1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    My kitchen

    ~ Salam walaikoum dames en heren.

    In deze topic wil ik graag om de week (of vaker in de week) een recept met jullie delen. Dit doe ik voornamelijk uit mijn passie voor de keuken waar ik graag experimenteer en vooral improviseer. Voel je vrij om vragen te stellen, of om gewoon zelf te delen wat jij vandaag gemaakt hebt. Ik kijk er vooral naar uit om de komende tijd hier actief te zijn.

    ~ Wassalam alaikoum

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Speculoos bonbons:

    Wat heb je nodig?

    - 360 gram speculooskoekjes (ik gebruikte de koekjes van het merk lotus, je kan ook gewoon de goedkopere versie gebruiken van de aldi)
    - 200 gram speculoospasta gesmolten
    - 300 gram witte chocolade (je kan ook bruine chocolade gebruiken moest je dat lekkerder vinden)

    Hoe gaan we te werk?

    - Stap 1: Maal je koekjes fijn, in de tussentijd kan je de speculoospasta smelten.

    - Stap 2: Wanneer de pasta gesmolten is voeg je deze toe bij de gemalen koekjes. Meng alles tot een mooi geheel in een diepe kom.

    - Stap 3: Maak balletjes van de koekjes en leg deze op een dienblad dat je vooraf afdekt met bakpapier. De grootte van je balletjes maakt niet uit (zelf prefereer ik kleine bonbons).

    - Stap 4: Laat je vulling voor een halfuur in de koelkast staan en smelt in de tussentijd je chocolade.

    - Stap 5: Omhul je vulling met de chocolade en decoreer ze naar eigen smaak. Zelf strooi ik graag wat extra fijn gemalen koekjes op de chocolade. Je kan ook wat extra pasta smelten om daarmee lijntjes te trekken. Laat de bonbons tot slot in de koelkast staan totdat de chocolade verhard.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Maizenakoekjes:

    Wat heb je nodig?

    Koekjes:

    - 150 gram boter
    - 100 gram poedersuiker
    - 16 gram vanillesuiker
    - 2 eieren
    - 50 mL zonnebloemolie
    - 7 gram bakpoeder
    - 400 gram maizena

    Decoratie:

    - 300 gram bruine of witte chocolade
    - Gemalen kokos of cornflakes


    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Meng de eieren, de suiker en de boter in een diepe kom, doe dit met de hand of met een garde. Voeg vervolgens de zonnebloemolie toe en meng de bovenstaande ingrediënten goed samen. Ik merk even op dat je je niet al te druk moet maken om de klontertjes die je te zien krijgt, deze verdwijnen later, nadat de maizena wordt toegevoegd.

    Stap 2:
    Voeg de maizena, samen met de bakpoeder toe aan het beslag en kneed alles goed samen totdat je een zacht deegje krijgt dat niet plakkerig is. Moest dit toch wel het geval zijn dan raad ik ja aan om wat extra maizena toe te voegen.

    Stap 3: Dek je ovenplaat af met bakpapier en maak bolletjes van je deeg. Maak ze niet al te groot want in de oven zetten ze uit, laat daarom ook wat ruimte tussen je koekjes en verwarm je oven alvast voor op 175 °C.

    Stap 4: Wanneer de koekjes klaar zijn, smelt je de chocolade waarmee je je koekjes afwerkt. Je kan ze tot slot afwerken met wat gemalen kokos of cornflakes.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    151
    20-08-2021

    Leeeukkk. Up

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    Dankjewel!! Zo lief

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Tiramisu à la Schrijfster_16 (2 grote schalen):

    Wat heb je nodig?

    - 500 mL slagroom
    - 500 gram mascarpone
    - 80 gram suiker
    - 14 gram vanillesuiker
    - Oplosbare koffie (laten oplossen in melk)
    - Cacaopoeder
    - 400 gram biscuits (zelf gebruik ik pétit beurre koekjes, je kan even goed lange vingers gebruiken of speculooskoekjes)

    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Klop de vloeibare slagroom stijf met de suiker. .

    Stap 2: Spatel vervolgens de mascarpone door de room en mix goed.

    Stap 3: Laat de koffie oplossen in een beetje melk. Voeg niet al te veel melk toe.

    Stap 4: Doop je koekjes in de koffie en schik ze in een schaal naast elkaar. Na het afwerken van je bodem voeg je de room toe die je goed verdeeld over je eerste laag. Doop opnieuw je koekjes in het koffiemengsel en plaats ze vervolgens op het mascarponemengsel, druk de koekjes goed aan en ga zo door tot de hoogte die jij wenst.

