1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    9
    29-08-2021

    De kloof..

    ..tussen laag en hoog opgeleide groeit op vrijwel alle vlakken.

    Wat zijn jullie zienswijze hieromtrent?

  2. #2
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Is de groei van de kloof significant? Is de bewering uit een onderzoek gebleken of heb je statistieken, zo ja kun je deze delen?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    41
    01-05-2021


  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    718
    23-08-2020

    Ik denk dat we over een x aantal jaar overschot aan hoogopgeleiden gaan krijgen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Citaat Geplaatst door overthinkingg Bekijk reactie
    Ik denk dat we over een x aantal jaar overschot aan hoogopgeleiden gaan krijgen.
    platteland is de toekomst,
    Sterker door Strijd

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    9
    29-08-2021

    Citaat Geplaatst door Pupa Bekijk reactie
    Is de groei van de kloof significant? Is de bewering uit een onderzoek gebleken of heb je statistieken, zo ja kun je deze delen?
    Ondanks dat dit een sociale vraagstuk is en ik expliciet naar zienswijzen vroeg, zijn er ongetwijfeld cijfers die dat kunnen onderbouwen e.g. mensen met een hoger opleidingsniveau leven gemiddeld aanzienlijk langer ([CBS], 2015)

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    9
    29-08-2021

    Citaat Geplaatst door overthinkingg Bekijk reactie
    Ik denk dat we over een x aantal jaar overschot aan hoogopgeleiden gaan krijgen.
    Klopt, maar is dat een nadeel?

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    718
    23-08-2020

    Citaat Geplaatst door Prerequisite Bekijk reactie
    Klopt, maar is dat een nadeel?
    Ik denk dat we dan een tekort aan middelbaar/“laag” opgeleiden hebben

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    9
    29-08-2021

    Citaat Geplaatst door overthinkingg Bekijk reactie
    Ik denk dat we dan een tekort aan middelbaar/“laag” opgeleiden hebben
    Ja klopt, essentiële vakmanschap gaat overigens ook verloren. Hoe zie jij overigens de impact tussen een man en vrouw, als de één hoger opgeleid is en ander niet.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    binnenkort gaat de economie instorten..

    platteland is de toekomst..

    een man met een plattelandsmentaliteit die oerconservatief is als ik, is in deze onzekere tijden een perspectiefvolle man
    Sterker door Strijd

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    718
    23-08-2020

    Citaat Geplaatst door Prerequisite Bekijk reactie
    Ja klopt, essentiële vakmanschap gaat overigens ook verloren. Hoe zie jij overigens de impact tussen een man en vrouw, als de één hoger opgeleid is en ander niet.
    Ik heb zelf de voorkeur dat mijn toekomstige man hoger of even hoog is opgeleid, maar ik geloof dat het ook kan werken als een man lager opgeleid is als vrouw. Het is een kwestie van hoe je allebei in het leven staat en tegenover geld en materialisme. Mits je natuurlijk op IQ en EQ wel op dezelfde golflengte zit! En daar geeft opleiding niet per se garantie voor. Overigens geeft Islam duidelijke handvaten over hoe je in een huwelijk met geld van elkaar dient om te gaan als man en vrouw zijnde. Alhamdolilah.

