1. #1
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Extreme menstruatiepijn. Wie heeft tips???

    Aleve kan ik niet slikken. 15 jr gedaan. Kreeg er huiduitslag van.

    Nu 600 mg ibuprofen en 500 mg paracetamol. Standaard minimaal 1x per maand. En dan nog zo pijnlijk, dat ik er gewoon misselijk van wordt, niet rechtop kan lopen. Moet huilen. Kruik, warme douche...zet ik ook allemaal in.

    Maar wie weet wat helpt, want ik ga half dood... vd pijn.

    Medicatie wil ik liefst mee stoppen. Is zo slecht bij langdurig gebruik....

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    464
    04-08-2022

    Asalam aleikom beste zuster,

    Er zijn verschillende dingen die kunnen helpen tegen hevige menstruatiepijn.

    1. Neem medicatie zo vroeg mogelijk in. Als je te lang wacht, zijn de pijnreceptoren bezet met veel pijnsignalen waardoor het lastig is voor de medicijnen om die pijnsignalen op de receptoren te vervangen met hun eigen signalen/stofjes. Als je heel vroeg paracetamol pakt, kan dat vaak net zo effectief zijn als ibuprofen op zichzelf innemen. Onderschat zelfs het effect van paracetamol niet! Als het nodig is, neem de medicatie op schema in, zodat je een spiegel opbouwt. Dus niet nu 2 paracetamol en over 10 uur weer 2, nee, neem ze iedere 6 uur zolang pijn hevig is. De medicatie heeft ook bijna een uur nodig om je bloedstroom te bereiken, dus als het na 1 uur onvoldoende effect heeft kun je ibuprofen erbij nemen. Het feit dat je misselijk wordt geeft aan dat je de pijn op een extreem niveau ervaart waardoor je brein met misselijkheid gaat reageren (of je hebt ibuprofen op lege maag ingenomen, wat ik jullie allemaal adviseer niet te doen).

    1x ibuprofen en pcm innemen per maand is helemaal niet gevaarlijk voor je lichaam. Als je toch aan de veilige kant van medicijnen wil zitten, dan zou ik je adviseren alleen met paracetamol te beginnen en ibuprofen toevoegen als het echt niet anders kan.

    2. Zorg voor een goede doorstroom van je bloedsomloop. Warme kruiken op de buik en rug is heel goed, maar was ook van beneden met warm water als je naar de wc gaat. Koud water vernauwt de bloedvaten aldaar waardoor je juist meer krampen gaat ervaren.
    Een warme kruik tussen de dijbenen (pas op voor verbranden!) zou mogelijk nog effectiever kunnen zijn, omdat de warmte de baarmoeder misschien nog beter bereikt.

    3. Doe strekoefeningen of doe squatting posities, probeer lichamelijke posities te vinden die de pijn doen verlichten en de doorstroom van de menstruatiebloed bevorderen. Te gespannen bekkenbodemspieren kunnen bloeddoorstroom blokkeren, dus let daarop en doe ook ontspanningsoefeningen van de bekkenbodemspieren (vandaar de squatting positie, daarmee doe je automatisch de bekkenbodemspieren ontspannen).

    4. Probeer positief te denken over je menstruatiepijn. Bij veel piekergedachtes over je gezondheid (of over je vruchtbaarheid) kun je, ook onbewust, pijn opwekken van je baarmoeder. Het klinkt gek, maar praat actief tegen je baarmoeder en vertel dat het oké is waarmee je ook zit. Specifiek vrouwen die met onvruchtbaarheid kampen, moeten hun lichaam vertellen dat ze niet boos zijn en blij zijn dat hun lichaam functioneert zoals het functioneert. Onze mentale gedachtes hebben meer impact op onze lichaam en het ervaren van pijn dan we denken.

    5. Mocht je al het bovenstaande hebben geprobeerd en persisteert de pijn ondanks alles, dan zou ik naar de dokter gaan om je te laten onderzoeken op endometriose. Het is een weinig voorkomende aandoening die hevige menstruatiepijnen geeft, omdat de baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder hevige pijnen veroorzaakt. De medische wereld weet niet waarom die baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder is terechtgekomen, maar de pil nemen of een chemische menopauze induceren behoren tot de behandelingen. Bij hele ernstige gevallen wordt via een kijkoperatie de 'foute' baarmoederslijmvlies in de buik weggehaald.

