Verbetering van het verkeerde begrip bij de mensen bij dit vers

Allaah zei:

{ ٱلۡخَبِیثَـٰتُ لِلۡخَبِیثِینَ وَٱلۡخَبِیثُونَ لِلۡخَبِیثَـٰتِۖ وَٱلطَّیِّبَـٰتُ لِلطَّیِّبِینَ وَٱلطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَـٰتِۚ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَۖ لَهُم مَّغۡفِرَةࣱ وَرِزۡقࣱ كَرِیمࣱ }

"Slechte uitspraken zijn voor slechte mensen en slechte mensen zijn voor slechte uitspraken. Goede uitspraken zijn voor goede mensen en goede mensen zijn voor goede uitspraken. Zulke (goede mensen) zijn onschuldig (van iedere) slechte uitspraak die zij (de lasteraars) uiten, voor hen is er Vergeving en een geweldige voorziening."

[سُورَةُ النُّورِ: ٢٦]

De meeste mensen begrijpen dit vers (op een bepaalde manier) en zij herhalen het bij huwelijken (zeggende) dat de goede man voor de goede vrouw is en dat de slechte man voor de slechte vrouw is, en dit is een verkeerd begrip !

Dit vers staat vermeld in Surah an-Noer na de gebeurtenis van "al-ikf" waarbij de hypocrieten onze moeder Aisha (Moge Allah tevreden met haar zijn) vals beschuldigden van ontucht, dus heeft Allah neergezonden in de koran dat zij daar vrij van is en dit wordt gereciteerd tot aan de dag der opstanding.

Nadat Allaah deze gebeurtenis heeft vermeld, zei Hij:

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ

oftewel: de slechte woorden die zij zeiden over Aisha ( Moge Allah tevreden met haar zijn): niemand zegt dit behalve de slechte mensen

وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَات

Oftewel: een benadrukking van Allah dat er uit slechte mensen slechte woorden komen.

وَٱلطَّیِّبَـٰتُ لِلطَّیِّبِینَ

Oftewel: de goede woorden komen van de goede mensen.

وَٱلطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَـٰت
Oftewel: En uit de goede mensen komen goede woorden.

En in het laatste gedeelte van dit vers zegt Allah:

أُو۟لَـٰۤىِٕكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَۖ لَهُم مَّغۡفِرَةࣱ وَرِزۡقࣱ كَرِیمࣱ
"Zulke (goede mensen) zijn onschuldig (van iedere) slechte uitspraak die zij (de lasteraars) uiten, voor hen is er Vergeving en een geweldige voorziening."

Oftewel: zij de goede mensen. Allah Heeft hun vrijverklaard van deze gebeurtenis (valse beschuldiging).

Dus dit vers heeft geen enkele relatie met het huwelijk.
En het bewijs hiervoor is dat pharao, die de slechtste persoon was; zijn vrouw was een goede vrouw en zij heette Asiya ( moge Allah tevreden met haar zijn) *en Allaah heeft haar benoemd in de qoraan:

{ وَضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلࣰا لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱمۡرَأَتَ فِرۡعَوۡنَ إِذۡ قَالَتۡ رَبِّ ٱبۡنِ لِی عِندَكَ بَیۡتࣰا فِی ٱلۡجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرۡعَوۡنَ وَعَمَلِهِۦ وَنَجِّنِی مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِینَ }

En Allah gaf de gelovigen als voorbeeld de vrouw van de Farao (Aasiyah bint Moezaahim), toen zij zei: “Mijn Heer! Bouw voor mij een huis bij U in het Paradijs, en red mij van de Farao en zijn werken, en red mij van het onrechtvaardige volk."
[سُورَةُ التَّحۡرِيمِ: ١١]

Terwijl de profeten Noah en Lot slechte vrouwen hadden. Allah zei over hun (vrouwen):

"betreed het vuur tezamen met de binnentreders"

Bron: Mostafaad min tafseer ibn kathir