  12. #12
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Citaat Geplaatst door Prerequisite Bekijk reactie
    Ondanks dat dit een sociale vraagstuk is en ik expliciet naar zienswijzen vroeg, zijn er ongetwijfeld cijfers die dat kunnen onderbouwen e.g. mensen met een hoger opleidingsniveau leven gemiddeld aanzienlijk langer ([CBS], 2015)
    Fijn dat je er toch op in bent gegaan. Die vraag stelde ik meer, omdat ik hoopte op verduidelijking in die bron. Je vraagstuk was voor mij niet helemaal duidelijk namelijk. Welke kloof bedoel je precies? Bedoel je dat er minder mensen in de gemiddelde niveau's te vinden zijn? Bedoel je dat er meer hoger opgeleiden zijn dan laag opgeleiden of bedoel je andersom? Als het wat genuanceerder is wordt het eenvoudiger om zienswijzen te delen en te vergelijken, denk ik. Bijvoorbeeld als je vraagstuk is 'Waarom zijn er meer hoogopgeleiden anno nu t.o.v. 50 jaar geleden', dan denk ik dat het te maken heeft met welvaart (het kunnen betalen van een studie). Daarnaast hebben mensen meer mogelijkheden, meer kansen, een andere mentaliteit (vrouwen studeren meer dan vroeger bijvoorbeeld en de zoons hoeven niet meer vader te helpen op werk om zo snel mogelijk mee te verdienen) etc.
    Interessant onderwerp verder.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door Pupa Bekijk reactie
    Fijn dat je er toch op in bent gegaan. Die vraag stelde ik meer, omdat ik hoopte op meer verduidelijking in die bron. Je vraagstuk was voor mij niet helemaal duidelijk namelijk. Welke kloof bedoel je precies? Bedoel je dat er minder mensen in de gemiddelde niveau's te vinden zijn? Bedoel je dat er meer hoger opgeleiden zijn dan laag opgeleiden of bedoel je andersom? Als het wat genuanceerder is wordt het eenvoudiger om zienswijzen te delen en te vergelijken, denk ik. Bijvoorbeeld als je vraagstuk is 'Waarom zijn er meer hoogopgeleiden dan laagopgeleiden anno nu t.o.v. 50 jaar geleden', dan denk ik dat het te maken heeft met welvaart en het kunnen betalen van een studie. Daarnaast hebben mensen meer mogelijkheden, meer kansen, een andere mentaliteit (vrouwen studeren meer dan vroeger bijvoorbeeld en de zoons hoeven niet meer vader te helpen op werk om zo snel mogelijk mee te verdienen) etc.
    Interessant onderwerp verder.
    Effe lekker pupa

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    9
    29-08-2021

    Citaat Geplaatst door overthinkingg Bekijk reactie
    Ik heb zelf de voorkeur dat mijn toekomstige man hoger of even hoog is opgeleid, maar ik geloof dat het ook kan werken als een man lager opgeleid is als vrouw. Het is een kwestie van hoe je allebei in het leven staat en tegenover geld en materialisme. Mits je natuurlijk op IQ en EQ wel op dezelfde golflengte zit! En daar geeft opleiding niet per se garantie voor. Overigens geeft Islam duidelijke handvaten over hoe je in een huwelijk met geld van elkaar dient om te gaan als man en vrouw zijnde. Alhamdolilah.
    Dat heb je adequaat verwoord, je geeft aan dat opleiding geen prominente rol speelt in een relatie - ik neem jouw situatie in acht. Wat als je iemand hebt ontmoet en de (eigen) beschreven criterium voldoet niet e.g. zoals lager opgeleid, IQ en EQ ontbreekt. Desondanks, voel het goed. Wat dan? Leun je op de handvaten van islam, ga je voor je onderbuikgevoel of iets geheel anders?



    Citaat Geplaatst door Pupa Bekijk reactie
    Fijn dat je er toch op in bent gegaan. Die vraag stelde ik meer, omdat ik hoopte op verduidelijking in die bron. Je vraagstuk was voor mij niet helemaal duidelijk namelijk. Welke kloof bedoel je precies? Bedoel je dat er minder mensen in de gemiddelde niveau's te vinden zijn? Bedoel je dat er meer hoger opgeleiden zijn dan laag opgeleiden of bedoel je andersom? Als het wat genuanceerder is wordt het eenvoudiger om zienswijzen te delen en te vergelijken, denk ik. Bijvoorbeeld als je vraagstuk is 'Waarom zijn er meer hoogopgeleiden anno nu t.o.v. 50 jaar geleden', dan denk ik dat het te maken heeft met welvaart (het kunnen betalen van een studie). Daarnaast hebben mensen meer mogelijkheden, meer kansen, een andere mentaliteit (vrouwen studeren meer dan vroeger bijvoorbeeld en de zoons hoeven niet meer vader te helpen op werk om zo snel mogelijk mee te verdienen) etc.
    Interessant onderwerp verder.
    Uitstekende opmerking, en geheel de bedoeling van mijn gestelde vraag. Het vraagstuk vereist geen nuance. Het is aan de lezer zelf om aanvulling te geven, hetzij inkomen, hetzij politieke voorkeur. Mijn vraagstuk is immers een bekende sociale vraagstuk en kan vanuit talloze invalshoeken bekeken worden; vandaar dat ik de regie overlaat aan de lezers.

  15. #15
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    *het vraagstuk.