1. #16
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    gastarbeiders zijn diegene die met een werkcontract naar Nederland zijn gehaald.
    ik zou zeggen zoek maar eens op en je zult zien waar deze gastarbeiders vandaan zijn gekomen.de meeste uit het noorden zijn op eigen initiatief naar het westen vertrokken.
    eerst naar Spanje daarna naar Frankrijk en uiteindelijk naar België Duitsland Nederland of andere Europese landen.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  2. #17
    ®

    Reacties
    5.382
    22-08-2020

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    gastarbeiders zijn diegene die met een werkcontract naar Nederland zijn gehaald.
    ik zou zeggen zoek maar eens op en je zult zien waar deze gastarbeiders vandaan zijn gekomen.de meeste uit het noorden zijn op eigen initiatief naar het westen vertrokken.
    eerst naar Spanje daarna naar Frankrijk en uiteindelijk naar België Duitsland Nederland of andere Europese landen.
    nee das niet waar wat je zegt, er zijn wel mokros met contrakt gehaald uit marokko maar dat waren niet veel, de meesten zijn door gereisd van frankrijk via belgie naar nederland , ik heb het over de eersten begin jaren 60, spanje was nooit een optie spanje was heel arm zelfs niet eind in de jaren 70

    sommige ouders en famillie leden dachten dat ze daar oorlog gaan voeren in europa ,

    dat verhaal gevlucht voor oorlog is separatisten propaganda

  3. #18
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door T-Bone Bekijk reactie
    nee das niet waar wat je zegt, er zijn wel mokros met contrakt gehaald uit marokko maar dat waren niet veel, de meesten zijn door gereisd van frankrijk via belgie naar nederland , ik heb het over de eersten begin jaren 60, spanje was nooit een optie spanje was heel arm zelfs niet eind in de jaren 70

    sommige ouders en famillie leden dachten dat ze daar oorlog gaan voeren in europa ,

    dat verhaal gevlucht voor oorlog is separatisten propaganda
    + big D.

    ||
    ||
    V

  4. #19
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door T-Bone Bekijk reactie
    nee das niet waar wat je zegt, er zijn wel mokros met contrakt gehaald uit marokko maar dat waren niet veel, de meesten zijn door gereisd van frankrijk via belgie naar nederland , ik heb het over de eersten begin jaren 60, spanje was nooit een optie spanje was heel arm zelfs niet eind in de jaren 70

    sommige ouders en famillie leden dachten dat ze daar oorlog gaan voeren in europa ,

    dat verhaal gevlucht voor oorlog is separatisten propaganda
    wat is dan niet waar.
    er zullen wel degelijk mensen die gevlucht zijn omdat zij bang waren dat zij gepakt zouden worden.
    de slachting uit het jaar 1958 was nog vers toen riffijnen uit marokko naar europa trokken om werk te vinden.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    12.107
    09-06-2009

    Eeerlijk is eerlijk. Riffijnen hebben het wel gemaakt hier in Europa. Het meeste geld dat naar Marokko wordt gestuurd is afkomstig van Riffijnen. De banken in Nador bezitten één van de meeste tegoeden in Heel Marokko.
    Tanger is bijna volledig opgebouwd door shab Rif. De grootste zaken en bedrijven in Fes en Meknes idem dito van Shab Rif.

    Alleen maar lof en respect, echte mannen
    ''Fascisme is rechtspopulisme dat is uitgezaaid''. (Neiwert)

  6. #21
    ®

    Reacties
    5.382
    22-08-2020

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    wat is dan niet waar.
    er zullen wel degelijk mensen die gevlucht zijn omdat zij bang waren dat zij gepakt zouden worden.
    de slachting uit het jaar 1958 was nog vers toen riffijnen uit marokko naar europa trokken om werk te vinden.
    dat ze van oorlog vluchten is niet waar,dat van bang om gepakt te worden is gewoon boelshit alle gastarbeiders kunnen niet lezen of schrijven .

