1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Turkbey Bekijk reactie
    Dit is helaas wat we niet willen inzien.

    Vermogen opbouwen is heel simpel.

    Hoe heeft ons profeet vzmh zijn vermogen opgebouwd?

    En hoe hebben zijn vrieinden Ebu Bekr , en Omar bin chattab vermogen opgebouwd?


    Voor de dames: Hoe hebben Ayse en Fatima hun vermogens opgebouwd?



    Nee deze mensen zijn niet belangrijk. We hoeven hen niet op te volgen.




    Wij willen liever vermogen opbouwen als faraos ebu cehil s etc..
    Citaat Geplaatst door in_my_head Bekijk reactie
    Vertel ons
    Ja precies, vertel ons. We willen juist graag leren. We hebben niets aan retorische vragen.

    Citaat Geplaatst door Avempace. Bekijk reactie

    Ameen. Kom ik insha Allah op terug.
    Ik wacht nog steeds geduldig op je reactie.

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    14
    04-01-2022

    Dus: op welke manieren kun je op een halale manier je vermogen vergroten, zonder dat je afhankelijk bent van het land waarin je woont? Hoe kun je halal investeren?
    Mijn uiteindelijke afweging is om uiteindelijk toch een hypotheek te nemen en het huis af te betalen. Dit na ruggenspraak met een aantal geleerden die de nuances en context van mijn persoonlijk situatie in acht namen(buitenlander zonder erfenis binnen Nederland).

    De consequentie van mijn keuze is dat ik door aantal ijverige moskeegangers wel met de nek op aangekeken word van mijn keuze.
    Het sentiment onder de uitkeringstrekkers binnen mijn familiale kringen als in de moskee was dus behoorlijk negatief. Zorg dragen voor een eigen dak boven het hoofd van mijn nagesclacht was uiteindelijk belangrijker voor mij


    Wat betreft crypto investeren:
    -Ligt eraan of je in de materie ligt of niet. Ik persoonlijk lees met plezier en interesse de whitepapers, en beleg daarom ook actief in concepten waar ik geloof dat deze zullen slagen of althans hoop dat ze slagen. Een marge dat dit toch fout afloopt heb je altijd, ongeacht waar je in investeert, dus ik zie daar ook niet direct in wat dit haram zou maken. Natuurlijk zijn er "moon" coins of onzinnige projecten waar mensen geld insteken, maar dat voelt eerder als gokken aan en lijkt mij persoonlijk dichterbij haram te liggen.

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door noblesse_oblige Bekijk reactie
    Mijn uiteindelijke afweging is om uiteindelijk toch een hypotheek te nemen en het huis af te betalen. Dit na ruggenspraak met een aantal geleerden die de nuances en context van mijn persoonlijk situatie in acht namen(buitenlander zonder erfenis binnen Nederland).

    De consequentie van mijn keuze is dat ik door aantal ijverige moskeegangers wel met de nek op aangekeken word van mijn keuze.
    Het sentiment onder de uitkeringstrekkers binnen mijn familiale kringen als in de moskee was dus behoorlijk negatief. Zorg dragen voor een eigen dak boven het hoofd van mijn nagesclacht was uiteindelijk belangrijker voor mij


    Wat betreft crypto investeren:
    -Ligt eraan of je in de materie ligt of niet. Ik persoonlijk lees met plezier en interesse de whitepapers, en beleg daarom ook actief in concepten waar ik geloof dat deze zullen slagen of althans hoop dat ze slagen. Een marge dat dit toch fout afloopt heb je altijd, ongeacht waar je in investeert, dus ik zie daar ook niet direct in wat dit haram zou maken. Natuurlijk zijn er "moon" coins of onzinnige projecten waar mensen geld insteken, maar dat voelt eerder als gokken aan en lijkt mij persoonlijk dichterbij haram te liggen.
    Ok, bijzondere omstandigheden dus. Ben jij wees, als ik vragen mag?

    @crypto: het gaat er niet om wat WIJ haram vinden of niet, tenzij je zelf de wetten hebt bestudeerd van het geloof en dit kunt extrapoleren naar moderne situaties, mogen we niet zelf dingen concluderen. Maar ik waardeer je inbreng desalniettemin.

