1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.817
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Lissabon op slot vanwege Delta-variant, toeristen mogen wel weg

    De Portugese hoofdstad Lissabon ging vrijdagmiddag op slot vanwege het groeiende aantal coronabesmettingen.



    De circa 2,8 miljoen inwoners van het hoofdstedelijk gebied mogen tot maandagochtend vroeg niet zomaar naar andere delen van het land reizen.

    Toeristen die naar Lissabon vliegen en daarna willen doorreizen naar hun vakantiebestemming buiten de stad, worden niet tegengehouden. De autoriteiten registreerden donderdag 928 nieuwe coronabesmettingen in Lissabon, de grootste stijging sinds februari.

    Landelijk waren die dag 1233 nieuwe coronagevallen gemeld. Dat betekent dat ongeveer 75 procent van de nieuwe besmettingen werd vastgesteld in het stedelijk gebied bij de hoofdstad, hoewel daar maar 27 procent van de bevolking woont.

    De autoriteiten denken dat de snelle stijging van het aantal besmettingen wordt veroorzaakt door de Delta-variant van het virus, die voor het eerst is ontdekt in India. De variant staat bekend als zeer besmettelijk en lijkt volgens hoofdwetenschapper Soumya Swaminathan van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de dominante variant in de wereld te worden.

    Controles
    De regering van Portugal wil door Lissabon af te grendelen van de buitenwereld voorkomen dat de coronasituatie ook in andere delen van het land verslechtert. Portugezen die buiten het hoofdstedelijk gebied wonen, moeten de komende dagen wegblijven. Die beperking geldt niet voor vakantiegangers die naar Lissabon gaan om hun vlucht te halen.

    De politie voerde op snelwegen rond de hoofdstad controles uit. Agenten vroegen automobilisten waarom ze de weg waren opgegaan. De meeste bestuurders hadden een geldige reden, ze waren bijvoorbeeld voor werk op pad. Toch waren ook Portugezen die mochten doorrijden niet allemaal te spreken over de nieuwe coronamaatregelen.

    Regels nodig
    "Het slaat nergens op dat deze beperking alleen in het weekend geldt", zei een 43-jarige man tegen persbureau Reuters. "Het virus grijpt de hele week om zich heen." Een 69-jarige bestuurder vertelde dat hij is gevaccineerd, maar zich toch grote zorgen maakt over de snelle stijging van het aantal coronabesmettingen. "We hebben regels nodig, anders grijpt het virus weer om zich heen. Dan zijn we slechter af dan voorheen."

    Portugese ziekenhuizen konden eerder dit jaar de toestroom van coronapatiënten niet meer aan. Andere EU-landen schoten toen te hulp. Gezondheidsinstituut INSA waarschuwde vrijdag dat de druk op de zorg inmiddels weer groeit, vooral in Lissabon.

    INSA stelde ook dat de Delta-variant binnen enkele weken dominant kan worden in Portugal.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    20
    03-10-2020

    Veel succes met jullie zomer vakantie als je in marokko ziek word met covid heb je echt een probleem ! Laat staan als ze de grenzen sluiten en je gaan gijzelen

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    299
    17-05-2017

    Ik wens ook iedereen een fijne vakantie in Marokko, maar eerlijk gezegd... ik zou nu niet gaan. Ik las in het Ad een artikel over een man die zei naar Marokko te gaan, en als er berichten kwamen dat er maatregelen zouden volgen, dan ging hij razendsnel naar het vliegveld. Nou...vorig jaar zat ik er, en van het ene op het andere moment ging de Marokkaanse gens dicht, en zat je als rat in de val. Ook is het gros van de Marokkaanse bevolking niet gevaccineerd, dus voor Nederland zal Marokko nog wel een tijd rood/oranje blijven, wat betekent PCB-test bij terugkeer en quarantaine. Bezint eer gij begint.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    299
    17-05-2017

    Ik weet niet wat een Azuli is, maar wel dat Mr. Xixu behoorlijk uit zijn nek kletst. Als de grenzen onverhoopt dicht gaan, en gezien de verspreiding van de besmettelijke Delta-variant is dit niet ondenkbaar, is er ook direct een noodtoestand. D.w.z. Je mag je huis niet uit, slechts 1 persoon per huishouding, om eten te kopen of naar de pharmacie te gaan. Wordt streng gecontroleerd. Je mag niet meer reizen, geen bezoek ontvangen, niet op bezoek gaan, kortom een soort Alcatraz. Kijken of Mr. Xixu na enige tijd nog zo'n plezier zou hebben. Klaarblijkelijk hoeft Mr. Xixu ook niet te werken, zodat hij simpelweg langer kan blijven....

  5. #5
    888888

    Reacties
    28.393
    18-02-2007

    MVC Premium MVC Premium
    In november krijg je hier weer 100% een lockdown, wat verwacht je van een dood volk dat geen enkel verzet toont. Elk jaar na een mutatie alles op slot.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    789
    21-12-2020

    Verzet wordt neergeknuppeld

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    714
    31-05-2013

    Lol azulistjes hebben echt geen leven betrekken overal maroc bij

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    714
    31-05-2013

    Citaat Geplaatst door Mondkapje Bekijk reactie
    Veel succes met jullie zomer vakantie als je in marokko ziek word met covid heb je echt een probleem ! Laat staan als ze de grenzen sluiten en je gaan gijzelen
    dat je geen geld heb voor vakantie in marokko is jou probleem.

    Marokko heeft al 2 jaar covid en 1 van laagste sterfte cijfers . Ziekenhuizen zijn dus goed genoeg

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    714
    31-05-2013

    Citaat Geplaatst door karimblok Bekijk reactie
    Ik wens ook iedereen een fijne vakantie in Marokko, maar eerlijk gezegd... ik zou nu niet gaan. Ik las in het Ad een artikel over een man die zei naar Marokko te gaan, en als er berichten kwamen dat er maatregelen zouden volgen, dan ging hij razendsnel naar het vliegveld. Nou...vorig jaar zat ik er, en van het ene op het andere moment ging de Marokkaanse gens dicht, en zat je als rat in de val. Ook is het gros van de Marokkaanse bevolking niet gevaccineerd, dus voor Nederland zal Marokko nog wel een tijd rood/oranje blijven, wat betekent PCB-test bij terugkeer en quarantaine. Bezint eer gij begint.
    Je praat veel onzin. Vorig zomer was ik zelfs al in marokko. Zomer sluit marokko nooit grenzen wegens te veel mensen die komen hierheen. Laatstaan dit jaar met miljoenen bezoekers

  10. #10
    احب الجمال

    Reacties
    6.280
    02-01-2021

    Een nieuwe lockdown zou mij kapot maken. Dat staat vast. Dan ga ik wel even chillen met die loser ISWA.

    Zo laag ben ik dan gezonken
    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    FSA zijn voornamelijk Turkmeense strijders en een handje vol arabieren en koerden die zich verwant voelen met het Turks zijn

    Citaat Geplaatst door Stijnsansvarke Bekijk reactie
    Iedereen is vrouw
    die zich vrouw voelt ...

  11. #11
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Een Delta variant waardoor het grootste gevaar zit in verspreiding maar je laat alle toeristen lekker terug gaan naar hun eigen landen.

    Logica.