1. #1
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium

    Mahr (Dowry) should be a small amount and that people should not compete – Ibn Baz

    Een belangrijke quote uit de fatwa van shaykh Abdul Aziz Ibn Baz rahimahulah, waar velen vrouwen en vaders niet bij stil staan:

    “And the dowry of the Prophet sallallaahu ‘alayhi wa sallam’s wives was five-hundred dirhams, which is equivalent to one-hundred and thirty riyaals today. And his daughters were married for the mahr of four-hundred dinaars, which is equivalent to one-hundred riyaals today. Allaah – the Most High – said: “Indeed in the Messenger of Allaah you have a most beautiful example to follow.” [Soorah al-Ahzaab 33:21].

    Hoeveel is 130 riyal vandaag in euro’s en hoeveel is 100 riyal vandaag in euro’s en wie volgt hierin het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam als man die de mahr geeft en de vader die mahr vraagt voor zijn dochters? 130 riyal is 29 euro en 100 riyal is 22 euro. En dit zijn de dochters van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam waarvoor hij 22 euro aan mahr vroeg en het gaat over de moeders der gelovigen (vrouwen van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam) die hij 29 euro gaf aan mahr.

    Baraka en al het goede ligt in het volgen van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam. En de beste mahr is de mahr die het gemakkelijkst is.

    Indeed in the Messenger of Allaah you have a most beautiful example to follow.” [Soorah al-Ahzaab 33:21].

    Zie de volledige fatwa. Laat de oprechten hun verstand gebruiken en als vrouw een klein mogelijke mahr vragen en laat de vaders hun dochter weggeven voor een zo’n klein mogelijke mahr, want hier zit niets in behalve khair en baraka.

    En bespaar jezelf en ons de claim: dit is een andere tijd. De Islam is voor alle tijden en het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam is de beste voorbeeld voor de mensheid in alle tijden. Baraka Allahu fiekoem. En de vrouwen die denken dat ze hun waarde meten aan de hand van de mahr, tegen hen zeg ik: ben je werkelijk slechts 5000 euro waard? 10.000 euro? 100.000 euro? Is dit je waarde? Dan vind ik je werkelijk goedkoop en je bent dus te koop en niet waardevol in mijn ogen als jouw waarde te wegen is met geld, terwijl geen geld bedrag jouw waarde zou moeten kunnen aantonen want jou waarde zou zijn: de beste behandeling krijgen van je echtgenoot door samen de Sunnah te volgen en dat hij jou behandeld zoals de profeet sallalaahu alayhi wa sallam zijn vrouwen behandelde (ook al zal hij dat perfecte niveau nooit bereiken).

    Moge Allah materialistische mensen met elkaar laten trouwen en mensen die van de Sunnah houden en de Sunnah voorrang geven boven het wereldse, met elkaar laten trouwen. Allahoema amien.

    Als de waarde van de vrouw te meten is met de mahr, dan hadden de vrouwen en dochters van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam de hoogste mahr gekregen. Maar de waarheid is omgekeerd: de beste vrouwen zijn degenen die de Sunnah het beste volgen en de beste mannen zijn degenen die de Sunnah de beste volgen.

    En die mannen en vrouwen die zusters die een kleine mahr ontvingen "goedkoop en gek" noemen of die broeders “arm en gierig” noemen omdat ze hun vrouwen een kleine mahr gaven, ga je hart en hersens opfrissen, aangezien je indirect de profeet sallallaahu alayhi wa sallam arm en hebzuchtig noemt en zijn dochters en echtgenotes goedkoop en gek noemt.

    Denk na voordat je iets zegt en laat het wereldse leven je niet bedriegen en je wegnemen van de realiteit. Hetzelfde geldt voor het niet geven van een enorme walima, maar een heel kleine walima. Noem hen niet hebzuchtig arm of gek, meant de realiteit is: ze zijn slim aangezien ze de Sunnah volgen in deze daden van aanbidding en ze zoeken de tevredenheid van Allah door het voorbeeld te volgen van Zijn Boodschapper sallallaahu alayhi wa sallam.

