1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.297
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Onderzoek: Meer dan 40 procent Marokkanen steunt normalisatieovereenkomst met Israël

    Zo'n 41 procent van de Marokkaanse bevolking zou steun betuigen aan de normaliseringsovereenkomst tussen Marokko en Israël.



    Dat is opmerkelijk hoog, vergeleken met cijfers uit andere landen in de MENA-regio, blijkt uit een peiling uitgevoerd door het onderzoeksnetwerk Arab Barometer.

    De peiling is bedoeld om inzicht te geven in de sociale, politieke en economische trends en waarden van burgers in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

    In de meeste Arabische landen was de meerderheid tegen enige normalisering met de Joodse staat. Zo sprak slechts 21 procent van de ondervraagden in Irak hun steun uit voor de Abraham-akkoorden, tegenover 14 procent in Libanon en minder dan één op de tien in andere landen in het Midden-Oosten.

    Met 41 procent is Marokko en opmerkelijk buitenbeentje. "Dit wordt hoogstwaarschijnlijk verklaard door de officiële erkenning van de soevereiniteit van Marokko over de Westelijke Sahara", aldus onderzoekexperts van de Arabische Barometer.


    Buitenlandbeleid Verenigde Staten
    Uit de peiling blijkt ook dat 64 procent van de Marokkanen het buitenlandbeleid van de Amerikaanse president Joe Biden goedkeurt. Daarmee lijkt het erop dat de politieke aardverschuiving in de Verenigde Staten (VS) positief wordt ontvangen.

    Ook in Libië, Jordanië, Tunesië en Algerije was Biden favoriet tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Zo zei 52 procent van de respondenten in Tunesië dat ze denken dat het beleid van Biden veel gunstiger zal uitpakken voor de regio, tegenover 'slechts' 12 procent die hetzelfde zei over het buitenlandbeleid van Donald Trump.

    Vergelijkbare cijfers werden waargenomen in Algerije (43 procent versus 7 procent), Libië (38 procent versus 10 procent) en Marokko (39 procent versus 9 procent).

    China
    In Marokko en Jordanië zijn de populariteitspercentages van de VS ongeveer gelijk aan die van China. Dit lijkt vooral gedreven door de hoop die gepaard gaat met de veranderingen in het beleid onder Biden.

    China geniet de meeste steun in Algerije (65 procent) en Marokko (62 procent), gevolgd door Libië (60 procent) en Tunesië (59 procent), terwijl deze het laagst scoort in Libanon (38 procent) en Jordanië (34 procent).

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.585
    17-10-2016

    Leugenaars nummers kloppen echt niet.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Daarom Marokkanen zijn gewoon zionisten. Wil je niet mee geassocieerd worden tfoe

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door miladboy005 Bekijk reactie
    Leugenaars nummers kloppen echt niet.
    En welke cijfers zouden dan wel kloppen?

    Heb je ook wat bewijs? Of blijft het bij nee roepen?

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    4.368
    03-01-2013

    Habibi88.. hoezo noem jij dit " bewijs"... kom jij eens met bewijs dat het wel klopt.. echt bewijs

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    881
    14-05-2020

    Citaat Geplaatst door miladboy005 Bekijk reactie
    Leugenaars nummers kloppen echt niet.
    als ik kijk naar mijn omgeving is het 0 procent niet eens 1 procent

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door Maghrabi10 Bekijk reactie
    Habibi88.. hoezo noem jij dit " bewijs"... kom jij eens met bewijs dat het wel klopt.. echt bewijs
    Ik hoef niets te bewijzen.

    Ik neem geen stelling in. Ik doe geen uitspraken.

    Daarvoor moet je in deze bij het beheer zijn van deze site.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door touzi2 Bekijk reactie
    als ik kijk naar mijn omgeving is het 0 procent niet eens 1 procent

    Anekdotisch bewijs is geen bewijs.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    4.368
    03-01-2013

    Daarom jij hebt ook geen bewijs dus.. rest my case

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door Maghrabi10 Bekijk reactie
    Daarom jij hebt ook geen bewijs dus.. rest my case
    Ik stel ook niets! Ik beweer niets.
    Ik zie gewoon de argumenten voorbij komen.

    Dus jij mag iedere case laten resten. Want ik maak geen case in deze...

    Snap je dat echt niet?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    4.368
    03-01-2013

    Maar je blijft maar blaffen... blaf tot je een ons weegt al heb je geen bewijs

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door Maghrabi10 Bekijk reactie
    Maar je blijft maar blaffen... blaf tot je een ons weegt al heb je geen bewijs


    Duidelijk dat je het niet snapt.

    Geeft niet hoor.

    Je kunt het gewoon opzoeken, hoe een discussie geleidt hoort te worden.
    Succes daarmee...


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    4.368
    03-01-2013

    Ja discussie haha.. ik ken jouw discussies.. zoals ik al zei.. blaf tot je een ons weegt... haha whatever floats your boat

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door Maghrabi10 Bekijk reactie
    Ja discussie haha.. ik ken jouw discussies.. zoals ik al zei.. blaf tot je een ons weegt... haha whatever floats your boat
    Niet mijn discussies maar gewoon normale regels omtrent een debat/discussie.

    Float jij maar lekker je eigen boat, en rest your cases.

    Het is duidelijk dat je het niet helemaal begrijpt hier.

    En dat staat nog steeds allemaal los van het feit dat er blijkbaar vele marokkanen zijn
    die de banden willen aanhalen met Israel...

    Het zal moeilijk zijn voor je om dat aan te nemen... Maar daar zul je dan mee moeten
    leren leven.

    Zoals Kuzu ooit zijn : wen er maar alvast aan.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    4.368
    03-01-2013

    Haha mooi verhaal... maar je brabbelt om het brabbelen.... doe je wel vaker lees ik op deze site... haha al heb je geen bewijs dan stelt heel je speech weinig voor..