1. #1
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Marokkanen treuren om Aïcha Chenna, hun eigen Moeder Teresa

    ‘De Moeder Teresa van Marokko’ werd ze wel genoemd, vanwege haar inzet voor de alleenstaande moeders in haar land. Of ‘Moeder Moed’, om de onverschrokkenheid waarmee ze het opnam tegen de conservatief-religieuze macht. Beide bijnamen illustreren de heldenstatus van Aïch Chenna, de vrouwenrechtenactivist die zich niet liet tegenhouden door een fatwa of twee.

    Zondag stierf ze na een kort ziekbed in Casablanca, de stad waar ze 81 jaar geleden werd geboren. Het overlijden van de vrouw met de vriendelijke ogen in het vastberaden gezicht maakte een golf aan steunbetuigingen los, van mede-activisten, kunstenaars en politiek leiders tot aan de koning. Mohammed VI heeft volgens nationaal persbureau MAP zijn ‘diepe leedwezen’ betuigd aan Chenna’s familie.

    Chenna zette zich in voor het verbeteren van het lot van alleenstaande vrouwen en van hun kinderen, die wegkwijnen in weeshuizen. Ze werkt samen met de Franse non Marie-Jean Tinturier, zoals ze vaker over de grenzen van haar eigen geloof heen kijkt. In 1985 stichten ze de Association Solidarité Feminine (ASF), de Vereniging voor Vrouwelijke Solidariteit. Vanuit een kelder in Casablanca runnen ze een kinderdagverblijf voor alleenstaande moeders.

    Een opmerkelijke bondgenoot vindt ze in koning Mohammed VI, die in 1999 de troon bestijgt met een grote drang om zijn land te moderniseren. Hij geeft de ASF geld om uit te breiden. Een donatie van grote symbolische waarde in Marokko, waar de koning ook geestelijk leider is. Mohammed VI hervormt de familiewet, de Mudawana, en versterkt daarmee de positie van vrouwen. Ze krijgen onder meer het recht om zelf een echtscheiding aan te vragen, al wordt de wet lang niet altijd nageleefd.

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...-moeder-teresa
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    3.779
    14-10-2008

    Net of moeder Teresa goed was, mushrika waarover veel slechte verhalen rondgaan.

    Deze Chenna lijkt ook een feministe te zijn. Missen we niks aan.
    ﻗﺎﻝ شيخ الإسلام ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﺔ رحمه الله: ﺇﺫﺍ ﺃﺭﺍﺩ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﺎﻃﻞ ﺗﺸﻜﻴﻚ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻓﻲ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺤﻖ ﻭﺻﻔﻮﻫﻢ ﺑﺎﻟﺨﻮﺍﺭج
    سئل الإمام الشافعي رحمه الله: كيف تعرف أهل الحق في زمن الفتن؟ فقال: اتبع سهام العدو فهي ترشدك إليهم
    Laat je niet misleiden door Erdogan (2009!!) terwijl jij nu nog steeds voor hem valt?!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.779
    14-10-2008

    Citaat Geplaatst door Kenjenie Bekijk reactie
    beetje respect kkr debiel dat je bent. We zijn liever jou kwijt. Uitkeringslurper
    Respect voor degenen die dat verdienen. Jij dus niet, vuile tyfuslijer.
    ﻗﺎﻝ شيخ الإسلام ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﺔ رحمه الله: ﺇﺫﺍ ﺃﺭﺍﺩ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﺎﻃﻞ ﺗﺸﻜﻴﻚ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻓﻲ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺤﻖ ﻭﺻﻔﻮﻫﻢ ﺑﺎﻟﺨﻮﺍﺭج
    سئل الإمام الشافعي رحمه الله: كيف تعرف أهل الحق في زمن الفتن؟ فقال: اتبع سهام العدو فهي ترشدك إليهم
    Laat je niet misleiden door Erdogan (2009!!) terwijl jij nu nog steeds voor hem valt?!

  4. #4
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door Kenjenie Bekijk reactie
    is er ooit dan een fatwa tegen haar uitgesproken of wil het verhaal spannend maken met wat anti islam retoriek ?
    Je kunt neem ik aan ook zelf googlen maar vooruit ...

    Zo sprak ze in 2000 openlijk in een tv-uitzending van Al-Jazeera over ongetrouwde moeders, incest en verkrachting, en het vaak beklagenswaardige lot van petites bonnes: kinder-dienstmeisjes die een waar slavenbestaan leiden en vaak ook nog worden misbruikt door de pater familias of diens zoons.