  7. #22
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Eeerlijk is eerlijk. Riffijnen hebben het wel gemaakt hier in Europa. Het meeste geld dat naar Marokko wordt gestuurd is afkomstig van Riffijnen. De banken in Nador bezitten één van de meeste tegoeden in Heel Marokko.
    Tanger is bijna volledig opgebouwd door shab Rif. De grootste zaken en bedrijven in Fes en Meknes idem dito van Shab Rif.

    Alleen maar lof en respect, echte mannen
    Kan je dit ook met cijfers onderbouwen insha Allah



    Over harde valuta is het niet de meeste maar een substantieel gedeelte.

    Ook goed overigens, ben niet regionaal ingesteld. Alleen liefde voor mijn volk. Waar ze ook zijn.

  8. #23
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door T-Bone Bekijk reactie
    dat ze van oorlog vluchten is niet waar,dat van bang om gepakt te worden is gewoon boelshit alle gastarbeiders kunnen niet lezen of schrijven .
    3lesh ka tala3lo fe sha2n?

  9. #24
    ®

    Reacties
    5.382
    22-08-2020

    Citaat Geplaatst door DSG Bekijk reactie
    3lesh ka tala3lo fe sha2n?
    diha fsoe9 kerrak, waarom stuur je vrienden worden verzoeken,ik heb je eerder gezegd ik wil geen vrienden met iblis el memsoeg.

    yelah 9owed

  10. #25
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door T-Bone Bekijk reactie
    diha fsoe9 kerrak, waarom stuur je vrienden worden verzoeken,ik heb je eerder gezegd ik wil geen vrienden met iblis el memsoeg.

    yelah 9owed
    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    deze eerloze Marokkanen zijn geen Arabieren maar Arabischtalige..
    zelfs hun wortels ontkennen ze en willen zich graag als Arabieren worden gezien.
    dit is een vorm van verraders mentaliteit die helaas vaak te vinden is bij deze slaafse volk.
    Citaat Geplaatst door Ghaliban7mir Bekijk reactie
    Je onderschat de immigratie van mensen uit Yemen en Shaam. Andalousiers zijn ook veel Arabieren van. Er zijn genoeg Arabieren in Marokko. Je moet niet zo doordrammen dat je feiten zelfs ombuigt.

    In Islam is de vader die bepaald wat je afkomst is en niet de Amazigh moeders. We zijn geen joden.
    Citaat Geplaatst door DSG Bekijk reactie


    Sommige leden (lees 97 procent) heeft hersenbeschadiging
    ...

  11. #26
    سلطان الغابة

    Reacties
    7.250
    25-07-2020

    Citaat Geplaatst door t-bone Bekijk reactie
    diha fsoe9 kerrak, waarom stuur je vrienden worden verzoeken,ik heb je eerder gezegd ik wil geen vrienden met iblis el memsoeg.

    Yelah 9owed
    ||
    v

  12. #27
    Verbannen

    Reacties
    289
    18-01-2021

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Asis Aynan schreef een boek over de vele misverstanden die in Nederland leven over Marokkanen en ontdekte daarbij ook veel over zijn eigen, totaal getraumatiseerde familie.

    “Ze waren eigenlijk oorlogsvluchtelingen, mannen die al bij aankomst waren getekend door het leven. Ik had, als veel Nederlanders, ook lange tijd het beeld van die ‘gezellige gastarbeiders’. Ze komen aan op Schiphol, broeken met wijde pijpen, in je verbeelding begint ‘Saturday Night Fever’ te spelen. De John Travolta’s van de Middellandse Zee. Maar zo was het niet. Dit waren mannen die de toorn van het Marokkaanse koningshuis niet wilden afwachten. Er was net een oorlog geweest, de Riffijnse opstand van 1958, die bloedig was neergeslagen. De zoveelste oorlog – van 1920 tot en met 1927 was er de Rifoorlog, waarin de Riffijnen strijd hadden geleverd met de Spanjaarden en Fransen. Eigenlijk begon die al in 1909, toen de Spanjaarden de Rif bezetten. Na 1958 was er een exodus, ze zijn met zijn allen weggegaan."

