1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    Sylvana Simons schrijft historie in Den Haag: ‘Ze gaat een grote spiegel zijn’

    Sylvana Simons schrijft historie in Den Haag: ‘Ze gaat een grote spiegel zijn’

    https://www.parool.nl/nederland/sylv...zijn~b2ebca3c/

    Met Bij1 haalde Sylvana Simons één zetel in de Kamer. Geen macht, wel invloed. Het belang van haar komst?*‘Dat ze er is.’
    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    Het was een onthullend kijkje in de nieuwe *realiteit van het Haagse Binnenhof. ’s Middags arriveerde Caroline van der Plas, voorvrouw van BoerBurgerBeweging, op een buitenmodel*tractor bij de Tweede Kamer om te vieren dat ze een zetel had gehaald. Een paar uur later zat ze in het televisieprogramma Jinek tegenover *Sylvana Simons, ook al blij omdat ze met haar partij Bij1 een zetel had veroverd.

    Van der Plas wilde weleens weten of Simons, die er juist vier jaar op had zitten als lid van de Amsterdamse gemeenteraad, zich realiseerde dat er in ons land ruim 17 miljoen mensen *wonen. “Je bent wel volksvertegenwoordiger sinds vandaag. Ik vind dat je daar wel een beetje over na moet denken.”

    Kalmpjes vroeg Simons wat nu eigenlijk de vraag was, waarop Van der Plas zich op haar beurt afvroeg waarom Simons zo vijandig *reageerde. Hoezo, zei Simons onbewogen. Van der Plas: “Nou, aan je body language te zien.”

    “O wauw,” zei Simons en lachte er wat ongemakkelijk bij.

    Angry black woman

    De*angry black woman. Het is het beeld dat al snel wordt neergezet van vrouwen van kleur die zich in de politiek begeven, zegt politicoloog *Liza Mügge van de UvA. “Terwijl dat beeld niet lijkt te corresponderen met de werkelijkheid. Sylvana Simons zegt vaak dat ze zich heeft voorgenomen juist heel rustig en redelijk te blijven in dit soort situaties. En dat zien we haar in dit fragment ook doen.”

    Zoals voormalig first lady Michelle Obama zei: ‘When they go low, we go high.’

    Eén zetel veroverde Bij1 vorige week in Den Haag. Dat is nauwelijks een machtsfactor van betekenis te noemen. Toch is die ene zetel niet zomaar één zetel.

    “Sylvana Simons gaat een grote spiegel zijn,” zegt voormalig PvdA-politicus Amma Asante, die net als Simons via de Amsterdamse gemeenteraad in de Kamer belandde. “Wat we daarin zien is onaangenaam: ongelijkwaardigheid, seksisme, fascisme en racisme, allemaal zaken die we liever niet willen zien.”

    En ja, zegt Asante. “Dat gaat dus agressie opwekken.”

    ‘Space invader’

    In de Amsterdamse gemeenteraad werd *Simons na een serie onwelgevallige vragen over vermeend politiegeweld al eens weinig subtiel haar plaats gewezen door fractievoorzitter Johnas van Lammeren van de Partij voor de *Dieren: “U moet zich gewoon schamen. Het zou u echt sieren als u nu gaat zitten en u nederig *gedraagt!”

    In het onlinemagazine OneWorld omschreef Simons haar aanwezigheid en die van haar duoraadsleden in de gemeenteraad als volgt: ‘Het feit dat mijn fractie bestaat uit een zwarte vrouw, een moslim trans man en een non-binair persoon ís al een politiek statement. Als wij in de ruimte zijn, zijn we een fysieke herinnering aan antiracisme, feminisme en transfobie. Ze weten dat ze op hun taal moeten letten.”

    Het is alleen jammer, zegt Asante, dat het altijd over de persoon Simons gaat en zelden over haar ideeën. “Dat is dodelijk voor het inhoudelijke gesprek.”

    Maar toch. Simons is een typische*space invader, zegt Mügge. Een term afkomstig van de Britse socioloog Nirmal Puwar en van toepassing op vrouwen en minderheden die de moed hebben een ruimte te betreden waarin zij overduidelijk niet de norm zijn.

    Mügge: “De meeste politici in Nederland zijn witte mannen. Historisch is de hele politieke ruimte op hen afgestemd: de cultuur, de manier van omgang, de symbolen, alles.”

    Het belang van de komst van Sylvana Simons, aldus Mügge: “Dat ze er is.”