    Ik wil je niet laten schrikken zuster, maar het is goed om te weten dat die aandoening bestaat. Het is echter een klein groep die er last van heeft, dus ik zou er niet vanuitgaan dat jij het hebt. Er zijn veel vrouwen die menstruatiepijnen hebben die zo hevig zijn dat ze misselijk worden en braken en die geen endometriose hebben.

    Moge Allah je doen genezen, we moeten ook niet vergeten dua te doen dat Allah ons ervan geneest. Keir in sha Allah

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    229
    26-03-2022

    Ik heb accapunctuur gedaan op dat gebied 2 jaar geleden. En hijama.
    Alhamdoelilah het heeft geholpen. Mijn menstruatie is nu ook regelmatiger.

    Allahie sheffeck.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    464
    04-08-2022

    Interessant om te lezen. Ik geloof verder ook wel dat er negatieve gedachtes/stromen zijn die met hijama en accupunctuur opgelost kunnen worden. Maar we kunnen ook veel met onze breinkracht bereiken, iets wat veel mensen misschien niet weten.

  5. #5
    Bilal El-Khattabi

    Reacties
    1.249
    26-05-2022



    https://youtu.be/wtJ_ykbl1WU

    volg met jouw ogen het zwarte gat, als jouw pijn direct weg gaat dan is het 3ayn en moet je je houden aan de fajr en 3asr adkhaar om het weg te krijgen...
    Mijn visie ten aanzien van de Mensen van het Boek, Joden en Christenen: abumuhamad.nl

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    5.552
    08-10-2020

    Citaat Geplaatst door Werk123 Bekijk reactie
    Aleve kan ik niet slikken. 15 jr gedaan. Kreeg er huiduitslag van.

    Nu 600 mg ibuprofen en 500 mg paracetamol. Standaard minimaal 1x per maand. En dan nog zo pijnlijk, dat ik er gewoon misselijk van wordt, niet rechtop kan lopen. Moet huilen. Kruik, warme douche...zet ik ook allemaal in.

    Maar wie weet wat helpt, want ik ga half dood... vd pijn.

    Medicatie wil ik liefst mee stoppen. Is zo slecht bij langdurig gebruik....
    volgens mij moet je een dokter bezoeken, gynaecoloog

  7. #7
    Bilal El-Khattabi

    Reacties
    1.249
    26-05-2022

    Citaat Geplaatst door RedBull Bekijk reactie
    volgens mij moet je een dokter bezoeken, gynaecoloog
    een ander dat toestoppen kunnen we makkelijk, maar beter blijven de vrouwen uit de buurt van gynaecologen, of terwijl zwangerschapsbemoeials, zijn tegenwoordig ook mannen, die zijn niet echt nodig, ook niet bij zwangerschap... ook echo's keur ik af, je gaat toch ook niet naar de bankmedewerker lopen om te vragen wat hij van jouw banksaldo vind?
    Mijn visie ten aanzien van de Mensen van het Boek, Joden en Christenen: abumuhamad.nl

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    5.552
    08-10-2020

    Citaat Geplaatst door Az-Zuhri Bekijk reactie
    een ander dat toestoppen kunnen we makkelijk, maar beter blijven de vrouwen uit de buurt van gynaecologen, of terwijl zwangerschapsbemoeials, zijn tegenwoordig ook mannen, die zijn niet echt nodig, ook niet bij zwangerschap... ook echo's keur ik af, je gaat toch ook niet naar de bankmedewerker lopen om te vragen wat hij van jouw banksaldo vind?
    dit is niet echt een slimme vergelijking

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    289
    14-09-2020

    Gluten kunnen zoiets veroorzaken. ZElf gemaakte gemberthee helpt goed. HEt werkt ook ontstekingsremmend.
    I Girl I Eco friendly lifestyle I Vegan I Hobbiy's: Hiking en sporten
    @ https://www.biobey.be/over-ons/
    “The wound is the place where the Light enters you.” ― Rumi
    https://www.biobey.be/shop/ https://www.biobey.be/fr/a-propos-de-nous/
    https://www.biobey.be/product-cat/verzorging/ https://www.biobey.be/product/lotion...-ampullen-bio/

  10. #10
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door Shaafi Bekijk reactie
    Salaam alaikom beste zuster,

    Er zijn verschillende dingen die kunnen helpen tegen hevige menstruatiepijn.

