1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.787
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Tweede Kamer buigt zich over dubbele nationaliteit van Marokkanen

    De Tweede Kamer bespreekt vandaag de problemen rond de dubbele nationaliteit van enkele Marokkaanse Nederlanders.



    Marokko staat niet toe dat enkelen van hen afstand willen doen van de Marokkaanse nationaliteit.

    Een groep van twaalf Nederlandse Marokkanen vroeg vorig jaar in een manifest de Nederlandse overheid om steun bij hun strijd voor de afschaffing van de dubbele nationaliteit, onder wie de Amsterdamse schrijver Asis Aynan en de zussen Laila en Nadia Ezzeroili.

    De dubbele nationaliteit levert "veel Marokkaanse Nederlanders problemen op", schrijft De Volkskrant. D66-Kamerlid Jan Paternotte bepleit dat de ruim 400.000 Marokkanen in Nederland moeten kunnen registreren als zij afstand willen doen van hun Marokkaanse nationaliteit.

    Het kabinet voelt echter niets voor het voorstel van Paternotte om het register 'Ongewenste Nationaliteit' in te voeren. Dat kan volgens hem een handreiking zijn aan mensen die van hun aangeboren nationaliteit af willen.

    Mensen van Marokkaanse afkomst krijgen automatisch de Marokkaanse nationaliteit, ook als ze in Nederland zijn geboren. Doordat zij geen afstand kunnen doen van hun Marokkaanse nationaliteit, kunnen ze tegen hun wil worden onderworpen aan "buitenlandse staatsdwang".

    Als Marokko bijvoorbeeld besluit de onlangs uitgebreide dienstplicht ook voor Marokkanen in het buitenland geldt, dan zullen zij daaraan moeten geloven, voerde de activisten aan. Hetzelfde geldt voor het familierecht, de zedenwetgeving en het religieuze beleid.

    Het is overigens niet alleen voor Marokkaanse Nederlanders onmogelijk om van hun oorspronkelijke nationaliteit af te komen. Dat geldt ook voor mensen met een achtergrond in Algerije, Angola, Argentinië, de Bahama's, Bangladesh, Burkina Faso, Costa Rica, Cuba, Dominicaanse republiek. Ecuador, Eritrea, Griekenland, Iran, Jemen, Libië, Maleisië, Mali, Mexico, Nicaraqua, Pakistan, Somalië, Syrië, Tonga, Tunesië en Uruguay.



    Internationaal recht
    Het kabinet meldde in december geen mogelijkheden te zien om Nederlanders met een dubbele nationaliteit te helpen daarvan af te komen.

    Op basis van het internationaal recht is het niet mogelijk landen te dwingen burgers die in het buitenland wonen afstand te laten doen van hun nationaliteit.

    Volgens het kabinet lijkt een groot deel van de mensen met een tweede nationaliteit deze niet als problematisch of ongewenst te beschouwen.

    Wetsvoorstel dubbele nationaliteit
    De discussie over de tweede nationaliteit van met name Marokkanen komt regelmatig terug in het politieke en publieke debat. Vooral de PVV, maar ook de VVD stelt herhaaldelijk de loyaliteit ter discussie van mensen met een dubbele nationaliteit.

    PVV-leider Geert Wilders vindt dat Nederlanders die geen afstand nemen van hun dubbele nationaliteit hun stemrecht moeten verliezen. Ook mogen ze niet meer verkiesbaar zijn voor politieke functies.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    879
    28-01-2014

    Wanneer dringt het tot deze wannabe kaaskoppen door dat ze never nooit als Nederlander geaccepteerd zullen worden. Gewoon neven not in a billion years

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    879
    28-01-2014

    Al laten ze zich in een kliniek blank bleken ze. Ze blijven buitenlanders

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    5.552
    08-10-2020

    Citaat Geplaatst door RedBull Bekijk reactie
    Ik steun dit.

    De-naturaliseren die ezels. Heel simpels, en daarmee geen aanspraak op vermogen in Marokko.

    Let’s begin.

    In de Gulf doen ze het en het werkt prima. Ben je tegen je vaderland en wil je je vrij en azulistisch beweging, fa ahlan wa sahlan

    Khali Hollanda tnaf3ek

    Ik ben Maghrebi en ga sterven in mijn Maghreb.

    Laten we de dingen benoemen zoals ze zijn ya konthaar epilerende generatie met keratine haar:

    Ze zullen je moer nooit erkennen. Je blijft altijd een 2e rangs burger wiens mening nooit wordt gewaardeerd laat staan je aanwezigheid in dit land.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    355
    10-10-2020

    Jullie hebben gelijk, alsof je alleen bij de Nederlandse nationaliteit heel goed wordt behandeld,als je de marokaanse niet meer hebt. Er veranderd niks, hier geboren maar je wordt nog steeds gezien als een zwarte dus als een buitenlander

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    355
    10-10-2020

    Zij willen alles van onze marokaanse id afpakken, zogenaamd bij de Hollanders bijhoren. Geloof me we worden nooit geaccepteerd ik zie genoeg om mijn heen. Liever een trotse Marokkaans,dan een hopeloze Hollander .

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    664
    09-07-2014

    Ook al neem je afstand van je nationaliteit dan blijf je die marokkaan of turk. Op papier misschien nederlander maar in de praktijk weten we beter.

    Wel heb ik zoiets van blijf ook dan weg uit dat desbetreffende land.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    115
    28-09-2018

    Ik ga helemaal stuk!!! Zowel nl als marokko geeft geen reet om die landloze azulisten. Net als zigeuners zijn ze nergens welkom. Denk je dat nl echt marokko vriendschap op spel zet voor paar uitkering trekkende azulisten? Nl smeekt marokko voor samenwerking. Marokko hoeft niks van nl. Enige europeese land die marokko wat te bieden heeft zijn frankrijk. Marokko doet meer zaken nu met usa, rusland en en onze rijke Arabische vrienden qatar.

    Msakin azulisten. Geen land, geen vlag, geen eer welou hahahahah. Aandacht zoekers. Als ze niks met marokko te maken hebben moeten ze daar niet gaan. Welke last ondervang je? Als je niet marokko gaat. Dan kan je ook niet voor dienstplicht moeten gaan. Of wat dan ook.

  9. #9
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Dus die Nederlanders hebben door eindelijk door ...

    er bestaat zoiets als Marokkanne..

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Dit is nou de rotzooi die daarvoor pleiten zinaplegende sletten

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Nadia Ezzeroili heeft geretweet
    Nahima Lanjri
    @NahimaLanjri
    ·
    12 u
    Vandaag niet alleen debat in Nederland maar ook de stemming in het Belgisch parlement over onze voorstellen om landgenoten de vrijheid te geven afstand te doen van een tweede, ongewenste nationaliteit. In belgie hebben ze ook zon calimero jankmarokkaan ze doen alles voor een beetje aandacht.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Azulis en de rest van de khawana zijn wederom ontmaskerd .

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    664
    09-07-2014

    Citaat Geplaatst door AboubakrSiddiq Bekijk reactie
    Dit is nou de rotzooi die daarvoor pleiten zinaplegende sletten
    Als ze de roots goed zou kennen dan was ze ook niet hierin verzeild geraakt.

  14. #14
    888888

    Reacties
    28.392
    18-02-2007

    MVC Premium MVC Premium
    Wordt tijd om mijn verlopen Marokkaans passport te vernieuwen

    ‘One reason is that intelligence is expensive—the brain devours about 20% of our daily calories, though it accounts for just 2% of our body weight—and what better way to find the enormous array of fats, amino acids, vitamins and minerals these fastidious organs require, than by feasting on animals which have already painstakingly collected or made them.


  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    2.127
    05-01-2010

    Als ik mag kiezen, dan kies ik voor altijd Marokko