1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    We leven in een wereld waar de rollen steeds meer vervagen...

    En dan met name de rollen tussen 'de man' en 'de vrouw'.

    Emancipatie heeft feminisme gebracht en feminisme weer MGTOW.

    Als we de wereld om ons heen willen begrijpen, moeten we ons verdiepen in de trends en dingen die om ons heen gebeuren.

    Al die veranderingen op macro-niveau hebben natuurlijk ook weer hun weerslag op micro-niveau, om het even fancy te zeggen.

    Als we vat willen hebben op wat er in onze huizen gebeurt, moeten we ook eerst begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt of welke richting die opgaat.

    Ik kwam vandaag weer bij een nieuwsartikel een woord tegen wat ik niet begreep. Moest gelijk weer die hele rits van namen over de geslachten van mensen opzoeken.
    Er lijkt wel iedere dag een nieuw woord of teken bij te komen. Nog even en we hebben alle letters van het alfabet gehad, dacht ik bij mezelf.
    Maar wat lijkt het me ZO verwarrend voor de jonge kinderen die nu opgroeien, om niet meer 'hij 'of 'zij' te kunnen zeggen, maar ook opeens 'jullie' en 'zij', zonder dat er een majesteitelijke pluralis speelt?
    Ik verborg mijn gezicht achter mijn handen, 'my goodness' was het enige wat eruit kwam.

    Maar goed, dat is een sprong te ver. Ik wilde even terug naar de rollen van mannen en vrouwen.
    Waar voorheen de rollen heel conservatief verdeeld waren -man werkt, vrouw is thuis voor kinderen en zorgt- zijn we door de emancipatie (en de daarbij ontstane vrijheden) van de vrouw in een wereld gekomen, waarin de vrouw OOK kan studeren en carrière kan maken.
    In deze meritocratisch maatschappij waarin we leven (je wordt beoordeeld op wat je behaald hebt in je leven), wordt de moslimman en -vrouw uitgedaagd het beste uit hun leven te halen door te mikken op het hoogst haalbare in het leven.
    Alles is mogelijk en als je het niet bereikt, is het je eigen schuld toch? En daarnaast is een hedonistisch insteek van onze vrije tijd ook een graadmeter voor ons succes geworden (als je niet x aantal keer per jaar op vakantie kan, dan klopt er iets niet).

    Die maatstaven zijn niet alleen in iemands leven een graadmeter geworden, maar ook meteen de graadmeter voor het uitkiezen van een partner. Lees hier, waarom ik dat onverstandig vind.
    Als HIJ (de vrouw wordt hier nog in ontzien) niet hoogopgeleid, werkend met minimaal een x maandelijkse inkomen, woning hurend/bezittend is met een auto ervoor, dan heb je niet het minimale behaald om te kunnen voldoen aan het plaatje van de 'ideale huwelijkskandidaat'.

    En de vrouw dan? Een man hoort haar juist te stimuleren carrière te maken, want waarom heeft ze dan al die jaren gestudeerd? Dat zou toch zo'n zonde van haar diploma's zijn?
    Vaak werken dan beide partners, om maar aan het inkomen te komen waar ze zich al die luxe dingen WEL kunnen veroorloven.

    Echter hierbij vergeten we allemaal dat onze religie de islam is en niet deze meritocratische maatschappij met zijn of haar idealen erin.
    Natuurlijk juich ik het toe dat de vrouwen beter opgeleid zijn en ook hun eigen centjes verdienen, maar dit moet nooit ten koste gaan van het gezin.

    En aan de andere kant zie ik mannen die, werkloos thuiszittend door wat voor reden dan ook, het dan OK vinden als de vrouw dan maar het inkomen gaat verzorgen?
    Of dat ze afhankelijk zijn van sociale inkomsten, omdat de man 'maar niet aan een baan komt' of zich te goed voelt om bepaalde banen aan te nemen?

    Het is dan ook niet gek dat de vrouwen gaan denken dat mannen geen verantwoordelijkheden meer kunnen nemen en dat de vrouw 'mannentaken' moet overnemen, zoals de kostwinner worden.
    Waar is de verantwoordelijkheid van de man gebleven als hoeder van het gezin? Hij is juist verantwoordelijk voor brood op tafel, maar omdat vrouwlief ook een diploma heeft en kan werken, doet zij het dan maar?

    Dus de taak van de man wordt die van de vrouw en die van de vrouw (zorgtaken) de man? Omdat het KAN in onze geëmancipeerde maatschappij?

    Als wij willen dat dit soorten zaken (het meer vermannen van vrouwen en het vervrouwelijken van mannen) tegengegaan worden, moeten mensen leren hun verantwoordelijkheid in DIE taken te nemen, die hun taken zijn.

