1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.735
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Europees Hof: geen hoofddoek voor werknemer als klant dat vraagt

    Werkgevers mogen hun personeel verbieden hoofddoekjes en andere religieuze symbolen te dragen, ook al heeft dat tot praktisch gevolg dat gelovigen ongelijk worden behandeld.





    Maar dan moeten werkgever wel kunnen aantonen dat hun klanten dat willen, heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.

    Dat kan als ouders bijvoorbeeld van de leidster van hun kinderdagverblijf vragen geen kruisje om de hals te dragen. Het hof in Luxemburg gaf werkgevers eerder al de ruimte om van hun werknemers te vragen zich neutraal te kleden.

    Als die regel tenminste voor al het personeel geldt, en niet specifiek bedoeld is om bijvoorbeeld moslima's te beletten een hoofddoek te dragen of christenen om een kruisteken te dragen. Dan is er geen sprake van rechtstreekse discriminatie.

    Maar in de praktijk kan zo'n neutraliteitsregel wel zo uitpakken, erkent het hof. Die hindert immers werknemers die op grond van hun geloof of overtuiging zich op een bepaalde manier willen uitdossen meer dan anderen.

    Toch is ook dat toegestaan, mits klanten daar aantoonbaar prijs op stellen of als collega's anders ruzie kunnen krijgen. Dan heeft de werkgever er een "echt belang" bij, en dat is "gerechtvaardigd", aldus het Europees Hof.

    Werkgevers mogen overigens geen onderscheid maken tussen grote, meteen in het oog springende religieuze tekens, zoals een keppeltje, hoofddoek of tulband, en kleinere varianten als een bescheiden kruiskettinkje. Dat zou mensen benadelen die een geloof of overtuiging hebben die nu eenmaal heel zichtbare symbolen gebruikt.

    Neutraal is neutraal, vindt het hof.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.402
    16-07-2019

    En als de klant het wel vraagt ,gaan die blanke vrouwen dat willen!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. #3
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Europees hof snijd zichzelf hiermee in de vingers.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Discriminatie bij wet vastgesteld.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.026
    02-05-2018

    In strijd met de grondwet.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    12.107
    09-06-2009

    Grondwet geldt niet voor moslims.
    Als dit over het keppeltje van joden werd gezegd dan wordt het bestempeld als antisemitisme..
    ''Fascisme is rechtspopulisme dat is uitgezaaid''. (Neiwert)

  7. #7
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.327
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Grondwet geldt niet voor moslims.
    Als dit over het keppeltje van joden werd gezegd dan wordt het bestempeld als antisemitisme..
    Je hebt, zoals altijd,
    weer geen letter van het artikel gelezen ...
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Past goed in de communistische agenda die momenteel wordt uitgerold

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    12.107
    09-06-2009

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Je hebt, zoals altijd,
    weer geen letter van het artikel gelezen ...
    Nog steeds op een Marokkaans forum?
    Gaat het wel goed met je?
    ''Fascisme is rechtspopulisme dat is uitgezaaid''. (Neiwert)

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    Discriminatie bij wet vastgesteld.
    Helaas heb je dat in democratie.

    In democratie moet alles weg. Hoofddoek weg. Kleding weg.

    En zo krijg je een generatie, waarbij je bijna geen verschil meer hebt in kleding tussen mannen en vrouwen.

    Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen democratie in Nederland. Maar ik vind het niet goed dat men met geweld in andere landen democratie oplegt. Daar ben ik tegen!
    Sterker door Strijd

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    12.107
    09-06-2009

    Citaat Geplaatst door SDS Bekijk reactie
    Helaas heb je dat in democratie.

    In democratie moet alles weg. Hoofddoek weg. Kleding weg.

    En zo krijg je een generatie, waarbij je bijna geen verschil meer hebt in kleding tussen mannen en vrouwen.

    Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen democratie in Nederland. Maar ik vind het niet goed dat men met geweld in andere landen democratie oplegt. Daar ben ik tegen!
    Democratie is een illusie. Het volk (schaapjes) denken dat ze de politiek kunnen beïnvloeden door hun stem. In werkelijkheid bepalen de Elite (Multinationals, Banken, miljairdairs) mede door lobbyisten, het beleid en hebben invloed op wetgeving. Rondom het Europees parlement in Brussel lopen duizenden lobbyisten rond van grote Multinationals...
    In de VS is dat heel goed zichtbaar. Wie denk je dat de presidentsverkiezingen daar financieren?
    ''Fascisme is rechtspopulisme dat is uitgezaaid''. (Neiwert)

  12. #12
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.327
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Nog steeds op een Marokkaans forum?
    Gaat het wel goed met je?
    Tijdens mijn werkuren als mocrowatcher
    mag ik ook geen korte broek dragen ...
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Mee eens.

    Democratie is een illusie. In democratie heerst de elitelaag. En de politici zijn in dienst van de elite.
    Alles is van te voren geplant en de plannen worden grotendeels gerealiseerd. Degene die bepaalt in een democratie is de elite die de politiek en media controleert en zo het volk aanstuurt.
    Sterker door Strijd

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    .
    In de VS is dat heel goed zichtbaar. Wie denk je dat de presidentsverkiezingen daar financieren?
    De eigenaars van de FED!

    Degene die de FED in de VS controleren, bepalen alles daar! FED is de Amerikaanse bank die door privépersonen (niet door de staat) gerund wordt!

    Wie controleert de FED? Dat zijn bepaalde families. Rotschild, Rockefellers, etc.
    Sterker door Strijd

  15. #15
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Verricht hijra in plaats van vernederd leven in landen van kuffaar die ons liever kwijt zijn dan rijk. Of verhuis op zen minst naar landen van ongelovigen waarin ze toleranter zijn met moslims

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”