    “Het heersende beeld is dat ze kwamen vanwege de overeenkomst met Nederland eind jaren zestig, maar ambtenarenapparaten lopen nu eenmaal altijd achter de feiten aan. Er werd iets geformaliseerd. Maar ze kwamen niet omdat ‘wij’ ze uitgenodigden en ze hadden ook niet de intentie om terug te gaan. Dat is me wel verteld door mijn leraren op de lagere school – dat we zouden teruggaan. Die stemming, dat hoort helemaal bij het paradigma ‘gastarbeider’. En later klonk dan de verbaasde vraag: ‘Hoe kan het nu mis zijn gegaan met die mannen?’ Ja hallo, het was al mis toen ze aankwamen."

    “Mijn moeder erfde naast schaamte ook angst. Ze was altijd bang voor Marokko, voor de koning en de geheime dienst, de ‘Amicales’ – die was in de jaren zeventig en tachtig in Nederland zeer actief. Er was bij alle Marokkanen in Nederland veel angst. Mijn moeder is van nature geen angstige vrouw, maar door de omstandigheden is er veel angst in haar gaan zitten. Ze is een oorlogskind en werd uitgehuwelijkt toen ze nog een puber was. Eerst woonde ze een tijdje bij de ouders van mijn vader, die ze niet kende. Toen is ze hier gekomen. ‘Gezinshereniging’ beschreef meestal niet wat het feitelijk was. Het was een begin, voor beiden. Het was voor haar, als analfabete, in een compleet nieuw land niet makkelijk. Ik zeg altijd: ‘Mijn vader werkte in de hondenbrokfabriek en mijn moeder in de thuisfabriek’ – want dat was het, met negen kinderen.

    “Mijn vader was ook een angstige man. Terwijl hij heel stoer was. Die mensen waren altijd bang. En ze hadden gelijk! Als je hongersnood en epidemieën hebt meegemaakt, uitgehuwelijkt wordt – en dan was er ook nog eens de hel waar je na de dood in kan belanden. Ik heb vaak gedacht als ik naar mijn moeder keek: er is altijd wat. Altijd die zorgen. Maar ik begrijp dat nu beter.”

    https://www.trouw.nl/leven/asis-ayna....google.com%2F
    hij leeft in nederland maar is bezig met maroc

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    642
    28-08-2020

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Asis Aynan schreef een boek over de vele misverstanden die in Nederland leven over Marokkanen en ontdekte daarbij ook veel over zijn eigen, totaal getraumatiseerde familie.

    “Ze waren eigenlijk oorlogsvluchtelingen, mannen die al bij aankomst waren getekend door het leven. Ik had, als veel Nederlanders, ook lange tijd het beeld van die ‘gezellige gastarbeiders’. Ze komen aan op Schiphol, broeken met wijde pijpen, in je verbeelding begint ‘Saturday Night Fever’ te spelen. De John Travolta’s van de Middellandse Zee. Maar zo was het niet. Dit waren mannen die de toorn van het Marokkaanse koningshuis niet wilden afwachten. Er was net een oorlog geweest, de Riffijnse opstand van 1958, die bloedig was neergeslagen. De zoveelste oorlog – van 1920 tot en met 1927 was er de Rifoorlog, waarin de Riffijnen strijd hadden geleverd met de Spanjaarden en Fransen. Eigenlijk begon die al in 1909, toen de Spanjaarden de Rif bezetten. Na 1958 was er een exodus, ze zijn met zijn allen weggegaan."

    “Het heersende beeld is dat ze kwamen vanwege de overeenkomst met Nederland eind jaren zestig, maar ambtenarenapparaten lopen nu eenmaal altijd achter de feiten aan. Er werd iets geformaliseerd. Maar ze kwamen niet omdat ‘wij’ ze uitgenodigden en ze hadden ook niet de intentie om terug te gaan. Dat is me wel verteld door mijn leraren op de lagere school – dat we zouden teruggaan. Die stemming, dat hoort helemaal bij het paradigma ‘gastarbeider’. En later klonk dan de verbaasde vraag: ‘Hoe kan het nu mis zijn gegaan met die mannen?’ Ja hallo, het was al mis toen ze aankwamen."

