1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.407
    16-02-2014

    De Jonge over coronavaccin: ‘Ik ben niet als eerste aan de beurt’

    Het coronavaccin van Pfizer bracht de grote media afgelopen week in jubelstemming. Het vaccin zou voor 95 procent beschermen. De Europese Commissie staat op het punt 200 miljoen doses te bestellen bij Pfizer. De farmaceut gaat in de komende dagen toestemming vragen om het middel in de Verenigde Staten op de markt te brengen.

    De media vertelden er niet bij dat een vaccin dat beschermt tegen symptomen van Covid-19 kan bijdragen aan de verspreiding van de ziekte als mensen die gevaccineerd zijn in staat blijken om het virus over te dragen, schrijft Bloomberg.

    Mensen die het coronavaccin hebben gekregen, kunnen de ziekte onbewust overdragen op zwakkeren. De gevaccineerden hoeven mogelijk geen mondkapjes meer te dragen en afstand te houden omdat ze zelf geen risico meer lopen. Maar ze kunnen nog steeds het coronavirus bij zich dragen, ook al worden ze niet ziek. Bloomberg: “Het is mogelijk dat mensen die gevaccineerd zijn vele anderen ziek maken.”

    Risico
    Begin deze week informeerde coronaminister Hugo de Jonge de Tweede Kamer over de aankoop van coronavaccins van Pfizer. De minister schrijft in een brief dat Nederland geen gebruik zal maken van het recht van opt-out, dat wil zeggen het recht om geen of minder vaccins af te nemen. “Gelet op het samenvattend oordeel van het wetenschappelijk adviespanel Covid-19-vaccins ten aanzien van het vaccin van Pfizer is er geen reden om te kiezen voor een opt-out.”

    Dat is opmerkelijk, aangezien het wetenschappelijk adviespanel ook concludeert: “Het feit dat gebruikgemaakt wordt van een technologie waarmee nog geen geregistreerde vaccins gemaakt zijn, is een risico.”

    Het kabinet lijkt dus niet bereid te zijn om risico’s te nemen als het gaat om coronabesmettingen, maar wel als het gaat om de veiligheid van coronavaccins.

    Ik denk dat geen van ons als eerste aan de beurt zou zijn
    De Jonge zal het coronavaccin overigens niet als eerste nemen, zo liet hij doorschemeren in een item dat vrijdag te zien was in praatprogramma Beau. Staatssecretaris Broekers-Knol zei dat ze het vaccin ‘natuurlijk’ neemt omdat ze het belangrijk vindt. Op de vraag van Jaïr Ferwerda of het kabinetsbeleid is dat iedereen er positief op reageert, antwoordde De Jonge: “Nee, dat is gewoon heel verstandig. Ik zou iedereen aanraden om die vraag met ‘ja’ te beantwoorden.”

    Hij voegde toe: “Maar ik denk dat geen van mijn collega’s, ikzelf ook niet, tot de risicogroepen behoren. Ik denk dat geen van ons als eerste aan de beurt zou zijn.”




    https://www.ninefornews.nl/de-jonge-...xQsLih5irlPPig

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.407
    16-02-2014