1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    59
    15-10-2020

    Saudi Arabië boycot Turkse producten.



    ‘Erdogan valt ons land aan met ons eigen geld’: Saoedi-Arabië boycot Turkse producten

    Een semi-officiële boycot in Saoedi-Arabië van Turkse producten baart exporteurs in Turkije steeds meer zorgen. De opbrengst van de Turkse handel met het koninkrijk dreigt dit jaar zo’n 10 procent lager uit te vallen dan in 2019. Sinds de Arabische Lente zijn de betrekkingen tussen de twee landen verslechterd.

    De Saoedische regering heeft het nog niet aangedurfd formeel sancties af te kondigen tegen Turkije, vermoedelijk om geen problemen te krijgen met de Wereldhandelsorganisatie, maar alles wijst erop dat de boycot is bekokstoofd vanuit de koninklijke paleizen in Riyad.

    Al maanden klagen Turkse ondernemers dat het hun steeds moeilijker wordt gemaakt zaken te doen met Saoedi-Arabië: visa worden niet afgegeven, betalingen komen niet door, enzovoort. Begin deze maand kwam er een oproep tot boycot ‘van alles wat Turks is’ van de voorzitter van de Kamer van Koophandel in Riyad, formeel een privaat lichaam.

    Sindsdien is op sociale media en in de pers een heuse campagne op gang gekomen, met hashtags als #BoycotTurkseProducten. Een groot aantal ondernemingen heeft zich erbij aangesloten. Vorige week maakten de vier grootste supermarktketens van Saoedi-Arabië bekend niet langer Turkse producten te importeren. In de winkels verschenen oproepen aan klanten geen Turkse waar te kopen.

    Op Twitter is een karikatuur te zien van een in de Saoedische vlag gewikkelde hand die de Turkse president Recep Tayyip Erdogan aan zijn oorlelletje trekt. ‘Koop niets Turks’, staat in een ander bericht. ‘Erdogan valt ons land aan met ons eigen geld.’

    Afgrijzen

    De betrekkingen tussen Turkije en Saoedi-Arabië zijn geleidelijk verslechterd sinds de Arabische Lente van 2011, toen Ankara tot afgrijzen van de koninklijke heersers in Riyad de volksopstanden steunde. Beide landen streven naar een leidersrol in de regio.

    De relatie kwam verder onder druk te staan door de moord twee jaar geleden in Istanbul op de Saoedische journalist Jamal Khashoggi, vermoedelijk in opdracht van de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman. Eind september werden in Turkije nog eens zes Saoedische officials aangeklaagd wegens de moord. Twintig anderen staan al (in absentia) terecht.

    De Turkse export naar Saoedi-Arabië had vorig jaar een omvang van 2,7 miljard euro. Als de boycot doorzet, kan dat dit jaar zeker 10 procent lager uitkomen.

    Naast de voedingsindustrie voelt vooral de textielsector de gevolgen van de boycot. Mustafa Gultepe, hoofd van de bond van Turkse kledingexporteurs, zei in de Financial Times dat ook internationale merken als Mango en Marks & Spencer, die in Turkije kleding produceren, door de Saoedische actie worden getroffen.

    Columniste Haila Al-Mashouh stelt in de krant Saudi Gazette vast dat steeds meer handelaren, restaurants en winkels in luxe artikelen zich bij de boycot aansluiten. Volgens haar gaat het om een uiting van ‘volkswoede tegen een land dat openlijk vijandig is tegen ons vaderland en onze leiders in een kwaad daglicht stelt’. Zij schaart Turkije onder de ‘koloniale landen’.

    Tevens zijn er economische motieven, zo blijkt uit de column. De Saoedische markt ‘wordt overspoeld met Turkse producten’. Daardoor komen binnenlandse producenten in de knel. ‘De lokale markt moet nieuw leven worden ingeblazen’, aldus Al-Mashouh.