    1. Neem medicatie zo vroeg mogelijk in. Als je te lang wacht, zijn de pijnreceptoren bezet met veel pijnsignalen waardoor het lastig is voor de medicijnen om die pijnsignalen op de receptoren te vervangen met hun eigen signalen/stofjes. Als je heel vroeg paracetamol pakt, kan dat vaak net zo effectief zijn als ibuprofen op zichzelf innemen. Onderschat zelfs het effect van paracetamol niet! Als het nodig is, neem de medicatie op schema in, zodat je een spiegel opbouwt. Dus niet nu 2 paracetamol en over 10 uur weer 2, nee, neem ze iedere 6 uur zolang pijn hevig is. De medicatie heeft ook bijna een uur nodig om je bloedstroom te bereiken, dus als het na 1 uur onvoldoende effect heeft kun je ibuprofen erbij nemen. Het feit dat je misselijk wordt geeft aan dat je de pijn op een extreem niveau ervaart waardoor je brein met misselijkheid gaat reageren.

    1x ibuprofen en pcm innemen per maand is helemaal niet gevaarlijk voor je lichaam. Als je toch aan de veilige kant van medicijnen wil zitten, dan zou ik je adviseren alleen met paracetamol te beginnen en ibuprofen toevoegen als het echt niet anders kan.

    2. Zorg voor een goede doorstroom van je bloedsomloop. Warme kruiken op de buik en rug is heel goed, maar was ook van beneden met warm water als je naar de wc gaat. Koud water vernauwt de bloedvaten aldaar waardoor je juist meer krampen gaat ervaren.
    Een warme kruik tussen de dijbenen (pas op voor verbranden!) zou mogelijk nog effectiever kunnen zijn, omdat de warmte de baarmoeder misschien nog beter bereikt.

    3. Doe strekoefeningen of doe squatting posities, probeer lichamelijke posities te vinden die de pijn doen verlichten en de doorstroom van de menstruatiebloed bevorderen. Te gespannen bekkenbodemspieren kunnen bloeddoorstroom blokkeren, dus let daarop en doe ook ontspanningsoefeningen van de bekkenbodemspieren (vandaar de squatting positie, daarmee doe je automatisch de bekkenbodemspieren ontspannen).

    4. Probeer positief te denken over je menstruatiepijn. Bij veel piekergedachtes over je gezondheid (of over je vruchtbaarheid) kun je, ook onbewust, pijn opwekken van je baarmoeder. Het klinkt gek, maar praat actief tegen je baarmoeder en vertel dat het oké is waarmee je ook zit. Specifiek vrouwen die met onvruchtbaarheid kampen, moeten hun lichaam vertellen dat ze niet boos zijn en blij zijn dat hun lichaam functioneert zoals het functioneert. Onze mentale gedachtes hebben meer impact op onze lichaam en het ervaren van pijn dan we denken.

    5. Mocht je al het bovenstaande hebben geprobeerd en persisteert de pijn ondanks alles, dan zou ik naar de dokter gaan om je te laten onderzoeken op endometriose. Het is een weinig voorkomende aandoening die hevige menstruatiepijnen geeft, omdat de baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder hevige pijnen veroorzaakt. De medische wereld weet niet waarom die baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder is terechtgekomen, maar de pil nemen of een chemische menopauze induceren behoren tot de behandelingen. Bij hele ernstige gevallen wordt via een kijkoperatie de 'foute' baarmoederslijmvlies in de buik weggehaald.

    Ik wil je niet laten schrikken zuster, maar het is goed om te weten dat die aandoening bestaat. Het is echter een klein groep die er last van heeft, dus ik zou er niet vanuitgaan dat jij het hebt. Er zijn veel vrouwen die menstruatiepijnen hebben die zo hevig zijn dat ze misselijk worden en braken en die geen endometriose hebben.

    Moge Allah je doen genezen, we moeten ook niet vergeten dua te doen dat Allah ons ervan geneest. Keir in sha Allah

    Super lief al je tips. Waardeer ik oprecht. Ja subhanallah echt vanaf mn 1ste menstruatie op mn 11de jaar maandelijkse hel.

    Extreme pijn en extreem veel bloedverlies.

