1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Ontkenning over Marokkaanse ervaringen.

    Ik ken veel Marokkaanse probleemjongeren. Wat mij opvalt is dat zogenaamde geslaagde Marokkanen hun ervaringen niet accepteren. Een meisje die in de puberteit slingerde van pleeggezin naar pleeggezin, vertelde ons dat ze in de jaren '90 met haar ouders opgroeide.
    Ze zei dat ze het verschrikkelijk vond hoe mannen eerst te eten kregen in de grootste, meest comfortabele eetruimte. Vrouwen werden in de babykamer op elkaar gekwakt, terwijl ze aten na de mannen in veel kleinere proporties, terwijl ze ook nog hun babies moesten verschonen, omdat mannen zich te goed voelden voor die taak. Indien een Marokkaanse dit zegt, valt vaak de hele Marokkaanse gemeenschap over haar heen. Haar leeftijdsgenoten zeggen gelijk fel:"Zo kan dat nooit gegaan zijn! Wij vrouwen kregen genoeg te eten na de mannen. En zij verzorgden ook babies!" Hoe kan je haar nou ontzeggen van haar ervaring, terwijl jij uit een heel andere stamboom kwam? Ben jij zelf elke stamboom afgegaan? Marokkanen voelen zich persoonlijk aangevallen, als iemand uit slechte huizen kwam. Door andermans waarneming witheet te ontkennen op grond van gemeenschappelijke afkomst, geeft zo'n persoon die naar zijn afkomstgenoot uithaalt Marokkanen juist een slechte naam.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Ik zeg ook niet tegen een Marokkaanse probleemjongere die een alcoholistische vader had:"Zo kan dat nooit gegaan zijn. Mijn vader was geen alcoholist en ik ken geen enkele Marokkaanse vader die zo is."

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    41
    05-06-2022

    Marmitakut

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Citaat Geplaatst door BlackSlimShady Bekijk reactie
    Waarom negeer je mij?
    Zei je iets dan?

  5. #5
    6 gebruikers

    Reacties
    2.691
    22-02-2013

    Herkenbaar.. eens.

  6. #6
    Bilal El-Khattabi

    Reacties
    1.251
    26-05-2022

    Citaat Geplaatst door BlackSlimShady Bekijk reactie
    ik wil je een pm sturen. maaar die is vol
    die heb ik vol gemaakt ha ha ha
    Mijn visie ten aanzien van de Mensen van het Boek, Joden en Christenen: abumuhamad.nl

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    12.487
    26-07-2020

    Jij verdient een toiletruimte
    Najma 5adra dawya 3la Raya wataniya!

  8. #8
    Bilal El-Khattabi

    Reacties
    1.251
    26-05-2022

    Citaat Geplaatst door Morocco2020. Bekijk reactie
    Jij verdient een toiletruimte
    1tje is meer dan genoeg
    Mijn visie ten aanzien van de Mensen van het Boek, Joden en Christenen: abumuhamad.nl

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    12.487
    26-07-2020

    Citaat Geplaatst door Az-Zuhri Bekijk reactie
    1tje is meer dan genoeg
    Heb het over TS
    Najma 5adra dawya 3la Raya wataniya!

  10. #10
    Bilal El-Khattabi

    Reacties
    1.251
    26-05-2022

    Citaat Geplaatst door Morocco2020. Bekijk reactie
    Heb het over TS
    oh ok
    Mijn visie ten aanzien van de Mensen van het Boek, Joden en Christenen: abumuhamad.nl

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Citaat Geplaatst door Sabon_Beldi Bekijk reactie
    Herkenbaar.. eens.
    Dankjewel! Marokkanen proberen wanhopig te voorkomen dat andere
    Marokkanen hun naam besmeuren door de vuile was buiten te hangen over hun trauma, dus dan gaan ze uit paniekvoetbal wanhopig
    andermans trauma ontkennen. Daardoor krijgen Marokkanen juist een nóg slechter imago. We komen dan juist over als een wanhopig volk.

  12. #12
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    De ene ervaring hoeft de andere niet te zijn. Zo simpel is het.

    Ik kan mij niet heugen dat vrouwen vroeger bij elkaar op een hoopje werden gegooid en restjes te eten kregen. Maar ik geloof wel dat een ander die ervaring kan hebben gehad.

    Het meisje uit jouw verhaal heeft veel tijd gespendeerd in pleeggezinnen en zonder te bagatelliseren. Dat verklaart wel het perspectief.

    Het zijn allemaal verhalen van gebeurtenissen die worden verteld vanuit Nederlandse cultuur en gebruiken.

    En eerlijk, dan snap ik dat zo een meisje helemaal verdwaald kan raken tussen fictie en realiteit.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Citaat Geplaatst door Asfoureh Bekijk reactie
    De ene ervaring hoeft de andere niet te zijn. Zo simpel is het.

    Ik kan mij niet heugen dat vrouwen vroeger bij elkaar op een hoopje werden gegooid en restjes te eten kregen. Maar ik geloof wel dat een ander die ervaring kan hebben gehad.

    Het meisje uit jouw verhaal heeft veel tijd gespendeerd in pleeggezinnen en zonder te bagatelliseren. Dat verklaart wel het perspectief.

    Het zijn allemaal verhalen van gebeurtenissen die worden verteld vanuit Nederlandse cultuur en gebruiken.

    En eerlijk, dan snap ik dat zo een meisje helemaal verdwaald kan raken tussen fictie en realiteit.
    Daar tegenover kan ik ook stellen dat veel Marokkanen solidair blijven aan hun ouders uit loyaliteit, en dat ze hun nooit zullen benadelen.
    In de jaren '90 kreeg ik koraanles van analfabeten die de koraan zelf niet konden begrijpen. Ik werd mishandeld, omdat ik geen darija
    kon verstaan en niet kon lezen, maar zij hebben mij nooit die taal eerst geleerd of het alfabet. Ze eisten gewoon dat ik allerlei vaardigheden
    had zomaar uit het niets. Ik heb heel veel lotgenoten van toen die crepeerden in die amateuristische moskeeen in Europa die dit kunnen bevestigen.
    De dochter van die ongeletterde die
    ons les gaf, beweert witheet dat hij het gewoon goed deed en dat wij ook niet mals waren. Ontkenning bij veel Marokkanen is feitelijk aantoonbaar.
    Tot op de dag van vandaag zullen Marokkanen van mijn leeftijd zeggen dat onze ouders niks verkeerd deden in die moskee van toen en dat de schuld bij ons lag
    uit een barmhartige loyaliteit naar hun toe.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Oeps, de waarheid is hard. Daarom reageert niemand meer. Dat is een universeel iets omtrent bevolkingsgroepen. Iedereen voelt zich gekrenkt, als
    je tekortkomingen van hun eigen bevolking opnoemt. Ze worden met hun neus op de feiten gedrukt. Etnische minderheden gaan zich altijd fel verdedigen, als iemand een tekortkoming van hun bevolking opnoemt. Kanonnen. Als jij weet dat het niet waar is, zou je het gewoon rustig kunnen ontkennen. Red flag.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    77
    25-03-2020

    Citaat Geplaatst door Asfoureh Bekijk reactie
    De ene ervaring hoeft de andere niet te zijn. Zo simpel is het.

    Ik kan mij niet heugen dat vrouwen vroeger bij elkaar op een hoopje werden gegooid en restjes te eten kregen.
    Dat zei dat meisje ook niet. Ze kregen pas na de mannen te eten in een krakkemikkige babykamer in veel kleinere proporties.