1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.828
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Justitieminister Ouahbi gaat koning vragen om vrijlating Hirak-gevangenen

    De Minister van Justitie, Abdellatif Ouahbi, gaat bij koning Mohammed VI een verzoek indienen om gratie te verlenen aan Hirak-gedetineerden.



    Dat zei Ouahbi woensdag in het televisieprogramma 'Hadith al-Sahafa'.

    Ouahbi is naar eigen zeggen bezig met het voorbereiden van een petitie om gratie te verlenen aan Hirak Rif gedetineerden en deze aan de koning voor te leggen. De minister benadrukte wel dat de koning het uiteindelijke besluit zal nemen.

    Volgens de justitieminister moet dit dossier "voor eens en voor altijd" worden gesloten. Hij is er van overtuigd dat de tijd daar nu "rijp" voor is.

    Hirak du Rif
    Een groep Hirak-activisten, waaronder voorman Nasser Zefzafi, zit momenteel gevangenisstraffen uit van 10 tot 20 jaar in verband met protesten in Al Hoceima. De activisten werden gearresteerd wegens "samenzwering tegen de staat" nadat deze in 2016 en 2017 in Al Hoceima protesteerden tegen de levensomstandigheden in het noord-oosten van Marokko.

    De protesten werden in 2016 aangewakkerd door de dood van visboer Mouhcine Fikri. De 31-jarige Fikri werd vermorzeld in een vuilniswagen toen hij probeerde zijn zojuist gekochte partij zwaardvis te redden nadat deze door de lokale autoriteiten in beslag was genomen.

    De felle protesten werden geïnspireerd door de 20 februari-beweging, die tijdens de Arabische Lente in Marokko tevergeefs heeft geprobeerd de macht van de Marokkaanse koning te breken.

    Betogers in de Noordelijke steden zouden de dood van de visverkoper hebben vergeleken met de tragische zelfmoord van de Tunesische straatverkoper waarmee in 2010 de Arabische Lente begon.

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Grapjas. Al komen die er uit, de cyclus begint gewoon weer opnieuw. Feller en harder dan ooit zal het verzet zijn.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.187
    24-09-2015

    deze waren strijders kommen voorlopig niet vrij en als ze vrijkomen dan hebben ze allerlei ziektes of giek

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.402
    16-07-2019

    Krimmos@ verzet harder als ze vrijkomen , die komen niet vrij ,ze zijn veroordeeld . Waar zijn die supporters van zafzafi die hirak verraders allemaal gevlucht en hun leider vernederd die arme zafzafi die meent het goed maar verraden door eigen bevolkinggroep die hem van het buitenland sponsorde met geld en leugens. Voor fitna te zaaien. Hij zelf heeft zich gedistantieerd van hirak de verraders.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    299
    17-05-2017

    ‘Hirak’ eiste verbetering van de infrastructuur, werkgelegenheid, gezondheidszorg en onderwijs.
    Mij leken het nobele streefdoelen, maar onder het mom van 'het in gevaar brengen van de staatsveiligheid' werden de leiders opgepakt. Zouden de actievoerders in Nederland geweest woonachtig geweest zijn, hadden ze de staat aangeklaagd wegens schending van hun recht op demonstratie en vrije meningsuiting. Dat is dus het verschil tussen democratie en verkapte dictatuur.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.531
    22-09-2014

    De reden dat ze die vrijlaten is ,ze willen alle neuzen in de zelfde richting mocht er een oorlog uitbreken tegen Algerije,,,maar niemand staat achter dictator land dus het veranderd niks

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Citaat Geplaatst door JAMMALL Bekijk reactie
    De reden dat ze die vrijlaten is ,ze willen alle neuzen in de zelfde richting mocht er een oorlog uitbreken tegen Algerije,,,maar niemand staat achter dictator land dus het veranderd niks
    Jij snapt het. Ze zoeken zoveel mogelijk steun tegen Algerije en zoveel mogelijk de diaspora achter zich krijgen. Maar wij weten beter. Marokko merkt zelf ook op dat de diaspora niet volledig achter de dictatuur in Marokko staat. Dat proberen ze met deze zet te beinvloeden. Maar net als altijd zal dit tevergeefs zijn.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.127
    05-01-2010

    Citaat Geplaatst door Krimmos Bekijk reactie
    Jij snapt het. Ze zoeken zoveel mogelijk steun tegen Algerije en zoveel mogelijk de diaspora achter zich krijgen. Maar wij weten beter. Marokko merkt zelf ook op dat de diaspora niet volledig achter de dictatuur in Marokko staat. Dat proberen ze met deze zet te beinvloeden. Maar net als altijd zal dit tevergeefs zijn.
    We hebben hebben geen dictator maar wij ariffen zijn diacatoren en verraders, ik schaam me kapot om jou.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Citaat Geplaatst door watdoen Bekijk reactie
    We hebben hebben geen dictator maar wij ariffen zijn diacatoren en verraders, ik schaam me kapot om jou.
    'Ariffen' dat is waar ik mij voor schaam met je stinkmuil onbeschaafde holbewoner. Ga terug naar je hol waar je vandaan ben gekropen paleis aap

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.127
    05-01-2010

    Citaat Geplaatst door Krimmos Bekijk reactie
    'Ariffen' dat is waar ik mij voor schaam met je stinkmuil onbeschaafde holbewoner. Ga terug naar je hol waar je vandaan ben gekropen paleis aap

    breng me ook gelijk jou moeder en je zussen naar mijn hol dan kan ik van ze genieten.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Citaat Geplaatst door watdoen Bekijk reactie
    breng me ook gelijk jou moeder en je zussen naar mijn hol dan kan ik van ze genieten.
    Wegwezen paleis aap.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.531
    22-09-2014

    Watdoen is een seculiere ala3rab die zich voordoen als riffijn om zogezegd te laten zien dat rifijnen achter de koning staan, wat een joke, hou jullie consulaat tactiek maar bij jullie, we kennen ze maar te goed dus geef hem geen tijd

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    129
    23-08-2020

    Citaat Geplaatst door Redactie Bekijk reactie
    De Minister van Justitie, Abdellatif Ouahbi, gaat bij koning Mohammed VI een verzoek indienen om gratie te verlenen aan Hirak-gedetineerden.



    Dat zei Ouahbi woensdag in het televisieprogramma 'Hadith al-Sahafa'.

    Ouahbi is naar eigen zeggen bezig met het voorbereiden van een petitie om gratie te verlenen aan Hirak Rif gedetineerden en deze aan de koning voor te leggen. De minister benadrukte wel dat de koning het uiteindelijke besluit zal nemen.

    Volgens de justitieminister moet dit dossier "voor eens en voor altijd" worden gesloten. Hij is er van overtuigd dat de tijd daar nu "rijp" voor is.

    Hirak du Rif
    Een groep Hirak-activisten, waaronder voorman Nasser Zefzafi, zit momenteel gevangenisstraffen uit van 10 tot 20 jaar in verband met protesten in Al Hoceima. De activisten werden gearresteerd wegens "samenzwering tegen de staat" nadat deze in 2016 en 2017 in Al Hoceima protesteerden tegen de levensomstandigheden in het noord-oosten van Marokko.

    De protesten werden in 2016 aangewakkerd door de dood van visboer Mouhcine Fikri. De 31-jarige Fikri werd vermorzeld in een vuilniswagen toen hij probeerde zijn zojuist gekochte partij zwaardvis te redden nadat deze door de lokale autoriteiten in beslag was genomen.

    De felle protesten werden geïnspireerd door de 20 februari-beweging, die tijdens de Arabische Lente in Marokko tevergeefs heeft geprobeerd de macht van de Marokkaanse koning te breken.

    Betogers in de Noordelijke steden zouden de dood van de visverkoper hebben vergeleken met de tragische zelfmoord van de Tunesische straatverkoper waarmee in 2010 de Arabische Lente begon.
    grappemaker, zafzafi zal de komende jaren zeker niet vrijkomen
    hij vormt een gevaar voor de gevestigde corrupte orde in marokko, iemand die zoveel mensen op de been kan brengen is een gevaar voor de monarchie

    zafzafi zal alleen vrijkomen als ze hem mentaal hebben gebroken en hij zich aan hun opgestelde voorwaarden houdt.
    Net zoals die journalist mahdouai, die kwam ook na 3 jaar vrij, voorwaarde dat hij voortaan niet over dossiers met betrekking tot koninklijke corruptie bezighoud.

    Zafzafi is een charismatische leiderfiguur en niet omkoopbaar, een doorn in het oog voor de gevestigde corrupte tuig.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.531
    22-09-2014

    Blijkbaar vieren ze elk jaar de groene mars herdenking,nooit iemand ge zien vieren in Europa, vorige week hebben een paar paleis trollen en consulaattrollen en seculiere Arabieren da samen gevierd in ergens in België, was precies een hoeren bende, vrouwen mannen alles gemixt tfoe op jullie

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    129
    23-08-2020

    Citaat Geplaatst door JAMMALL Bekijk reactie
    Watdoen is een seculiere ala3rab die zich voordoen als riffijn om zogezegd te laten zien dat rifijnen achter de koning staan, wat een joke, hou jullie consulaat tactiek maar bij jullie, we kennen ze maar te goed dus geef hem geen tijd

    genoeg riffijnen die achter koningshuis staan, zoals die drugsbaron ilias omari.