1. #121
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    "Geltie, ik heb alles afgewassen en afgedroogd. Farid zei dat ik hier vannacht moest slapen in verband zijn werk. Hij is pas laat thuis." Zei ik voorzichtig tegen mijn schoonmoeder. Hadja Hadda keek me aan en haar ogen waren doordrenkt met tranen. Ik legde een hand op haar schouder. "Niet huilen geltie, niet huilen. Hadj is op een betere plek. Niet huilen". Trooste ik haar. Ze legde een hand op mijn hand en glimlachte. "Aya.. je hebt me zo goed geholpen. Ik voel me haast schuldig dat ik niet heb mee kunnen helpen." Zei ze. Ik schudde meteen mijn hoofd. "Dat moet je niet zeggen geltie, je bent net als mijn moeder". Zei ik. Hadja glimlachte en keek om zich heen. "Wat zei je net benti? Waar is Farid heen?". Zei ze. "Hij moest gaan werken zei hij en het zou laat worden." Zei ik. Hadja trok haar wenkbrauwen op. "Die jongen heeft nooit avonden gewerkt". Zei ze. Ik glimlachte. "Hij werkt vaak avonden. Het zal vast aan de bezetting op werk zijn." Zei ik. Hadja glimlachte en liep naar haar slaapkamer. Ze pakte een deken en kussen uit een grote kast en keek naar de lege plek waar haar man altijd sliep. Haar ogen vulde zich met tranen. "Zal ik... zal ik hier op de grond slapen naast jou geltie?". Zei ik. Hadja keek me aan en barste in snikken uit. Ze knikte en ik begreep genoeg. Ik pakte een matrasje en maakte een klein slaap bedje voor mezelf. Na een kwartier lagen we beiden doodstil in bed. Even hoorde ik het snikken van Hadja hadda tussendoor. Door het harde werken vandaag waren mijn voeten lam. Ik kon amper de trap oplopen net. Zo moe als ik was pakte ik mijn mobiel en stelde ik de wekker in op 03:45 uur. Na het fadjr gebed, zou ik beginnen aan het ontbijt. Ik wilde hadja zoveel mogelijk ontlasten. Hopelijk zou farid morgen hier komen ontbijten. Ik miste hem erg..

