1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    3
    12-01-2022

    Handvragen zonder mijn familie

    Salam alaikom broeders en zusters, Ik heb een meid leren kennen uit marokko. Inshaallah wil ik met deze meid gaan trouwen. Ik ben van plan als de lockdown voorbij is met name de sluiting van vlieg en bootverkeer van en naar marokko de hand te vragen. Mijn probleem is dat ik geen contact heb met mijn familie mijn Vader is overleden en mijn moeder is te ziek om te reizen... ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Eigenlijk weet ik niet eens waar te beginnen . Wat zou jij doen in mijn geval ?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    556
    10-12-2021

    Huzaren stuk

    Ma niet onmogelijk..

    Als ze the real deal ya partner is..

    Been there..niet ik perse..

    Ma me jongere Bro heeft het gedaan..

    Om te beginnen beterschap aan je Moeder..
    Treat here wel..je hebt mr aan 1ntje..trust me..

    Check haar Vriendinnen ..hoe gek het ook het klinkt en selected haar beste Vriendin..

    Die ga je crazy steunen..

    Die ga alles voor je regelen..

    Ma shht ondertussen na je Moeder..

    Die moet rusten..verzorg haar

  3. #3
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Jij hebt geen wali nodig want je bent je eigen wali dus je kunt gewoon solo gaan en haar hand vragen. Maar ik denk dat haar vader of moeder wel wil weten wie je ouders zijn etc zodat ze zich niet belazerd voelen. Want ze kunnen dan denken dat je stiekem bent

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3
    12-01-2022

    Bedankt voor je reactie. Haar moeder weet dat mijn moeder op leeftijd is en niet kan reizen. In principe weet haar moeder van ons contact. Ik weet echter niet hoe ik het moet aanpakken en wat ik moet meenemen wat ik moet of kan doen? (Westerse opvoeding niet veel meegekregen van marokkaanse tradities)

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    556
    10-12-2021

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Jij hebt geen wali nodig want je bent je eigen wali dus je kunt gewoon solo gaan en haar hand vragen. Maar ik denk dat haar vader of moeder wel wil weten wie je ouders zijn etc zodat ze zich niet belazerd voelen. Want ze kunnen dan denken dat je stiekem bent
    Bwa kan je niet verkopen man..
    And believe me Ben eern sales Manager(gwst)

    Die kan niet alleen afkomen

    Check zen info..

    Vader (afwezig)
    Moeder (niet present)

    Als die Alleen moet afkomen bij Marokkaanse Ouders heeft die amper van kans..

    Trust me..

    Die moet het uitleggen via via

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    556
    10-12-2021

    Citaat Geplaatst door Houssine Bekijk reactie
    Bedankt voor je reactie. Haar moeder weet dat mijn moeder op leeftijd is en niet kan reizen. In principe weet haar moeder van ons contact. Ik weet echter niet hoe ik het moet aanpakken en wat ik moet meenemen wat ik moet of kan doen? (Westerse opvoeding niet veel meegekregen van marokkaanse tradities)
    Dus haar Moeder is perfect op de hoogte..
    Had je eerder moeten uitleggen..

    Als je haar toestemming hebt is het gwn een kwestie van haar Vader te overtuigen ( die weer van niks nog weet..vind dat ni leuk)

    Is simpel..
    Vraag haar om hulp

  7. #7
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Houssine Bekijk reactie
    Bedankt voor je reactie. Haar moeder weet dat mijn moeder op leeftijd is en niet kan reizen. In principe weet haar moeder van ons contact. Ik weet echter niet hoe ik het moet aanpakken en wat ik moet meenemen wat ik moet of kan doen? (Westerse opvoeding niet veel meegekregen van marokkaanse tradities)
    Ik weet ook vrij weinig af van de Marokkaanse cultuur. Lakien je vraagt haar hand dus je hoeft niet te overdrijven in het mee brengen van spullen.

    Regel een aantal van die suiker bergen, thee, een taart ofzo of gebakjes. Genoeg. Het is maar hand vragen.

    En wees je zelf en wees nooit iemand die jij niet bent.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3
    12-01-2022

    Dank je wel voor je reactie in wist niet dat ik moest zeggen me vader is overleden allahyrahmo en meneer heeft het over bezittingen. Ik wil niet gezien worden als pinautomaat door mijn schoonouders.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    20
    04-01-2022

    Heb je familie in Marokko? Misschien dat iemand met je mee kan daar.. Of een familielid van hier waar je goed mee bent (ooms, zussen, broers, tante)

    Wat je mee kan nemen, is de standaard dingen. Mooie stof, belghath, sieraden, tasje, koekjes, gebak etc.
    Fekka s’woer, siewer ‘s re3ker.

  10. #10
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Bosbesje Bekijk reactie
    Heb je een neef/oom/broer?