    Al ben je als vrouw zo hoog opgeleid, als je als vrouw een fulltime baan hebt waardoor je bepaalde zorgtaken thuis niet voldoende kan uitvoeren, dan heb je de verkeerde prioriteiten gezet!
    En als man heb je potverdorie de verantwoordelijkheid je in te zetten om geld in het laatje te brengen, OOK als dat betekent dat je banen moet nemen die 'onder je niveau liggen' of die je niet leuk vindt.
    Al ben je een vuilnisman, dan nog moet je het doen omdat het je taak is als man om kostwinner te zijn!

    En als wij vrouwen weer de mannen kunnen respecteren als hoeders, dan zouden we onze zorgtaken naar hun toe beter uitvoeren.
    Dan zouden we de vrouw zijn thuis, die hem op handen draagt en waar hij graag voor de inkomsten voor zorgt.

    Als moslims moeten we echt leren de juiste prioriteiten zetten en weer leren wat het is om respect voor elkaar te hebben als man en vrouw.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  2. #2
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Sorry dat ik het zeg, maar ken genoeg gezinnen waar de vrouw een schoonmaakbaantje heeft en de man thuiszit in de ziektewet omdat die pijn heeft aan zijn 'rug' of 'schouder' of wat dan ook, manier vindend om maar arbeidsongeschikt bevonden te worden.
    En dan denk ik: waarom willen al die mannen niet werken? Waar is hun verantwoordelijkheidsbesef?

    Aan de andere kant denk ik ook dat het verkeerd is, als vrouwen zoveel vrijheden hebben en -ik noem maar een voorbeeld- afspreken met vriendinnen, zonder aan hun man te denken en eerst te gaan koken voor hem.
    Waarom ben je zijn vrouw? Als je het ONDER je vindt om voor je man te koken, dan moet je ook niet verwachten dat hij je moet onderhouden. Je kunt wel heel feministisch wijzen van 'mannen kunnen ook meedoen in het huishouden', maar dan moet jij ook je taken uitvoeren en het niet alleen van hem verwachten.

    Dat je zorgtaken hebt als vrouw, staat buiten kijf. Allah gaat je vragen hoe je je man hebt verzorgd, niet hoeveel carrière je hebt gemaakt in je leven.

    En mannen: Allah gaat je vragen waarom jij niet de kostwinner bent geweest, als je je vrouw hebt laten werken! Dit is gewoon JULLIE taak.

    Let's get our priorities right people!
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  3. #3
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    De samenleving zoals die nu wordt met de steeds vervagende rollen is gevaarlijk!

    Als moslims moeten we ons realiseren dat we daarin niet moeten meegaan. Allah heeft niet voor niets bepaalde eigenschappen aan mannen en vrouwen gegeven en deze duidelijkheid brengt ook stabiliteit, niet alleen in een huwelijk, maar ook geestelijk.
    Als je weet wat jij bent en wat een ander is, kan je de grenzen ook beter bewaken.

    Als men niet meer weet wat hij of zij is of waar die aan toe is, dan voorzie ik een wereld met veel pijn en chaos.

    Laten we onze ummah versterken en ons verdiepen in deze problemen en dit voorzijn, OOK bij het opvoeden van onze kinderen.
    Zodat men later naar de moslimgemeenschap kan kijken en zeggen --> zij doen blijkbaar iets goeds, want bij hen gaat alles beter. En hopelijk komt men dan weer tot inkeer.

    Moge Allah ons behoeden voor al het kwaad wat deze ontwikkelingen met zich meebrengen!
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  4. #4
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    In een luxe positie heeft die scheiding van man en vrouw geen echte meerwaarde, en dus zal je het ook steeds meer zien. Komt er een crisis dan zie je het vanzelf terugkomen. Om dezelfde reden zal je religie zien afnemen en later weer zien toenemen.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  5. #5
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    In een luxe positie heeft die scheiding van man en vrouw geen echte meerwaarde, en dus zal je het ook steeds meer zien. Komt er een crisis dan zie je het vanzelf terugkomen. Om dezelfde reden zal je religie zien afnemen en later weer zien toenemen.
    Ik denk eerlijk gezegd dat luxe daar niets mee te maken heeft.
    Op welke manier zijn religie en economie van elkaar afhankelijk?
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    168
    29-04-2014

    Veel tekst en weinig inhoud.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    72
    04-01-2018

    Ik vind het een mooie topic, netjes samengevat en kan me er alleen bij aansluiten.

