1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Lightbulb Heb je ook altijd zo'n last van een winterdip?

    Het valt me op dat er in het najaar meer 'ik ben moe/ik voel me slecht/ik heb nergens zin in'-topics worden geopend.

    Hoewel we nog een redelijk zachte herfst hebben met veel warmte-recorden die verbroken zijn, kan ik me voorstellen dat je op bewolkte dagen totaal geen energie meer hebt om nog iets productiefs te doen.

    Daarom wilde ik graag een topic hieraan besteden met daarin tips hoe je met dit soort winter-struggles kunt omgaan. Eerder had ik het over de 'mentale schijf van vijf' die ook weleens in de psychologie/psychiatrie wordt gebruikt, maar hieronder wil ik een wat uitgebreidere en islamitische versie hierop geven (waarin de schijf van 5 ook terugkomt, zoek de overeenkomsten dus!):
    Eigenlijk werken onderstaande zelfzorgstappen ook goed voor iedereen met stress-gerelateerde klachten!

    * Niveau 1: Fysiek

    1. Je bent wat je eet: als je gezond eet, ga je je ook gezonder voelen. Let daarom op wat je eet, omdat je je lichaam kan volstoppen met schadelijke stoffen, wat op zijn beurt weer een negatieve effect op je geest kan hebben!
    (en voor de moslims: vergeet niet dat op de Dag des Oordeels al je lichaamsdelen gaan spreken en tegen je zullen getuigen, als je hen slecht hebt behandeld. Je bent dus verplicht om je lichaam goed te verzorgen!)

    2. Zorg dat je voldoende beweegt! Volgens de WHO moeten we per week minimaal 5x 30 minuten matig of zwaar intensief bewegen/inspannen, waarbij je hartslag en je ademhalingsfrequentie zich (licht) verhogen.
    Dus: stevig wandelen, fietsen of fitness/sport waarin aan het bovenstaande wordt voldaan, is het minimale wat je nodig hebt! Fun fact: door te bewegen maar je bepaalde 'happy' hormonen aan zoals endorfine en kun je veel beter omgaan met stress! Het loont dus extra om je sporten.

    3. Plan voldoende rust om bij te komen. In deze snelle samenleving vergeten we ook af en toe onze lichaam de rust te geven, die het nodig heeft om bij te komen van alle drukte om ons heen.
    Slaap op tijd en sta ook vroeg op. In de ochtend (na fadjr) zit de meeste zegening en krijg je ook het meeste gedaan!

    4. Zorg dat je voldoende vitamines binnenkrijgt, die effect hebben op je mentale welzijn. Een van de belangrijkste en 'vergeten'/'onderschatte' vitamines is vitamine D!
    We komen te weinig buiten (veel kantoorwerk) en het helpt niet met onze getinte huiden om in een land te leven waar de zon weinig schijnt. Vitamine D tekorten komen veel voor onder 'mensen met een niet-westerse migratie-achtergrond' en worden te weinig erkend door zorgprofessionals.
    Als je last heb van moeheid ondanks voldoende nachtrust, weinig concentratie en spierzwakte dan moet je aan vitamine D denken! Neem het dus extra in of zorg ervoor dat je in het voorjaar voldoende zonlicht ontvangt! (vergeet je zonnebrandcreme alleen niet).
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  2. #2
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Niveau 2:*Spiritueel

    1. Zorg dat je je gebeden bidt, op de manier wat van je gevraagd wordt (5x per dag)! Zoals onze lichaam zuurstof, water en voeding nodig heeft, heeft ons ziel het gebed als brandstof nodig.
    Degene die niet bidt, geeft dus ook geen zuurstof aan zijn ziel!

    2. Zorg dat je je mentaal 'voedt' door je focus te richten op de dingen in je leven die goed gaan en niet de dingen die je 'mist' in je leven.
    In de ayah van de Quran waarin over moeilijkheden wordt gesproken, denken mensen onterecht dat er staat: 'na moeilijkheden, komen makkelijke tijden'. Het Arabisch zegt niet 'be3da' maar 'ma3a', dus MET moeilijke zaken komen makkelijke zaken. Dat betekent dus dat Allah je TIJDENS moeilijke momenten je ook tegelijkertijd dingen heeft gegeven die in jouw leven GEMAK geven.
    Het is dus de kunst te zoeken naar die gunsten die Allah je heeft geschonken en daar stil bij te staan.

    en Allah zegt ook in de Koran: 'Als jullie dankbaar zijn, zullen Wij voor jullie vermeerderen'. (14:7)
    En hetgeen wat 'vermeerderd' wordt, is alles wat je in je gedachten hebt, wat je graag vermeerderd zou willen hebben.