    Stap 5: Werk af met wat cacaopoeder dat je op het laatste laagje room strooit. Laat vervolgens voor 2 uur in de koelkast staan en serveer koel.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Ghriba koekjes met sesam:

    Wat heb je nodig?

    - 800 gram bloem
    - 200 gram bloemsuiker
    - 250 mL zonnebloemolie
    - 7 gram vanillesuiker
    - 14 gram Bakpoeder
    - 250 gram boter
    - 100 gram sesamzaadjes

    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Meng de boter, zonnebloemolie en poedersuiker in een diepe kom. Voeg de bakpoeder toe en meng alles goed samen tot een romig beslag.

    Stap 2: Meng in een aparte kom de bloem samen met de sesam zaadjes en voeg vervolgens het beslag toe dat we vooraf hebben bereid. Kneed alles goed samen tot een zacht deegje.

    Stap 3: Maak bolletjes van het deeg en verwarm de oven alvast voor op 175°C. Om elk bolletje een even grote grootte te geven kan je een weegschaal gebruiken. Mijn bolletjes wogen 15 gram.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Lasagne (6 personen)

    Wat heb je nodig?

    - 200 à 300 gram gehakt
    - 2 rode paprika's (in blokjes)
    - 1 tomaat (in blokjes)
    - 35 gram tomatenpuree
    - 100 mL kokend water (hierin laat je de tomatenpuree oplossen samen met een halve runderbouillonblokje)
    - 4 teentjes knoflook
    - 3 uien (in schijfjes)
    - Bosje koriander fijn gesneden (indien gewenst)
    - Scheutje olijfolie
    - Lasagnebladen (vooraf laten koken in water tot ze zacht zijn)
    - 2 à 3 eetlepels tomatensaus
    - Geraspte kaas (mozzarella)

    Kruiden:

    - 1 theelepel zout
    - 1/2 theelepel zwarte peper
    - 1 theelepel paprikapoeder
    - 1/2 theelepel komijn
    - 1/2 theelepel kurkuma
    - 1 eetlepel gedroogde basilicum

    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Verwarm een beetje olijfolie in een pan en voeg vervolgens de fijn gesneden uien en knoflook toe. Breng op een gemiddelde vuurtje aan de kook tot alles goudbruin kleurt en voeg vervolgens het gehakt toe.

    Stap 2: Voeg de kruiden en koriander toe en verkruimel het gehakt goed. Laat voor een vijftal minuten koken en voeg dan de paprika's toe.

    Stap 3: Voeg de tomatenpuree dat eerder opgelost werd in het kokend water toe en laat op een gemiddeld vuurtje voor een kwartier pruttelen. Roer ook nog eens regelmatig door het gehakt en voeg de tomatenblokjes toe.

    Stap 4: Voeg de tomatensaus toe en breng voor een vijftal minuten aan de kook.

    Stap 5: Neem een ovenschaal en strijk een volle lepel lasagnesaus over de bodem glad. Werk verder met de lasagnebladen en voeg vervolgens opnieuw een laag lasagnesaus toe. Ga zo door tot de gewenste hoogte en eindig met een laagje lasagnesaus waar je nog mozzarellakaas op strooit.

    Stap 6: Bak de lasagne in een voorverwarmde oven op 200 °C voor een halfuur.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Hazelnootkoekjes

    Wat heb je nodig?

    - 200 gram boter
    - 100 gram suiker
    - 100 gram gemalen hazelnoten
    - 250 gram bloem

    Topping:

    - 100 gram hazelnoten

    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Doe de boter en suiker in een diepe kom en meng de ingrediënten goed samen.

    Stap 2: Voeg de gemalen hazelnoten toe en mix goed samen met het botermengsel.

    Stap 3: Voeg beetje bij beetje de bloem toe en kneed alles goed samen totdat je een deegje verkrijgt.

    Stap 4: Dek de ovenplaat af met bakpapier en maak bolletjes van het deeg. Druk tot slot een hazelnootje in de gemaakte bolletjes en bak dan de koekjes in een voorverwarmde oven van 200 °C.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    151
    20-08-2021

    Citaat Geplaatst door schrijfster_16 Bekijk reactie
    ~ Lasagne (6 personen)

    Wat heb je nodig?