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach....google.com%2F

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    664
    09-07-2014

    Geen turkse producten, maar wel zwaarddansen met de vijanden van de Islam.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.784
    14-10-2008

    Typisch. Vroeger verspreidde ik regelmatig stukken, video's en fataawa die opriepen tot economische boycots van met name Israelische producten. Geloof het of niet, vrij regelmatig ontving ik daarop boze reacties van met name aanhangers van Rabie' Al-Madkhalie, de super-selefies van selefiepublikaties die het Saudische koningshuis eren. Zij vertelden me dan op boze toon dat economische boycots helemaal niet van de islaam zijn en dat de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) ook handel dreef met joden.
    Maar dan nu... Het jaloerse, compleet ontspoorde Saudi-Arabie stelt een boycot in van Turkse producten. En guess what? Nu worden er door deze zelfde mensen plots fataawa verspreid dat deze economische boycot een vorm van djihaad is! Tegen Israel: het is niet van de islaam te boycotten! Tegen Turkije: boycot is een vorm van djihaad! Het moet niet gekker worden. O bewonderaar van het Saudische koningshuis; begint de dikke plank voor je kop eindelijk te vallen?
    En dan het besluit van een paar Saudiers schaamteloos omschrijven als "ittifaaq-oel-moeslimien"... Zucht.
    Voor alle duidelijkheid: ik weet niet hoe oud de opname is die nu overal wordt verpsreid van sheikh Saalih Al-Loehaydaan. Het is mogelijk dat de sheikh deze uitspraken eerder heeft gedaan, niet met betrekking tot Turkije, wallaahoe a'lem. Maar wat ik frappant vind is dat deze fatwa overal wordt verspreid door de Saudi-fanboys sinds een dag of drie onder de hashtag Boycot Turkije...

    Abdul-Jabbar Van de Ven

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    881
    14-05-2020

    Nummer 1 vijanden van de moslims

  5. #5
    Altijd paraat

    Reacties
    10.150
    21-06-2010

    KSA, een Britse creatie...in stand gehouden door de VS.
    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    putin wordt in leven gehouden door Erdogan.. iedere schele tok snapt dit wel

    russische economie blijft draaien dankzij Turkije waar die keurig en netjes op tijd zijn gas en olie aflevert met flinke roebel korting

  6. #6
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door cerci1234 Bekijk reactie
    Geen turkse producten, maar wel zwaarddansen met de vijanden van de Islam.
    Islam heeft van Constantinopel- Istanboel ooit gemaakt..

    Onderschat niemand en blijf op de hoogte.. Studeer dus..

  7. #7
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door touzi2 Bekijk reactie
    Nummer 1 vijanden van de moslims
    En wie beslist dat JIJ???

    Ben je zo de perfecte Moslim?????

    KIjk in de spiegel ..bid en werk aan je eigen

    Hou je ver weg van politiek...tenzij het aankan..

  8. #8
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door -oushen- Bekijk reactie
    KSA, een Britse creatie...in stand gehouden door de VS.
    Gaat verder dan dat..

    Gaat om: schaken en Turkije is een macht invalhoek..

    Rest weet ik en zelfs sta dan terug naar basics

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    881
    14-05-2020

    Citaat Geplaatst door BenKamal Bekijk reactie
    En wie beslist dat JIJ???

    Ben je zo de perfecte Moslim?????

    KIjk in de spiegel ..bid en werk aan je eigen

    Hou je ver weg van politiek...tenzij het aankan..
    dat hebben ze al 1000 keer bewezen hun hebben dat zelf bewezen met hun eigen daden ik hoef niets te bewijzen

