1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Taliban kondigen amnestie af en willen mensen aan het werk

    De nieuwe machthebbers in Kabul, de Taliban, zeggen dat er een algemene amnestie geldt voor mensen in dienst van de overheid en ze willen dat ze terugkeren naar hun werk.





    "U kunt veilig uw gewone leven weer hervatten en weer aan het werk", aldus een boodschap van de Taliban.


    Angst voor de Taliban heeft de hoofdstad momenteel lamgelegd. Volgens meldingen van onder meer de nieuwszender al-Jazeera zijn ook de vrouwen in Kabul uitdrukkelijk opgeroepen weer aan het werk te gaan. De burgemeester, Mohammad Daoud Sultanzoy, en een minister uit de vorige regering zouden al aan de slag zijn gegaan. Sultanzoy verspreidde maandag een bericht dat de leiders van de Taliban hem dringend vroegen weer op zijn post terug te keren.

    Kabul lag in de jaren negentig na een burgeroorlog vrijwel geheel in puin. De stad is na de Amerikaanse invasie in 2001 uit de as herrezen en explosief gegroeid. Het inwonertal verviervoudigde naar 2,6 miljoen. Kabul gold als een van de snelst groeiende hoofdsteden ter wereld. De inwoners zijn een smeltkroes van bevolkingsgroepen uit alle delen van het land. De Taliban zijn voornamelijk Pathanen, een bevolkingsgroep die naast Afghanistan ook in Pakistan woont.

    Leiderschap
    Talibanleiders hebben volgens al-Jazeera ook laten weten dat ze afwachten tot de buitenlandse troepen het land hebben verlaten. Daarna komen ze met hun plan voor de regering. Ze willen een staat onder islamitisch leiderschap en hebben alle partijen uitgenodigd deel te nemen aan de vorming ervan.

    De militaire commandant van de Taliban, mullah Mohammad Yaqoob, heeft naar verluidt de strijders het bevel gegeven in niemands huis binnen te dringen, "speciaal niet in Kabul". De oproep volgt op berichten van wraakacties van Talibanstrijders, executies, moorden, roofovervallen en ontvoeringen van bijvoorbeeld meisjes, in delen van het land.

    De extremistische Taliban hebben de macht in heel het land in handen sinds de val van Kabul op zondag. Ze hebben van 1996 tot 2001 een schrikbewind uitgeoefend en zijn na twintig jaar strijd met terroristische aanslagen weer aan de macht gekomen. Veel Afghanen vrezen daarom voor hun leven, vooral zij die jarenlang voor de overheden en buitenlandse troepen hebben gewerkt.


    Ook hebben veel Afghanen verwoed tegen de terreur van de Taliban gevochten. Velen proberen het land te verlaten, duiken onder of zitten angstig thuis. Volgens waarnemers zijn veel plaatsen 'spooksteden' geworden en functioneert de overheid niet meer.

  2. #2
    riffia

    Reacties
    1.463
    16-08-2015

    ik lees zo veel leugens over de taliban. echt niet normaal. zo te zien doet joodse marokko.nl er ook aan mee. maar aan de haters. stik lekker in je haat! taliban zindabad!
    ik verkoop chinese drugs. 15 euro per gram. het is een nieuwe drugs. speciale plastic zakje krijg je erbij. korting is mogelijk als je trouwe klant bent. bestellingen graag via pm.

    geen 4 mei voor mij! let op wegen corona tijdelijk geen chinese drugs meer beschikbaar! #stopcorona

  3. #3
    riffia

    Reacties
    1.463
    16-08-2015

    Citaat Geplaatst door Akrapovic Bekijk reactie
    Jij bent een sjiet.
    Niet te vroeg juichen want ze gaan tegen jullie keren.
    Een deel extalibanis blazen nu al jullie moskeeën op.
    Teveel Afghanen daar geloven heilig in de profetie van zwarte vlaggen.
    ja ik ben een sji-iet! nee. taliban is geen wahabi joodse isis. ik nodig jou ook uit om sji-iet te worden.
    ik verkoop chinese drugs. 15 euro per gram. het is een nieuwe drugs. speciale plastic zakje krijg je erbij. korting is mogelijk als je trouwe klant bent. bestellingen graag via pm.

    geen 4 mei voor mij! let op wegen corona tijdelijk geen chinese drugs meer beschikbaar! #stopcorona

  4. #4
    riffia

    Reacties
    1.463
    16-08-2015

    Citaat Geplaatst door Akrapovic Bekijk reactie
    De Taliban voert een strijd daar tegen IS.
    Ex Taliban commandanten hebben zich aangesloten en hebben hun kracht bewezen in bv Kabul door meerdere keren toe te kunnen slaan, van aanslagen tot gevangenisbevrijdingen. Dat groepje word steeds groter. Ik kan wel raden waarom.
    welke kracht hebben ze bewezen? taliban neemt alles over. die joodse terroristische wahabi-salafi isis zijn al verslagen. ze zijn door de taliban gedood waar dan ook in Afghanistan.
    ik verkoop chinese drugs. 15 euro per gram. het is een nieuwe drugs. speciale plastic zakje krijg je erbij. korting is mogelijk als je trouwe klant bent. bestellingen graag via pm.