    Punt 5. Zou ik moeten onderzoeken. Kijkoperatie etc wil ik niet omdat ik maagd ben. En de pil... zulke ernstige bijwerkingen.wil ik ook echt niet. Maar de combi van pijn en extreem bloedverlies... is killing. Omdat hij daardoor oververmoeid blijf. Het is gewoon echt iedere maand, met koorts, huilen, wegkruipen op mn bed. Onder de douche warme pijn. Squashen gaat gedurende de pijn echt niet. Ik kan dan niet eens recht staan.


    Maar waardeer je uitgebreide uitleg enorm. Ik ga het toch proberen en ook pijnstillers op tijd innemen.

    Paracetamol neem ik al in, in combi met ibuprofen. Is echt onvoldoende... alleen paracetamol. Helaas....

  11. #11
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door SpaLemon Bekijk reactie
    Ik heb accapunctuur gedaan op dat gebied 2 jaar geleden. En hijama.
    Alhamdoelilah het heeft geholpen. Mijn menstruatie is nu ook regelmatiger.

    Allahie sheffeck.
    Weet je nog waar je dat hebt gedaan, Chinees geneeskunde vind ik heel interessant. Hijama heb ik wel een adres. Maar met bloedarmoede mag je geen hijama doen...heb dat de laatste maanden extreem. Verlies echt super veel bloed...

  12. #12
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door Shaafi Bekijk reactie
    Interessant om te lezen. Ik geloof verder ook wel dat er negatieve gedachtes/stromen zijn die met hijama en accupunctuur opgelost kunnen worden. Maar we kunnen ook veel met onze breinkracht bereiken, iets wat veel mensen misschien niet weten.
    Ja hoe? Want heb het echt al sinds mn eerste menstruatie en is nooit anders geworden. Gewoon ergste ever... heeft volgens Google te maken met de hormoonschommeling. Ik heb ook echt last van ons klachten.

    Extreem slecht voelen paar dagen voor mn menstruatie... Moehiem heftig... alles bij elkaar haha en dat iedere maand. Hoe harder ik train hoe minder. Maar zonder medicatie overleef ik t niet.

  13. #13
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door RedBull Bekijk reactie
    volgens mij moet je een dokter bezoeken, gynaecoloog
    Ik heb dat in mn jonge jaren gedaan. Baarmoeder met behulp van echo's gecheckt. Eierstokken etc. Denk 5 jr terug. Ik d8 zelf blinde darm ontsteking. En toen ging de arts maar alles checken. Alles zag er goed uit....

  14. #14
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door Az-Zuhri Bekijk reactie
    een ander dat toestoppen kunnen we makkelijk, maar beter blijven de vrouwen uit de buurt van gynaecologen, of terwijl zwangerschapsbemoeials, zijn tegenwoordig ook mannen, die zijn niet echt nodig, ook niet bij zwangerschap... ook echo's keur ik af, je gaat toch ook niet naar de bankmedewerker lopen om te vragen wat hij van jouw banksaldo vind?

    Mmm vind ik nog al wat... je gezondheid gaat altijd voor.

    Niemand gaat voor de lol naar een arts. Mocht je complicaties krijgen gedurende jouw zwangerschap of andere aandoening. En er is alleen een mannelijke arts aanwezig... maar ik geloof echt niet dat artsen genieten van al die lichamen die ze zien. Sommige zijn niet schoon, niet getraind etc etc. En helema als gaat om geslachtsdelen... of een baarmoeder...


    Maar doen waar jij je prettig bij voelt...

    Ik wil geen vaginaal onderzoek omdat ik maagd ben... als ik dat niet zou zijn. Zou ik het denk ik niet erg vinden. Zolang de helse maandelijkse pijn maar weggaat.

  15. #15
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door organicgirl_bio Bekijk reactie
    Gluten kunnen zoiets veroorzaken. ZElf gemaakte gemberthee helpt goed. HEt werkt ook ontstekingsremmend.
    Probleem van Gemverthee is dat het je bloed verdund waardoor je meer bloed verliest. Ik drink het super graag. Maar als ik ongesteld ben, dan drink ik t minder en in de zomer ook. Warmt je lichaam extreem op.

    Gluten echt nooit eerder gehoord. Anders 1 maand testen.


    Echt iedereen super super super bedankt voor het actief meedenken! Ik ga even alles proberen.