    Wat ze daar op televisie zei, een realiteit waar de Marokkaan liever voor wegkijkt, werd Aïcha Ech-Chenna niet in dank afgenomen. Ze werd per fatwa met de dood bedreigd, in moskeeën riepen imams op deze vrouw te stenigen.

    Ech-Chenna: „Ik had de vuile was buiten gehangen. Het goddeloze Westen had dit soort problemen, een islamitisch land als Marokko niet! Ik was vreselijk bang. Ik heb echt op het punt gestaan de handdoek in de ring te gooien.”

    Maar ze kreeg veel steun en werd zelfs gebeld door een medewerker van de koning met de mededeling dat Mohammed VI wist wie zij was, haar werk volgde en achter haar stond. Een paar maanden later werd ze ontboden op het koninklijk paleis te Casablanca, waar ze uit handen van de majesteit de medaille d’honneur ontving. Van woedende islamisten heeft Aïcha Ech-Chenna sindsdien geen last meer gehad.

    https://www.trouw.nl/nieuws/marokko-...eders-t-liefst
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.753
    24-07-2015

    Citaat Geplaatst door Kenjenie Bekijk reactie
    beetje respect kkr debiel dat je bent. We zijn liever jou kwijt. Uitkeringslurper
    Uitkeringslurper.

    Binnenkort wordt ik dat.

  6. #6
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door Castigo Bekijk reactie
    Uitkeringslurper.

    Binnenkort wordt ik dat.

    AOW neem ik aan ...
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.753
    24-07-2015

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    AOW neem ik aan ...
    Ww en dan op slinkse wijze in de bijstand belanden.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    9.182
    26-03-2016

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Je kunt neem ik aan ook zelf googlen maar vooruit ...

    Zo sprak ze in 2000 openlijk in een tv-uitzending van Al-Jazeera over ongetrouwde moeders, incest en verkrachting, en het vaak beklagenswaardige lot van petites bonnes: kinder-dienstmeisjes die een waar slavenbestaan leiden en vaak ook nog worden misbruikt door de pater familias of diens zoons.

    Wat ze daar op televisie zei, een realiteit waar de Marokkaan liever voor wegkijkt, werd Aïcha Ech-Chenna niet in dank afgenomen. Ze werd per fatwa met de dood bedreigd, in moskeeën riepen imams op deze vrouw te stenigen.

    Ech-Chenna: „Ik had de vuile was buiten gehangen. Het goddeloze Westen had dit soort problemen, een islamitisch land als Marokko niet! Ik was vreselijk bang. Ik heb echt op het punt gestaan de handdoek in de ring te gooien.”

    Maar ze kreeg veel steun en werd zelfs gebeld door een medewerker van de koning met de mededeling dat Mohammed VI wist wie zij was, haar werk volgde en achter haar stond. Een paar maanden later werd ze ontboden op het koninklijk paleis te Casablanca, waar ze uit handen van de majesteit de medaille d’honneur ontving. Van woedende islamisten heeft Aïcha Ech-Chenna sindsdien geen last meer gehad.

    https://www.trouw.nl/nieuws/marokko-...eders-t-liefst
    welke fatwas? Imams maken geen fatwas wollah die Nederlandse kranten moeten eens ophouden met hun anti islamitische retoriek net alsof Marokko en streng land is ofzo

  9. #9
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door DubbD Bekijk reactie
    welke fatwas? Imams maken geen fatwas wollah die Nederlandse kranten moeten eens ophouden met hun anti islamitische retoriek net alsof Marokko en streng land is ofzo

    Mag ik je de pogingen van de Marokkaanse minister van Islamitische Zaken
    om de flauwekulfatwas van warbaardimams in te dammen in herinnering brengen ...

    https://nieuws.marokko.nl/21404/maro...is-een-mening/
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    449
    17-08-2022

    Deze vrouw heeft mensen geholpen ondanks haar kromme franse opvoeding. Het is de Koning die een duivel is niet deze vrouw naar mijn weten. Ze kreeg groen licht van die dikzak en dat is waar niemand het over heeft. Die dikzak veranderde de wet. Die dikzak die geen Islam hanteert maar een napoleontische shirk dildo.

    Mgharba hebben zoveel krediet over voor m6 dat het obsessief geworden is. ‘Ayasha knielen allemaal op een rijtje en zitten te wachten met hun kont omhoog. Verslagen mannen die nu oestergenen aanmaken ipv testosteron.