    geen 4 mei voor mij! let op wegen corona tijdelijk geen chinese drugs meer beschikbaar! #stopcorona

  5. #5
    riffia

    Reacties
    1.463
    16-08-2015

    Citaat Geplaatst door Akrapovic Bekijk reactie
    Je gaat een burgeroorlog zien daar, let maar op. Geschiedenis daar gaat zich herhalen. Alleen dit keer zullen de Taliban de onderdrukkers zijn en de opponenten met zwarte vlaggen de bevrijders. Wa Allaahu 3lem
    nee. onder de taliban zal Afghanistan stabiel zijn onder Islamitische heerschappij. Taliban zijn rechtvaardig. waarom zou Afghanistan bevrijd moeten worden van Islamitische strijders zoals de taliban? ga Palestina bevrijden! maar nee. deze joodse terroristen zoals isis zijn alleen goed in het doden van moslims (die niet in hun wahabi salafi sekte geloven) en de ongelovigen met rust laten.
    ik verkoop chinese drugs. 15 euro per gram. het is een nieuwe drugs. speciale plastic zakje krijg je erbij. korting is mogelijk als je trouwe klant bent. bestellingen graag via pm.

    geen 4 mei voor mij! let op wegen corona tijdelijk geen chinese drugs meer beschikbaar! #stopcorona

  6. #6
    Lekker belangrijk.

    Reacties
    9.254
    23-01-2008

    Deze zogenaamde sweet sugar Taliban is niet anders dan de voorgaande. Er zit geen greintje ra7ma in die mensen.
    Legum omnes servi sumus ut liberi esse possimus.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    2.393
    19-07-2021

    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Deze zogenaamde sweet sugar Taliban is niet anders dan de voorgaande. Er zit geen greintje ra7ma in die mensen.
    .

  8. #8
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Deze zogenaamde sweet sugar Taliban is niet anders dan de voorgaande. Er zit geen greintje ra7ma in die mensen.
    hoe weet je dat zo goed..
    en waar baseer je dat op.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  9. #9
    Lekker belangrijk.

    Reacties
    9.254
    23-01-2008

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    hoe weet je dat zo goed..
    en waar baseer je dat op.
    Als je gelooft dat deze Taliban zogenaamd echt wil gaan regeren met de correcte uitvoering van de Sharia, dan ben je te goedgelovig. Deze “nieuwe” Taliban is precies hetzelfde en ze gaan gewoon weer in herhaling vallen. Ze zijn angstaanjagend. Alleen maar fasaad.

    Er zitten dan wel zogenaamde nieuwe jonge mannen in de Taliban, maar de leiders zijn nog altijd de twee oldies van het oude ‘regime’. Deze hebben een mooi ‘diplomatiek’ spel gespeeld. Onderhandeld en een afspraak gemaakt met de VS. Dat is allemaal achter de rug. Nu het volk blij maken met een dode mus: loze beloften en schijntoespraken.

    Het Afghaans volk zit niet op de Taliban te wachten, maar ze hebben geen schijn van kans tegen ze. Stilzwijgend accepteren.
    Legum omnes servi sumus ut liberi esse possimus.

  10. #10
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Als je gelooft dat deze Taliban zogenaamd echt wil gaan regeren met de correcte uitvoering van de Sharia, dan ben je te goedgelovig. Deze “nieuwe” Taliban is precies hetzelfde en ze gaan gewoon weer in herhaling vallen. Ze zijn angstaanjagend. Alleen maar fasaad.

    Er zitten dan wel zogenaamde nieuwe jonge mannen in de Taliban, maar de leiders zijn nog altijd de twee oldies van het oude ‘regime’. Deze hebben een mooi ‘diplomatiek’ spel gespeeld. Onderhandeld en een afspraak gemaakt met de VS. Dat is allemaal achter de rug. Nu het volk blij maken met een dode mus: loze beloften en schijntoespraken.

    Het Afghaans volk zit niet op de Taliban te wachten, maar ze hebben geen schijn van kans tegen ze. Stilzwijgend accepteren.
    wanneer ben je terug uit Afghanistan..
    ik vraag niet wat jij van de taliban vind ik vraag je waar op baseer je deze aannames over de taliban..
    als je iets beweert en je kunt dat niet met feiten hard maken dan doe je niets anders dan je meningen als waarheid presenteren.
    en iedereen weet dat een mening een menig is en berust zeker niet op waarheid.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Deze zogenaamde sweet sugar Taliban is niet anders dan de voorgaande. Er zit geen greintje ra7ma in die mensen.
    Even mensen zoet houden, tot zij alles weer in hun greep hebben.
    En dan het masker af, en is het weer zoals 20 jaar geleden.

    En zijn vooral de meisjes/vrouwen de klos.
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  12. #12
    Lekker belangrijk.