    - 200 à 300 gram gehakt
    - 2 rode paprika's (in blokjes)
    - 1 tomaat (in blokjes)
    - 35 gram tomatenpuree
    - 100 mL kokend water (hierin laat je de tomatenpuree oplossen samen met een halve runderbouillonblokje)
    - 4 teentjes knoflook
    - 3 uien (in schijfjes)
    - Bosje koriander fijn gesneden (indien gewenst)
    - Scheutje olijfolie
    - Lasagnebladen (vooraf laten koken in water tot ze zacht zijn)
    - 2 à 3 eetlepels tomatensaus
    - Geraspte kaas (mozzarella)

    Kruiden:

    - 1 theelepel zout
    - 1/2 theelepel zwarte peper
    - 1 theelepel paprikapoeder
    - 1/2 theelepel komijn
    - 1/2 theelepel kurkuma
    - 1 eetlepel gedroogde basilicum

    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Verwarm een beetje olijfolie in een pan en voeg vervolgens de fijn gesneden uien en knoflook toe. Breng op een gemiddelde vuurtje aan de kook tot alles goudbruin kleurt en voeg vervolgens het gehakt toe.

    Stap 2: Voeg de kruiden en koriander toe en verkruimel het gehakt goed. Laat voor een vijftal minuten koken en voeg dan de paprika's toe.

    Stap 3: Voeg de tomatenpuree dat eerder opgelost werd in het kokend water toe en laat op een gemiddeld vuurtje voor een kwartier pruttelen. Roer ook nog eens regelmatig door het gehakt en voeg de tomatenblokjes toe.

    Stap 4: Voeg de tomatensaus toe en breng voor een vijftal minuten aan de kook.

    Stap 5: Neem een ovenschaal en strijk een volle lepel lasagnesaus over de bodem glad. Werk verder met de lasagnebladen en voeg vervolgens opnieuw een laag lasagnesaus toe. Ga zo door tot de gewenste hoogte en eindig met een laagje lasagnesaus waar je nog mozzarellakaas op strooit.

    Stap 6: Bak de lasagne in een voorverwarmde oven op 200 °C voor een halfuur.
    Nou hier heb ik wel zin in. Misschien is proberen binnenkort.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    Citaat Geplaatst door MevrNerd Bekijk reactie
    Nou hier heb ik wel zin in. Misschien is proberen binnenkort.
    Heel leuk om te lezen, veel succes moest je het uitproberen en laat me vooral weten of het heeft gesmaakt

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    151
    20-08-2021

    Citaat Geplaatst door schrijfster_16 Bekijk reactie
    Heel leuk om te lezen, veel succes moest je het uitproberen en laat me vooral weten of het heeft gesmaakt
    Dankje. Ik vind het leuk hoe je het schrijft. Overzichtelijk en makkelijk te volgen. Allahouma barek

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    Citaat Geplaatst door MevrNerd Bekijk reactie
    Dankje. Ik vind het leuk hoe je het schrijft. Overzichtelijk en makkelijk te volgen. Allahouma barek
    Shokran lieverd. Baraka allahou fieki, waardeer ik echt. Xx

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    49
    11-04-2020

    ~ Visloempia's

    Wat heb je nodig?

    - 500 gram scampi's (in stukken gesneden)
    - 400 gram visfilet (in blokjes gesneden)
    - 2 rode paprika's (in blokjes)
    - 2 teentjes knoflook
    - 2 blokken mihoen (vermicelli)
    - Loempiavellen

    Kruiden:

    - 1 theelepel zout
    - 1/2 theelepel zwarte peper
    - 1 à 2 theelepels paprikapoeder
    - Vis bouillonblokje


    Hoe gaan we te werk?

    Stap 1: Verhit een klein beetje olijfolie in een pan en doe er dan de gesneden paprika's bij. Breng aan de kook en voeg nadien de knoflook toe.

    Stap 2: Voeg vervolgens de scampi's toe en breng op een gemiddeld vuurtje aan de kook. Als laatst doen we de visfilet erbij en laten we dit goed doorbakken.

    Stap 3:.Gooi vervolgens de kruiden erbij en laat ondertussen de vermicelli in het kokend water rusten zodat dit verzacht. Knip de slierten fijn en giet het water af. Tot slot voegen we de mihoen toe en laten we dit voor ongeveer 5 minuten doorbakken.

    Stap 4: Laat de vulling van de loempia's afkoelen zodat we later de loempiavellen kunnen vullen. Tot slot frituren we de loempia's in wat zonnebloemolie.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    151
    20-08-2021

    ❤️