    Ik heb zelf nog niet de interesse om me daarin te verdiepen, maar wie weet moet ik dat wel gaan doen. Ik heb altijd opstartproblemen.

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    14
    04-01-2022

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Ok, bijzondere omstandigheden dus. Ben jij wees, als ik vragen mag?

    @crypto: het gaat er niet om wat WIJ haram vinden of niet, tenzij je zelf de wetten hebt bestudeerd van het geloof en dit kunt extrapoleren naar moderne situaties, mogen we niet zelf dingen concluderen. Maar ik waardeer je inbreng desalniettemin.

    Ik heb zelf nog niet de interesse om me daarin te verdiepen, maar wie weet moet ik dat wel gaan doen. Ik heb altijd opstartproblemen.

    1e vraag: Nee. Maar ik heb geen "generational wealth" op kunnen bouwen net zoals de nederlandse kindjes dat hebben kunnen doen. Een hypotheek is essentieel om wortels te kunnen schieten zodat mijn kinderen zich geen zorgen hoeven te maken over hun toekomst.

    2e vraag: Ik denk niet dat er veel geleerden zijn die in beide onderwerpen wel geverst zijn. Ik ben zelf vrij bekend met de materie op crypto gebied. Ik hou daarom vast aan mijn persoonlijke "boerenverstand" interpretatie totdat er een breedgedragen besluit vanuit de islamitische wereld heerst dat iets anders stelt, dan is dat heersend. Mijn verwachting is dat naarmate de technologie verder omarmt wordt, dit net zo haram zal worden als electriciteit of een computer dat zal zijn. Crypto is namelijk niets anders dan een "public ledger" en je kunt er ongetwijfeld slechte dingen mee doen, maar het is in essentie niets anders dan een vorm van cryptografische technologie. Inherent is dit dus vanzelfsprekend niet haram. Speculatie OVER crypto daarintegen...tsja dat is iets waar ik zelf geen uitsprak over zal doen en dit verder overlaat aan de geleerden.

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    14
    04-01-2022

    Citaat Geplaatst door noblesse_oblige Bekijk reactie
    1e vraag: Nee. Maar ik heb geen "generational wealth" op kunnen bouwen net zoals de nederlandse kindjes dat hebben kunnen doen. Een hypotheek is essentieel om wortels te kunnen schieten zodat mijn kinderen zich geen zorgen hoeven te maken over hun toekomst.

    2e vraag: Ik denk niet dat er veel geleerden zijn die in beide onderwerpen wel geverst zijn. Ik ben zelf vrij bekend met de materie op crypto gebied. Ik hou daarom vast aan mijn persoonlijke "boerenverstand" interpretatie totdat er een breedgedragen besluit vanuit de islamitische wereld heerst dat iets anders stelt, dan is dat heersend. Mijn verwachting is dat naarmate de technologie verder omarmt wordt, dit net zo haram zal worden als electriciteit of een computer dat zal zijn. Crypto is namelijk niets anders dan een "public ledger" en je kunt er ongetwijfeld slechte dingen mee doen, maar het is in essentie niets anders dan een vorm van cryptografische technologie. Inherent is dit dus vanzelfsprekend niet haram. Speculatie OVER crypto daarintegen...tsja dat is iets waar ik zelf geen uitsprak over zal doen en dit verder overlaat aan de geleerden.
    Voortbordurend op mijn verhaal...waar ik zelf eerder de grijze vlakte zie is het staking-mechanisme van cryptos.

    Ik persoonlijk verdien wekelijks een bepaald bedrag aan de hand van dit staking-mechanisme in de crypto. Ik ben daarom eerder benieuwd naar hoe hier de 3ulama naar kijken of dit kan en mag.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door noblesse_oblige Bekijk reactie
    1e vraag: Nee. Maar ik heb geen "generational wealth" op kunnen bouwen net zoals de nederlandse kindjes dat hebben kunnen doen. Een hypotheek is essentieel om wortels te kunnen schieten zodat mijn kinderen zich geen zorgen hoeven te maken over hun toekomst.

