1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Marokko bereid om aantal vluchten naar Nederland toe te staan

    Marokko heeft zich bereid verklaard om op korte termijn een aantal commerciële vluchten toe te staan om Nederlanders naar huis te brengen.



    Het ministerie van Buitenlandse Zaken meldt op Twitter dat dat de uitkomst is van een gesprek met de Nederlandse ambassadeur Jeroen Roodenburg en het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

    "Verdere details zijn nu nog niet beschikbaar, maar zullen zo spoedig mogelijk bekend worden gemaakt door de betreffende luchtvaartmaatschappijen", aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken op Twitter.

    Vanaf woensdagnacht is er een vliegverbod ingesteld tussen Marokko en Nederland. Het verbod geldt ook voor Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Op verzoeken om in ieder geval met lege vliegtuigen gestrande reizigers op te kunnen halen kreeg onder meer luchtvaartmaatschappij Transavia geen reactie.

    De Marokkaanse regering legde recent al het vliegverkeer met Rusland stil uit angst voor coronabesmettingen, ook is sinds vandaag in Marokko de vaccinatiepas verplicht voor binnen- en buitenlandse reizen en voor toegang tot openbare plekken zoals horeca en winkels.

    Hoeveel Nederlanders
    Het is niet precies duidelijk hoeveel Nederlanders in Marokko in de problemen zijn gekomen door het vliegverbod. Transavia meldde woensdag al dat in één week tijd zo'n 3500 mensen via de vliegmaatschappij naar het land waren gereisd.

    Maar er kunnen ook mensen zijn die na een verblijf van enkele maanden hadden willen terugvliegen, of die juist een langere periode in Marokko willen blijven. Het aantal gestrande reizigers kan daardoor hoger of lager zijn.

    Andere route
    In maart 2020 was er ook veel onduidelijkheid nadat Marokko wegens oplopende besmettingsaantallen vluchten uit de Europese Unie verbood, waardoor veel Nederlanders noodgedwongen vast zaten in het land.

    In tegenstelling tot die periode zijn vliegtuigen uit veel andere EU-landen, zoals Frankrijk en België, nog wel welkom op Marokkaanse luchthavens.

    Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadde reizigers van en naar Marokko woensdag al aan om zo snel mogelijk een andere route te zoeken. Via "andere nabij Nederland gelegen landen", zoals België, kan nog wel gereisd worden.

    Ook vanuit Duitsland geldt een vliegverbod.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    296
    17-05-2017

    Uit ervaring weet ik hoe het is om 'vast' te zitten, dus ik hoop dat de terughaalvliegtuigen er daadwerkelijk ook komen. Al weet ik niet zeker of met Transavia alleen de 'toeristen' uit b.v. Marakesh, Agadir etc. opgehaald worden, en of het ook geldt voor mensen uit b.v. Nador, Al Hoceima met individuele tickets die in Marokko zijn voor familie bezoek. Maar goed, als Marokko bang is voor de import van de nieuwe variant van Corona, dan lijkt het het beste dat je die import zo snel mogelijk je land laat verlaten.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.183
    24-09-2015

    Citaat Geplaatst door karimblok Bekijk reactie
    Uit ervaring weet ik hoe het is om 'vast' te zitten, dus ik hoop dat de terughaalvliegtuigen er daadwerkelijk ook komen. Al weet ik niet zeker of met Transavia alleen de 'toeristen' uit b.v. Marakesh, Agadir etc. opgehaald worden, en of het ook geldt voor mensen uit b.v. Nador, Al Hoceima met individuele tickets die in Marokko zijn voor familie bezoek. Maar goed, als Marokko bang is voor de import van de nieuwe variant van Corona, dan lijkt het het beste dat je die import zo snel mogelijk je land laat verlaten.
    marokko is niet bang voor die variant marokko is onstabiel daar zijn ze bang voor

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    296
    17-05-2017

    @oooojaa. Of Marokko onstabiel is weet ik niet. Ondanks dat ik er telkens een paar maanden verblijf, beschouw ik mijzelf als een gast, en gasten bemoeien zich niet met interne huishoudingen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    113
    29-01-2004

    Schandalig dat je eigen vaderland je vast houdt zonder geldige reden. Dat geen mensen toelaat begrijpelijk, maar weer worden hier mensen gedupeerd die terug moeten om te werken en schoolgaande kinderen. Velen die hun zuurverdiende geld naar dit land brengen zijn hier helemaal klaar mee!