    De volgende dag stond ik op en voerde ik mijn planning uit. Het hele huis rook naar koffie, ne3ne3 van de thee, zoete en hartige broodjes. Hadja hadda haalde me nog over om na het Fadjr gebed mijn rust te pakken, maar ik vond het niet nodig. Ze prees mijn energie aan, maar ik was echter niets anders gewend. Toen ze de woonkamer binnenliep keek ze me aan en glimlachte. "Je bent een wonderkind. MaschAllah. Hoe vol ik ook met verdriet zit, ik prijs Allah dat jij in ons leven bent en dat maakte mij gelukkig". Zei ze. Ik stond op en kuste de rug van haar hand. "Ik zal naar Fatiha gaan en haar wakker maken". Zei ik met een glimlach. Hadja knikte en keek me na toen ik wegliep. Het was fijn hier besefte ik me, hier deed ik tenminste wat en... kon ik tegen iemand praten. Thuis had ik dat niet bij Farid. Mijn ondankbaarheid stak weer eens de kop op en snelde mijn pas naar de kamer van Fatiha. Ik klopte erop en deed de deur langzaam open. "Fatiha.." Zei ik zachtjes. De kamer was donker en het was er muffig. Zodra ze wakker is en beneden is zou ik het aanpakken. Fatiha draaide zich om en keek me aan. "Selaam.. Fatiha. Het ontbijt is klaar". Zei ik. Fatiha zat overeind en haar ogen waren bloed doorlopen. Ze keek me alleen aan en begon te huilen. Ik snelde naar haar toe, zat naast haar op het bed en pakte haar handen. "Fatiha.. niet huilen. Je vader is altijd bij." Trooste ik haar. Ze schudde echter haar hoofd en snikte. Ik trok haar naar me toe en deed wat Mina bij mij en Salima deed toen onze pa overleed. "Ik.." Zei fatiha. Ik liet haar los en keek haar aan. "Wat is er met ik?". Zei ik. Fatiha pakte een zakdoekje en snoot haar neus. Ze gooide het ding naast het bed en zo gauw ik kon raapte ik het op en gooide het in de nogal kleine vuilbakje naast haar bureau. Nederland heeft vreemde dingen. Een kleine vuilbak? Wat moet je daar nu in kwijt. "Ik.. zou om hand gevraagd worden." Zei ze. Ik keek haar ineens aan en mijn ogen werden groot. "Mabrouk.. wie.. eh wanneer zouden ze komen?". Zei ik. Fatiha pakte weer een zakdoekje en dit keer schoof ik dat rare ding maar naast het bed. "Ze zouden vorige week komen. Alles was al afgesproken en geregeld. Pa wist het niet. Ma wel. Farid weet het ook niet. Ik ken hem al 2 jaar. En het zou eindelijk gebeuren. Toen overleed pa en ik ben er zo ontzettend verdrietig om. Pa zou nooit getuige zijn van mijn bruiloft, of gewoon een simpele handvraging!". Zei ze. Ik keek haar aan en knikte. "Ik... weet wat je bedoelt.." Zei ik. Fatiha keek me aan. "Sorry.. ik ben nu echt egoïstisch. Jij hebt je vader ook verloren". Zei ze. Ik knikte. "En hij heeft mijn bruiloft niet mee gemaakt.. en handvraging. Hij zal ook onze kinderen niet kennen. Het is moeilijk. Ik weet het, maar Fatiha, onze vaders zijn op een betere plek. Een plek waar ze eeuwig rusten en ons zullen opwachten in sha Allah". Trooste ik haar. Fatiha moest glimlachen. "Als we tenminste goede dingen hebben gedaan". Zei ze. Ik moest ineens lachen. Fatiha automatisch ook.. "Weet je Fatiha, geef het tijd. Verwerk het verdriet en die jongeman kan altijd je hand vragen. Als het niet vorige week was, dan over een paar maanden. In ieder geval wanneer jij er klaar voor bent." Zei ik. Fatiha knikte. Ik stak een hand uit en ze keek me aan. "Kom, we gaan aan het ontbijt voordat er zo gasten komen en alles weg eten". Zei ik voor de grap. Fatiha moest glimlachen en gaf me een hand. Samen liepen we de trap af en liepen we naar de huiskamer. Hadja keek ons aan en glimlachte. "SoebhanAllah, Aya.. hoe heb je haar beneden gekregen?". Vroeg ze. Ik trok mijn schouders op en glimlachte.

    Farid was na twee uur nog steeds niet gekomen om te ontbijten. Ik kreeg van Fatiha de nummer van haar broer en ze was zo lief om voor mij een simkaart te halen. Ze stond versteld dat we amper elkaar nummers hadden. "Als je internet heb kun je via WhatsApp met je moeder en zusjes bellen. Dat is gratis". Zei Fatiha. "WhatsApp?". Ik wist niet wat ze bedoelde en ze moest lachen. "Hoe gaat het trouwens met mijn moeder? Ik heb haar lang niet gesproken". Zei ik. Fatiha keek me aan en zei dat het goed ging. Ze kwamen allen om te condoleren en vroegen vaak naar mij. "Je moet ze bellen, ze missen je erg". Zei ze. Ik knikte en was al blij dat alles goed ging met hun. Als ik Farid zou zien zou ik wel om internet vragen. "Ziezo.. je hebt nu de app en WIFI van ons huis. Farid heeft ook WiFi. Dat is een kastje bij zijn tv en daar staat een naam en code op. Zo heb je gratis internet. Maar als je ver weg bent van dat kastje heb je geen verbinding." Ik keek naar mijn mobiel en knikte toen fatiha dat zei. Het was zoveel informatie maar ik onthield het woordje kastje, tv en code. Ik bedankte haar ontzettend. Hadja hadda kwam de huiskamer in en ik belde de huistelefoon van Marokko. "Hij gaat niet over". Zei ik tegen Fatiha. Fatiha keek even mee en glimlachte. "Alleen mobiele nummers. Heeft niemand bij jullie een mobiel?". Zei ze. Ik keek haar aan en schudde mijn hoofd...