    2e vraag: Ik denk niet dat er veel geleerden zijn die in beide onderwerpen wel geverst zijn. Ik ben zelf vrij bekend met de materie op crypto gebied. Ik hou daarom vast aan mijn persoonlijke "boerenverstand" interpretatie totdat er een breedgedragen besluit vanuit de islamitische wereld heerst dat iets anders stelt, dan is dat heersend. Mijn verwachting is dat naarmate de technologie verder omarmt wordt, dit net zo haram zal worden als electriciteit of een computer dat zal zijn. Crypto is namelijk niets anders dan een "public ledger" en je kunt er ongetwijfeld slechte dingen mee doen, maar het is in essentie niets anders dan een vorm van cryptografische technologie. Inherent is dit dus vanzelfsprekend niet haram. Speculatie OVER crypto daarintegen...tsja dat is iets waar ik zelf geen uitsprak over zal doen en dit verder overlaat aan de geleerden.

    Ehm, is dat niet het geval voor zo'n beetje alle moslims in Nederland? Hoezo is dat een speciaal geval?

    En is het opbouwen van vermogen (voor je kinderen later) een reden om rente te accepteren?

    Ik wil me niet boven de 3ulama plaatsen die je hebt geraadpleegd, maar dit druist wel in tegen wat er in deze video wordt gedeeld (er zijn 3 redenen om hypotheken toe te staan volgens deze geleerde):

    Verder op het 2e stukje: ik denk wel dat men zich bewust is van de ontwikkelingen om ons heen, het heeft alleen tijd nodig voordat ook daar fatwa's over komen.
    Citaat Geplaatst door noblesse_oblige Bekijk reactie
    Voortbordurend op mijn verhaal...waar ik zelf eerder de grijze vlakte zie is het staking-mechanisme van cryptos.

    Ik persoonlijk verdien wekelijks een bepaald bedrag aan de hand van dit staking-mechanisme in de crypto. Ik ben daarom eerder benieuwd naar hoe hier de 3ulama naar kijken of dit kan en mag.
    Staking crypto, hoe werkt dat?

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Je woorden deden me trouwens denken aan de listen van de shaytaan, hoe hij ons bangmaakt met armoede voor onze kinderen. Het is een van zijn tactieken:

    Als je tijd en zin hebt, deze hele serie over de shaytaan is interessant:

    https://www.youtube.com/watch?v=9uX7...edgyFTrJsJC-jb

  8. #38
    Verbannen

    Reacties
    105
    08-07-2014

    Goeie discussie. Maar rente blijft haram er dient een noodzaak te zijn en die is er niet in Nederland. Tenzij je onder een brug slaapt maar in die situatie krijg je ook geen hypotheek. Case closed.

    Wat betreft vermogen opbouwen dat doe je alleen met een eigen zaak of traden. Je kunt dus alleen vermogen opbouwen als je er zelf tijd en geld insteekt dus investeren.

    Investeer in een leuke boetiek laad het winstgevend zijn en met die zelfde winst start je ergens een andere zaak en zo groei je.

    Hetzelfde met de huizenmarkt maar daarvoor zijn wij te laat want vroeger kon je een appartement kopen voor 80.000 nu krijg je voor het dubbele een krot.

  9. #39
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door taghret Bekijk reactie
    Goeie discussie. Maar rente blijft haram er dient een noodzaak te zijn en die is er niet in Nederland. Tenzij je onder een brug slaapt maar in die situatie krijg je ook geen hypotheek. Case closed.

    Wat betreft vermogen opbouwen dat doe je alleen met een eigen zaak of traden. Je kunt dus alleen vermogen opbouwen als je er zelf tijd en geld insteekt dus investeren.

    Investeer in een leuke boetiek laad het winstgevend zijn en met die zelfde winst start je ergens een andere zaak en zo groei je.

    Hetzelfde met de huizenmarkt maar daarvoor zijn wij te laat want vroeger kon je een appartement kopen voor 80.000 nu krijg je voor het dubbele een krot.
    Investeren in een eigen winkel is dus de enige manier?

    Ik snap dat een huis kopen ook niet de enige manier is om vermogen op te bouwen, maar het zou wel gemakkelijker zijn als we zoals in Engeland islamitische hypotheken zouden hebben. In Nederland zou een bank het ook in 2008 hebben geprobeerd, maar niet zijn gelukt (omdat er geen fiscale aftrek is, zou het te duur zijn en minder goed concurreren met andere banken).