    ‘De tijd is rijp’

    Mügge: “Simons doorbreekt een patroon, dat is alleen al symbolisch van groot belang. De laatste jaren zijn we wel wat meer gewend geraakt aan vrouwen op machtige posities in de politiek, maar een vrouwelijke partijleider van kleur is een noviteit. Ondanks de haat die haar ten deel valt, baant ze de weg voor politieke aspiranten met een vergelijkbare achtergrond. Ze maakt het normaler dat er in Den Haag politici zoals zij rondlopen.”

    Belangrijk, vindt Mügge. Diversiteit in de Tweede Kamer vergroot de herkenbaarheid bij de kiezers en bevordert de acceptatie van de *verkiezingsuitslag. Dat verhoogt de kwaliteit van de democratie.

    Bijzonder aan Simons is volgens Mügge ook dat zij zelf een partij is begonnen op basis van ‘radicale gelijkwaardigheid’. “Bij andere partijen in de Kamer zitten ook politici van kleur, maar die moeten zich – met uitzondering van Denk – aanpassen aan de bestaande partijlijn. Het zijn, bij wijze van spreken, space invaders in eigen partij. We zien ze vaak voorzichtig navigeren om maar niet te worden beticht van cliëntelisme of identiteitspolitiek.”

    Daar heeft Simons met haar eigen partij geen last van. “Zij kan racisme en uitsluiting écht op de kaart zetten. In die zin maakt ze ook de weg vrij. De tijd is er rijp voor.”

    Aandachtsmagneet

    Het belang van Sylvana Simons? Daar hoeft haar oude strijdmakker Ian van der Kooye, *tegenwoordig actief voor platform Kleur de *Kamer, niet lang over na te denken: “Ze is een aandachtsmagneet, ze is spraakmakend. Ze heeft spreektijd en hoeft niemand te vragen waar ze het dan eens over zal hebben.”

    Simons vertegenwoordigt, aldus Van der Kooye, een deel van Nederland dat onmondig en klein gehouden is. En ja: in de Kamer zal worden geprobeerd haar kleiner te maken dan ze is. Ze zal worden genegeerd en bij het eerste foutje dat ze maakt ongenadig onderuit worden gehaald.

    Van der Kooye: “Het is een ontgroening. Wellicht zal die een beetje zwaarder zijn dan voor een ander, maar ze is al dertig jaar gewend dat mensen een mening over haar hebben. Ze is mentaal zo verschrikkelijk sterk, ik maak me daar geen zorgen over.”

    Asante: “Bij1 is een partij voor mensen die niet worden gehoord. Dat kan gaan om kleur, maar net zo goed om mensen met een beperking of mensen die het moeten doen met een uitkering waarvan ze nauwelijks kunnen leven. Sylvana Simons geeft die mensen een stem. In die zin is haar komst historisch.”
    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  3. #3
    Djengiz

    Reacties
    6.913
    05-01-2020

    deze judas is gewoon geplaatst door haar zion meerdere om Denk dwars te zitten

    we zijn haar verraad en infiltratie bij Denk niet vergeten

    ik denk dat ze niet eens kan lezen en schrijven

    “Van jongs af aan had ik maar één doel: danseres worden. Ik heb geen middelbareschooldiploma, heb niet gestudeerd. Ik kon niet aarden in het schoolsysteem en was opstandig"
    Four Arab countries reject oil embargo against Israel
    The United Arab Emirates, Saudi Arabia, Morocco, and Bahrain

    Erdogan powerhouse
    https://www.instagram.com/reel/CwpGR...I2YzEzYmMxYg==

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Sinds haar actie bij DENK geen respect meer voor haar.
    Heavy

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    Ik gun het haar.
    Het is een sterke verstandige mens.
    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Reallover Bekijk reactie
    Ik gun het haar.
    Het is een sterke verstandige mens.
    Misschien sterk en verstandig, maar niet echt transparant. Zoiets doet wel wat met je integriteit.
    Maar goed de hele tweede kamer is niet transparant noch integer, dus ze past daar prima tussen.
    Heavy

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    De antiracisten zullen de nieuwe racisten zijn.
    Dat is inmiddels al voldoende aangetoond.

    Maar racisme naar blanken, juichen linkse progressieve blanken toe, ondersteunen zij.
    Zoals hier; een spiegel voor houden.

    SS wil overal racisme zien, en doet zelf niet anders, net zoals haar handlangsters.
    en zoals altijd zal progressieve blanken haar steunen; dadercomplex.
    Zelfhaat van progressieve blanken, psychiatrische stoornis.

