1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    130
    12-12-2021

    Heel goed dat je dit naar voren brengt. Vele zijn niet op de hoogte hoe belangrijk dit is voor je gezondheid! Als ik je een groen puntje kon geven jad ik dit zeer zeker gedaan.

  2. #17
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Ik heb geen tandvlees, dat is vervangen voor marsepein en fondant.

    En tanden heb ik ook niet meer, daar stop ik elke ochtend diepvries frietjes in het marsepein zodat het niet opvalt.

  3. #18
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Hoe ziet jullie spuug eruit bij het tandenpoetsen?

    Als het (vaak) oranje/rood is gemengd met het witte schuim van je tandpasta, dan heb je best wel een probleem!

    Goed, niemand zal naar voren treden met zijn eigen mondhygiëne problemen, maar ik heb echt het idee dat het STERK onderschat wordt wat chronische tandvleesontstekingen met je kunnen doen.

    Dat je witte tanden hebt, betekent niet dat je tandvlees OOK gezond is. Als je tandvlees BLOEDT, dan is het gewoon ongezond.

    En dan moet je echt beginnen je mondhygiëne te verbeteren met:

    1. Goede poetstechniek (veel mensen weten niet hoe ze goed moeten poetsen, krijgen we nooit echt geleerd) of als dat niet werkt een elektrische tandenborstel aanschaffen.
    2. Gebruik van ragertjes voor tussen de tanden AFGESTEMD OP JOUW TANDEN/HOLTES. Tandflossen en tandenstokers zijn NIET voldoende.
    3. Als je heel veel last hebt van continu tandsteen, ondanks dat je 2-3x per dag je tanden poetst en niet snoept en de tandarts het frequent verwijdert (denk aan 3-4x/jaar), overweeg dan een antibioticum kuur bij je tandarts, want het zouden wellicht (agressieve) bacteriën kunnen zijn die dit veroorzaken.

    Waarom? Dat leg ik zo uit.
    In aanvulling, heb helemaal vergeten de poetstechniek hier te vermelden:

    Poetsen met een handtandenborstel

    Zet de tandenborstel schuin in een hoek van ongeveer 45 graden richting het tandvlees;
    Poets de drie B’s: de boven-, binnen- en buitenkant van je tand;
    Vergeet ook de achterkant van je achterste kiezen niet;
    Maak korte heen-en-weerbewegingen, zonder te hard te drukken. Door te hard te drukken kun je het tandvlees beschadigen;
    Poets tot slot je tong om bacteriën te verwijderen en een slechte adem te voorkomen. Dit kan met de haren van een tandenborstel, maar veel handiger is het gebruik van een tongschraper die speciaal gemaakt is om je tong te reinigen.

    Poetsen met een elektrische tandenborstel

    Zet de borstel – zonder hard te duwen – in een lichte hoek richting het tandvlees;
    Afhankelijk van de soort elektrische borstel houd je de borstel een paar seconden op de tand of kies (de borstel maakt zelf de poetsbeweging), of je beweegt mee met een kleine horizontale beweging;
    Wanneer je van tand naar tand gaat, vergeet dan vooral het middenstuk tussen je tanden niet. Ook hier kun je alvast met de borstel veel tandplak verwijderen. Houd je borstel ook hier een tijdje stil;
    Poets de drie B’s: de boven-, binnen- en buitenkant van je tanden en kiezen en vergeet de achterkant van je achterste kiezen niet.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  4. #19
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Waarom ik denk dat dit belangrijk is?

    Werk zelf in de gezondheidszorg en de meeste zieke mensen die ik zie, hebben bijna altijd (zo niet altijd) een SLECHTE MONDHYGIENE.

    Als ik er zelfs over nadenk: de paar 'jongere' mensen die heel ziek zijn geworden (met longontsteking of een heel zeldzame virale infectie) hadden allen slechte mondhygiene.
    Zo erg dat je van zeker halve meter afstand hun slechte adem kon ruiken. Dan ben je denk ik al heel ver met je slechte mondhygiene.

    Ik leg hierna uit waarom ik denk dat het zorgen voor een gezond tandvlees heel belangrijk is (wees gerust, ik verzin dit niet zelf).

    Je hebt verschillende gradaties van paradontitis. Je tandarts is verplicht de graad bij te houden (volgens de wet), het is daarom goed ernaar te vragen!