    Reacties
    9.254
    23-01-2008

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    wanneer ben je terug uit Afghanistan..
    ik vraag niet wat jij van de taliban vind ik vraag je waar op baseer je deze aannames over de taliban..
    als je iets beweert en je kunt dat niet met feiten hard maken dan doe je niets anders dan je meningen als waarheid presenteren.
    en iedereen weet dat een mening een menig is en berust zeker niet op waarheid.
    Feiten presenteren kan niet omdat het vooralsnog een prille fase is. Dat onderschrijf ik. Feit is wel: de Afghanen zelf kijken met Argusogen naar de Taliban en jij zit hier een beetje te zegevieren. Waarom zijn de Afghanen niet blij? En slaan ze geen vreugdekreten uit?

    Blijf dat vooral vanuit het veilig Nederland geloven, DEMO. Je zou wel anders piepen als je daar leeft en de Taliban hebt meegemaakt.

    Eén ding wil ik je wel meegeven: “History teaches no lesson.”
    Legum omnes servi sumus ut liberi esse possimus.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    VS had uit geopolitieke overwegingen de voorgangers van de Taliban aan de macht gebracht in Afghanistan.

    Dit deden ze aan het einde van de jaren 70 in de 20e eeuw om Afghanistan aan de Russische invloedssfeer te onttrekken.

    Om dezelfde reden had de VS in het M.O. ISIS opgericht.
    Sterker door Strijd

  14. #14
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door tetouzient_ Bekijk reactie
    Feiten presenteren kan niet omdat het vooralsnog een prille fase is. Dat onderschrijf ik. Feit is wel: de Afghanen zelf kijken met Argusogen naar de Taliban en jij zit hier een beetje te zegevieren. Waarom zijn de Afghanen niet blij? En slaan ze geen vreugdekreten uit?

    Blijf dat vooral vanuit het veilig Nederland geloven, DEMO. Je zou wel anders piepen als je daar leeft en de Taliban hebt meegemaakt.

    Eén ding wil ik je wel meegeven: “History teaches no lesson.”
    hou eens op met dat hysterische gedoe over de taliban.
    als het volk hun niet wil hebben dan zullen zij als sneeuw onder de zon verdwijnen..
    ik ken verschillende Afghanen en spreek ze dagelijks en ik kan je verzekeren dat de meeste Afghanen de Pathanen dan die steunen de taliban.
    verdiep je eens in het Afghaanse volk als geheel en niet enkel een paar beelden van een paar duizend mannen en vrouwen zien en denken dit is het beeld in heel Afghanistan.

    tuurlijk zullen er minderheden zijn die het taliban regime niet zullen accepteren maar dat heb je in elke land.
    er is nu al een groep opgestaan om tegen de taliban te strijden en deze bevind zich in het gebied dat de taliban niet hebben veroverd.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door SDS Bekijk reactie
    VS had uit geopolitieke overwegingen de voorgangers van de Taliban aan de macht gebracht in Afghanistan.

    Dit deden ze aan het einde van de jaren 70 in de 20e eeuw om Afghanistan aan de Russische invloedssfeer te onttrekken.

    Om dezelfde reden had de VS in het M.O. ISIS opgericht.
    Nee. In de tijd van de koude oorlog deden de VS en USSR alles om elkaar dwars te zitten.
    Principe de vijand van mijn vijand is (voor zolang nodig) mijn vriend.
    Toen de Russen het krankzinnige idee kregen om Afghanistan te bezetten en daar een communistische heilstaat te stichten, was het dus de VS die om de Russen dwars te zitten ook die keer diverse bevrijdingsgroepen, waarvan Taliban er slechts 1 was, van wapens te voorzien.
    Dat was ook een stompzinnig idee!
    Was duidelijk, dat de Russen vroeger of later het hazenpad zouden moeten kiezen, en het was voor de VS veel beter geweest niet die groepen te helpen.
    Zodoende zou de USSR veel langer in de ellende van Afghanistan zijn gezogen!
    Nog veel meer zijn leeggebloed aan dat onzinnige avontuurd.

    Ook met Islamitische Staat zit jij er volkomen naast!
    Islamitische Staat was het project van Turkije en S-A!
    Er was toen ook al een keiharde strijd om de macht in het M-O tussen de Sjieeten en Soennieten.
    Iran was machtiger geworden door de val van Saddam. Die met de minderheid van Soennieten de grote meerderheid van Sjieeten jaren had onderdrukt.
    Zie de lijn van zuid-Libanon Hezbollah, de Sjiieten in Irak en Iran zelf!
    Zelf durfden Erdogan en Saudi's niet een open strijd met Iran aan, dus moest Islamitische Staat een groot deel van het M-O bezetten.
    S-A stond met veel geld aan de wieg van IS, Erdo faciliteerden IS aan alle kanten. O.a. bevoorrading van wapens.
    Het oplappen van gewonde IS strijders in Turkije.
    Bedoeling was zodra IS het vuile werk had gedaan, om deze als marionetten af te danken en zelf de macht te grijpen.
    Maar het liep anders zoals wij weten, westerse aanvallen op IS, de enorme dappere tegenstand van de Koerden!
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell