1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    'Rotterdam zat tot over zijn oren in de slavernij'

    Eén op de acht Rotterdammers heeft tot slaaf gemaakte Afrikaanse voorouders. Dat is meer dan welke stad in Nederland ook. Toch waren er geen boeken volledig gewijd aan het koloniale verleden en slavernijverleden van Rotterdam. Tot vandaag. Twee jaar lang werd er onderzoek gedaan met drie boeken als resultaat. Vandaag zijn die overhandigd aan burgemeester Aboutaleb en wordt duidelijk dat Rotterdam tot over zijn oren in de slavernij zat.


    (Dit is satirisch en dient te worden beschouwd als mijn artistieke vrijheid.)

    Het onderzoek naar het koloniale verleden van de stad is een initiatief van voormalig PvdA-raadslid Peggy Wijntuin, een Rotterdamse met Surinaamse wortels. Met een motie riep zij drie jaar geleden op om het koloniale verleden van de stad eens grondig uit te zoeken.

    "Ik ben de initiatiefnemer van het slavernijmonument in Rotterdam. Toen ik daarmee bezig was vroegen mensen me waarom dat monument er moest komen. Het bleek dat er een gebrek aan kennis was over het slavernijverleden in Rotterdam dus het was zaak dat die kennis er kwam."

    Uniek

    Het onderzoek is veel breder geworden dan alleen het slavernijverleden. Dat maakt het volgens de onderzoekers uniek in Europa. "Er is geen stad in Europa die zo'n breed onderzoek heeft willen financieren. Rotterdam heeft echt een hoge norm gesteld", zegt Gert Oostindie, de directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, die het onderzoek leidde.

    Naast literatuuronderzoek is ook archief- en veldonderzoek gedaan. Met drie boeken als resultaat: een bundel artikelen over de koloniale geschiedenis van de stad, een boek over het slavernijverleden van Rotterdam en een bundel met reflecties op de erfenissen van deze geschiedenis.

    Rotterdam komt er niet goed vanaf. De boeken laten zien dat bestuurders en ondernemers eeuwenlang nauw betrokken waren bij slavernij en kolonialisme. De handelselite had nauwe banden met het stadsbestuur en de koloniale belangen werden stevig behartigd in het stedelijke beleid.

    Rotterdam was partner in de VOC en de WIC en actief in slavenhandel en slavernij. Veel meer mensen dan alleen kooplieden, regenten en plantage-eigenaren waren volgens het onderzoek bij het slavernijsysteem betrokken. Het boek over het slavernijverleden sluit dan ook af met de zin: 'Rotterdam zat tot over zijn oren in de slavernij'. "Burgemeesters, bestuurders, ondernemers en zeevaarders, ze deden allemaal mee aan systeem van slavenhandel. Vrijwel niemand gaf blijk van ethische bezwaren", zegt Oostindie.

    Racisme

    Wijntuin is blij dat het onderzoek eindelijk is gedaan: "Het geeft inzicht in waarom de stad de constellatie heeft zoals die op dit moment is. Waarom hebben wij op dit moment een van de grootste wereldhavens? Waarom is een op de acht inwoners gelinkt aan dat slavernijverleden? Hoe komt dat allemaal?".

    Ze hoopt dat het mensen dichter bij elkaar zal brengen: "Het alledaagse racisme waar zwarte mensen mee te maken hebben, komt voort uit dat verleden. Maar als je het erover hebt zie je aan andere kant ongemak ontstaan. Ze hebben het er liever niet over, maar je moet het erover hebben want we verhouden ons allemaal tot dat verleden. En nu kunnen we niet meer ontkennen, wegkijken en zeggen: ik heb het niet geweten."

    Toch is de motie van Wijntuin nog niet helemaal uitgevoerd. Want naast het doen van onderzoek is het verspreiden van kennis een doel. "Ik ben heel trots dat ik aan de wieg heb mogen staan hiervan, maar we zijn er nog lang niet. Het is heel belangrijk dat het onderwijs hier kennis van gaat krijgen, maar ook de gewone man op straat en dat het niet in een mooie boekenkast verdwijnt."

    Wethouder Wijbenga van Integratie beloofde vanmiddag om met het onderzoek aan de slag te gaan in de aanpak van racisme en discriminatie in Rotterdam. Ook riep hij het Rijk op een nationaal onderzoeksprogramma te starten naar het nationale slavernijverleden.

    https://nos.nl/artikel/2354635-rotte...slavernij.html
    Heavy

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    5.552
    08-10-2020

    Niet iets nieuws eigenlijk.

    Dat zie je aan hun mentaliteit .... :€ pigs :€

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    7.219
    26-11-2019

    Citaat Geplaatst door AlShishani Bekijk reactie
    Bijna elke havenstad
    Zie hoekje

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Kan me nog herrineren hoe Leo hier deed alsof de slavernij in Nederland bijna niet bestond. Ah was een ver van zijn bed gebeuren en plus zo klein, want zijn voorouders hebben slim gehandeld naar hem zeggen.

    Maar ik zeg je dat zijn voorouders zich hebben schuldig gemaakt aan de grootste misdaden in de menselijke geschiedenis en dat voor honderden jaren lang.

    Je zult ze hier ook niet zien, ze kunnen namelijk maar twee kanten op. Erkennen dat het is gebeurd en als een mens aangeven dat het afschuwelijk is, maar dat past niet in hun script. Tweede optie is hier komen, bijna de hele nieuwsbericht negeren en beginnen over de Arabieren, Turken en nog meer red herrings.
    Heavy

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    355
    23-11-2019

    Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa

    Namens al mijn voorvaderen bied ik hierbij mijn excuses aan voor het leed dat jullie voorvaderen is aangedaan.
    Weggerukt van huis en haard, jullie ouderen, vrouwen en kinderen hulpeloos achter gelaten.