    Mijn vorige tandarts vertelde me nooit over de gradaties vroeger! Mijn nieuwe tandarts (sinds ik verhuisd ben) wel!

    Tandenstokers of flossen zijn NIET voldoende, alleen als je echt weinig ruimte tussen je tanden hebt, maar het is beter dit soort 'dennenboom' ragertjes te gebruiken (ze beginnen klein en worden groter naar de handvat toe).
    Pas als je weerstand voelt met het doorhalen, heb je de juiste grootte te pakken:

    Persoonlijk heb ik goede ervaring met deze, na heel wat merken geprobeerd te hebben (heb zelfs 3 verschillende maten, omdat ik niet overal met alle groottes bereik):


    Ik heb zelf een sterk vermoeden dat de mondhygiëne (net als veel andere gezondheidszaken) SLECHT gesteld staat met ons niet-westerse migranten.
    Puur omdat we vanuit huis gewoon te weinig meekrijgen over hoe je goed moet poetsen.

    Dus het verbaast me eerlijk gezegd ook niet, als onze ouderen eerder ziek worden: omdat ze ouder zijn, is hun gebit vaak in een veel slechtere staat dan de onze, wat ze vatbaarder maakt voor infecties.

    Heb me heel lang afgevraagd waarom de EEN wel snel een longontsteking krijgt en de ander NIET. Er zullen vast veel factoren hiervan de oorzaak zijn, maar ik denk dat een slechte mondhygiëne 1 van de MEEST ONDERSCHATTE factor is.

    Dus wil je voor je kwetsbare familieleden zorgen, zorg dat hun mondhygiene als eerste in orde is!! (en natuurlijk ook dat van jezelf)
    De interprox ragertjes zijn nu ook verkrijgbaar bij de Etos zag ik, je kunt ook eerst de range online bestellen.

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    https://www.tandwinkel.nl/interprox-...axi-paars.html

    Deze is best groot, die zal misschien voor tussen de kiezen nog net passen.

    Als je ook voor je voortanden/snijtanden wilt, dan moet je ook kleinere borstels hebben.

    Het beste is inderdaad die range te kopen en van daaruit ontdek je welke maten je passen!

    https://www.amazon.nl/dp/B00F4Q0GG8/...4-131abffb3f0e
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  5. #20
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Nisrinel Bekijk reactie
    Dank voor de info. Ik ben benieuwd naar mijn classificatie van paradontitis. Heb wat last van gevoeligheid. Ik heb nogal de neiging hard te poetsen.
    Gevoeligheid van tanden kan tal van oorzaken hebben. Bij teruggetrokken tandvlees (door te hard poetsen of langdurige ontstekingen tandvlees), kun de wortels wat meer bloot liggen, waardoor je dus ook meer pijn ervaart.

    Of je glazuur is aangetast.

    (Maar nogmaals, ben geen tandarts, ik deel alleen maar wat ik geleerd heb).
    Citaat Geplaatst door Gekke-krullebol Bekijk reactie
    Perio Aid is een mondspoeling die je maar een week mag gebruiken, is tegen tandvlees onsteking. Voor de rest goed poetsen en stoken !
    Perio-aid kan je voor tal van ontstekingen gebruiken, je mag het zeker wel langer dan 1 week gebruiken (zeker oudere mensen met kunstgebit gebruiken het chronisch).

    Ik heb gebruik zelf af en toe Listerine in de avond en die zuur/base behandeling 2x per jaar.

    Citaat Geplaatst door Werk123 Bekijk reactie
    Waardevolle topic!!!
    In sha Allah zal het mensen baten!
    Citaat Geplaatst door Unlucky. Bekijk reactie
    Heel goed dat je dit naar voren brengt. Vele zijn niet op de hoogte hoe belangrijk dit is voor je gezondheid! Als ik je een groen puntje kon geven jad ik dit zeer zeker gedaan.
    Lief van je! Je krijgt in ieder geval eentje van mij

    Edit: ik kan ook niet geven, staat uitgeschakeld?
    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Ik heb geen tandvlees, dat is vervangen voor marsepein en fondant.

    En tanden heb ik ook niet meer, daar stop ik elke ochtend diepvries frietjes in het marsepein zodat het niet opvalt.
    Wat een zoetekauw ben je...
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!