    "Dames.. ruim de huiskamer af. De ooms en tantes uit België komen ons condoleren. Ze zijn onderweg". Zei hadja. Fatiha stond op en ik begon af te ruimen samen met haar. "Ik ben benieuwd!". Zei ik. Fatiha keek me aan. "Hoe bedoel je?". Dan kan ik eindelijk jullie nichtje Nora leren kennen". Zei ik. Fatiha stond ineens stil. "Nichtje Nora?". Zei ze. Ik knikte en ruimde de glazen af. "We hebben helemaal geen nichtje die Nora heet.."

  2. #122
    Antwerpen.

    Reacties
    889
    11-02-2015

    Omgg spannend

  3. #123
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Spannend! Meskina Aya wat een schat is het ook
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  4. #124
    MVC Lid

    Reacties
    3.646
    31-07-2019

    Spannend!
    Married and children!

  5. #125
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Oeplala
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  6. #126
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Uppie
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  7. #127
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Meskina Nora weet nog helemaal niets maar daar komt vast snel verandering in
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  8. #128
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Meskina Nora weet nog helemaal niets maar daar komt vast snel verandering in

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  9. #129
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Sorry lieve mensen, ik ben nogal traag voel me onwijs beroerd. Dus sorry als het wet stil valt, ik ga door ❤❤❤

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  10. #130
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Met veel tegenzin deed ik de sleutel in het slot en stond in het huis van mijn ouders. Het was er onwijs druk, dat zag ik al aan de tientallen schoenen die mij verwelkomde én de drie Belgische kentekens buiten. Ik zuchte en deed mijn jas uit. Ik liep meteen door naar de keuken waar Aya druk bezig was potten en pannen schoon te maken. In een hoekje trof ik Fatiha aan die de dienbladen aan het vullen was met thee glazen. Ze keek me duivels aan en zuchte. Ik snapte niets van haar en ging op zoek naar ma. Aya vroeg nog of ik gegeten had, maar ik negeerde haar compleet.

    "Farid.. salam weld goeya, hoe gaat het met je??". Zei de broer van pa. Ik groette hem en allen die aanwezig waren en raakte aan de praat met wat ooms en neven. Fatiha en Aya waren druk bezig met de gasten te bedienen. Na een uur of twee stond ik op en excuuseerde me om te gaan bidden. Ik liep naar mijn kamer waar ik een handdoek pakte en wat kleding. Ineens vloog de deur open en Fatiha stond in mijn kamer. Ik schrok zo erg van haar actie dat ik naar achteren deinste. "Jij vuile hond! Jij vieze smeerlap!! Tfoe3liek!". Gilde ze haast. Ik deed een stap naar voren en duwde haar weg. "Pas op je woorden!". Snauwde ik. Fatiha bekeek me van top tot teen en trok een vies gezicht. "Ben jij nu een man? Schmeta! Dat is wat je bent! Je loopt dat arme meisje wijs te maken dat je een nichtje hebt die Nora heet, terwijl je heel goed weet hoe de vork in elkaar zit! Schaam je je niet?". Zei ze. Ik schrok van deze woorden en mijn hart stak in mijn keel zowat. Natuurlijk! Ik was die leugen helemaal vergeten wat ik aan Aya verkocht! Ik raakte in paniek en liet mijn handdoek en kleding op bed vallen. "Je weet dondersgoed dat ik dit niet wil Fatiha! Dit is wat mijn ouders voor mij wilden! Ik wil haar niet!". Zei ik. Fatiha haalde en hand door haar haren en draaide zich om. "Dat meisje daar beneden gaat door het vuur voor jou.. realiseer je dat wel? Ze gaat door het vuur voor ons! Zelfs ma die zo depri was na de dood van pa heeft nu een glimlach op haar gezicht! En als je zo graag Nora wilde, waarom ben je er akkoord mee gegaan om haar leven te verpesten?? Zij is in dit verhaal onschuldig! Ik zei nog in Marokko dat ik achter je stond met welke keuze je ook gaat maken. Je had NEE kunnen zeggen! Dan waren onze ouders maar even boos! Je vergalt het leven van dit meisje, schaam je Farid. Als mij dat gebeuren zou, wat zou je dan doen??". Zei ze terwijl haar ogen vuur spuwde. Ik keek weg en ging op het randje van het bed zitten. "Prima, wat suggereer jij dan slimmerd?? Wat moet ik in jou ogen doen??". Zei ik boos. Fatiha schudde haar hoofd. "Wat ik je gezegd heb om te doen heb je in de wind geslagen. Dit.. dit is jou probleem. Je gaat ma d'r hart breken en ik weiger om nog een ouder te verliezen hoor je me? Je had allang een punt achter die fantasie relatie moeten zetten. Pa wilde er niks van hebben, ma idem!". Zei ze. Ik moest ineens lachen en ze keek me vreemd aan. "Alsof ze iets van jou relatie moeten hebben zus! Denk je dat ik kippig ben en je nooit zie in de stad met die gast? Ik ben niet dom zus". Fatiha deed een stap naar achteren en keek me boos aan. "Fijn dat je je zwager visueel al hebt ontmoet dan broer! Hij zou namelijk vorige week mijn hand vragen". Zei fatiha. Ik keek haar aan en deed een stapje naar voren. "Pa is overleden, ik ben nu de man, de verantwoordelijke. Als ik het er niet mee eens ben dan mag je fluiten naar je sprookjes huwelijk en je prins. Begrepen?". Zei ik dreigend. Ik weet niet waarom ik dit zei. Ik wilde haar enkel bang maken dat ze haar snater moest dicht houden tegenover Nora én die boerin beneden. Fatiha's ogen vulde zich met tranen en keek me aan. "Je zal zien waar je met dit gedreig komt broer. Ik kots je uit! Bah!". Ze draaide zich om en ging mijn kamer uit. Ik hoopte echt dat ze haar mond zou houden. Verdomme ik moest snel handelen. Ik moest snel een punt achter deze hele circus zetten.

