1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    4
    19-03-2021

    Marokkaanse (oude) liedjes gezocht voor Nederlandse zangeres

    Ik heb deze vraag ook op Reddit gesteld en kreeg daar deze tip van deze site, hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

    Ik zing elke twee weken op een zorglocatie met dementerende mensen & mensen met niet-aangeboren hersenletsel waar ook een Marokkaanse meneer zit.
    Normaal zing ik het oud-Hollandsche repertoire (en een Que sera sera of een Champs Elysées tussendoor), maar ik zou zo graag wat herkenbare liedjes voor meneer Mohamed willen spelen.

    Ik ben nu het Marokkaanse volkslied aan het instuderen aangezien hij dat volgens de verpleging regelmatig aan het zingen is, maar ik zou het leuk vinden als ik ook wat andere liedjes voor/met meneer zou kunnen zingen.
    Hij is ongeveer 65 jaar, dus het moet wel uit die tijd zijn, niet al te hip dus
    Kinderliedjes zijn vaak ook herkenbaar, dus ook daar hoor ik graag wat titels van, die dan hopelijk ook terug te vinden zijn op Youtube.

    Dus echt liedjes die elke Marokkaan zou moeten kunnen kennen, de liedjes die al jarenlang in het collectieve Marokkaanse geheugen zitten (en die voor een Nederlandse zangeres ook niet al te moeilijk zijn om in te studeren ), ik hoor het graag!

    Alvast bedankt!
    (PS ik probeer later vanavond te reageren op eventuele berichten, maar mogelijk lukt het pas weer morgen in te loggen)

  2. #2
    je m'en fous

    Reacties
    340
    07-08-2007

    Dag Red Bumble Bee,

    Wat leuk dat je dit doet! Mohammed zal dit zeker leuk vinden.

    Nummers die zo 123 in mij opkomen (rekening houdend met zijn leeftijd en niet al te moeilijk voor jou om in te studeren zijn bijvoorbeeld:

    Hamid Bouchnak en Hamdaouia met "kess 7lou" (betekent glaasje zoete thé)


    Said Mariouari met "Yadjis Holanda" (betekent dochter uit Holland)

    Weet je toevallig of hij berberstalig is?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    4
    19-03-2021

    Dank je wel, Marhoum!
    Wat leuk, een lied over thee! Als er koffie geschonken wordt, zing ik vaak het lied 'Koffie' van Rita Corita, maar meneer Mohamed neemt altijd een kopje thee. Drie keer raden wat ik ga proberen te zingen de volgende keer!
    Ik zit naar het eerste lied te luisteren, dat gaat nog even puzzelen/trainen worden voor mij met de timing en de accenten, leuk om mee bezig te gaan!
    Fijn ook dat je de artiesten er bij hebt gezet, ik luisterde in eerste instantie naar een andere Yadjis Holanda en kon me niet goed voorstellen dat dat een liedje voor meneer Mohamed zou zijn
    Ik weet niet of hij berberstalig is, ik zal er de volgende keer eens naar informeren. Dat zou mogelijk na komende week al zijn, hopelijk schuift hij dan ook weer aan en ik kan hem nu in ieder geval verrassen met het Marokkaanse volkslied en nog wat andere melodieën, leuk, dank je wel!
    De liedjes zijn gedownload en ze gaan deze week op repeat in de auto, dus ik ga me even onderdompelen in de Marokkaanse muziek!

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    77.602
    19-10-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Gewoon Abdelhalim en oumkeltoum liedjes voor hem zingen

  5. #5
    MVC Premium

    Reacties
    77.602
    19-10-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Zulke liedjes moet je zingen voor hem

    https://youtu.be/Dy8d_bg88ZY

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    4
    19-03-2021

    Dank je wel, Laatste Geruchten! Het lied van de Youtube-link zet ik in de afspeellijst voor in de auto en de andere namen ga ik nog even bekijken/beluisteren.
    Dat gaan leuke auto-ritjes worden deze week

  7. #7
    je m'en fous

    Reacties
    340
    07-08-2007

    Citaat Geplaatst door Red_Bumble_Bee Bekijk reactie
    Dank je wel, Marhoum!
    Wat leuk, een lied over thee! Als er koffie geschonken wordt, zing ik vaak het lied 'Koffie' van Rita Corita, maar meneer Mohamed neemt altijd een kopje thee. Drie keer raden wat ik ga proberen te zingen de volgende keer!
    Ik zit naar het eerste lied te luisteren, dat gaat nog even puzzelen/trainen worden voor mij met de timing en de accenten, leuk om mee bezig te gaan!
    Fijn ook dat je de artiesten er bij hebt gezet, ik luisterde in eerste instantie naar een andere Yadjis Holanda en kon me niet goed voorstellen dat dat een liedje voor meneer Mohamed zou zijn
    Ik weet niet of hij berberstalig is, ik zal er de volgende keer eens naar informeren. Dat zou mogelijk na komende week al zijn, hopelijk schuift hij dan ook weer aan en ik kan hem nu in ieder geval verrassen met het Marokkaanse volkslied en nog wat andere melodieën, leuk, dank je wel!
    De liedjes zijn gedownload en ze gaan deze week op repeat in de auto, dus ik ga me even onderdompelen in de Marokkaanse muziek!
    Graag gedaan Red Bumble Bee
    Beetje late reactie kom hier niet vaak.

    Hoe is je Marokkaanse muziekweek bevallen in de auto? Mohammed zal het geweldig vinden dat is een ding dat zeker is.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    4
    19-03-2021

    Hoi Marhoum
    Ook ik ben hier niet dagelijks, dus vandaar nu pas antwoord
    Nu ik de liedjes op repeat heb staan en ik de melodie & het ritme begin te snappen, word ik erg enthousiast! Ik zal beide liedjes niet helemaal gaan zingen (eentje duurt 6 minuten, de andere 9, ik denk dat de rest van de bewoners dan wel gaan protesteren ), maar het zijn zeker liedjes waar ik wat mee ga kunnen!

    Door een wisseling in het schema heb ik afgelopen week al het Marokkaanse volkslied met meneer Mohamed gezongen en wat was dat leuk! Hij glunderde helemaal en ik ook!
    Het leuke was dat er een Nederlandse (dementerende) mevrouw bij zat die er ook helemaal blij van werd, erg leuk!
    Die houden we er dus in en hopelijk kan ik over twee weken stukjes van jouw twee suggesties kan laten horen.
    Het instuderen van Yadjis Holanda lijkt iets makkelijker te gaan omdat ik bij het luisteren haar kan nazingen bij die korte rijmende stukjes. Ik denk dat er nog weinig écht Marokkaanse woorden tussen zitten, maar ik leer zo wel de klanken kennen.

    Ik vind het in ieder geval erg leuk om er mee bezig te zijn!
    Nogmaals bedankt voor het meedenken en als je nog iets verzint, hoor ik het graag!
    Fijne dag nog!