    Eerlijk gezegd, ik zou het zelfs kopen zonder die fiscale aftrek als er nu een islamitische hypotheek bestond. En die 20% deposit zou ik ook niet erg vinden. Maar ik begrijp wel dat niet iedereen die optie heeft om dat te doen.


    https://www.bankinfo.nl/halal-hypotheek/

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    156
    19-12-2018

    Dit noem ik nou eens een interessante topic. Soms krijg ik het gevoel dat bepaalde moslims anderen niet gunnen. Dus wanneer je hen vraagt naar tips en advies over hoe je kunt zorgen voor een sterk vermogen om uiteindelijk financieel onafhankelijk te worden en een toekomst op te bouwen voor jezelf en je eigen kinderen, dan zijn ze terughoudend en krijg je zo een vaag antwoord waar je niks mee kunt.

    Gun voor je broeder/zuster datgene wat je voorjezelf gunt.

    Dus laat alle tips maar komen in shaa Allah, wie weet nodig ik jullie ooit uit om in mijn privejet de wereld af te reizen, mocht ik die binnen korte termijn aanschaffen...

  11. #41

    Reacties
    6.670
    11-05-2010

    *Neemt na een lange werkdag plaats*

    Dit wil ik dus echt niet tot mijn 70e blijven doen, dus barst lekker los allemaal. : )

  12. #42
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Ninja1 Bekijk reactie
    Dit noem ik nou eens een interessante topic. Soms krijg ik het gevoel dat bepaalde moslims anderen niet gunnen. Dus wanneer je hen vraagt naar tips en advies over hoe je kunt zorgen voor een sterk vermogen om uiteindelijk financieel onafhankelijk te worden en een toekomst op te bouwen voor jezelf en je eigen kinderen, dan zijn ze terughoudend en krijg je zo een vaag antwoord waar je niks mee kunt.

    Gun voor je broeder/zuster datgene wat je voorjezelf gunt.

    Dus laat alle tips maar komen in shaa Allah, wie weet nodig ik jullie ooit uit om in mijn privejet de wereld af te reizen, mocht ik die binnen korte termijn aanschaffen...
    Ik heb deze vraag nooit eerder gesteld, maar ik dacht: waarom niet?

    Haha, privejet. Moge Allah ons tevreden laten zijn met de Rizq die ons toekomt.
    Citaat Geplaatst door Honnete Bekijk reactie
    *Neemt na een lange werkdag plaats*

    Dit wil ik dus echt niet tot mijn 70e blijven doen, dus barst lekker los allemaal. : )
    Ook al van de FIRE-movement? (Financial Independence, Retire Early)

  13. #43
    Per aspera ad astra

    Reacties
    717
    13-12-2019

    @MuslimRose: ben je niet vergeten a Mustachian (Mr Money Mustache), alleen heel weinig tijd op het moment.

    Citaat Geplaatst door Honnete Bekijk reactie
    *Neemt na een lange werkdag plaats*

    Dit wil ik dus echt niet tot mijn 70e blijven doen, dus barst lekker los allemaal. : )
    De jouwe eindigen nog voor 5, haha.
    The future belongs to those who prepare for it today.

  14. #44

    Reacties
    6.670
    11-05-2010

    Citaat Geplaatst door Avempace. Bekijk reactie
    @MuslimRose: ben je niet vergeten a Mustachian (Mr Money Mustache), alleen heel weinig tijd op het moment.

    De jouwe eindigen nog voor 5, haha.
    Het kan nog altijd erger huh..
    Ik werk normaal tot 17.30 uur haha.

  15. #45

    Reacties
    6.670
    11-05-2010

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Ik heb deze vraag nooit eerder gesteld, maar ik dacht: waarom niet?

    Haha, privejet. Moge Allah ons tevreden laten zijn met de Rizq die ons toekomt.


    Ook al van de FIRE-movement? (Financial Independence, Retire Early)
    Jep. Het leven is te kort, dus wil liever niet al mijn dagen achter een bureautje slijten. U?