    3. Verlaat de mythe van 'perfectionisme' en wanhoop nooit. Allah verwacht van ons geen perfect zondeloze levens, maar zorg ervoor dat je altijd berouw toont. De beste dienaren van Hem zijn de dienaren die berouw tonen.

    4. Reinig je hart van alle zondes die je continu opbouwt. Net zoals we onze aanrecht schoonhouden door de afwas te doen, moeten we ons hart continu 'schoon' houden.
    Niet alleen door het 'vuil' te vermijden (zie hieronder), maar ook door onze hart SCHOON te maken met aanbiddingen: het gebed, dikr, vergiffenis vragen en het doen van sadaqah! Reinig jezelf continu van 'het vuil' wat zich telkens opbouwt op onze harten!

    5. Stel geen (goede/verplichtte) daden uit om te verrichten, maar doe ze gelijk. Zeg niet 'als ik [...] ben/heb, dan ga ik [...] doen'. Stel geen dingen uit, als het aankomt op het geloof.
    De rechtvaardige mensen, zijn de mensen die zich HAASTEN om het goede te doen. Stel dus niet uit.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  3. #3
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    * Niveau 3: Mentaal

    1. Zorg dat je mentale wonden (trauma's) goed verzorgt, niet door er een pleister op te plakken maar door het goed te behandelen. Dit kan door er met mensen over te praten of zelfs naar de huisarts/psycholoog of andere zorgprofessional te gaan.

    De fout die veel mensen maken is door trauma's onder de tapijt worden te schuiven met de woorden 'heb sbar' of 'stel je niet zo aan of 'zet gewoon de knop om'. Vaak worden mentale struggles van mensen door hun omgeving niet erkent, omdat de trauma's die ze hebben meegemaakt nooit erkent zijn of besproken zijn.
    Het is ook niet gek dat men JAREN nadat een trauma is gebeurd, zich opeens ongelukkig gaan voelen en niet weten waar het door komt. Het kan komen door iets wat zich in het verleden heeft afgespeeld, maar realiseren zich dat niet, totdat ze erover gaan praten (een goed teken om te weten dat het je iets doet is als je emotioneel wordt/tranen krijgt in de ogen, als je erover nadenkt of erover gaat praten!).
    Het advies is dan ook: schuif het niet onder de tapijt en doe er iets mee! Praat erover en zoek eventueel hulp.
    Zorg dat je niet vastzit in het verleden en los dus deze problemen op

    2. Heb meer compassie met jezelf en wees mild naar jezelf toe. Ook in het kader van deze eerder genoemde 'perfectionisme' moeten we leren dat we zwak zijn en continu moeten leren van onze fouten.

    3. Wees je bewust van de dingen waar je jezelf aan blootstelt of waar je je mee omringt. Denk bijvoorbeeld aan social media: het is net alsof je een beetje gif iedere dag drinkt, als je naar de verkeerde dingen luistert/kijkt of over praat.
    Als je iedere dag kijkt naar 'instagram modellen' dan ga je zelf ook de focus leggen op je uiterlijk en kun je daarover geobsedeerd raken. Het kan daardoor ook leiden naar problemen zoals eetstoornissen of body-dysmorfie. Wees dus selectief en matig met je telefoongebruik (en dus het gebruik van deze social media).
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  4. #4
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    * Niveau 4: Sociale contacten en je omgeving

    1. Investeer in sociale contacten. Onderhoud de banden met je familieleden, omdat ook dat een plicht is van de moslim. Ook hierin zit veel gair.

    2. Zet jezelf in dienst van anderen. Dit heeft bewezen dat dit op een effectieve manier je welzijn bevordert. Je helpt daar niet alleen een ander mee, maar je helpt er dus ook jezelf mee.

    3. Soms kan de pijn die we voelen een indicatie zijn dat er iets is in ons leven wat we moeten veranderen.
    Stel dat je in een omgeving zit met veel geweld: het heeft dan geen zin om iedere dag dikr te doen en te wachten dat je situatie zich opeens verbetert.
    Op zulke momenten moet je het heft ook in eigen handen durven nemen en je situatie willen veranderen (door er weg te gaan, bijvoorbeeld).

    4. Zorg ervoor dat je wereld draait om Allah en niet om een ander 'illaah' zoals geld, status, macht, bezittingen, personen (je kinderen, je ouders, je partner) of zelfs 'wat andere mensen van je vinden'. Als die dingen tot het middelpunt van je leven maakt, zul je alleen verdriet en problemen krijgen en je niet gelukkig voelen.