    Als we eens kijken wat er voor waanzin op dit gebied in veel 'blanke landen" gebeurt kun je zeggen; de gekken hebben het gesticht overgenomen.
    En dat zijn de links progressieve lieden met die compulsieve dwangstoornissen; ziekelijke zelfhaat.
    Verachting voor de eigen cultuur. Maar ook
    narcistisch, zichzelf dan weer zo belangrijk vinden dat zij echt denken op te moeten komen voor miljarden niet-blanken.
    Dat zij dat zelfs zouden kunnen!

    En op scholen, universiteiten worden nog steeds leerlingen, studenten besmet met deze psychiatrische aandoeningen.
    Niet blanke mensen zowel in Azie/Afrika als in "blanke landen" hebben heel goed door dat deze psychiatrische virus steeds meer blanken meekrijgen, en doen daar heel goed hun voordeel mee!
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    De antiracisten zullen de nieuwe racisten zijn.
    Dat is inmiddels al voldoende aangetoond.

    Maar racisme naar blanken, juichen linkse progressieve blanken toe, ondersteunen zij.
    Zoals hier; een spiegel voor houden.

    SS wil overal racisme zien, en doet zelf niet anders, net zoals haar handlangsters.
    en zoals altijd zal progressieve blanken haar steunen; dadercomplex.
    Zelfhaat van progressieve blanken, psychiatrische stoornis.


    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Pas als het doorhebt gaat je het zien.
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    642
    28-08-2020

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    De antiracisten zullen de nieuwe racisten zijn.
    Dat is inmiddels al voldoende aangetoond.

    Maar racisme naar blanken, juichen linkse progressieve blanken toe, ondersteunen zij.
    Zoals hier; een spiegel voor houden.

    SS wil overal racisme zien, en doet zelf niet anders, net zoals haar handlangsters.
    en zoals altijd zal progressieve blanken haar steunen; dadercomplex.
    Zelfhaat van progressieve blanken, psychiatrische stoornis.

    Als we eens kijken wat er voor waanzin op dit gebied in veel 'blanke landen" gebeurt kun je zeggen; de gekken hebben het gesticht overgenomen.
    En dat zijn de links progressieve lieden met die compulsieve dwangstoornissen; ziekelijke zelfhaat.
    Verachting voor de eigen cultuur. Maar ook
    narcistisch, zichzelf dan weer zo belangrijk vinden dat zij echt denken op te moeten komen voor miljarden niet-blanken.
    Dat zij dat zelfs zouden kunnen!

    En op scholen, universiteiten worden nog steeds leerlingen, studenten besmet met deze psychiatrische aandoeningen.
    Niet blanke mensen zowel in Azie/Afrika als in "blanke landen" hebben heel goed door dat deze psychiatrische virus steeds meer blanken meekrijgen, en doen daar heel goed hun voordeel mee!

  11. #11
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.306
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door Utmankhalif Bekijk reactie
    Gemeld.

    Sylvana als een zwarte Calimero kan echt niet ...
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    26.511
    27-01-2012

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Gemeld.

    Sylvana als een zwarte Calimero kan echt niet ...
    ''Niet de integratie is mislukt, maar de acceptatie is mislukt.''

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Ik zit met dubbele gevoelens hierbij.

    Ik vind het jammer dat het een vrouw moet zijn, ik had liever een mannelijke politicus gezien.

    Maar ik vind het wel goed dat de allochtonen een stem krijgen via haar en een primeur dat het de eerste donker gekleurde is. Het is schandalig dat de kleur ertoe doet, maar helaas is dat nodig.
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door khattabi_bilal Bekijk reactie
    Ik zit met dubbele gevoelens hierbij.

    Ik vind het jammer dat het een vrouw moet zijn, ik had liever een mannelijke politicus gezien.

    Maar ik vind het wel goed dat de allochtonen een stem krijgen via haar en een primeur dat het de eerste donker gekleurde is. Het is schandalig dat de kleur ertoe doet, maar helaas is dat nodig.
    Zij is niet de eerste donkere vrouw in de Tweede Kamer. Er Zijn er al een aantal haar voor gegaan.
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    Zij is niet de eerste donkere vrouw in de Tweede Kamer. Er Zijn er al een aantal haar voor gegaan.
    Je bent wel heel zuinig in jouw reply, wie dan allemaal?
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664