1. #16
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Words of comfort for the one in distress - Sh. Ibn al-`Uthaymeen

    https://m.youtube.com/watch?v=tSGt7ibRr7E

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Words of comfort for the one in distress - Sh. Ibn al-`Uthaymeen

    https://m.youtube.com/watch?v=tSGt7ibRr7E
    Mooie woorden, we moeten altijd naar onze Rabb terugkeren en Hem om hulp vragen.

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Als ik mijn topic zo overlees, dan zou je bijna denken: heb je geen mensen aan wie je het kwijt kan? Heb je geen geliefden of vrienden ofzo?

    Jawel, die heb ik wel. Die heb ik zeker. En ik deel bepaalde dingen ook.

    Maar sommige dingen gaan te diep, zelfs als ik het deel met degene die het dichtst bij me staat, wordt dat nooit helemaal begrepen.

    En dan ga ik psycholoogje spelen voor mezelf, zoals dit soorten gesprekken met mezelf hierboven.

    Soms kom ik er zelf uit, vaak niet.

    En op verschillende gebieden heb je toch verschillende begeleiding nodig. Ik had een aantal jaren geleden een goede mentor (op beroepsgebied), maar ook op hem ben ik boos geworden (hij weet dat niet, ik ben gewoon stilletjes afstand gaan nemen).

    Maar zoals het er nu naar uitziet, moet ik toch de confrontatie eerst met mezelf aangaan en dan met die andere personen gaan praten. Vertellen wat me gekwetst heeft, op een rustige wijze en dan hopen dat onze relatie standhoudt.

    Houdt het niet stand, dan zij het zo. Dan zat daar geen khair in.

    Het heeft geen zin ergens aan vast te houden, waar geen goeds meer in zit.

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Als ik mijn topic zo overlees, dan zou je bijna denken: heb je geen mensen aan wie je het kwijt kan? Heb je geen geliefden of vrienden ofzo?

    Jawel, die heb ik wel. Die heb ik zeker. En ik deel bepaalde dingen ook.

    Maar sommige dingen gaan te diep, zelfs als ik het deel met degene die het dichtst bij me staat, wordt dat nooit helemaal begrepen.

    En dan ga ik psycholoogje spelen voor mezelf, zoals dit soorten gesprekken met mezelf hierboven.

    Soms kom ik er zelf uit, vaak niet.

    En op verschillende gebieden heb je toch verschillende begeleiding nodig. Ik had een aantal jaren geleden een goede mentor (op beroepsgebied), maar ook op hem ben ik boos geworden (hij weet dat niet, ik ben gewoon stilletjes afstand gaan nemen).

    Maar zoals het er nu naar uitziet, moet ik toch de confrontatie eerst met mezelf aangaan en dan met die andere personen gaan praten. Vertellen wat me gekwetst heeft, op een rustige wijze en dan hopen dat onze relatie standhoudt.

    Houdt het niet stand, dan zij het zo. Dan zat daar geen khair in.

    Het heeft geen zin ergens aan vast te houden, waar geen goeds meer in zit.
    Maar misschien komt het onze relaties wel weer ten goede. Waarom ga ik ook altijd pessimistisch van het slechte uit?

  5. #20
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Mooie woorden, we moeten altijd naar onze Rabb terugkeren en Hem om hulp vragen.
    Beste middel tegen verdriet is het volledig geloven en accepteren van al Qadr. Je beseft en weet dat dit van Allah afkomstig is indien jij geen sebab bent geweest in het veroorzaken van het verdriet of ellende.

    Verder dien je te leren over de Deen door de Namen en Eigenschappen te leren en te begrijpen op de correcte manier en ernaar te leven uiteraard. Hierdoor leer je kennen wie Allah is en als je goed begrijpt wie Allah is doormiddel van Zijn Namen en Eigenschappen, dan houd je veel meer rekening met wat je doet in je leven. Want je weet dat Allah al Baseer is, as Sami’, al ‘Alim bv.

    Verder rectificeer je daden:

    Manier van kleden
    Manier van praten
    Manier van leven
    Als je muziek luistert stop ermee en luister de Qur’an in plaats van muziek.

    In plaats van je verdriet en ellende opschrijven en dan verbranden, schrijf je zonden op en alle zaken waarmee je ongehoorzaam bent jegens Allah, groot of klein, en pak die zonden aan door ze te verminderen.

    Iedere dag ga je voor jezelf na wat je slecht hebt gedaan en hoe je dit kunt stoppen. En als je iemand onrecht hebt aangedaan, dat je je zelf dwingt om die persoon om vergiffenis te vragen en als je naar bed gaat, zorg ervoor dat je iedereen vergeven hebt, al hebben ze ernstige dingen gedaan bij jou. Remember: iemand vergeven is niet synoniem voor maatjes met die persoon zijn. Je kunt iemand vergeven zonder dat die persoon hiervan op de hoogte is.

    Terug keren naar Allah met tauba en wegblijven van slechte daden, groot of klein want kleine zonden worden vaak onderschat terwijl men vergeet dat een kleine gat in een boot, een boot langzaam kan laten ondergaan en als je duizend kleine gaatjes hebt, je sneller onder zult gaan.

    Onderschat de kleine zonden niet en pak ze aan.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Beste middel tegen verdriet is het volledig geloven en accepteren van al Qadr. Je beseft en weet dat dit van Allah afkomstig is indien jij geen sebab bent geweest in het veroorzaken van het verdriet of ellende.

    Verder dien je te leren over de Deen door de Namen en Eigenschappen te leren en te begrijpen op de correcte manier en ernaar te leven uiteraard. Hierdoor leer je kennen wie Allah is en als je goed begrijpt wie Allah is doormiddel van Zijn Namen en Eigenschappen, dan houd je veel meer rekening met wat je doet in je leven. Want je weet dat Allah al Baseer is, as Sami’, al ‘Alim bv.

    Verder rectificeer je daden:

    Manier van kleden
    Manier van praten
    Manier van leven
    Als je muziek luistert stop ermee en luister de Qur’an in plaats van muziek.

    In plaats van je verdriet en ellende opschrijven en dan verbranden, schrijf je zonden op en alle zaken waarmee je ongehoorzaam bent jegens Allah, groot of klein, en pak die zonden aan door ze te verminderen.

    Iedere dag ga je voor jezelf na wat je slecht hebt gedaan en hoe je dit kunt stoppen. En als je iemand onrecht hebt aangedaan, dat je je zelf dwingt om die persoon om vergiffenis te vragen en als je naar bed gaat, zorg ervoor dat je iedereen vergeven hebt, al hebben ze ernstige dingen gedaan bij jou. Remember: iemand vergeven is niet synoniem voor maatjes met die persoon zijn. Je kunt iemand vergeven zonder dat die persoon hiervan op de hoogte is.

    Terug keren naar Allah met tauba en wegblijven van slechte daden, groot of klein want kleine zonden worden vaak onderschat terwijl men vergeet dat een kleine gat in een boot, een boot langzaam kan laten ondergaan en als je duizend kleine gaatjes hebt, je sneller onder zult gaan.

    Onderschat de kleine zonden niet en pak ze aan.
    BarakkAllahu fiek voor al jouw welgemeende adviezen broeder, ik ben van alles wat je zegt op de hoogte.

    Moge Allah ons tot de rechtschapenen doen behoren.

  7. #22
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    BarakkAllahu fiek voor al jouw welgemeende adviezen broeder, ik ben van alles wat je zegt op de hoogte.

    Moge Allah ons tot de rechtschapenen doen behoren.
    Allahoema amien.

    Als je alles weet en goed doet in sha Allah, dan mis je a3mod om je zaken recht te trekken zoals we allemaal weleens een klap nodig hebben zodat we onze verstand terug halen en zaken helder zien.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Allahoema amien.

    Als je alles weet en goed doet in sha Allah, dan mis je a3mod om je zaken recht te trekken zoals we allemaal een klap nodig hebben zodat we onze verstand terug halen en zaken helder zien.
    Soms heb je even reminders nodig. Iemand die je even terugfluit.

    Wat betreft een kwestie over mijn broertje, ik had het antwoord op mijn vraag wat ik ermee moest al de hele tijd. Ik heb hem in mijn hart geplaatst, in plaats van in mijn hand.

    Zoals Yasmin Mogahed heel mooi in haar boek (Reclaim Your Heart) zegt: we geven de creaties van Allah soms een te prominente plek en dat doet pijn als ze dan weggaan.

    Alsof hij mijn eigen kind was heb ik te veel rondgerend en gedaan voor hem. Maar ik heb het hem soms ook wel moeilijk gemaakt met mij emotionele uitbarstingen.

    En nu wilde ik passief agressief emotionele afstand van hem nemen. Wat ook niet de juiste methode is.

    Ik moet realiseren dat hij een creatie is van Allah en dat ik niets van hem moet krijgen of verwachten.

    Maar ik ga hem wel even vertellen hoe hij me gekwetst heeft. Misschien dat dat hem helpt te begrijpen waarom ik de laatste tijd zo boos op hem ben geweest.

    En hopelijk daar een gezonde broer/zus relatie voor terugkrijgen.

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Soms heb je even reminders nodig. Iemand die je even terugfluit.

    Wat betreft een kwestie over mijn broertje, ik had het antwoord op mijn vraag wat ik ermee moest al de hele tijd. Ik heb hem in mijn hart geplaatst, in plaats van in mijn hand.

    Zoals Yasmin Mogahed heel mooi in haar boek (Reclaim Your Heart) zegt: we geven de creaties van Allah soms een te prominente plek en dat doet pijn als ze dan weggaan.

    Alsof hij mijn eigen kind was heb ik te veel rondgerend en gedaan voor hem. Maar ik heb het hem soms ook wel moeilijk gemaakt met mij emotionele uitbarstingen.

    En nu wilde ik passief agressief emotionele afstand van hem nemen. Wat ook niet de juiste methode is.

    Ik moet realiseren dat hij een creatie is van Allah en dat ik niets van hem moet krijgen of verwachten.

    Maar ik ga hem wel even vertellen hoe hij me gekwetst heeft. Misschien dat dat hem helpt te begrijpen waarom ik de laatste tijd zo boos op hem ben geweest.

    En hopelijk daar een gezonde broer/zus relatie voor terugkrijgen.
    Ze zeggen dat als iets je het meest gekwetst heeft of gevoelig ligt, dat de tranen dan als vanzelf komen als je eraan denkt of erover praat. Dat dat een zere plek is.

    Nou, over het kwestie van mijn broertje komen de tranen gewoon iedere keer. Ik moet daar echt iets mee gaan doen.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Thema 2022 voor muslimrose: loslaten.

    Loslaten van bepaalde mensen.
    Loslaten van bepaalde boosheid.
    Loslaten van bepaalde verdriet.
    Loslaten van andere gevoelens waar ik geen weet van heb.

    Het verbaast me dat sommige dingen opeens lijken samen te komen. Dat kan geen toeval zijn.

    Misschien is dit een teken van mijn Rabb dat ik richting een qalboen saliem toemoet. Mijn hart is nu niet puur.

    Moge Allah het ons allen vergemakkelijken onze harten te zuiveren.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    248
    04-01-2021

    Salaam Muslimrose,

    Ipv verbranden kan je de brieven ook scheuren. Je hebt het ook over brieven schrijven naar mensen, doe dat, als dat helpt moet je dat doen en je weet alleen dat het helpt als je het doet. Je hoeft de brieven niet persé aan de ander te overhandigen, je kan ze daarna gewoon scheuren. Het gaat erom dat je je gevoelens en emoties op papier hebt gezet voor jezelf, waardoor je wat meer ruimte en orde creeërt in je hoofd.

