Eind september had ik koorts, zo'n koorts dat mijn ogen en keel brandde. Daardoor ging slikken moeizaam, ook vanwege slijm. Maar als je ziek bent, moet je eten, dus ik dwong mezelf dan maar krampachtig te slikken. Na ongeveer 2 weken was ik weer de oude. Of eigenlijk niet. Het krampachtig slikken was een gewoonte geworden, en daar kwamen helaas wat klachten bij:

-Lucht boeren bij alles! Water drinken, na 14 uur niks gegeten te hebben op nuchtere maag boeren... En het waren vervelende boertjes, het gebeurt 1 keer hard, en dan volgen er nog een paar kleine.
-Elke keer als ik speeksel slik of droog slik is het alsof er lucht in mijn slokdarm/maag borrelt. Ik hoor dat niet, maar voel het.
-Iets met koolzuur zoals Spa Rood of Cola drinken is onmogelijk. Zodra ik dat doe heb ik een soort harde inwendige boer, gevolgd door een samentrekking van wat ik denk mijn middenrif is, en dan moet ik zelf weer een paar keer boeren. Ik heb hetzelfde probleem met pittig eten.
-Iets eten dat gebakken is in olie? Dat gaat wel, maar dan voel ik in mijn slokdarm/maag van alles gebeuren. Alsof het olie wordt opgezogen, zo voelt het.
-Mijn slokdarm/maag is heel erg gevoelig voor temperatuurverschil geworden. Koud water, vanilleijs, warme kop soep, warme maaltijd, ik voel het allemaal naar binnen stromen. En niet op een prettige manier. Ik voel het (water, ijs) achter mijn linkerborst, en daarna druppelt het langzaam naar beneden of er volgt een pijnlijke waterval. Soms voel ik drinken ook bij de rechterborst, wat anatomisch gezien onmogelijk is... Ik drink nu nog alleen maar lauw water.
-Heel veel slijm
-Gorgelgeluiden vanuit mijn keel, alsof er heel veel speeksel zit.

Ik dacht: hyperventilatie. Ik slikte gespannen, ademde gespannen, ook nog veel stress, net hevig ziek geweest.

Het krampachtig slikken ging over en ook bovenstaande klachten verdwenen grotendeels. Grotendeels, want soms was er nog weleens een boer. Maar dat hoort erbij.

2 weken geleden voelde ik ineens een lichte kriebel in mijn keel. Niet weer ziek! Geen Corona aub. De lichte kriebel bleef, en mijn slokdarm voelde weer gevoelig voor temperatuurverschillen. Na een aantal dagen kreeg ik er keelpijn bij. Rare keelpijn. Niet in de ochtend, niet in de late avond, alleen tussen 16:00-20:00. Toen er een bittere smaak bij kwam, was ik er klaar mee. Tijd voor een huisartsbezoek.

Ik wou de huisarts vragen of hij me door kan verwijzen naar de Logopodist of Fysio, zodat ik weer goed leer slikken en ademen. Zo overtuigd was ik van hyperventilatie en aerofagie (luchthappen).
Bij de huisarts ging het tot mijn verbazing wat anders:

Ik: Ik heb veel last van boeren bij alles, nuchtere maag, water drinken
Huisarts direct, zonder vragen naar mijn andere klachten die ik nog wou opsommen: Dat klinkt als brandend maagzuur, we kunnen een proefbehandeling van 2 weken doen met maagzuurremmers.
(Huisarts kijkt al gelijk vrolijk naar zijn computerscherm)
Ik: Brandend maagzuur? Niets brand? Ik heb geen oprispingen. Ik boer lucht. Ik kan ook gewoon slapen, terwijl ik slaap heb ik nergens last van. Ik heb nergens pijn. Ik heb geen hoest.
(Ik was oprecht verbaasd)
Huisarts: Dat hoeft allemaal niet. Na een paar dagen slikken van de maagzuurremmer zal je al minder klachten hebben.
Huisarts staat op en wijst naar de apotheek aan de overkant van het gebouw. Tot ziens.

Nog steeds verbijsterd loop ik naar de apotheek waar een recept klaar staat voor tabletjes met de naam Famotidine. Ik moet er gedurende 14 dagen, 2 per dag slikken.

Ik kom thuis en denk terug aan dat de huisarts het wel een proefbehandeling noemt, maar hij heeft niks gezegd over een vervolgafspraak of dat ik nog even moet bellen om te laten weten hoe het gaat. Zo overtuigd was hij dat met maagzuurremmer het probleem is opgelost.
Maar hij is huisarts, dus ik ben afgelopen donderdag braaf begonnen met de tabletten slikken. Het boeren leek wel minder, maar het is de afgelopen 2,5 maand vaak genoeg weleens weggetrokken. Zondagavond vergat ik echter een dosis. Maandag werd ik boerend in bed wakker. Zo extreem was het nooit eerder. Het boeren is nu 2 dagen bezig. Ik heb maandagochtend gelijk weer een tablet genomen. Maar sinds de vergeten dosis lijkt het niet meer te werken. Ook heb ik ineens last van bijwerkingen zoals een opgeblazen buik, pijn bovenkant buik. Het is om treurig van te worden.

Ik kan nu niet met zekerheid zeggen dat het brandend maagzuur is. Toen ik een dosis vergat kwamen de boeren extremer dan ooit terug, maar mijn buik is opgezet door die tabletten, kan dus best dat er gewoon meer lucht is.

Maar laat ik meegaan met mijn huisarts. Het is brandend maagzuur. Dan begrijp ik niet waarom hij daar zo laconiek over deed. Geen woord over dat ik moet oppassen met eten of dat er mogelijk een middenrifbreuk is, geen woord over een eventuele gastropscopie.... Huisarts deed alsof het eczeem is, dat met twee weekjes een cremetje smeren wel is opgelost.

Realiteit: Je hebt natuurlijk 2 vormen van brandend maagzuur
-Af en toe een zure oprisping na veel of verkeerde combi eten.
-Chronisch
En het chronische kunnen we onderverdelen in:
-Zure reflux
-Verborgen/stille reflux

In dit geval zou ik dus de chronische stille reflux hebben. En ik kan best 2 weken een maagzuurremmer slikken, als dat aanslaat ben ik misschien tijdelijk van het probleem af, maar daarna komt het net zo hard weer terug dus. Ik ben 34 en dit betekent dus de rest van mijn leven pillen slikken. Helaas heeft de huisarts hier verder niets over gezegd.
Het achterhalen van de oorzaak middels gastroscopie, zoals mogelijk een middenrifbreuk, lijkt ook geen prioriteit. Dit ben ik wel met hem eens. Als het brandend maagzuur is, maakt de oorzaak niets uit, operatie is te risicovol en biedt geen garanties, of het door een middenrifbreuk komt of niet maakt dus geen verschil.
Echter als het stille reflux is, kan ik dit dus jaren hebben gehad? Wie weet is mijn slokdarm wel ontstoken of heb ik inmiddels Barrett slokdarm?

Ik begrijp er daadwerkelijk niets van. Ik begrijp dat iedereen weleens brandend maagzuur heeft, en dat heel veel mensen het altijd hebben, maar er wordt echt te makkelijk en snel naar maagzuurremmers verwezen, heb ik nu zelf ondervonden.
Ook was de huisarts best vrolijk, hij lachte zelfs toen hij over brandend maagzuur begon. Vind ik best kwalijk gezien de consequenties brandend maagzuur kan hebben.

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar is er hier iemand die na een paar weken/maanden/jaren slikken van maagzuurremmers zonder operatie is genezen van brandend maagzuur?