1. #1
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Spanning tussen Algerije en Marokko laait op

    Algerije en Marokko zijn sinds jaar en dag rivalen, die beide een leidende rol in Noord-Afrika proberen op te eisen. De grens tussen de twee buurlanden is ook al jaren dicht. Maar de laatste tijd is de verhouding in rap tempo verder verslechterd.

    De belangrijkste oorzaak is het conflict om de Westelijke Sahara, een dunbevolkt woestijnachtig gebied langs de Atlantische Oceaan aan de zuidwestkant van Marokko. De bevrijdingsbeweging Polisario, die wordt gesteund door Algerije, strijdt daar sinds 1973 voor een eigen staat voor de inheemse Saharoui’s. Een groeiend aantal westerse landen lijkt zich, tot ergernis van Polisario en Algerije, stilletjes neer te leggen bij de Marokkaanse annexatie.

    De laatste keer dat hun rivaliteit ontaardde in regelrechte militaire strijd was in 1963, toen de buurlanden een kortstondig grensconflict uitvochten, de zogenoemde Zandoorlog. De kans op nieuwe openlijke strijd is volgens onafhankelijke waarnemers klein. De regimes in beide landen zijn, naast autocratisch, doorgaans ook tamelijk berekenend. Maar er is veel wantrouwen. Volgens de Algerijnse generaals die in hun land aan de touwtjes trekken, steunt Marokko heimelijk een afscheidingsbeweging van Berbers in de Algerijnse regio Kabilië.

    Wat staat er voor Europa op het spel?
    Stabiliteit. De Algerijnse en Marokkaanse veiligheidsdiensten zijn belangrijke partners bij de bestrijding van radicaal-islamistisch terrorisme. Ook zijn beide landen cruciaal bij het beteugelen van illegale migratie. Bovendien dreigt Algerije zijn gas in te zetten als wapen.

    Eind deze maand loopt een contract af op grond waarvan Algerije via een pijpleiding door Marokko gas levert aan Spanje en Portugal. Marokko krijgt 7 procent van het vervoerde gas. Algerije dreigt nu om deze Maghreb-Europa-pijpleiding (GME) te sluiten, om Marokko in de portemonnee te treffen. Voor Spanje en Portugal is dit zorgwekkend, omdat het de gastoevoer kan verminderen of duurder kan maken, iets dat beroerd uitkomt temidden van toch al rap stijgende gasprijzen.

    Algerije verzekert dat het meer gas kan leveren via de zogeheten Medgaz-pijpleiding, die rechtstreeks naar Spanje gaat, en dat het ook vloeibaar gas in tankers naar het Iberische schiereiland kan vervoeren. Maar Madrid en Lissabon zijn er niet gerust op.

    https://www.trouw.nl/buitenland/span...t-op~b787a0c7/
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Algerije en Marokko zijn sinds jaar en dag rivalen, die beide een leidende rol in Noord-Afrika proberen op te eisen. De grens tussen de twee buurlanden is ook al jaren dicht. Maar de laatste tijd is de verhouding in rap tempo verder verslechterd.

    De belangrijkste oorzaak is het conflict om de Westelijke Sahara, een dunbevolkt woestijnachtig gebied langs de Atlantische Oceaan aan de zuidwestkant van Marokko. De bevrijdingsbeweging Polisario, die wordt gesteund door Algerije, strijdt daar sinds 1973 voor een eigen staat voor de inheemse Saharoui’s. Een groeiend aantal westerse landen lijkt zich, tot ergernis van Polisario en Algerije, stilletjes neer te leggen bij de Marokkaanse annexatie.

    De laatste keer dat hun rivaliteit ontaardde in regelrechte militaire strijd was in 1963, toen de buurlanden een kortstondig grensconflict uitvochten, de zogenoemde Zandoorlog. De kans op nieuwe openlijke strijd is volgens onafhankelijke waarnemers klein. De regimes in beide landen zijn, naast autocratisch, doorgaans ook tamelijk berekenend. Maar er is veel wantrouwen. Volgens de Algerijnse generaals die in hun land aan de touwtjes trekken, steunt Marokko heimelijk een afscheidingsbeweging van Berbers in de Algerijnse regio Kabilië.