    Ik hoorde een lichte tik op de deur en Aya verscheen in de opening. "Selaam Farid". Zei ze. Ik knikte enkel. Ze keek om zich heen. "Is dit jou kamer geweest?". Vroeg ze. Ik knikte. Ze slaakte een klein zuchtje en deed de deur dicht. Ik voelde me benauwd en ging maar gauw mijn spullen pakken. "Die Nora hè, je nichtje... ik eh.. vind dat je gewoon contact met haar moet houden. Je bent nu een getrouwde man. Zij snapt het wel." Zei ze. Ik keek haar bizar verbaast aan en wist mijn hemel niet waar ze het over had. Ze kwam een stukje naar mij lopen en pakte mijn hand. "Fatiha had het me al gezegd. Je nichtje Nora. Jullie zouden trouwen, maar jullie ouders wilden niet. En daarom is ze niet mee gekomen? Het is vreselijk als familie leden ruzie met elkaar hebben. Hamdoulilah zijn we moslims, we horen elkaar te vergeven. Ik.. vind het niet erg als ze ook komt. Ik wil niet diegene zijn die haar weg jaagt". Zei ze. Ik trok mijn wenkbrauwen omhoog en had geen flauw idee wat Fatiha aan haar vertelde. Maar.. ze loog.. fatiha loog voor mij. Ik had ineens een schuldgevoel over die bedreiging van net. Ik voelde een klamme hand in de mijne. Gauw trok ik de mijne weg en keek haar aan. Haar ogen waren omlijnd met een zwart randje. Ze had haar hoofddoek weer Schots en scheef en een paar donkere plukken staken eronder uit. Ze had een wipneusje en haar lippen waren niet vol en niet smal. Ze was witjes en kon absoluut wat zon gebruiken, maar.. het stond haar wel bedacht ik me ineens. Het stond bij haar groen/bruinige ogen. Ze glimlachte en werd geroepen om te komen helpen. Gauw deed ze haar hoofddoek netjes zoals ze 9 van de 10 keer doet en liep op commando de kamer uit.

    Wat.. wat was dit voor een bizar rare gevoel wat ik had?