    Wat de situatie met je broertje betreft en je gevoelens en emoties, daar moet je heel voorzichtig mee zijn, omdat het bij jou nogal diep zit (zoals ik lees) ga voorbereid het gesprek in. Ga bij jezelf na: Wat voel ik? Wat zit er onder? Ben ik bang? Waar ben ik dan bang voor? Zijn die angsten gegrond? Waar komen die angsten vandaan? Is het waar? Weet ik zeker dat het waar is? Je moet even orde op zaken stelleb in jezelf.

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    248
    04-01-2021

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Thema 2022 voor muslimrose: loslaten.

    Loslaten van bepaalde mensen.
    Loslaten van bepaalde boosheid.
    Loslaten van bepaalde verdriet.
    Loslaten van andere gevoelens waar ik geen weet van heb.

    Het verbaast me dat sommige dingen opeens lijken samen te komen. Dat kan geen toeval zijn.

    Misschien is dit een teken van mijn Rabb dat ik richting een qalboen saliem toemoet. Mijn hart is nu niet puur.

    Moge Allah het ons allen vergemakkelijken onze harten te zuiveren.
    Ameen. Loslaten is een triggie woord, want eigenlijk zit daar ook een oordeel in. Je zegt eigenlijk "dat is niet goed, dat ga ik los laten", maar hoe harder je gaat proberen om ergens vanaf te komen of los te laten, hoe harder je ermee resoneert. Eigenlijk geef je het weer aandacht/energie. Je moet het niet loslaten, maar juist toelaten. Alles wat je toelaat, dat zal jou loslaten. En als ze er echt mogen zijn (je gevoelens, emoties, etc.) Dan zullen ze van zelf oplossen, ze laten jou los. Je kan het alleen toelaten als je er niet mee identificeert. Want als jij je nog steeds identificeert met je pijn en de pijn komt omhoog en sommige pijn is heel heftig (schaamte, schuld, verraad) kan dat ontzettend heftig zijn, wat wij dan doen om dat toch te overleven is dat toch weer weg duwen, het is gewoon een overlevingsmechanisme, dan komt het weer dieper in de schaduw terecht. Als je er niet mee identificeert kan je de pijn omarmen, je denkt het is er wel, maar ik ben het niet, net zoals je er kan zijn voor de pijn van een ander.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    5.849
    16-08-2016

    Citaat Geplaatst door Flower32 Bekijk reactie
    Ameen. Loslaten is een triggie woord, want eigenlijk zit daar ook een oordeel in. Je zegt eigenlijk "dat is niet goed, dat ga ik los laten", maar hoe harder je gaat proberen om ergens vanaf te komen of los te laten, hoe harder je ermee resoneert. Eigenlijk geef je het weer aandacht/energie. Je moet het niet loslaten, maar juist toelaten. Alles wat je toelaat, dat zal jou loslaten. En als ze er echt mogen zijn (je gevoelens, emoties, etc.) Dan zullen ze van zelf oplossen, ze laten jou los. Je kan het alleen toelaten als je er niet mee identificeert. Want als jij je nog steeds identificeert met je pijn en de pijn komt omhoog en sommige pijn is heel heftig (schaamte, schuld, verraad) kan dat ontzettend heftig zijn, wat wij dan doen om dat toch te overleven is dat toch weer weg duwen, het is gewoon een overlevingsmechanisme, dan komt het weer dieper in de schaduw terecht. Als je er niet mee identificeert kan je de pijn omarmen, je denkt het is er wel, maar ik ben het niet, net zoals je er kan zijn voor de pijn van een ander.
    mijn ervaring is … hoe harder je iets wilt vergeten en wilt loslaten hoe harder je op een later tijdstip mee geconfronteerd word .

    Ik weet het niet … maar denk dat je hawik door alle emoties geen moet en al
    Die emoties moet toelaten … en dan de tijd het werk laten doen .

