1. #1
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    imaan-dip!

    Salaam alaikum,

    Ok, nieuw leven in dit be-be-forum!

    Wie heeft wel eens een imaan-dip (geloofs-dip) gehad, hoe zat dat en hoe ben je eruit gekomen?

    M.

  2. #2
    Tanger gek

    Reacties
    2.303
    20-03-2003

    dat zou ik ook zooo graag willen weten.

    ik heb t best vaak.
    dan ben ik razendenthausiast en dan weer helemaal niet.
    het is bij mij letterlijk met hogebergen en diepedalen, wat het geloof betreft.
    het bidden gaat ook niet vlekkeloos.
    ik zit er ook ontzettend mee en pieker me suf hoe ik dit moet oplossen.


    dus als iemand hier wat op weet, is dat meer dan welkom.

  3. #3
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Ik zal wel ff spits afbijten, anders denken jullie dat ik jullie ellende wil checken hahahha....

    Ik heb 2 grote ravijnen gehad. Eén een jaar nadat ik moslim werd... ik maar wachten op die 'hechtte' gemeenschap en die hulp, maar die kwam maar niet, stress in mijn familie en ruzie met mijn moeder....

    De tweede was na mijn zwangerschap en met een postnatale depressie, 40 dagen niet bidden... etc..

    Kortom bij mij komt een imaan-dip vaak nadat ik een periode het goed heb volgehouden (uiterlijk/innerlijk/daden/extra's/ilm), dan komt er een tegenslag, dan nog een tegenslag (in dounja he) en dan verlies ik de grip gewoon, dat wordt het minder en minder... In een goede periode ga ik ook snel 'te ver', ik kan niet zo goed matigen... I go way... to far!

    Meestal begin ik weer met praktiseren door echt mezelf te bekijken en te denken, WAAAARRR ben ik mee bezig en dan begin ik bij iets heeeel kleins... 1 gebed per dag bv stagfirallah, en dan bouw ik op.

    Nou nu jullie?!

    M.

  4. #4
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Citaat Geplaatst door Sardina
    dat zou ik ook zooo graag willen weten.

    ik heb t best vaak.
    dan ben ik razendenthausiast en dan weer helemaal niet.
    het is bij mij letterlijk met hogebergen en diepedalen, .
    hahhaa, precies hetzelfde alles of niets... ik kan ook slecht matigen... of ik leef voor dounja of voor al agira... of lady in black, of gebed verwaarlozen... geen tussenin!

    Mss ook omdat ik mijn weg moet vinden in islam he, ok wel al 5 jaar geleden hoor, maar toch. Mensen hebben een beeld van hoe het moet en zeggen eigenlijk dat ik het ook zo moet doen... maar iedereen zegt weer iets anders en ik als persoon ben er ook nog... dus hoe vind ik mijn weg?

    M.

  5. #5
    Tanger gek

    Reacties
    2.303
    20-03-2003

    Citaat Geplaatst door Marisah
    hahhaa, precies hetzelfde alles of niets... ik kan ook slecht matigen... of ik leef voor dounja of voor al agira... of lady in black, of gebed verwaarlozen... geen tussenin!

    Mss ook omdat ik mijn weg moet vinden in islam he, ok wel al 5 jaar geleden hoor, maar toch. Mensen hebben een beeld van hoe het moet en zeggen eigenlijk dat ik het ook zo moet doen... maar iedereen zegt weer iets anders en ik als persoon ben er ook nog... dus hoe vind ik mijn weg?

