1. #31
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door RealBlood Bekijk reactie
    Eens, al vind ik Macro wel een vakgebied op zich binnen fotografie. Om als beginnend fotograaf daar meteen in te rollen?
    Als je geen begeleiding hebt is het best pittig, maar je leert er wel veel van aangezien het veel meer lagen bezit.

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    21
    12-01-2022

    Veel feedback dus. Dank je wel lagebrug! Helder allemaal. Ben alleen nu weer aan het twijfelen haha

  3. #33
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Ibiza. Bekijk reactie
    Veel feedback dus. Dank je wel lagebrug! Helder allemaal. Ben alleen nu weer aan het twijfelen haha
    Tussen?

  4. #34
    Valar Morghulis

    Reacties
    2.911
    15-11-2009

    Nikon en Canon komen echt dichtbij elkaar. Er is nauwelijks verschil. Mijn ervaring met Nikon-lenzen is dat de foto's echt haarscherp zijn. Ik heb veel camera's en lenzen uitgeprobeerd van Canon en Nikon om uiteindelijk een beslissing te maken. Dat raad ik je ook aan om te doen. Je kan via Budgetcam camera's en lezen huren om te ervaren hoe ze werken en te zien of het je bevalt. Succes!
    Saïdjah's vader had een buffel, waarmede hy zyn veld bewerkte.

  5. #35
    Hala Madrid!

    Reacties
    49.715
    09-01-2011

    MVC Premium MVC Premium
    Misschien belangrijk om erbij te vermelden dat je 3 type camera's hebt:

    je hebt point & shoot camera's met lenzen die je er niet af kunt halen, die zitten eraan vast gemonteerd. Dit zijn camera's met kleine sensoren die weinig licht kunnen opnemen, maar wel ideaal zijn als je gewoon snel een foto wil schieten zonder veel te hoeven nadenken.

    Dan heb je de spiegelreflexcamera's waarbij de lenzen verwisselbaar zijn en je een grotere sensor hebt (APS-C).

    En dan heb je de systeemcamera's (in het Engels ''mirrorless'') camera's die in principe hetzelfde zijn als de spiegelreflexcamera's, alleen heb je dat spiegelsysteem niet aan de binnenkant. Alles is elektrisch waardoor de camera lichter weegt. Hier vallen vooral die Sony camera's onder die ik persoonlijk niet aanraad voor een beginner, omdat de lenzen vrij prijzig zijn.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    21
    12-01-2022

    Citaat Geplaatst door Pythagoras Bekijk reactie
    Nikon en Canon komen echt dichtbij elkaar. Er is nauwelijks verschil. Mijn ervaring met Nikon-lenzen is dat de foto's echt haarscherp zijn. Ik heb veel camera's en lenzen uitgeprobeerd van Canon en Nikon om uiteindelijk een beslissing te maken. Dat raad ik je ook aan om te doen. Je kan via Budgetcam camera's en lezen huren om te ervaren hoe ze werken en te zien of het je bevalt. Succes!
    Yes! Dank je wel

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    21
    12-01-2022

    Citaat Geplaatst door RealBlood Bekijk reactie
    Misschien belangrijk om erbij te vermelden dat je 3 type camera's hebt:

    je hebt point & shoot camera's met lenzen die je er niet af kunt halen, die zitten eraan vast gemonteerd. Dit zijn camera's met kleine sensoren die weinig licht kunnen opnemen, maar wel ideaal zijn als je gewoon snel een foto wil schieten zonder veel te hoeven nadenken.

    Dan heb je de spiegelreflexcamera's waarbij de lenzen verwisselbaar zijn en je een grotere sensor hebt (APS-C).

    En dan heb je de systeemcamera's (in het Engels ''mirrorless'') camera's die in principe hetzelfde zijn als de spiegelreflexcamera's, alleen heb je dat spiegelsysteem niet aan de binnenkant. Alles is elektrisch waardoor de camera lichter weegt. Hier vallen vooral die Sony camera's onder die ik persoonlijk niet aanraad voor een beginner, omdat de lenzen vrij prijzig zijn.
    Dit had ik inderdaad gisteren gezien op een YouTube filmpje, werd toen goed uitgelegd. Het zijn inderdaad de lenzen die voornamelijk prijzig zijn, maar ook weer begrijpelijk.