    “Mijn moeder erfde naast schaamte ook angst. Ze was altijd bang voor Marokko, voor de koning en de geheime dienst, de ‘Amicales’ – die was in de jaren zeventig en tachtig in Nederland zeer actief. Er was bij alle Marokkanen in Nederland veel angst. Mijn moeder is van nature geen angstige vrouw, maar door de omstandigheden is er veel angst in haar gaan zitten. Ze is een oorlogskind en werd uitgehuwelijkt toen ze nog een puber was. Eerst woonde ze een tijdje bij de ouders van mijn vader, die ze niet kende. Toen is ze hier gekomen. ‘Gezinshereniging’ beschreef meestal niet wat het feitelijk was. Het was een begin, voor beiden. Het was voor haar, als analfabete, in een compleet nieuw land niet makkelijk. Ik zeg altijd: ‘Mijn vader werkte in de hondenbrokfabriek en mijn moeder in de thuisfabriek’ – want dat was het, met negen kinderen.

    “Mijn vader was ook een angstige man. Terwijl hij heel stoer was. Die mensen waren altijd bang. En ze hadden gelijk! Als je hongersnood en epidemieën hebt meegemaakt, uitgehuwelijkt wordt – en dan was er ook nog eens de hel waar je na de dood in kan belanden. Ik heb vaak gedacht als ik naar mijn moeder keek: er is altijd wat. Altijd die zorgen. Maar ik begrijp dat nu beter.”

    https://www.trouw.nl/leven/asis-ayna....google.com%2F
    Weer zon slapjanus van een azuli die op de knieetjes gaat voor zijn hollandse slaafmeester.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    642
    28-08-2020

    Dit is ook de soort die het eerst ongelovig word zoals vele voor hem .

  15. #30
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.328
    19-09-2019

    Riffijnse gastarbeiders waren in feite oorlogsvluchtelingen
    ‘Elke generatie onderzoekt wat er in haar identiteitsvat zit. Het vat van het tweedegeneratiekind is – op religie na – vrijwel leeg’, schrijft Asis Aynan in zijn persoonlijke essay Eén erwt maakt nog geen snert. Het gevolg is dat het de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, waartoe hij tegen wil en dank behoort, ontbreekt aan cultuurbesef en historisch bewustzijn. Want zijn dubbele nationaliteit, de Marokkaanse om precies te zijn, is hem opgelegd.

    Aynan begint zijn boek met beschrijvingen van de Spaanse inval in het Rifgebergte begin jaren twintig van de vorige eeuw, en de strijd van de Riffijnse verzetsheld Abd el Krim voor een eigen staat. Ook werpt hij licht op de jarenlange onderdrukking en gruwelijkheden die de Marokkaanse, en vooral de Riffijnse, bevolking onder meer tijdens het bewind van koning Hassan II moest doorstaan. Om te concluderen dat de Riffijnen die later naar Nederland kwamen geen gastarbeiders waren, zoals algemeen aangenomen, maar in feite oorlogsvluchtelingen. Wie uit de hel is gevlucht, keert nooit meer terug, aldus Aynan.

    Op allerlei manieren heeft Marokko geprobeerd de Riffijnse cultuur te arabiseren, schrijft hij, bijvoorbeeld via taalpolitiek. Tijdens Arabische les in Haarlem leert hij heel andere woorden dan hij van huis uit heeft meegekregen. Door de arabiseringspolitiek van Hassan II moesten oude gebruiken, het animisme en het Tamazight – de Berbertaal – en de hele cultuur van het volk verdwijnen.

    Overtuigend stelt Aynan dat zijn boek het verhaal is van iedere migrant, van iedereen die verhuist, eigenlijk van iedereen. Toch was een iets positievere kijk op het bepalen van je eigen ‘identiteitsvat’ en het behoud van de volkscultuur meer op zijn plaats geweest. Met woorden als ‘kitscherige dadeloperette’ en ‘tartufferie’ (schijnheiligheid), rekent Aynan af met het land van de olijf en vijg. Maar je kunt in ieder geval zeggen dat zijn essay getuigt van moed en eigenzinnigheid.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/28...ingen-a4029615
    Toezichthouder openbaard kunstgebit