1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Post Zelfontwikkeling is booming!

    Vandaag had ik een discussie met een zuster over zelfontwikkeling en hoe dit een product is geworden in onze samenleving.
    Het is niet gek je in te beelden dat we in onze meritocratische maatschappij, telkens bezig zijn onszelf te verbeteren opdat we 'meer waard' zijn.
    Want je kunt altijd een NOG betere versie van jezelf worden.

    Hoewel ik deze ontwikkeling toejuich, is het me niet ontgaan dat zelfontwikkeling een product is geworden, die we in onze winkelwagentje zetten, net als dat we een paar schoenen online kopen.
    Hup, even een cursusje 'hoe word ik een echte leider' of 'ontwikkel 7 effectieve eigenschappen'. Het wordt bijna een zonde, als je niet aan zelfontwikkeling doet.

    Maar dat was niet per se datgene wat me tegen het borst stuitte. Het was meer de emotionele manier van marketing van dit product:

    "Investeer in jezelf!"

    "Jij bent het toch waard?"

    en andere marketing technieken (zoals die van 'de schaarste', zeggen dat een cursus maar 1/2x per jaar 'open' gaat en vol=vol) zaten me niet lekker.

    Ik voelde me weer consument in de winkel die nu 'zelfontwikkeling' heet, het is opeens geen privé-keuze meer nu we het allemaal en masse doen en wilde mezelf begrenzen in mijn consumeergedrag, vooral omdat de dingen vaak zo gehyped worden dat je ook teleurgesteld kan worden in datgene wat je krijgt (wat mij overkomen was).
    En ook omdat deze wildgroei van deze zelfontwikkelingswinkel maakt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

    Goed, uiteindelijk waren we (of alleen ik?) erover uit dat net als het beroep van leraar, deze zelfontwikkelings-coaches/influencers ook gewoon hun salaris moeten verdienen.

    In dat kader, laten we ons niet gelijk leiden door allerlei instagram of (youtube-)influencers's kreten , maar laten we elkaar tips geven over alle soorten media die jij gebruikt om jezelf te ontwikkelen.
    Met name de coaches/boeken die zowel het geloof (deen) als westerse maatschappij (dunya) combineren, vind ik zelf reuze interessant. Ik hou wel van het analyseren van de wereld om mij heen.

    Goed, met bovenstaande disclaimer: laten we elkaar stimuleren in onze ontwikkeling als mensen in de breedste zin van het woord!

    Deel dus:

    -Boeken, graag met een korte samenvatting/beschrijving van waarom JIJ het boek aanraadt.
    - Youtube of andere sociale media influencers, kunnen dus ook gewoon onze doodnormale shuyookh zijn
    - Podcast
    etc

    <3

    Ik zal de aftrap geven in deze topic in Theelounge (leek me meer gepast, maar ik maak ik hier reclame omdat ook veel mensen hier komen. Maak je geen zorgen, ik zal geen emotionele chantage op je gebruiken)!
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  2. #2
    Spread love!

    Reacties
    1.361
    18-01-2018

    Mmm liefdesbang en je leven helen. Goede boeken als je wil weten waarom je bepaald gedrag vertoont. Wat de oorzaak is..

    Youtube jay shatty als ik t goed schrijf...

  3. #3
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    gaat niet lukken

    En omg het is niet stalken..

    Teveel in inhoud gwn

    Houd het simpel...ze zijn slimmer dan je denkt


    Listen


    1+1=2
    2+2=4
    3+3=9
    4+4=8

    Riddle het op..

    en ga niet vanuit wat je denkt is easy

  4. #4
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Werk123 Bekijk reactie
    Mmm liefdesbang en je leven helen. Goede boeken als je wil weten waarom je bepaald gedrag vertoont. Wat de oorzaak is..

    Youtube jay shatty als ik t goed schrijf...
    Zijn dat namen van boeken en youtubers?

    Please, zet de link naar de boektitels/kaften en link van youtubekanaal in mijn andere topic

    Citaat Geplaatst door Aflate Bekijk reactie
    Koran. Ik heb niets zoals de Koran gevonden voor zelfontwikkeling. De Koran is simpelweg onbeschrijfelijk. Surah Al Fatiha is mindblowing. Alsof ik in een spiegel kijk.

    Als je iets wilt leren over jezelf, lees de Koran.

    Voorbeeld:

    Surah Al Kahf

    En geef hen het voorbeeld van de twee mannen; aan één van hen hadden Wij twee tuinen met druivenstokken gegeven en Wij omringden die met dadelpalmen; en hadden daartussen bewerkte velden geplaatst.

    Elk van deze twee tuinen bracht haar vruchten voort, en deed niet in het minst daarin tekort en Wij zorgden voor een rivier die tussen hen doorstroomde.

    En hij had fruit en hij zei tegen zijn (gelovige) gesprekspartner: “Ik heb meer welvaart en dan jij en wordt meer door de mensen gerespecteerd.”

    En hij keerde terug naar zijn tuin en hij deed zichzelf onrecht aan. Hij zei: “Ik denk niet dat dit (de tuinen) ooit zal verdwijnen.”

    En ik denk niet dat het Uur ooit zal aanbreken. En als ik daadwerkelijk tot mijn Heer wordt teruggebracht (op de Dag der Opstanding), dan zal mijn terugkeer tot Hem (zelfs)" beter zijn dan het huidige.”

    Zijn (gelovige) gesprekspartner zei: “Ben jij ongelovig aan Hem die jou uit stof geschapen heeft, daarna uit gemengde zaaddruppels van de mannelijke en vrouwelijke afscheiding en Die je daarna als een mens gemodelleerd heeft?”

