Ik keek uit het raam. Nee ze is er nog niet! Gauw keerde ik weer terug naar de keuken waar mijn moeder bezig was een heerlijke visbestilla te maken. "Ben je zo zenuwachtig Naima.. je hebt haar ook een tijd niet gezien". Glimlachte mijn moeder. Ik keek haar aan en knikte. Rabia was vier dagen geleden aangekomen en ik was inderdaad zoals ma al zei zenuwachtig. Ik heb Rabia maanden niet gezien. Ja via video bellen, maar dat was toch iets anders! Ineens hoorde we de deurbel. Ik stond stijf en stoof letterlijk de trap af. Ik deed de deur open en daar stond ze dan! Mijn beste vriendin! Ik groette haar en haar ouders en man waren ook mee. Pa kwam glimlachend de trap af en de ouders van Rabia groette mij. Rabia en ik sprongen in elkaar armen en ik heb letterlijk een traan moeten weg pinken. "Ohhh lieverd.. ik heb je zoo ontzettend gemist!!". Zei Rabia. Ik omhelsde haar stevig en groette haar man Ghalid. "Welkom.. welkom.." Zei mijn vader tegen iedereen terwijl ze naar de huiskamer boven gingen. Ik keek naar Rabia en ze was niet veranderd. Sterker nog ze is wat aangekomen en ik moest giechelen. "Het huwelijksleven doet je goed". Zei ik terwijl ik haar een pets op haar bil gaf. Rabia lachte hard. "Ghalid klaagt anders niet". Zei Rabia met een ondeugende blik. Ik moest hard lachen en we liepen uiteindelijk samen naar de woonkamer.
Het was een mooie avond! Ghalid en pa en de vader van Rabia raakte vollop aan de praat. Moeder en de ma van Rabia ook en uiteindelijk zijn Rabia en ik opgestaan om naar mijn kamer te gaan en daar verder te praten. Sommige dingen kun je moeilijk bespreken met elkaar in een volle kamer. We namen plaats op mijn bed en Rabia keek om zich heen. "Ik denk dat ik ook hier voorgoed terug kom". Zei Rabia. Ik moest hierom lachen. "Ik denk dat jij na een dag al gillend vertrekt naar Nederland. Ik ken jou goed haha je bent verknocht aan je werk en leven in Nederland." Zei ik. Rabia moest lachen. "Je kent me te goed." Zei ze. "Dus.. hoe is het nu?". Zei ik. Rabia keek een beetje weg. "Rabi... wat is er?". Vroeg ik. Ze keek me aan en haar ogen waren vochtig. "Rabia.. yek labas?". Zei ik. Ik stond op van schrik toen ik haar toch zag huilen en pakte een servet. "Het is gewoon alles Naima. Ik heb mezelf beloofd onderweg naar haar om me groot te houden, maar het lukt me niet. Ik heb gewoon zovaak ruzie met Ghalid na die miskraam gedoe. Hij wil weer aan de slag, ik ben erg bang. Het wordt me allemaal teveel." Zei ze. Ze pinkt eeen traan weg en ik hieldt haar hand vast. "Het is jou lichaam Rabia. Het is jullie verlies. Maar het is en blijft jou lichaam." Zei ik. Goh, ik had dat nooit achter Ghalid gezocht eerlijk gezegd. Rabia knikte. "Ik weet het, maar soms wil ik hem niet tekortkomen. Ik bedoel, ik snap dat hij verdrietig is en graag een kind wil, maar ik ben geen robot snap je. Ik heb nog steeds pijn, lichamelijk en geestelijk." Zei ze. "Vandaar dat ik niet kon wachten om hier te zijn, bij mijn ouders, bij jou. Morgen zijn we bij zijn ouders...". Zei ze. Ik had met haar te doen.
Is dit nou wat mensen bedoelen met Marokkaanse mentaliteit? Heeft Ghalid die waanzin ook al in zijn hoofd? Eerst trouwen, dan een kindje, maar wie heeft je beloofd dat, dat goed zal gaan? Moehim als dat niet goed gaat, gewoon de schouders eronder en gaan met die banaan. Letterlijk en figuurlijk..
"Luister Rabia, je bent de baas over jou eigen lichaam. Je zit nog in de rouw. Dat is normaal. Ghalid moet jou daar gewoon beter in steunen vind ik. En gewoon afwachten.. tjee... z'n zaad vliegt niet weg hoor.." Zei ik. Rabia keek me aan en barste in lachen uit. Ik moest spontaan mee lachen. "Je hebt zo gelijk Naima. Mijn hemel! Je bent een andere vrouw geworden.." Zei ze ineens. Ik keek haar aan en vroeg wat ze daarmee bedoelde. "Gewoon alles, wijzer, slimmer, knap was je sowieso al". Zei Rabia. Ik pakte een kussen en gooide het naar haar. "Beweer je dat ik in Nederland niet slim en wijs was..?". Zei ik. "Hmm laat me even denken... Adil.. Eh hoe heette dat jongetje die je tegenkwam bij de ijscoman?" Zei rabia zogenaamd denkend en vragend. Ik moest hard lachen. "Ok ok.. niet écht wijs en slim nee." Zei ik. "Marokko heeft me écht veranderd inderdaad. Hamdoulilah!". Zei ik.