    Wat staat er voor Europa op het spel?
    Stabiliteit. De Algerijnse en Marokkaanse veiligheidsdiensten zijn belangrijke partners bij de bestrijding van radicaal-islamistisch terrorisme. Ook zijn beide landen cruciaal bij het beteugelen van illegale migratie. Bovendien dreigt Algerije zijn gas in te zetten als wapen.

    Eind deze maand loopt een contract af op grond waarvan Algerije via een pijpleiding door Marokko gas levert aan Spanje en Portugal. Marokko krijgt 7 procent van het vervoerde gas. Algerije dreigt nu om deze Maghreb-Europa-pijpleiding (GME) te sluiten, om Marokko in de portemonnee te treffen. Voor Spanje en Portugal is dit zorgwekkend, omdat het de gastoevoer kan verminderen of duurder kan maken, iets dat beroerd uitkomt temidden van toch al rap stijgende gasprijzen.

    Algerije verzekert dat het meer gas kan leveren via de zogeheten Medgaz-pijpleiding, die rechtstreeks naar Spanje gaat, en dat het ook vloeibaar gas in tankers naar het Iberische schiereiland kan vervoeren. Maar Madrid en Lissabon zijn er niet gerust op.

    https://www.trouw.nl/buitenland/span...t-op~b787a0c7/
    De westerse leugen europa geeft niks om stabiliteit de enigste waar europa om geeft dat de proxypolitiestaten blijven bestaan zodat ze noord afrika blijven leegzuigen .Europa kan hoog of laag springen zolang hun proxypolitiestaten blijven steunen met wapens en geld zal immigratie en terrorisme blijven .Gegarandeerd dat die 2 dingen alleen maar erger worden de komende jaren.
    Als je besluit om te gaan dansen met de duivel in het bleke maanlicht. Let wel dat de duivel beslist wanneer de dans stopt en niet jij

  3. #3
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Algerije is done …

    Marokko is niet autocratisch en de vergelijking met Algerije klopt niet. Daar waar Marokko in een overgangsfase zit naar een vorm van Marokkaanse democratie(ja lekker ga plat, onze eigen manier van doen en laten. Val dood) zit Algerije vast met een moorddadige militaire junta.

  4. #4
    Djengiz

    Reacties
    6.995
    05-01-2020

    dat westerlingen als debielen elkaars daglicht niet gunnen en in wereldoorlogen elkaars hersenen in slaan, dat snap ik, dat is in hun aard, zielloos door het leven, maar arabieren??

    arabieren willen elkaar uitmoorden voor een stukje zand?

    ik kan me niet voorstellen dat Turkije een oorlog gaat starten met zijn mede volk azerbeycan of Turkmenistan om een stukje grond

    kan een arabier hier mij wat toelichting geven hoe dit zit? bij voorbaat dank
    Citaat Geplaatst door Sfenj Bekijk reactie
    ik ben liever zionistische dier dan een turk. Dat mag best gezegd worden dayouth
    Erdogan powerhouse
    https://www.instagram.com/reel/CwpGR...I2YzEzYmMxYg==

  5. #5
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    dat westerlingen als debielen elkaars daglicht niet gunnen en in wereldoorlogen elkaars hersenen in slaan, dat snap ik, dat is in hun aard, zielloos door het leven, maar arabieren??

    arabieren willen elkaar uitmoorden voor een stukje zand?

    ik kan me niet voorstellen dat Turkije een oorlog gaat starten met zijn mede volk azerbeycan of Turkmenistan om een stukje grond

    kan een arabier hier mij wat toelichting geven hoe dit zit? bij voorbaat dank
    koerden?

    Olmheb jij aids of zo amk

  6. #6
    Djengiz

    Reacties
    6.995
    05-01-2020

    Citaat Geplaatst door DSG Bekijk reactie
    koerden?

    Olmheb jij aids of zo amk
    er leven 20 miljoen koerden in Turkije, zij leven vredig en met harte in het land..

    koerden waar jij naar refereert, zijn pkk aanhangers.. pkk was opgericht door armenen en bepaalde koerden zijn gemixt met armenen..

    als je iets wilt zeggen tegen mij, moet je eerst je huiswerk doen..

    maar jij bent niet echt pienter, dus neem ik jou met een korreltje zout
    Citaat Geplaatst door Sfenj Bekijk reactie
    ik ben liever zionistische dier dan een turk. Dat mag best gezegd worden dayouth
    Erdogan powerhouse
    https://www.instagram.com/reel/CwpGR...I2YzEzYmMxYg==

  7. #7
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    er leven 20 miljoen koerden in Turkije, zij leven vredig en met harte in het land..

    koerden waar jij naar refereert, zijn pkk aanhangers.. pkk was opgericht door armenen en bepaalde koerden zijn gemixt met armenen..

    als je iets wilt zeggen tegen mij, moet je eerst je huiswerk doen..

    maar jij bent niet echt pienter, dus neem ik jou met een korreltje zout
    Koerden hebben geen leven in Turkije. Jullie hebben je eigen volk gecriminaliseerd en ze lopen bombarderen op eigen grond. Dat is best triest om te zien.

    Ik zet je hijgend schaakmat pesevenk

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.228
    08-01-2007

    Oud nieuws. Er gaat niks gebeuren, Algerije blaft maar geschiedenis leert dat ze niets durven.

  9. #9
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door MORO_Lazary Bekijk reactie
    Oud nieuws. Er gaat niks gebeuren, Algerije blaft maar geschiedenis leert dat ze niets durven.
    Nou, als dat regime in elkaar duikelt en dat ziet er echt naar uit dan zullen ze zeker een oorlog uitlokken.

    Het zijn vieze gore motherfuckers.

    Ik schat de kans op oorlog juist groot in.

  10. #10
    Djengiz

    Reacties
    6.995
    05-01-2020

    Citaat Geplaatst door DSG Bekijk reactie
    Koerden hebben geen leven in Turkije. Jullie hebben je eigen volk gecriminaliseerd en ze lopen bombarderen op eigen grond. Dat is best triest om te zien.

    Ik zet je hijgend schaakmat pesevenk
    onlogische opmerking.. maar ja, zoals al zei, korreltje zout..

    blijf jij maar bij je dammen, want schaken kan je niet.. dit bordspel is veel te ingewikkeld voor je..

    wil je een sticker?
    Citaat Geplaatst door Sfenj Bekijk reactie
    ik ben liever zionistische dier dan een turk. Dat mag best gezegd worden dayouth
    Erdogan powerhouse
    https://www.instagram.com/reel/CwpGR...I2YzEzYmMxYg==

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Marokkanen en Algerijnen zijn hetzelfde volk... we hebben geen problemen onderling.
    Niemand zit daar op een oorlog te wachten.

    Dit soort verdeel en heers verhalen moet je negeren

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.228
    08-01-2007

    Marokko is ouder dan de meeste europese landen. Sinds Murabiteen dynastie is de sahara marokkaans tot einde der tijden. Daar kan niemand wat aan veranderen. Ik heb medelijden met het Algerijnse volk, regime die haar volk misleid en al haar geld over de balk smijt in die polizero en haar leger en dat terwijl het normale volk geen zak aardappelen kan kopen letterlijk. Marokko is op alle fronten een paar maten te groot voor Algerije. Spanje heeft haar les gehad, die durft geen vinger uit te steken naar de sahara. Duitsland die had een grote waffel maar die hoor je nu ook niet meer. En Frankrijk die weet dat haar invloed vervlogen is nu Marokko de banden met de Anglosaksen hebben aangehaald.

  13. #13
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door mit361 Bekijk reactie
    onlogische opmerking.. Maar ja, zoals al zei, korreltje zout..

    Blijf jij maar bij je dammen, want schaken kan je niet.. Dit bordspel is veel te ingewikkeld voor je..

    Wil je een sticker?
    b o o m

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Koude winter komt eraan. Geen gas niks meer

  15. #15
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door Krimmos Bekijk reactie
    Koude winter komt eraan. Geen gas niks meer
    ik zal een deken aan je geven voor onder de brug