    Wie is het voorbeeld dat jullie volgen door enorme mahr vragen of enorme walimat te willen en zelfs broeders in de schulden laat komen hiervoor of het huwelijk jaren uitstellen zodat hij kan sparen?

    Wie is jullie salaf hierin? De profeet sallallaahu alayhi wa sallam?

    Wees een volgeling van de Sunnah en geen volgeling van dunya. Vergeet nooit dat de profeet sallallaahu alayhi wa sallam de keuze heeft gehad om een ​​koning en profeet te zijn of een dienaar en profeet te zijn, maar hij koos ervoor om een ​​dienaar en een profeet te zijn. Baraka Allahu fiekoem.

    Zoek een goede vrouw en een goede man en maak het elkaar gemakkelijk. Zodat er zegeningen in jullie leven mogen komen en geluk in jullie harten en er is werkelijk niets anders dat baraka en geluk brengt dan het opvolgen van de Sunnah met ikhlas om dichter bij Allah te komen.

    https://abdurrahman.org/2009/12/29/m...d-not-compete/

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  2. #2
    -OFFLINE-

    Reacties
    1.393
    20-12-2020

    Gelukkig wil ik een enorm grote bruidsschat. Het mag..daar is niks op tegen.
    *Account niet meer in gebruik*

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.826
    17-10-2009

    Citaat Geplaatst door zalando Bekijk reactie
    Gelukkig wil ik een enorm grote bruidsschat. Het mag..daar is niks op tegen.
    Je kan alles eisen wat je wilt..dat is jouw recht.
    ...

  4. #4
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door zalando Bekijk reactie
    Gelukkig wil ik een enorm grote bruidsschat. Het mag..daar is niks op tegen.
    Geen idee of het is toegestaan. Maar het is zeker niet iets wat mooi is.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  5. #5
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Going to extremes in women’s dowries is makhrooh. It is Sunnah to ask for little and to be easy-going with regard to that. Fataawa al-Shaykh Ibn Baaz (21/87)

    Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked: What is your opinion about going to extremes with dowries and extravagance in wedding parties and especially in preparing for the so-called honeymoon? Does Islam approve of that?

    He replied: Extravagance with regard to dowries and parties is contrary to sharee’ah. The most BLESSED wedding is the one that costs the least. The less the expense, the greater the blessing. The same applies to extravagance in parties which is forbidden in Islam and is included in the verse in which Allaah says (interpretation of the meaning):

    “and waste not by extravagance. Verily, He likes not Al‑Musrifoon (those who waste by extravagance)”

    [al-An’aam 6:141]

    Such things should be done in the manner prescribed in sharee’ah, and no one should transgress the limits or be extravagant, because Allaah forbids extravagance and says: “Verily, He likes not Al‑Musrifoon (those who waste by extravagance)”.

    What may be said about the honeymoon is that it is worse and more hateful, because it is an imitation of non-Muslims, and it wastes a lot of money. It also leads to neglect of many religious duties, especially if this time is spent in a non-Muslim country, because they come back with habits and customs that harm them and their society. These are things which we fear will adversely affect the ummah. But if a man travels with his wife for ‘umrah or to visit Madeenah, there is nothing wrong with that, in sha Allaah. Fataawa Islamiyyah (3/175).

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  6. #6
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Up

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  7. #7
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Van huis uit hebben wij geleerd dat je niet om cadeautjes vraagt, dus hij mag zelf bepalen wat hij wil geven. Ook hebben we van huis uit mee gekregen gul te zijn. Dus als hij dezelfde normen en waarden heeft meegekregen dan zit het wel goed.

    Ik vind sowieso dat men 3ela qad l7aal dient te leven en geen leningen moet afsluiten o.i.d.