    In feite had abdars gelijk en kan je prima alleen haar hand vragen. Ik snap alleen heel goed dat haar ouders het anders willen zien. Ze zijn op de hoogte van het feit dat je geen vader hebt (Allahirahmoe) en je moeder is te ziek om te vliegen. Zorg ervoor dat je in ieder geval wel wat mensen om je heen hebt, al zijn het goede kennissen. Zo alleen gaan is ook niet leuk voor jou. Het is vervelend dat je geen contact met familie hebt, maar gair straks heb je er wel een familie bij

    Wat het meenemen van dingen betreft zul je iets van stoffen, jurk, parfum, pumps, misschien sieraden mee kunnen nemen. Maak het niet te bont, alhoewel een handvraging ook meteen je eerste indruk is natuurlijk. Als je in Marokko verteld dat het daarom gaat bij winkels helpen ze je echt ermee hoor.

    Moge Allah jou bijstaan en Allah ikemel belgair. Mocht je er niet uitkomen je kan altijd pm'en. Ik help je graag!
    Het is hand vragen, geen walima zuster. Hij heeft nog geen ja gekregen van haar wali noch hebben ze een akte getekend. Waarom geld verspillen voor hand vragen? Als hij ‘ja’ heeft gekregen van haar wali en ze gaan de akte tekenen, top. Koop wat je wilt voor je vrouw en de walima.

    Maar zodra er nog geen ‘ja’ gezegd is noch een huwelijksakte wordt getekend, waarom zou hij zijn bezit verspillen aan stoffen en sieraden etc? Hij is niks van haar en zij is niks van hem.

    Suiker bergen, thee enz is meer dan voldoende. Zo opent deze broeder geen deuren naar hebzucht of willen trouwen en verwachten dat hij haar overlaad met geld en geschenken en zo zeggen de ouders ook geen ‘ja’ vanwege al die cadeautjes en kleding en sieraden.

    Broeder:

    Verspil je geld niet bij het handvragen. Noch walima noch bij het geven van een bruidsschat. Voor het handvragen neem simpelweg suiker bergen nee, pakken thee, etc. Ook de bruidsschat, hoe lager de bruidsschat hoe beter en zo zie je ook hoe die vrouw denkt en is. Als ze jou echt wil vanwege jou, dan zal ze de bruidsschat zo gemakkelijk mogelijk maken voor jou. En zo ook de walima, lekker klein houden. Verlovingsring of huwelijksring etc: niet kopen, want dat is verboden in Islam. Ken je principes en laat niemand bepalen over jouw principes zolang je principes niet in strijd zijn met de Islam.

    Genoeg vrouwen en ouders van die vrouwen, houden van ompraten zodat je een grote bruiloft heeft en grote mahr etc. Je dient hierboven te staan en te zeggen ik doe een kleine walima en dat is dat.

    Wees sterk want whallahi, de mahr en walima laten werkelijk zien met wat voor soort vrouwtje te maken hebt. Als ze een grote mahr van je eist en een grote walima, weet dat zij niet denkt aan jouw zak en als dit haar gedrag is in het begin, hoe zal het gaan na het tekenen van de akte?

    Een advies van mij als jouw broeder, hit rijal keyheso bi rijal ama nisa, aghlabiya minhoem ma keyhasoch bi rijal. Dus pas op en wees intelligent in sha Allah. Een goede vrouw zal denken aan jouw zak en ze zal de zaken voor jou willen vergemakkelijken in plaats van moeilijk maken en ze zal denken aan jou welzijn in plaats van denken aan wat mensen zullen zeggen en hierom willen schijnen met een grote bruiloft uit jouw zakken en een grote mahr uit jouw zakken. Een goede vrouw heeft maling aan wat andere mensen willen of zullen denken, ze zal denken aan Islam en een goede relatie en huwelijk tussen haar en haar man.

    Eenmaal getrouwd, doe wat je wilt met je geld zolang je jezelf maar niet in de nesten brengt of schulden etc. In sha Allah is deze vrouw een goede vrouw die denkt aan jouw welzijn, jouw zakken in plaats van aan wat mensen verwachten of zullen denken als jullie niet aan hun verwachtingen voldoen. In sha Allah zal ze het je niet moeilijk maken akhi, dit is jou zeer gegund.

    Allahoema yassir.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    3
    30-05-2021

    Citaat Geplaatst door Bosbesje Bekijk reactie
    Mensenkennis? Haha je komt vast niet verder dan je voordeur. Ga maar eerst wat aan die tokkie gedrag doen. Totaal geen la gram klasse jij.. gekke zoubida.
    Zobida zo die heb ik lang niet gehoord zeg!! Whahaha

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.474
    01-06-2018

    Allah ikemmel belgir inchallah

  13. #13

    Reacties
    6.670
    11-05-2010

    Alayka salaam,
    Misschien kun je iemand anders van de familie meevragen? Als dat niet mogelijk is, kun je alleen gaan. Je kunt dan transparant zijn over je situatie. Ze zullen het vast wel begrijpen. Allahouma yassir.

  14. #14
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Hand vragen man uit europa... tja ze gaan sowieso ja zeggen. No stress

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    28
    09-05-2015

    Citaat Geplaatst door Werk123 Bekijk reactie
    Hand vragen man uit europa... tja ze gaan sowieso ja zeggen. No stress
    Marokkanen en vooroordelen gaan hand in hand...