    “Maar in mijn geval (geloof ik) dat Hij Allah is, mijn Heer en ik zal niemand met Hem als deelgenoot verenigen.”

    Het was beter voor jouw geweest om te zeggen toen jij je tuin binnenging: “Datgene wat Allah wil (zal gebeuren)! Er is geen macht buiten Allah! Indien jij van mij ziet, dat ik minder dan jou ben, op het gebied van bezit en kinderen.”

    Het zou kunnen zijn dat mijn Heer mij iets beters geeft dan jouw tuin, en een bestraffing uit de hemel daarover stuurt, dan zal het modder zijn.

    Of het water daarvan verdwijnt diep in de aarde zodat je het nooit meer zal kunnen vinden.”

    En zijn fruit werd vernietigd. En hij begon zijn handen te wringen wegens hetgeen hij aan de tuin had besteed en dat de tuinen nu tot de bodem toe geruїneerd waren. En hij zei: “Had ik maar geen deelgenoten aan mijn Heer toegeschreven.”


    Mooi Surah!

    Zeker, de Koran is ons grootste leerbron. Hoewel ik het zelf van kaft tot kaft heb gelezen, vind ik het zelf toch fijn de nuances te ontdekken door naar shuyookh and ustaadh's te luisteren die iedere ayah zo'n beetje analyseren en voor je opbreken.

    Daarom dat ook islamitische boeken horen tot de ontwikkelingsboeken in mijn lijstje!

    Citaat Geplaatst door BenKamal Bekijk reactie
    gaat niet lukken


    En omg het is niet stalken..

    Teveel in inhoud gwn

    Houd het simpel...ze zijn slimmer dan je denkt


    Listen


    1+1=2
    2+2=4
    3+3=9
    4+4=8

    Riddle het op..

    en ga niet vanuit wat je denkt is easy
    BenKamal, ik snap je nog steeds niet broeder
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    168
    29-04-2014

    Je komt echt eenzaam over.. dat je zoveel tijd stopt in je dwalende gedachten

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    168
    29-04-2014

    Citaat Geplaatst door Aflate Bekijk reactie
    [video=youtube;DeiGJRN7]
    Waarheid kan confronterend zijn, maar daar heb je tenminste iets aan.

  7. #7
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Bedankt voor het delen, heb ze op de andere topic gezet
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  8. #8
    /\

    Reacties
    278
    01-09-2018

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Vandaag had ik een discussie met een zuster over zelfontwikkeling en hoe dit een product is geworden in onze samenleving.
    Het is niet gek je in te beelden dat we in onze meritocratische maatschappij, telkens bezig zijn onszelf te verbeteren opdat we 'meer waard' zijn.
    Want je kunt altijd een NOG betere versie van jezelf worden.

    Hoewel ik deze ontwikkeling toejuich, is het me niet ontgaan dat zelfontwikkeling een product is geworden, die we in onze winkelwagentje zetten, net als dat we een paar schoenen online kopen.
    Hup, even een cursusje 'hoe word ik een echte leider' of 'ontwikkel 7 effectieve eigenschappen'. Het wordt bijna een zonde, als je niet aan zelfontwikkeling doet.

    Maar dat was niet per se datgene wat me tegen het borst stuitte. Het was meer de emotionele manier van marketing van dit product:

    "Investeer in jezelf!"

    "Jij bent het toch waard?"

    en andere marketing technieken (zoals die van 'de schaarste', zeggen dat een cursus maar 1/2x per jaar 'open' gaat en vol=vol) zaten me niet lekker.

    Ik voelde me weer consument in de winkel die nu 'zelfontwikkeling' heet, het is opeens geen privé-keuze meer nu we het allemaal en masse doen en wilde mezelf begrenzen in mijn consumeergedrag, vooral omdat de dingen vaak zo gehyped worden dat je ook teleurgesteld kan worden in datgene wat je krijgt (wat mij overkomen was).
    En ook omdat deze wildgroei van deze zelfontwikkelingswinkel maakt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

    Goed, uiteindelijk waren we (of alleen ik?) erover uit dat net als het beroep van leraar, deze zelfontwikkelings-coaches/influencers ook gewoon hun salaris moeten verdienen.

    In dat kader, laten we ons niet gelijk leiden door allerlei instagram of (youtube-)influencers's kreten , maar laten we elkaar tips geven over alle soorten media die jij gebruikt om jezelf te ontwikkelen.
    Met name de coaches/boeken die zowel het geloof (deen) als westerse maatschappij (dunya) combineren, vind ik zelf reuze interessant. Ik hou wel van het analyseren van de wereld om mij heen.

    Goed, met bovenstaande disclaimer: laten we elkaar stimuleren in onze ontwikkeling als mensen in de breedste zin van het woord!

    Deel dus:

    -Boeken, graag met een korte samenvatting/beschrijving van waarom JIJ het boek aanraadt.
    - Youtube of andere sociale media influencers, kunnen dus ook gewoon onze doodnormale shuyookh zijn
    - Podcast
    etc

    <3

    Ik zal de aftrap geven in deze topic in Theelounge (leek me meer gepast, maar ik maak ik hier reclame omdat ook veel mensen hier komen. Maak je geen zorgen, ik zal geen emotionele chantage op je gebruiken)!
    Gaat jou alleszins voorbij. Als een stuck vinyl plaatje. Over and over again.

  9. #9
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Drow Bekijk reactie
    Gaat jou alleszins voorbij. Als een stuck vinyl plaatje. Over and over again.
    Over wat of wie heb je het?
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!