Er zijn dus voor beide uitspraken bewijzen en dus beide ok om te kiezen. Ben ik nou duidelijk of ben ik te vaag?

    M.

  11. #11
    Liefste Lid

    Reacties
    3.817
    04-11-2002

    Citaat Geplaatst door Marisah
    Nee, het is niet de een zegt maar wat ofzo. Er zijn gewoon voor-en tegenbewijzen en dus geen duidelijk mening (dus overeenstemming onder geleerden) onder de geleerden. Zoals geleerden het wel eens zijn dat je 5x per dag moet bidden, zijn er ook kwesties waar er geen overeenstemming is. Er zijn dus voor beide uitspraken bewijzen en dus beide ok om te kiezen. Ben ik nou duidelijk of ben ik te vaag?

    M.
    Ja ok dat bedoel ik. Maar als je een discussie voert met iemand dan is het toch weer ''Neeeeheee het is haraam!'' ''Nee het is halaal!!''
    Dat het beide is daar wordt niet over nagedacht.

    » Het leven is als een roos: mooi, maar vol met gevaarlijke en pijnlijke stekels..


  12. #12
    Liefste Lid

    Reacties
    3.817
    04-11-2002

    Citaat Geplaatst door Marisah
    oh sorry
    Sorry voor wat?

    » Het leven is als een roos: mooi, maar vol met gevaarlijke en pijnlijke stekels..


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    Dan volg ik de mening dat het wel halal is

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    Citaat Geplaatst door zouzou__rocket
    Istihala (root Tahawwol) is nothing more than the word modification. You are actually overloading it with more what does it mean formally or pushing a specific contextual meaning (ma3na fil mostalah, which is school specific).
    When we talk about Istihala, there are two general fiqh schools, the one that believes a modification to Tahara can be only from something that's orginally Tahir (will refer to as fiqh rule 1 from now on). The other school says it is possible to get Tahara from what's originally nadjis (fiqh rule 2), with the meaning that the modification is applicable to all al-ajnaas (Tahir and Najis), and this modification is by getting the properties of something else that give it the name of something else and by that the judgement is based on the new name (refering to the embedded actual properties that makes it what it is). The judgement is based on 'wojoud al 3illa min adamih'. If there is an '3illa' that will make it haraam, or makrooh then it will be judged this way, but if there is nothing that makes it like that and based on the sharia rule 'al aslo fil ashiaae3 al ibaha' then it's halaalan balaalan.
    In general it's known that the most Ulama are for the second fiqh rule, as well al madhab Al-hanafi as Al-madhab al zahiri, while the madhab al hanbali is applying the first rule in fiqh.

    PS. I would like to draw attention on the fact about fatwa is a science and it's all related to the Uloum Asharia. As science there are many schools and mojtahidin with different ejtihaads even within the same school and then comes what's going to be followed. As any other science if you have ever practiced one from very close, it's about following the best qualitative ejtihaads. Al mujtahid with the right niyya (and by the way it has to be a scientist of sharia) anyway have a Hasanah, if he was right then he gets two, one for al ejtihaad and the other for the right result and if wrong then he gets only one for the ejtihaad he put in getting more knowledge about Islam. Althus, sister do not feel lost it's just how science is and that's rather a sign of the maturity of the science and we have really to be very happy about that (just like all these ulamah feel about it) we have really very precious sharia sciences (really many many sciences).

    You have called upon many examples, and i would like to take one by one and learn together from your ijtihaad in the answer and how it should be.
    The first example (referred to with, voorbeeld) is about fat of Mayta, it would better if next time you will give us the references as well. I went after that and to know more about it read Al-Hadith assaheeh (Bukhari 2082) and Sharh al bari fi tafseer al bukhari. The fat as being as it is, is totally najis and it's haram to sell it as well. But after al-istahala it's becomes halaal only if indeed there is a siginificant state modification that will give it another name, and there is no 3illa in it to make it haraam.

    You have talked about ibn hazm, for everyone that would like a citation of the 'qaida fiqhiya' i have it for you from his book al-mohalla, to have better reference of the real original text.

    About the two example (voorbeeld 1 and voorbeeld 2) may i have the references, i mean the hadith what is its Ikhraaj can i have a reference to the hadith book and the hadith number.

    What concerns the ayyah, indeed this is the core behind al ijtihaad al fiqhi saying, we can get A-tahir form A-najis and Allah is giving us the example.

    Now what will it be?
    Simple as i have already said, la haraja alaiki to choose any authentic ejtihaad of al ulama, but the best is to follow also the best ejtihaads among al ulama's themselves as they have chosen themselves. In this case the most one are saying it's possible to get Tahir from najis. For all the details please read all the references and share it with others, read the links.

    About the last line of your post, comparing making halaal haraam and vice versa. May i know from where have you gotten that, i would be pleased to know how you came to these statement. We do know the following:
    -Qaida shariyya: al aslo fil ashyaae al ibaha.
    -Hadith Nabawe: yassiro wala toassiro, and basshiro wala to assiro.
    It's even a topic is kotob al fikh, what's called alleen wa tashdeed fil iftaae3.
    But the question how have you concluded the conclusions stated in these lines.

    Link1, Detailed answer of your question by Syed Mutawalli ad-Darsh (Faqih from Al-Azhar, Cairo Chairman of the UK Shari'ah Council)
    Link 2, is alfatwa about the same question answered by a fatwa of Azhar mofti (nasr faried wasel).
    Link 3, is alfatwa of Ashaich doctor al qaradawi (one of the best ulama's in actual time).
    Link 4, Fatwa of Shaich Faisal Mawlawy.
    Link 5, Fatwa in english
    Link 6, Sharh al bari li saheeh al bukhari. Hadith saheeh al bukhari [2082]
    Link 7, Tahreem Ham in quran, Bakarah 173. Tafseer Al-hafid Edn Kateer.
    Link 8, Al-Mohalla li Edn Hazm , Qoute about al qaida al fiqhia (he used).

    PS. The last two links are available only for 1 week on the host server. Get it as soon as possible.
    Ik neem aan dat dit je eigen tekst is. Zou je dus zo vriendelijk zijn om het hier in het nederlands neer te zetten?

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    Sorry ik begrijp geen engels. Dus wil je het hier in het nederlands neerzetten