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    1.585
    17-10-2016

    Citaat Geplaatst door Crescent Bekijk reactie
    Typisch. Vroeger verspreidde ik regelmatig stukken, video's en fataawa die opriepen tot economische boycots van met name Israelische producten. Geloof het of niet, vrij regelmatig ontving ik daarop boze reacties van met name aanhangers van Rabie' Al-Madkhalie, de super-selefies van selefiepublikaties die het Saudische koningshuis eren. Zij vertelden me dan op boze toon dat economische boycots helemaal niet van de islaam zijn en dat de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) ook handel dreef met joden.
    Maar dan nu... Het jaloerse, compleet ontspoorde Saudi-Arabie stelt een boycot in van Turkse producten. En guess what? Nu worden er door deze zelfde mensen plots fataawa verspreid dat deze economische boycot een vorm van djihaad is! Tegen Israel: het is niet van de islaam te boycotten! Tegen Turkije: boycot is een vorm van djihaad! Het moet niet gekker worden. O bewonderaar van het Saudische koningshuis; begint de dikke plank voor je kop eindelijk te vallen?
    En dan het besluit van een paar Saudiers schaamteloos omschrijven als "ittifaaq-oel-moeslimien"... Zucht.
    Voor alle duidelijkheid: ik weet niet hoe oud de opname is die nu overal wordt verpsreid van sheikh Saalih Al-Loehaydaan. Het is mogelijk dat de sheikh deze uitspraken eerder heeft gedaan, niet met betrekking tot Turkije, wallaahoe a'lem. Maar wat ik frappant vind is dat deze fatwa overal wordt verspreid door de Saudi-fanboys sinds een dag of drie onder de hashtag Boycot Turkije...

    Abdul-Jabbar Van de Ven

    Klopt heb ik ook meegemaakt, ze zien als bidah .Het is onderdeel van hun geloofsleer, en je bent van ahla bidah afgedwaald als je boycot.
    pas met het zeggen van Godverdomme.
    Godverdomme is een vloek die je over jezelf uit spreekt letterlijk betekent het god verdoem mij.

  11. #11
    Djengiz

    Reacties
    6.913
    05-01-2020

    zoals ik zei, de oprechte Moslims weten hoe het zit en djasous gevallen hier zitten met hun hoofd in de reten van hun zionleiders

    Four Arab countries reject oil embargo against Israel
    The United Arab Emirates, Saudi Arabia, Morocco, and Bahrain

    Erdogan powerhouse
    https://www.instagram.com/reel/CwpGR...I2YzEzYmMxYg==

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.784
    14-10-2008

    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    zoals ik zei, de oprechte Moslims weten hoe het zit en djasous gevallen hier zitten met hun hoofd in de reten van hun zionleiders

    "oprecht"

    Ga homoseksualiteit legaliseren in je Ottomaanse rijk hhhhhhhhhhhh.

  13. #13
    Djengiz

    Reacties
    6.913
    05-01-2020

    croissant ik weet dat jij je schaamt voor je iraakse identiteit en dan heb ik het vooral over je roots die je nog niet verhuld hebt doordat ik het verraad aan licht kan brengen..

    ongetwijfeld stond jij ook met amerikaanse vlag te zwaaien toen amerika irak binnenmarcheerde waar ze over lijken liepen alsof het gras was..

    jij bent een levende voorbeeld van verraad voor de miljoen gedode irakezen door toedoen van het blanke zionistische rijk..
    Four Arab countries reject oil embargo against Israel
    The United Arab Emirates, Saudi Arabia, Morocco, and Bahrain

    Erdogan powerhouse
    https://www.instagram.com/reel/CwpGR...I2YzEzYmMxYg==

  14. #14
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door touzi2 Bekijk reactie
    dat hebben ze al 1000 keer bewezen hun hebben dat zelf bewezen met hun eigen daden ik hoef niets te bewijzen
    Bron ??

    Klep dicht dan..!

    Nummer 1 vijand verklaren van de Islam ?? kun je beter update zijn


    Anders noem ik je roddel achterklap!

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    3.784
    14-10-2008

    Citaat Geplaatst door MIT361 Bekijk reactie
    croissant ik weet dat jij je schaamt voor je iraakse identiteit en dan heb ik het vooral over je roots die je nog niet verhuld hebt doordat ik het verraad aan licht kan brengen..

    ongetwijfeld stond jij ook met amerikaanse vlag te zwaaien toen amerika irak binnenmarcheerde waar ze over lijken liepen alsof het gras was..

    jij bent een levende voorbeeld van verraad voor de miljoen gedode irakezen door toedoen van het blanke zionistische rijk..
    oke dan