  8. #38
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Pythagoras Bekijk reactie
    Nikon en Canon komen echt dichtbij elkaar. Er is nauwelijks verschil. Mijn ervaring met Nikon-lenzen is dat de foto's echt haarscherp zijn. Ik heb veel camera's en lenzen uitgeprobeerd van Canon en Nikon om uiteindelijk een beslissing te maken. Dat raad ik je ook aan om te doen. Je kan via Budgetcam camera's en lezen huren om te ervaren hoe ze werken en te zien of het je bevalt. Succes!
    Goede tip om wat duidelijkheid te krijgen.

  9. #39
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Benzy Bekijk reactie
    Een electronica obsessieve vriend van me heeft me vorig jaar om mee te beginnen de Sony Alpha a6000 aangeraden. Je moet je wel goed inlezen als je mooie foto's wilt maken.
    Ook wel een goede starter idd en prijzen die nog te overzien zijn.
    En een e-mount aansluiting

    Ook wel belangrijk dat als je er 1 neemt je de lenzen mocht je gaan switchen kan meenemen naar je volgend toestel/merk.

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    21
    12-01-2022

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Ook wel een goede starter idd en prijzen die nog te overzien zijn.
    En een e-mount aansluiting

    Ook wel belangrijk dat als je er 1 neemt je de lenzen mocht je gaan switchen kan meenemen naar je volgend toestel/merk.
    Kan de lens die ik je stuurde mee naar een andere fotocamera buiten een Canon? Overdag lukken de foto's hier wel, maar in de avond zit het behoorlijk tegen haha

  11. #41
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Ibiza. Bekijk reactie
    Kan de lens die ik je stuurde mee naar een andere fotocamera buiten een Canon? Overdag lukken de foto's hier wel, maar in de avond zit het behoorlijk tegen haha
    Ik geloof van niet, elk merk heeft zn eigen aansluiting.

    Voor licht kan je spelen met het diafragma en de iso en sluiter snelheid.
    Niet alle lenzen zijn lichtsterk, en foto’s maken in het donker is ook weer een vak apart

    Maar het kan ook erger, en dat is videografie in het donker.

  12. #42
    Hala Madrid!

    Reacties
    49.715
    09-01-2011

    MVC Premium MVC Premium
    Die Macro lens heeft een Canon EF fitting, dus die kan je alleen gebruiken op Canon camera's.

    En ook daar kun je weer onderscheid in maken. Er zijn lenzen die een Canon EF-S fitting hebben. Die werken dan alleen op aps-c Canon camera's. En je hebt Canon lenzen met een EF-M fitting, die passen dus alleen op de spiegelloze camera's van Canon.

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    21
    12-01-2022

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Ik geloof van niet, elk merk heeft zn eigen aansluiting.

    Voor licht kan je spelen met het diafragma en de iso en sluiter snelheid.
    Niet alle lenzen zijn lichtsterk, en foto’s maken in het donker is ook weer een vak apart

    Maar het kan ook erger, en dat is videografie in het donker.
    Ik kom er maar niet uit over die diafragma. ISO wel maar voor de rest is het nog steeds uitvogelen. Je kan hele mooie foto's in het donker maken, ik moet nog veel leren haha

  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    21
    12-01-2022

    Citaat Geplaatst door RealBlood Bekijk reactie
    Die Macro lens heeft een Canon EF fitting, dus die kan je alleen gebruiken op Canon camera's.

    En ook daar kun je weer onderscheid in maken. Er zijn lenzen die een Canon EF-S fitting hebben. Die werken dan alleen op aps-c Canon camera's. En je hebt Canon lenzen met een EF-M fitting, die passen dus alleen op de spiegelloze camera's van Canon.
    Ok, ik hou het voorlopig nog bij deze lens. Laat ik maar eerst onder de knie krijgen hoe dit werkt! er komen wat foto's jouw kant op, als ik tenminste weet hoe ik ze moet overzetten.. loopt wel los hier haha

  15. #45
    Hala Madrid!

    Reacties
    49.715
    09-01-2011

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Ibiza. Bekijk reactie
    Ok, ik hou het voorlopig nog bij deze lens. Laat ik maar eerst onder de knie krijgen hoe dit werkt! er komen wat foto's jouw kant op, als ik tenminste weet hoe ik ze moet overzetten.. loopt wel los hier haha
    Laat je niet overweldigen. Fotografie is een vakgebied op zich he. Zodra je de basics gaat snappen (dus hoe ISO, sluitersnelheid en je diafragma samenwerken) gaat het een stuk makkelijker worden.