  8. #8
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Mocrostacks Bekijk reactie
    Up

    Mooi gesproken! Helaas is de werkelijkheid inmiddels anders.
    Helaas maar waar akhi.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  9. #9
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Pupa Bekijk reactie
    Van huis uit hebben wij geleerd dat je niet om cadeautjes vraagt, dus hij mag zelf bepalen wat hij wil geven. Ook hebben we van huis uit mee gekregen gul te zijn. Dus als hij dezelfde normen en waarden heeft meegekregen dan zit het wel goed.

    Ik vind sowieso dat men 3ela qad l7aal dient te leven en geen leningen moet afsluiten o.i.d.
    Klopt. Ik begrijp zelf ook niet waarom sommige mannen gaan sparen en zelfs schulden maken om een grote mahr en bruiloft te geven.

    Geef een normale mahr en hoe minder de vrouw vraagt hoe beter de vrouw in sha Allah. En geef een kleine bescheiden etentje en ga sparen om je huis op te knappen in plaats van je huwelijksleven beginnen met geld verspilling en schulden.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  10. #10
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Mocrostacks Bekijk reactie
    Als ik naar Syriers kijk en wat hun aan mahr vragen dan mogen wij Marokkanen best blij zijn met wat ze bij ons vragen.

    Maar vind het persoonlijk moeilijk wanneer een vrouw perse een bepaald bedrag eist. Alsof ze vind dat ze dat bedrag minimaal waard is. Terwijl de prijs van een vrome vrouw niet uit te drukken is in geld.
    Ik heb een persoonlijke denkwijze: een vrouw ken je doormiddel van haar mahr eis. En vervolgens haar bruiloft eis. Een vrouw die jou wil en de Deen, zal de adviezen van de Deen volgen en daarnaast: het haar aanstaande man zo gemakkelijk mogelijk maken en wat de mensen vinden boeit haar niet.

    Een vrouw die geen rekening houd met de islamitische adviezen en daarnaast het haar aanstaande moeilijk maakt, is geen vrouw om mee in zee te gaan. Wees niet wanhopig en sla haar over en vraag Allah om een vrouw die wel islamitisch wil leven en rekening houdt met jou en het jou niet moeilijk wil maken.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    189
    12-05-2022

    De man moet geven naar gelang zijn vermogen. Vervolgens is het aan de vrouw om genoegen te nemen met wat haar geboden wordt.

    Maar dat een rijke man die zichzelf verwent met mooie auto's, horloges en andere zaken komt en mij 100 euro biedt?

    Of een modale man die mij een dadel biedt?

    Bij zo'n man mag je serieuze vraagtekens zetten bij zijn vrijgevigheid. T.o.v. zijn eigen vrouw notabene!

    Als ik een man was met een modaal tot hoog inkomen zou ik mijn vrouw met alle liefde een gepaste bruidschat schenken die ze kan gebruiken als buffer. Want dat is uiteindelijk wat het is.

    Mannen die afdingen op bruidschat: zware afknapper en red flag. (Heb het hierbij niet over families die 10.000 en meer eisen).

    Ik hoef geen bruiloft met toeters en bellen en geen huwelijksreis maar wel een behoorlijke bruidschat als buffer voor noodsituaties en als teken van zijn vrijgevigheid. Het is namelijk ook een teken voor hoe hij je verder in het huwelijk zal onderhouden.

    Gierig elke cent omkerend (terwijl hij het goed heeft) of vrijgevig aan zijn familie. Zijn vrouw heeft als eerste en meeste recht op zijn vrijgevigheid want ze geeft hem iets veel waardevollers terug: ze deelt het bed met hem.
    Tjaziet

  12. #12
    ᕦʕ •ᴥ•ʔᕤ

    Reacties
    826
    01-08-2020

    Als je woorden als bieden en iets waardevoller terug geven gebruikt sla je de plank al mis imo
    Het is meer dan dat, of betere woorden kunnen worden gebruikt zodat je de mahr en de vrouw beide hun rechten geeft
    Want dan ga je "iets" of een vrouw een prijs geven
    Dan geef je een verkeerde essentie aan mahr

