1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Laten we het over de liefde voor

    muziek hebben.

    In mijn leven heb ik meerdere pogingen gedaan ermee te stoppen, omdat het sterk wordt afgeraden ernaar te luisteren. Maar er was nooit een echt intrinsieke motivatie. Ik geloofde, zoals met bijna alles: als je er een middenweg in vindt en naar iets luistert met neutrale tekst, dat het zelfs goed voor je kan zijn.

    Dit jaar ben ik erachter gekomen, dat dat niet zo is. Muziek is werkelijk waar een grote afleiding, waarvan de baten kleiner zijn dan de schade (om die reden wordt ons bijv. ook verboden alcohol te drinken: het brengt meer problemen dan dat het oplost).

    Het is namelijk een grote afleiding van het lezen van de Koran. En daarmee ook de interesse in Allah's woord en zijn geboden.

    Ik heb sinds ik gestopt ben met luisteren, nog nooit zo'n vooruitgang geboekt met het lezen en memoriseren van de Koran. Het verrichten van andere aanbiddingen gaan alhamdulilaah ook veel gemakkelijker.

    Zoals een oud geleerde ook zei: muziek en de Koran kunnen niet samen in 1 hart.

    Stop er dus vandaag al mee, het brengt je echt niets goeds.

    Moge Allah het jullie vergemakkelijken die stap te nemen. Khair in sha Allah.

    Ook een mooi video die uitlegt waarom het schadelijk is:
    https://www.youtube.com/watch?v=lH9Ade4mY3g

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Ik vind het zorgwekkend hoe op youtube steeds vaker van die non-stop muziekkanalen zijn zoals:

    'Muziek om je beter te voelen'

    'Studeermuziek'

    'Chill/relax muziek'

    Alsof muziek onze gemoedstoestand permanent doet verbeteren of ons beter doet presteren.

    NEE! Het is een schijnoplossing. Muziek verdooft alleen maar tijdelijk en doet je vergeten (net als alcohol... ja ik kan het niet laten steeds een relatie met alcohol te leggen)

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    949
    23-02-2015

    salaam aleykoum,


    moge Allah swt ons allen standvastig houden ameen .

  4. #4
    weg

    Reacties
    572
    23-06-2021

    Mooie topic ameen

  5. #5
    weg

    Reacties
    572
    23-06-2021

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Ik vind het zorgwekkend hoe op youtube steeds vaker van die non-stop muziekkanalen zijn zoals:

    'Muziek om je beter te voelen'

    'Studeermuziek'

    'Chill/relax muziek'

    Alsof muziek onze gemoedstoestand permanent doet verbeteren of ons beter doet presteren.

    NEE! Het is een schijnoplossing. Muziek verdooft alleen maar tijdelijk en doet je vergeten (net als alcohol... ja ik kan het niet laten steeds een relatie met alcohol te leggen)
    Youtube is satan dus niet raar vinden dat youtube je wil doen geloven dat muziek goed voor je is

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    151
    27-08-2021

    Ik respecteer mensen wel die alle vorm van vermaak links kunnen laten liggen. Ik heb het wel nodig zo nu en dan.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Hartevolleman Bekijk reactie
    salaam aleykoum,


    moge Allah swt ons allen standvastig houden ameen .
    Wa aleikum salam.

    Ameen!
    Citaat Geplaatst door Swiss889 Bekijk reactie
    Mooie topic ameen
    Bedankt. Hoe is jouw relatie met muziek? Luister jij ernaar?
    Citaat Geplaatst door Twinsen Bekijk reactie
    Ik respecteer mensen wel die alle vorm van vermaak links kunnen laten liggen. Ik heb het wel nodig zo nu en dan.
    Muziek is niet het enige vermaak op deze wereld en de aanbidding van Alllah vraagt ook om ons te onthouden van dingen die slecht zijn. Het is een opoffering die je maakt, maar wel een die je met liefde doet.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Swiss889 Bekijk reactie
    Youtube is satan dus niet raar vinden dat youtube je wil doen geloven dat muziek goed voor je is
    Nou, daar ben ik het niet mee eens. Het is met social media wel zo dat je sterk moet oppassen hoe je het gebruikt:

    Je kunt ook documentaires kijken of iets nuttigs (lezingen). Dus dat het 1 en al slecht is (satan), kan ik niet beamen.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    151
    27-08-2021

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Muziek is niet het enige vermaak op deze wereld en de aanbidding van Alllah vraagt ook om ons te onthouden van dingen die slecht zijn. Het is een opoffering die je maakt, maar wel een die je met liefde doet.
    Klopt. Muziek is denk ik wel een van de eerste vormen van passief vermaak. Wat voor alternatieven zijn er?

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    454
    19-03-2020

    Reggada muziek heerlijk

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    454
    19-03-2020

    Party

  12. #12
    weg

    Reacties
    572
    23-06-2021

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Nou, daar ben ik het niet mee eens. Het is met social media wel zo dat je sterk moet oppassen hoe je het gebruikt:

    Je kunt ook documentaires kijken of iets nuttigs (lezingen). Dus dat het 1 en al slecht is (satan), kan ik niet beamen.

    Ik heb het dan over de muziekfilmpjes natuurlijk, nieg over lezingen en koran

  13. #13
    weg

    Reacties
    572
    23-06-2021

    Citaat Geplaatst door berkaneman37 Bekijk reactie
    Reggada muziek heerlijk

    Ja shab berkane hé

  14. #14
    weg

    Reacties
    572
    23-06-2021

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie




    Bedankt. Hoe is jouw relatie met muziek? Luister jij ernaar?

    Ja, maar ben me bewust dat het slecht id voor mijn hart/imaan dus probeer het te beperken

  15. #15
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Mooi dat je hebt ondervonden dat je meer Koran hebt gelezen en gememoriseerd toen je stopte, ma shae Allah. Kan me daar wel wat bij voorstellen, je vult de tijd anders op. Allah yewafqek. ♡