    Let niet op de bittere comments

  8. #8
    Okay doei

    Reacties
    5.150
    17-01-2007

    Ik lees het later. Notif

  9. #9
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Ik denk eerlijk gezegd dat luxe daar niets mee te maken heeft.
    Op welke manier zijn religie en economie van elkaar afhankelijk?
    Wie allerlei leuke dingen heeft is eerder daarmee bezig dan met een concept als god / religie. Dit zie je overal terug en nee dat geld niet voor iedereen. Het andere uiterste als je keihard moet werken en alleen maar bezig bent met overleven dan heb je hetzelfde, alleen komt deze variant minder voor.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    1.322
    26-02-2020

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Ik denk eerlijk gezegd dat luxe daar niets mee te maken heeft.
    Op welke manier zijn religie en economie van elkaar afhankelijk?
    Religie en economie zijn heeeel nauw verbonden met mekaar. Wil je daar duidelijke voorbeelden van zien kijk dan naar de imaan van moslims in arme landen en de imaan van moslims in rijkere landen. Wereld van verschil. Sterker, kijk naar hoe zielig Syriers zijn in oorlog en kijk hoe zielig Syriers zijn bij een treinstation in Duitsland met die massa aanrandingen toen

  11. #11

  12. #12
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    De wereld heeft armoede nodig. Dan heb ik het vooral over de westerse wereld.
    Ga je zien hoe rap prioriteiten veranderen.

  13. #13
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Sheikhdatass Bekijk reactie
    Deze noemen zichzelf standaard 'high class'.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    621
    18-03-2008

    Citaat Geplaatst door Zamzam_BE Bekijk reactie
    Ik vind het een mooie topic, netjes samengevat en kan me er alleen bij aansluiten.

    Let niet op de bittere comments
    Ik sluit me hierbij aan. Goede topic!
    “Verily, in the remembrance of Allah do hearts find rest.”❤️ (Qur’an 13:28)

  15. #15
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door coffee Bekijk reactie
    Veel tekst en weinig inhoud.
    Het zou je sieren als je ook gewoon een keer positief op iets kan reageren. Je komt zo verbitterd over?

    Citaat Geplaatst door Zamzam_BE Bekijk reactie
    Ik vind het een mooie topic, netjes samengevat en kan me er alleen bij aansluiten.

    Let niet op de bittere comments
    Mooi om te horen! Met name welke dingen kun je je in vinden?

    Maak je geen zorgen, m.nl heeft me door de jaren heen wel hard genoeg gemaakt.

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Wie allerlei leuke dingen heeft is eerder daarmee bezig dan met een concept als god / religie. Dit zie je overal terug en nee dat geld niet voor iedereen. Het andere uiterste als je keihard moet werken en alleen maar bezig bent met overleven dan heb je hetzelfde, alleen komt deze variant minder voor.
    Welvaart op zichzelf is niet de reden dat mensen zich van religie afkeren! Een bedelaar is niet per se een vrome gelovige en een rijkaard is niet per se ongelovig.

    Neem als voorbeeld de Sahaba! De meeste van hen waren gewoon rijk, dus dat spreekt tegen dat welvaart je van religie doet afkeren!

    Allah gebruikt zowel rijkdom ALS armoede om mensen te testen, beide kunnen een uitdaging zijn voor de moslim.

    Citaat Geplaatst door Deeeeezer Bekijk reactie
    beste zuster als niet marokkaanse zal je nooit hun probleem begrijpe. je bent hier eeuwen lid en weet hoe dit volk in elkaar zit wel respect dat je je best doet maar er zijn mense in je leve die meer input verdiene dan deze twijfelende schizos. de meeste hier wete heel goed waar ze mee bezig zijn en wat ze wille denke, manne zijn nog jongetjes en oude vrouwe denke dat ze nog een meisje zijn in onze gemeenschap
    Beste Deezer, maak je geen zorgen om mij. Ik ben gewoon een zuster die dit soorten dingen met ALLE moslims wil delen, dit is niet per se gericht op Marokkanen.
    Ook andere moslims kampen met dezelfde problemen. Laat dit dus een les voor iedere moslim zijn en laten we mensen ook REMINDEN. Wij zijn erg vergeetachtig als mensen.

    Citaat Geplaatst door Krimmos Bekijk reactie
    Religie en economie zijn heeeel nauw verbonden met mekaar. Wil je daar duidelijke voorbeelden van zien kijk dan naar de imaan van moslims in arme landen en de imaan van moslims in rijkere landen. Wereld van verschil. Sterker, kijk naar hoe zielig Syriers zijn in oorlog en kijk hoe zielig Syriers zijn bij een treinstation in Duitsland met die massa aanrandingen toen
    Zie mijn stukje hierboven die ik aan Abdul_Karim heb gericht, ben het daar totaal niet mee eens.

    Dus een land zoals Brunei, die stinkend rijk is, daar is iedereen dus ongelovig volgens jou? Check your facts again.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!