    Veel te laat kwamen mijn voorvaderen tot inzicht, dat de wetgeving die dit mogelijk maakte, niet deugde.
    Pas op 1 juli 1863 werd de slavernij officieel afgeschaft.
    Gelukkig was dit mogelijk en waren de slavernijwetten niet eeuwig geldend.
    Stel je eens voor dat de wetten, die slavernij mogelijk maakten, voor eeuwig verankerd zouden zijn.
    Dat heden ten dage het nog steeds mogelijk zou zijn om de ene mens slaaf van de andere te maken en dat volkomen legitiem.

    Daarom wil ik toch ook mijn voorvaderen danken, dat zij geijverd hebben om de slavernij uit het wetboek te halen.
    Dit doet natuurlijk niets af aan het reeds aangedane leed dat jullie voorvaderen is aangedaan.

    Nogmaals mijn excuses.

    Laten we vanaf nu zij aan zij strijden tegen iedereen, die slavernij niet expliciet veroordeelt en het onder bepaalde omstandigheden zelfs goedkeurt.
    Ter nagedachtenis aan jullie voorvaderen, nooit meer slavernij, welk boek het ook toestaat.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Als je gaat dineren met de duivel, eet met een lange lepel.
    Heavy

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    5.552
    08-10-2020

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Als je gaat dineren met de duivel, eet met een lange lepel.
    1,5 meter is genoeg

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    983
    25-01-2009

    Verschrikkelijk, goed dat het aangekaart wordt, helaas is er nog steeds slavernij (moderne vorm), Ga naar die hippe Arabische staten.. Wat ik wil zeggen, mensen leren niet.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Nassir_88 Bekijk reactie
    Verschrikkelijk, goed dat het aangekaart wordt, helaas is er nog steeds slavernij (moderne vorm), Ga naar die hippe Arabische staten.. Wat ik wil zeggen, mensen leren niet.
    Nog zo eentje die schijt heeft aan de trans-Atlantische slavenhandel en loopt over de ruggen van lijken. Waar haal jij het leven vandaan om honderden jaren lang ontvoering van een halve continent, het beroven van een identiteit, gepropt in onder de vloeren van slavenboten gebracht worden naar een onbekend land. Honderden jaren lang systematisch worden gemarteld met bijvoorbeeld zweepslagen in je rug, verkracht worden door je slavenmeester elke nacht, verkocht op markten door andere blanken en zien hoe je complete stamboom verdwijnt door de blanke slaven achternaam die je krijgt.

    Mensen zoals jij zullen niet leren omdat ze de impact van deze onmenselijke tragedie niet kunnen erkennen noch afkeuren.

    Jij bevestigd wat ik hiervoor zei, dat je maar twee kanten op kunt. Jouw keuze was te verwachten.
    Heavy

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    983
    25-01-2009

    Kijk hoe lomp je reageert, jij probeert wijs te prediken, terwijl je de inhoud van mijn boodschap gewoon niet leest. Ik zeg letterlijk!!! Slavernij houdt gewoon niet op te bestaand ongeacht hoor heftig het altijd is geweest. Dus kom niet je lompe conclusies

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Nassir_88 Bekijk reactie
    Kijk hoe lomp je reageert, jij probeert wijs te prediken, terwijl je de inhoud van mijn boodschap gewoon niet leest. Ik zeg letterlijk!!! Slavernij houdt gewoon niet op te bestaand ongeacht hoor heftig het altijd is geweest. Dus kom niet je lompe conclusies
    Het feit dat je de slavernij vandaag de dag op dezelfde level wilt zetten met de trans-Atlantische slavenhandel komt er bij mij niet in.
    Heavy

  12. #12
    Altijd paraat

    Reacties
    10.150
    21-06-2010

    Citaat Geplaatst door RedBull Bekijk reactie
    1,5 meter is genoeg
    Ik zou 8 meter pakken om zeker te zijn.
    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    putin wordt in leven gehouden door Erdogan.. iedere schele tok snapt dit wel

    russische economie blijft draaien dankzij Turkije waar die keurig en netjes op tijd zijn gas en olie aflevert met flinke roebel korting

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    983
    25-01-2009

    Dan ben je gewoon hypocriet.. ik zet niet op dezelfde lijn, ik zeg dat het zich ontwikkeld in nieuwe vormen. Of wil je me nou vertellen dat het niet erg is dat mensen nog in slavenhandel leven? Dat men niet leer van de verschrrikkelijke verleden?

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Nassir_88 Bekijk reactie
    Dan ben je gewoon hypocriet.. ik zet niet op dezelfde lijn, ik zeg dat het zich ontwikkeld in nieuwe vormen. Of wil je me nou vertellen dat het niet erg is dat mensen nog in slavenhandel leven? Dat men niet leer van de verschrrikkelijke verleden?
    De slavernij zal altijd blijven bestaan in verschillende vormen. Maar geen komt tot op het heden terug naar de trans-Atlantische dat zich Institutioneel heeft gevestigd. Met boeken en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken waarin de Afrikanen worden gedehumaniseerd en waarin elke reden wordt gegeven, waarom de zwarte mensen als troep mogen worden behandeld.

    Een vorm van racisme dat zich tot vandaag de dag nog steeds manifesteert binnen velen culturen die met minachting kijken naar het Afrikaanse volk.
    Heavy

  15. #15
    المغاربة

    Reacties
    4.748
    16-03-2013

    de stad van aboutaleb
    beste burgermeester van nl
    " remember 3yasha will always rule you, for ever and till the day of judgement"