    M.
    nou volgens mij ligt het er niet aan of je later moslim bent geworden hoor.
    ik ben mijn hele leven moslim en ik heb dit probleem vaak.

    precies wat jij ook zegt, dan gaat hel laaaaaaaaaaaaaaaaaange tijd heel goed, en dan komt er weer een dal. en als ik dan koran hoor ofzo, moet ik er echt van huilen.
    en ik schaam me dan ook erg voor Allah swt. ik schaam me diep. ik durf dan ook nergens hulp voor te vragen. want dat lijkt zo egoistisch.

    vooral het bidden kan ik erg goed verwaarlozen. ik ben wel tig keer begonnen, gestopt, begonnen, gestopt. en dat is het ergste wat je kunt doen.
    daarnaast mag je je niet eens moslim noemen als je niet bid, je behoort dan tot de kafirs.
    toen ik deze topic las, kreeg ik weer een steek in mijn hart, want ik werd weer met mijn neus op de feiten gedrukt.

    ik moet 22 juli met het vliegtuig naar marokko, ik heb nooit gevlogen en heb een ontzettende vliegangst. ik doe het echt in mijn broek.
    waar ik het meest bang voor ben is dat er Allah i7fad wat gebeurt, dat ik heenga naar Allah en dat ik mijn geloof af en toe zo verwaarloost heb.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    944
    11-04-2004

    SubhanAllah dit heb ik ook..1 keer ben ik superenthousiast en de andere keer wil ik er liever niets van weten omdat ik toch alles verkeerd doe (zo lijkt het althans)

    Ik heb problemen om de middenweg te vinden

  7. #7
    KONY

    Reacties
    3.386
    12-06-2003

    MVC Premium MVC Premium
    ik begin er nu langzaam uit te komen heb het afgelopen 3 maanden gehad
    kick in the door, wavin the FO-FO

  8. #8
    Tanger gek

    Reacties
    2.303
    20-03-2003

    Citaat Geplaatst door batata112
    ik begin er nu langzaam uit te komen heb het afgelopen 3 maanden gehad
    ik zit er nu middenin

  9. #9
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Citaat Geplaatst door batata112
    ik begin er nu langzaam uit te komen heb het afgelopen 3 maanden gehad
    Had je ook een postnatale depressie? :-)

    Hoe klim je eruit?

  10. #10
    KONY

    Reacties
    3.386
    12-06-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Marisah
    Had je ook een postnatale depressie? :-)

    Hoe klim je eruit?
    hhahah nee dat niet nee.

    Ja hoe dat is altijd de vraag. In ieder geval door rationeel te zijn en islam een beetje als een vraag aan bod markt te gaan zien. Jij wilt naar djenna moet je naar moskee. Dus effe zonder gevoel of zin hebben of liefde of wat dan ook effe verstand op 0 en gewoon doen. En na een tijdje als je je ritme terug hebt komen de gevoelens inshaAllah terug.

    He tkomt misschien ook omdat ik niet heel erg lang bid en het nieuwe er op een gegeven moment af was en ik in een fase terechtkwam die bijna op een sleur leek. estagfiruAllah
    kick in the door, wavin the FO-FO

  11. #11
    bijna afgekicked

    Reacties
    4.580
    25-06-2004

    Aleykum Salaam

    Ik heb ook een dip...

    Ik wil zoveel maar het lukt soms niet.. Ghair Inshallah....

    Ik voel me vooral schuldig over het feit dat ik hier zovaak zit..en denk dan bij mezelf al die tijd dat ik hier zat had ik veel nuttiger kunnen besteden...

    Moge Allah mij en iedereen leiden en behouden op Zijn pad Ameen...

  12. #12
    ***geland***

    Reacties
    1.977
    12-03-2004

    Jullie moeten niet zeggen: ik schaam me erom, ik doe toch alles fout.

    Wij zijn er om fouten te maken maar wie is de beste onder hen? Degenen die fouten maken en berouw tonen. Niemand is perfect, dat is alleen Allah swt en als er iemand is op deze aarde als persoon die men perfect kon noemen, dan was dat wel de Profeet mohammed SallAllahu 'alayhi wa sallam en de profeten die voor hem kwamen.

    Wij moeten stilaan opbouwen en geen tijd verliezen en kennis opdoen. Vooral véél lezen over hoe de vrouwen van toen waren, en de vrouwen van toen is niet een generatie terug maar de vrouwen van onze profeet Mohammed saw. Zij zijn onze voorbeelden, hoe wij onze kinderen moeten opvoeden, hoe wij geduldig moeten zijn met onze mannen, hoe wij voor agira moeten streven en dunia achter ons moeten laten.