    Bron: Yasmin Mogahed podcasts
    En nog een
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  5. #5
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Bonus:

    Als je productief wilt zijn en je dag goed wilt beginnen, is er een kort activiteitje dat je dagelijks kunt doen om je daarbij te helpen.
    Maar voordat je begint, is het goed om je onderstaande dingen te realiseren:

    * Herstel je relatie met Allah:

    1. Zorg voor de intentie dat je jezelf of je dag wilt verbeteren.
    2. Doe dua dat Allah je helpt de obstakels te overwinnen (extra krachtig: in de laatste deel van de nacht na het tahadjoed gebed).
    3.Maar zorg ook dat je je plichten naar Allah toe vervult (op tijd bidden, wegblijven van zonden), want hoe kun je iets van Allah verwachten zonder zelf moeite te steken in de verplichtingen die je naar Hem toe hebt?


    * Beheers je gedachten:

    Als je je dag begint, open een dagboek en schrijf iedere dag deze 4 dingen op. Het is belangrijk dat je dit minimaal enkele dagen volhoudt om effect te verwachten en het kost je maar 5 minuten van je tijd.

    1. 'Ik voel me [...]: schrijf hier alles op wat je te binnen schiet en waarom dat zo is. Het geeft niet als je hier negatieve gedachtes opzet, maar stop niet bij deze stap en ga verder naar stap 2!
    2. "Ik ben dankbaar dat [...]: schrijf hier alles op waar je dankbaar voor bent. Dit kan het eten zijn wat je hebt, het dak boven je hoofd, liefdevolle mensen om je heen etc. Bij dit stukje sta je stil bij al het goede in je leven, wat we nogal snel vergeten.
    Zie ook boven over de ayah 'inna ma3al 3usri yusra'.
    3. 'Ik ben [..]: en schrijf nu de wensen, de dingen die je graag zou willen zijn of zou willen hebben.
    4. 'Ik zie dat ..[..]: en visualiseer jezelf hier de dingen die je hierboven wenst, te doen. Visualiseer je dat je bijvoorbeeld 'de beste zoon/dochter' bent, al voel je je niet zo op dit moment. Echter als je het visualiseert, kan je brein zich aanpassen aan het idee en wordt het makkelijk voor je (lichaam) om je doel te bereiken.
    Dit soort visualiseer-doelen wordt bijvoorbeeld ook veel bij sporters gebruikt, die zich letterlijk inbeelden een doel te maken of te winnen, waardoor ze onbewust ook meer zelfvertrouwen krijgen en zich daarnaar gaan gedragen. Maak dus gebruik van deze visualiseer-kracht!

    Herhaal het bovenstaande eventueel ook voor het slapengaan en hopelijk zul je hiermee meer positieve energie uit je dag halen, waardoor je beter je doelen gaat bereiken!

    Het hebben van doelen in je leven wordt sterk onderschat! Schrijf dus op wat je wilt bereiken in je leven en herinner jezelf continu aan en probeer ze te bereiken. Moge Allah het jullie allemaal vergemakkelijken om bovenstaande adviezen ten uitvoer te brengen!

    Bron: Mindful Muslimah: begint vanaf 6:00 minuut.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  6. #6
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Ehm, ik weet niet of jointjes roken zo slim is...
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    121
    02-08-2020

    Lifting + Sauna + cold showers = natural antidepressiva

    Thank me later.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Citaat Geplaatst door Daddy1m91 Bekijk reactie
    Lifting + Sauna + cold showers = natural antidepressiva

    Thank me later.
    It treats the consequences, not the root cause...
    Sterker door Strijd

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    121
    02-08-2020

    Citaat Geplaatst door SDS Bekijk reactie
    It treats the consequences, not the root cause...
    Root cause is that you are fucking weak whining little pussy.. inner game is fucked up.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Citaat Geplaatst door Daddy1m91 Bekijk reactie
    Root cause is that you are fucking weak whining little pussy.. inner game is fucked up.
    This is exactly how you sound, when you look in the mirror
    Sterker door Strijd

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    541
    02-11-2004

    Goed topic!

  12. #12
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Heren, stop het kibbelen :S

    Citaat Geplaatst door mocroOtje90 Bekijk reactie
    Goed topic!
    Ik hoop dat de leden er wat aan hebben, inmiddels weten jullie dat ik lang van stof ben
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  13. #13
    From the South

    Reacties
    2.494
    06-09-2020

    Om eerlijk te zijn doe ik het echt goed nu. Nog geen winterdipje. Of misschien zit ik er al te ver in om het nog te kunnen herkennen.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Ik hou van winter! Heb eerder een zomerdip
    Sterker door Strijd

  15. #15
    From the South

    Reacties
    2.494
    06-09-2020

    Citaat Geplaatst door SDS Bekijk reactie
    Ik hou van winter! Heb eerder een zomerdip
    In de zomer is die zolder te warm yek?