    De ondat de moment dat alles nog vers is .. brieven schrijven en weet ik veel wat niet werkt …
    Misschien tijdelijk …. Later waneer je door alle emoties heen bent geweest dan zou het wellicht wel kunnen helpen


    Mn hele leven had ik een muur om me hart heen gebouwd waardoor ik alles aan kon … dat dacht ik althans ….. maar dan komt er ene dag dat er iets gebeurd dat dwars door die muur geen gaat …. En al die jaren heb ik me zelf nooit kunnen leren om met verdiet om te gaan …… en dan komt de klap genadeloos hard aan …..

    Mijn advies nu aan ieddereen is …. Laat gebrokens met mate toe zodat je je zelf door de jaren heen traint om klappen op te vangen .. want dr gaat een dag komen dat de muur om je hart het zal begeven en dan komt de klap dubbel zo hard aan

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    379
    16-01-2021

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Beste middel tegen verdriet is het volledig geloven en accepteren van al Qadr. Je beseft en weet dat dit van Allah afkomstig is indien jij geen sebab bent geweest in het veroorzaken van het verdriet of ellende.

    Verder dien je te leren over de Deen door de Namen en Eigenschappen te leren en te begrijpen op de correcte manier en ernaar te leven uiteraard. Hierdoor leer je kennen wie Allah is en als je goed begrijpt wie Allah is doormiddel van Zijn Namen en Eigenschappen, dan houd je veel meer rekening met wat je doet in je leven. Want je weet dat Allah al Baseer is, as Sami’, al ‘Alim bv.

    Verder rectificeer je daden:

    Manier van kleden
    Manier van praten
    Manier van leven
    Als je muziek luistert stop ermee en luister de Qur’an in plaats van muziek.

    In plaats van je verdriet en ellende opschrijven en dan verbranden, schrijf je zonden op en alle zaken waarmee je ongehoorzaam bent jegens Allah, groot of klein, en pak die zonden aan door ze te verminderen.

    Iedere dag ga je voor jezelf na wat je slecht hebt gedaan en hoe je dit kunt stoppen. En als je iemand onrecht hebt aangedaan, dat je je zelf dwingt om die persoon om vergiffenis te vragen en als je naar bed gaat, zorg ervoor dat je iedereen vergeven hebt, al hebben ze ernstige dingen gedaan bij jou. Remember: iemand vergeven is niet synoniem voor maatjes met die persoon zijn. Je kunt iemand vergeven zonder dat die persoon hiervan op de hoogte is.

    Terug keren naar Allah met tauba en wegblijven van slechte daden, groot of klein want kleine zonden worden vaak onderschat terwijl men vergeet dat een kleine gat in een boot, een boot langzaam kan laten ondergaan en als je duizend kleine gaatjes hebt, je sneller onder zult gaan.

    Onderschat de kleine zonden niet en pak ze aan.
    Je zonden en gebreken opschrijven vind ik een goede.
    dordles

  15. #30
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Dkja Bekijk reactie
    Je zonden en gebreken opschrijven vind ik een goede.
    Na3am, zo kun je je zelf confronteren met de werkelijkheid. Want velen waaronder ik, denken dat we dagelijks niet zoveel verkeerd doen. Maar als we aan het eind van de dag voor ons zelf opschrijven waarin we tegen de bevelen van Allah in zijn gegaan, het zij grote zonden of kleine zonden, of geen verplichtingen zijn nagekomen zoals salat te laat of Fajr gemist, over iemand gepraat, roddels, naar vrouwen of mannen gekeken, muziek geluisterd, film gekeken, iemand verkeerd behandeld of iets verkeerds gezegd etc etc, dan zien we werkelijk hoeveel zonden we plegen. En dit kan erg confronterend zijn en goed ook.

    Als we ons hiermee bezig houden en deze issues oplossen door de volgende dag deze zonden te vermijden, is dit werkelijk een grote stap richting het goede in plaats van leven alsof we niks verkeerds doen en vervolgens pas na ons dood met de realiteit geconfronteerd worden.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”