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    189
    12-05-2022

    Citaat Geplaatst door Ontspan. Bekijk reactie
    Als je woorden als bieden en iets waardevoller terug geven gebruikt sla je de plank al mis imo
    Het is meer dan dat, of betere woorden kunnen worden gebruikt zodat je de mahr en de vrouw beide hun rechten geeft
    Want dan ga je "iets" of een vrouw een prijs geven
    Dan geef je een verkeerde essentie aan mahr
    Dat maak jij ervan. Ik noem het beestje gewoon bij naam. En de Islam bekrachtigt het feit dat de vrouw haar man iets waardevols geeft in de vorm van met hem slapen.

    Het huwelijkscontract (waar oa. de mahr in vastgelegd wordt) is niet iets romantisch waar je zweverig over doet. Het is gewoon de zakelijke kant van een huwelijk. Een huwelijk is geven en nemen. Eén van de belangrijkste zaken die een vrouw neemt en de man geeft is materieel onderhoud (waar ook de bruidschat onder valt). Eén van de belangrijkste zaken die een vrouw geeft en de man neemt is haar man gehoor geven als hij betrekkingen met haar wil.
    Tjaziet

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    189
    12-05-2022

    Citaat Geplaatst door WeesLief_ Bekijk reactie
    Dat maak jij ervan. Ik noem het beestje gewoon bij naam. En de Islam bekrachtigt het feit dat de vrouw haar man iets waardevols geeft in de vorm van met hem slapen.

    Het huwelijkscontract (waar oa. de mahr in vastgelegd wordt) is niet iets romantisch waar je zweverig over doet. Het is gewoon de zakelijke kant van een huwelijk. Een huwelijk is geven en nemen. Eén van de belangrijkste zaken die een vrouw neemt en de man geeft is materieel onderhoud (waar ook de bruidschat onder valt). Eén van de belangrijkste zaken die een vrouw geeft en de man neemt is haar man gehoor geven als hij betrekkingen met haar wil.
    Ik las eens een artikel van een onderzoek waaruit bleek dat een enorm groot percentage mannen (ik meen te herinneren boven de 70%) seksuele frustratie voelen in hun huwelijk omdat hun vrouw niet of te weinig gemeenschap met hem heeft.

    Dit probleem wordt zwaar onderschat. En het is dus helemaal niet "vrouwonwaardig" of "kleinerend" om het beestje bij de naam te noemen en te zeggen dat in een goed huwelijk de vrouw haar man tegemoet komt (ook al heeft ze initieel geen zin). Aan de man is het natuurlijk om het zijn vrouw vervolgens naar de zin te maken. En ook dit staat uitvoerig beschreven in de Islam.

    En voor dit grote goed: dat de vrouw zich altijd (ziekte enzo daarbuiten gelaten) beschikbaar probeert te stellen naar haar man (ook al moet ze zin maken), is een grote inspanning van haar kant.

    Die toegankelijkheid als vrouw alleen al verdient een heel leven aan onderhoud door de man.

    Sterker nog, als de man haar (bijv.) niet onderhoudt, vervalt zijn recht op het bed en mag ze hem weigeren.

    Dit geeft aan hoe gewichtig het is en dat het huwelijk wel zeker een kwestie van geven en nemen is. De eerste gift waarmee het huwelijk begint is een bruidschat. Dus laat dat boekdelen spreken.
    Tjaziet

  15. #15
    ᕦʕ •ᴥ•ʔᕤ

    Reacties
    826
    01-08-2020

    Nee dat zijn jouw woorden, je zegt waardevoller niet waardevol, dan ga je de link leggen met de hoogte van de mahr
    En dat is prima idc, just saying wat voor problemen kan zorgen of veelvoorkomende problemen zijn

    Nergens gezegd dat er zweverig over moet worden gedaan
    Maar laat nou exact dat extreem zakelijke het probleem zijn voor velen ? Terwijl je ook simpel zakelijk kan zijn

    En btw je begrijpt niet waar ik exact op doel want je dwaalt een beetje af