  11. #131
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Ik draaide het bolletje deeg op het aanrecht en begon iets hardop izran te neuriën. Meteen dacht ik aan mijn zus en zusje toen we dit met z'n drieën thuis in Marokko deden. Van ma mocht het, maar pa was daar altijd heel streng in. "Niet te hard! Er is niets afschuwelijks als een harde stem van een vrouw!". Waarschuwde ma ons. Ik moest glimlachen en pookte met mijn vingers in het balletje deeg totdat er luchtbellen ontstonden. Na een aantal dagen bij mijn schoonma gebivakkeerd te hebben was ik thuis. Ik miste het eerlijk gezegd wel. Farid was nooit thuis en moest vaak werken. Met ma en Salima en Mina had ik onderhand telefonisch gesproken en wat was het fijn om die warme, bekende en vertrouwde stemmen te horen. Ma hing pas op nadat ze me ontiegelijk veel advies over het huwelijk had gegeven. Ik pakte het bolletje en wikkelde dat in plastic folie. Straks zou ik er lmsemmen van maken en vullen met gehakt. Hopelijk vind Farid dat lekker. Ik stofte mijn kleren af en ruimde alles op, want Farid kon elke moment binnen komen. Ik fatsoeneerde mijzelf en in de slaapkamer liet ik mijn oog weer vallen op de eenpersoonsbed. We sliepen al weken niet bij elkaar. We sliepen amper met elkaar! Ik was bang voor het allerergste en dat was dat ik gewoonweg niet vrouwelijk genoeg was voor hem. Ik zuchte de gedachte weg en trok een mooie witte jurkje aan die tot aan de enkels reikte en greep naar een hoofddoek. Voor even bleef mijn hand stilstaan. Mina vertelde mij door de telefoon waarom ik in hemelsnaam een hoofddoek thuis droeg met mijn man. Ze verklaarde me voor gek. Ik was echter niets anders gewend. Ik zuchte en bekeek mezelf in de spiegel. Zou ik het deze avond laten? Het moet vast ook een eentonige gezicht zijn voor Farid. Ik zuchte nogmaals en greep in plaats van de hoofddoek naar een kam. Ik kamde mijn lange donkere lokken glad en deed er een paardenstaart in. Ziezo. Een andere Aya. Een wat vrouwelijker Aya.

    Na uren te hebben gewacht voor het raam gaf ik ik strijd op. Mijn oogleden werden zwaar en het was immers 01:00 uur. Hij maakte onwijs lange nachten meskin en ik had echt met hem te doen. Kon ik maar ergens helpen dacht ik hardop. In de verte zag ik een auto aan komen rijden. Het trok mijn aandacht omdat, dat de enige auto was op de weg. Ik kneep mijn ogen dicht en zag dat het Farid was. Hij parkeerde dit keer de auto buiten de garage en stapte al bellend de auto uit. Met wie zou hij nu zo laat nog aan de telefoon hangen? Ik haalde mijn schouders op en wilde de gordijnen dicht doen. In de verte zag ik echter dezelfde man van een aantal weken geleden. Helemaal bovenaan. De allerhoogste verdieping. Met zijn handen gekruist in elkaar leunde hij over een balk en keek mijn kant op. Ik bleef even kijken. Net alsof ik automatisch mee gevoerd werd door zijn blik. Hij zwaaide even en ik... ritste de gordijn dicht! A3oedoebillah, A3oedoebillah!!! Ik stapte naar achteren en hoorde de voordeur open gaan. Het was Farid. Farid die niet meer aan de telefoon was. Hij keek me aan en groette met salaam. Ik groette terug en bleef even staan. Voor even hoopte ik een warme blik van hem te krijgen. Ik loop hier in huis zonder hoofddoek, voor hem! Hij zei echter geen woord. Hij trok z'n schoenen uit en liep weer de deur uit... zoals gewoonlijk.

  12. #132
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door pureglossy Bekijk reactie
    Sorry lieve mensen, ik ben nogal traag voel me onwijs beroerd. Dus sorry als het wet stil valt, ik ga door ❤❤❤
    In sha Allah snel beterschap ❤
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  13. #133
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Die buurman....
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  14. #134
    MVC Lid

    Reacties
    788
    05-01-2015

    Up
    Elhamdoulileh

  15. #135
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Dua voor jou pureglossy :



    اللهم رب الناس أذهب الباس، اشفها وأنت الشافي، لا شفاء إلا شفاؤك، شفاء لا يغادر سقما

    Allahoemma Rab an-naas, adhhib-ilbaas,
    ishfieha wa Antash-Shaafie, laa shifaa’a illa shifaa’oek, shifaa’an laa yoeghaadiroe saqama.

    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna