1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    28
    16-04-2002

    mag je het zo dragen?????

    a salaam alaikoem allemaal!

    Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij er een antwoord op geven.

    Ik ken en zie meisjes moet hun hoofddoek als een knotje......maar mag dat wel is dat niet haram??

    beslama

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    570
    17-02-2002

    NEE DAT MAG NIET!!!!!!!!

    JE DRAAGT HEM GOED OF JE DRAAGT HEM HELEMAAL NIET!!!
    TEGENWOORDIG IS HET MEER OF MEER EEN MODE GEWORDEN OM HET IN EEN KNOTJE TE DRAGEN. DUS IK DENK DAT ER VEEL MEISJES MEE LOPEN NIET OMDAT ZE HEM MOETEN DRAGEN MAAR OMDAT ZE HET LEUK VINDEN STAAN OF OMDAT ZE EEN BAD HAIR DAY HEBBEN!!!


    DOEI DOEI

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    361
    09-04-2002

    juist ja dat vind ik nou ook.
    draag het goed of draag het gewoon niet!!!!
    xx samira...

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    488
    17-10-2001

    Smile

    Salaam aleikoem waRahmatulahi waBarakatuhu,

    Het woord hidjaab zoals we het nu kennen komt oorspronkelijk van het arabische woord 'hajaba' . de nederlansdse interpretatie van dit woord is bedekking. In deze tijd wordt de hidjaab gezien als de bescheiden manier van kleden van een moslimvrouw.

    Eerst enkele ayats uit de Qur'aan waaruit de verplichting van deze manier van kleding terug te vinden is:

    Soera 33-aya 59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

    soera24
    aya 30. Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hen. Voorzeker, Allah is wel op de hoogte van hetgeen zij doen.

    soera24
    aya 31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.


    Een hadith ( overlevering van onze geliefde profeet Mohammed, Allahs vrede en zegeningen zij met hem) die duidelijk maakt dat het dragen van de hidjaab verplicht is:

    Aicha vertelde dat Asmaa, de dochter van Abu Bakr naar de boodschapper van Allah (saaws) ging. Asmaa was gekleed in een doorschijnend gewaad. Mohammed (saaws) kwam naar haar toe en zei:
    O Asmaa, wanneer een meisje de puberteit bereikt heeft, is het niet gepast wanneer er iets van haar lichaam te zien is behalve dit en dit.
    En hij (saaws) wees naar zijn gezicht en zijn handen (tot aan de polsen). (overgeleverd door Abu Dawood)

    Het moge dus duidelijk zijn dat de handen tot aan de pols en het gezicht het enige zijn dat gezien mag worden...nog de vormen nog de lichaamsdelen zelf mogen gezine worden....het is dus ook niet voldoende om alles te bedekken met een strakke outfit...

    Maar...uit eigen ervaring zie ik dat veel zusters die zich niet aan de regels van de hidjaab kritiek hebben op zusters die een doekje naar achter dragen ...dit vind ik persoonlijk erg hypocriet...helemaal omdat ik vaak zie dat de kritiekgevenden vaak van marokkaanse afkomst zijn....terwijl de meiden die de kritiek over zich heen krijgen net bekeerd zijn!!!

    Onthoud alsjeblieft dat de profeet (saaws) ons opgedragen heeft om het de nieuwe moslims zo makkelijk mogelijk te maken...Ik heb vaker dan eens een nederlandse zuster huilend moeten ontvangen omdat ze kritiek over zich heen gekregen hadden. ze werden huichelaars en schijnheiligen genoemd (omdat ze een doekje naar achteren droegen)door marokkaanse meiden (die halfnaakt rondliepen)....dit doet me ongelooflijk veel pijn...en ik hoop dat jullie dat in jullie achterhoofd houden dat het dragen van de hidjaab een PLICHT is voor elke moslima...maar dat dat geen reden is om te oordelen over andere zusters...je weet immers niet in welke situatie sommigen van ons verkeren ( het is al moeilijk om aan hun families duidelijk te maken dat ze (vaak zeer kort) moslim zijn...en dan verwachten anderen daarnaast ook nog dat ze het durven om met full-hidjaab naar hun ouderlijk huis te gaan)