    Ik zit soms ook in een dipje en de hasanaat die je ervoor krijgt, is eruit komen.

  13. #13
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Ja precies, dat doe ik dus ook, niet wachten tot 'dat' gevoel terug is, maar eerst handelen en dan komt dat gevoel vanzelf, ja! Tenminste dat hoop ik nu.

    Om eerlijk te zijn, bidden doe ik nu echt omdat het moet en heeeel soms heb ik ook weer dat ene gevoel, die concentratie. Heel vaak doe ik het gewoon. Idem met Arabische les en met hijaab bv... ik doe het omdat ik weet dat het me gaat helpen om weer back on the road te komen, zeg maar.

    Maar... dat gevoel he... dat is het mss ook wel. In een goede periode zweef ik bijna, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, ik glimlach constant, ik zweef gewoon... het lijkt idd wel een verslaving... en na een tijdje wordt het gewoon en verwaterd het mss wel?

    Wat zegt islaam eigenlijk over die schommelingen?

    M.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    4.609
    09-12-2003

    Citaat Geplaatst door Sardina
    nou volgens mij ligt het er niet aan of je later moslim bent geworden hoor.
    ik ben mijn hele leven moslim en ik heb dit probleem vaak.

    precies wat jij ook zegt, dan gaat hel laaaaaaaaaaaaaaaaaange tijd heel goed, en dan komt er weer een dal. en als ik dan koran hoor ofzo, moet ik er echt van huilen.
    en ik schaam me dan ook erg voor Allah swt. ik schaam me diep. ik durf dan ook nergens hulp voor te vragen. want dat lijkt zo egoistisch.

    vooral het bidden kan ik erg goed verwaarlozen. ik ben wel tig keer begonnen, gestopt, begonnen, gestopt. en dat is het ergste wat je kunt doen.
    daarnaast mag je je niet eens moslim noemen als je niet bid, je behoort dan tot de kafirs.
    toen ik deze topic las, kreeg ik weer een steek in mijn hart, want ik werd weer met mijn neus op de feiten gedrukt.

    ik moet 22 juli met het vliegtuig naar marokko, ik heb nooit gevlogen en heb een ontzettende vliegangst. ik doe het echt in mijn broek.
    waar ik het meest bang voor ben is dat er Allah i7fad wat gebeurt, dat ik heenga naar Allah en dat ik mijn geloof af en toe zo verwaarloost heb.
    Het is echt net of je mij beschreef. Wallah dacht dat ik de enige ben. Ik ben zo vaak begonnen met bidden en dan weer gestopt. Ik ga ook voor het eerst vliegen maar dan in augustus, mijn enige angst is dat het vliegtuig instort en ik terugkeer naar Allah terwijl ik bid en stop. Als ik hulp nodig heb dan schaam ik me echt dood om het te vragen. Soubhan Allah net of je het over mij had. Als ik ga slapen ben ik bang om dood te gaan en me te moete verantwoorden bij Allah swt.
    Ik hoop op een oplossing maar kan die niet vinden.


    regel nummer 1: Ik heb ALTIJD gelijk, regel nummer 2: ook al heb ik het niet treed regel nummer 1 automatisch in werking.

  15. #15
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    [QUOTE=Zusterke001]

    Wij moeten stilaan opbouwen en geen tijd verliezen en kennis opdoen. [QUOTE]

    Maar dat is dus het vreemde, kennis is niet altijd de uitweg.. tenminste bij mij. Ik weet het allemaal... maar ik heb vooral last van mijn gevoel. Niet zoals sommige schrijven ik doe alles fout, dus ik kan het wel vergeten, maar het gevoel van alles of niets...

    Bij alles word ik high ofzo... maar dat alles kan ik niet volhouden, en dus kom ik weer in een dip... en elke keer probeer ik het rustig op te bouwen, maar ik ga altijd weer overdrijven... dus verg weer veel van mijzelf... en dat geeft weer een goed gevoel, want ik geef mijzelf op voor islam, zeg maar...

    Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, joh... klinkt vast heeel vaag!

    M.