1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.787
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Toeslagenouders met lage inkomens werden eerder gecontroleerd

    Mensen die kinderopvangtoeslag ontvingen kwamen eerder in het vizier van de Belastingdienst voor extra fraudecontrole als ze een laag inkomen hadden.



    Dat bevestigt de afdeling Toeslagen in antwoord op vragen van RTL Nieuws en Trouw.

    Het gaat om het zogeheten risicoclassificatiemodel van de Belastingdienst. Dat was een soort zelflerend algoritme dat indicatoren verzamelde die wijzen op een grotere kans op fraude of fouten bij Toeslagen.

    De indicator 'laag inkomen' werd "in ieder geval vanaf maart 2016 diverse keren met variabele grenswaarden in het model van Toeslagen gebruikt", schrijft het ministerie van Financiën in antwoorden op vragen. Een hoger inkomen werkte juist risicoverlagend.

    Het model is sinds juli vorig jaar niet meer in gebruik. Tweede Kamerleden stellen al maanden vragen over de indicatoren die het risicoclassificatiemodel gebruikt.

    Een woordvoerder zegt dat de hoogte van het inkomen "één van de factoren was die kón leiden" tot extra controle. Omdat de hoogte van het inkomen van beperkte invloed is op de kinderopvangtoeslag geldt dat ook voor de manier waarop het gewogen werd in het model, aldus de woordvoerder.

  2. #2
    Lekker belangrijk.

    Reacties
    9.254
    23-01-2008

    Dit is echt één van Nederlands grootste schandalen ooit. Eeuwige smet op de Belastingdienst.
    Legum omnes servi sumus ut liberi esse possimus.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Dit is echt één van Nederlands grootste schandalen ooit. Eeuwige smet op de Belastingdienst.
    Niets is een eeuwige smet wat mij betreft, maar dit is een zeer grote fout geweest ja.
    Een algoritme waarvan je niet precies weet loslaten op zoiets is vragen om problemen.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    2.407
    16-02-2014

    Diezelfde beleidsmakers zouden vandaag heel erg betrokken zijn met de gezondheid, veiligheid, vrijheden en rechten van hun burgers

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door hoynon Bekijk reactie
    Diezelfde beleidsmakers zouden vandaag heel erg betrokken zijn met de gezondheid, veiligheid, vrijheden en rechten van hun burgers
    Verschillende beleidsmakers zijn verantwoordelijk voor verschillende beleidsafdelingen he.

  6. #6
    Lekker belangrijk.

    Reacties
    9.254
    23-01-2008

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Niets is een eeuwige smet wat mij betreft, maar dit is een zeer grote fout geweest ja.
    Een algoritme waarvan je niet precies weet loslaten op zoiets is vragen om problemen.
    Dat is nogal een understatement, MikeH.

    Deze ouders worden dubbel ‘gestraft’. Men denkt dat alles nu rond is en gerepareerd. Niets is minder waar. Ouders moeten zelfs nu nog een procedure doorlopen om de compensatie rond te krijgen. Als dat nog niet genoeg is, moet een gedeelte van de gedupeerden ook nog eens gaan procederen om de uit huis geplaatste kinderen terug te krijgen. Daar begint de ellende pas echt.

    Onderzoek zal moeten uitwijzen of er causaliteit is tussen de toeslagenaffaire en de uithuisplaatsingen, maar dat de toeslagenaffaire inherent daaraan is, daar twijfel ik niet aan.
    Legum omnes servi sumus ut liberi esse possimus.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Dat is nogal een understatement, MikeH.

    Deze ouders worden dubbel ‘gestraft’. Men denkt dat alles nu rond is en gerepareerd. Niets is minder waar. Ouders moeten zelfs nu nog een procedure doorlopen om de compensatie rond te krijgen. Als dat nog niet genoeg is, moet een gedeelte van de gedupeerden ook nog eens gaan procederen om de uit huis geplaatste kinderen terug te krijgen. Daar begint de ellende pas echt.

    Onderzoek zal moeten uitwijzen of er causaliteit is tussen de toeslagenaffaire en de uithuisplaatsingen, maar dat de toeslagenaffaire inherent daaraan is, daar twijfel ik niet aan.
    Ik probeer het te volgen ja.
    Bijzonder schrijnende verhalen.

    En de kans dat er kinderen uit huis gezet zijn, mede door deze fouten, lijkt me heel erg groot.
    Zal best dat een aantal van die ouders ook andere dingen verkeerd deed, maar het is moeilijk je aan de indruk te onttrekken dat dit op zijn minst heeft bijgedragen.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.407
    16-02-2014

    Huishoudens ruineren staat op het agenda