    Salaam aleikoem waRahmatulahi ta'ala waBarakatuhu

  5. #5
    Bijna Lid

    Reacties
    488
    17-10-2001

    salaam aleikoem waRahmatulahi waBarakatuhu,

    Samira...ik geef je helemaal gelijk...maar als je mijn stukje hebt gelezen....dan begrijp je misschien ook waarom sommige van die meisjes het doen...(en eerlijkgezegd zeg ik elke keer ALHAMDULILAH wanneer er een zuster een doekje op zet naar achteren...omdat ik weet dat die vaak binnen no time op de juiste wijze gedragen zal worden... (Bobvendien vind ik niet dat het de dames die de hidjaab ontkennen als PLICHT in de islam ( en dus een ayat van Allah swt ontkennen..astaghfirullah) het recht hebben om te oordelen over anderen....JE KAN BETER EEN HALF STAPJE ZETTEN DIE ERTOE LEIDT OM DE HELE STAP TE ZETTEN....DAN DAT JE GEEN ENKEL STAPJE ZET EN VAN DE ZIJLIJN KRITIEK GEEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    IK vind dus dat jullie verkeerd redeneren (met of helemaal, of helemaal niet)



    aleikoem salaam waRahmatulahi waBarakatuhu

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    11
    10-03-2002

    Cool

    doe en draag hem zoals je wilt tenslotte is het je hooft die er van hangt, als je denkt dat anders beter is dan doe het maar, je draagd hem tenmiste, dat is beter dan niet dragen, luister niet als ze zeggen draag hem juist of draag hem niet,

    ik heb liever dat je hem draagt hoe je zelf wilt dan helemaal niet !!!
    haha

  7. #7
    Offline.

    Reacties
    2.941
    17-06-2003

    Citaat Geplaatst door lelalaila
    JE DRAAGT HEM GOED OF JE DRAAGT HEM HELEMAAL NIET!!!
    TEGENWOORDIG IS HET MEER OF MEER EEN MODE GEWORDEN OM HET IN EEN KNOTJE TE DRAGEN. DUS IK DENK DAT ER VEEL MEISJES MEE LOPEN NIET OMDAT ZE HEM MOETEN DRAGEN MAAR OMDAT ZE HET LEUK VINDEN STAAN OF OMDAT ZE EEN BAD HAIR DAY HEBBEN!!!


    DOEI DOEI
    Sorry, ik ben het niet helemaal met je eens
    Draag hem goed of draag hem niet.

    Als ze m helemaal niet dragen, bedekken ze niets
    Nu bedekken ze in een deel.
    Tuurlijk. tis niet de juiste Hjiaab, maar zeggen draag m goed of draag m niet vind ik niet echt 100%..

    Gheir Insha Allah

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    486
    10-08-2004

    helemaal mee eens aplha girl! Moge Allah ze meer kennis geven
    want je moet NOOOOOOIT neerkijken op iemand , nou en , beter dan haren los of mini rok , sjonge jonge , wat heb jij ermee te maken , je draagt hem tog goed , laat haar dan maar , misschien gaat ze ook zo dragen en wordt ze later berer dan jij!

    Let our Ummah support us!! Let our leaders unite!! Let our brave soldiers join the front line in our fight!Dear mothers, have courage as we hurl our stones! Dear mothers, have patience when our bodies come home!”With rocks in their hands and Jihad on their lips, Our youth are defending Al-Aqsa Masjid
    With their blood, and their lives as supreme sacrifice!
    May Allah welcome them in the highest Paradise

  9. #9
    El7amdolilahi

    Reacties
    132
    18-01-2005

    Nee zuster.

    El7amdolilahi




    De Profeet (vzmh) zei: "Een onderdeel van het zijn van een goede Moslim is dat hij datgeen met rust laten wat hem niet aangaat."

    (Tiermidie)