1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Post Waarom is het zo moeizaam geworden om te trouwen?

    De afgelopen dagen was ik dankzij de meiden van het discord-groepje (zie mijn topic in ondertekening) aan het analyseren en discussieren wat nu de problemen waren die ten grondslag liggen aan het maar niet getrouwd raken.

    Daar zijn we samen toch tot bijzondere conclusies gekomen en namelijk het volgende:

    1. Er heerst veel angst om te trouwen. Men wil wel trouwen, maar zodra het puntje bij paaltje komt hebben dames angst.

    2. Er is geen verschil hierin tussen mensen die daten en mensen die niet daten.

    3. Waar ouders eerst een actieve rol speelden, is de bal nu bij de kinderen gelegd en dat heeft het er niet makkelijker op gemaakt.

    Nu heb ik ook topics geopend om de heren te vragen naar hun ervaringen en hier en daar lees ik OOK terug dat heren:

    1. Geen verantwoordelijkheid willen nemen/niet aan toe zijn nu te trouwen

    2. Tegen te veel problemen stuiten en afwijzingen hebben gekregen, waardoor ze eigenlijk ook niet meer willen proberen.

    En daarnaast heb je natuurlijk ook nog gewoon de mensen die gewoon letterlijk niemand tegenkomen en zich op liefdesgebied/trouwen zich maatschappelijk geïsoleerd voelen, waar ze ook niet goed mee weten om te gaan.

    Het pad naar het huwelijk is voor zowel de heren als de dames een moeilijke, haast onbegaanbare weg geworden, met veel obstakels op de weg ernaartoe.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  2. #2
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Echter het is me ook opgevallen dat deze ontwikkeling niet alleen veroorzaakt dat er meer single mensen zijn, maar dat mensen ook steeds later en later trouwen.
    Ondanks dat we meer vrijheden hebben gekregen in de keuze voor onze partner, lijkt het haast alsof we juist machtelozer zijn geworden en ons geen raad weten met die vrijheid. Sommige zouden het zelfs keuzestress noemen.

    Er is een onderliggende angst voor velen om een verkeerde stap te maken, waardoor sommigen ervoor kiezen zich.

    a. Er niet mee bezig te houden en zich op andere dingen te focussen. Ze hebben noch de energie nog de zin om dat moeilijke pad op te gaan
    b. De wateren uit te testen, maar koudwatervrees hebben en snel weer hun figuurlijke voetje intrekken
    c. In het wilde weg daten, om maar 'die ene' te vinden en 'dat gevoel' te hebben, om die stap te kunnen maken.


    In alle bovenstaande voorbeelden lees je:

    1. Angst (om een belangrijke beslissing te moeten maken)
    2. Geen verantwoordelijkheid willen nemen
    3. Isolatie


    als terugkerende fenomenen. Deze trend zie ik niet alleen op het gebied van trouwen, maar ook op allerlei andere vlakken in ons leven.

    1. Jongeren halen steeds later en steeds moeilijker hun rijbewijs
    2. Werkende mensen willen steeds minder vaak leidende functies (ik merk het vooral in mijn vakgebied) of verplichtingen hebben.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  3. #3
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Alles zo bezien vroeg ik me af waarom mensen zoveel angstiger en terughoudender zijn geworden? Is stress de oorzaak? Zijn we met zijn allen overspannen aan het raken, waardoor we in een impasse zijn terechtgekomen?
    Echter overspannenheid vond ik toch niet geheel de juiste benaming voor wat er met ons speelt. Als we overspannen zijn, zouden we met zn allen ook geprikkeld zijn, slecht slapen etc, maar het leek toch meer richting onzekerheid te gaan dan overspannenheid.
    Dit leek toch wat dieper te liggen. Was het dan een hechtingsprobleem, die ons persoonlijkheden zo heeft vormgegeven? Hebben we dan te weinig liefde van onze ouders ontvangen, waardoor we zo onzeker zijn geworden?
    Dat leek me ook niet helemaal de vinger op de zere plek te leggen. Juist nu worden kinderen meer liefdevol opgevoed en zelfs verwend. Zijn we dan toch te veel verwend door onze 'curling' ouders, die de weg voor ons te veel hebben gladgestreken? De dysfunctionele allochtone gezinnen kennende, denk ik echt niet dat dat de oorzaak is (misschien voor de autochtonen).
    Eist het leven dan toch zoveel energie van ons, dat we niet meer besluitvaardig zijn over kwesties die het belangrijkst voor ons zijn? Echter als dat zo was, dan hadden we al veel vroeger problemen moeten hebben (denk aan studiekeuze etc)

    Een verder meespelend factor leek toch wel de introductie van social media te zijn. Sinds de introductie van deze media in 2010 zijn mentale problemen alleen maar toegenomen in onze maatschappij.
    Moeten we social media dan maar de schuld geven? Echter hoe zit het dan met de mensen die er totaal geen gebruik van maken en die wel met bovenstaande problemen kampen?

    Zo bezien was er geen duidelijke dader aan te wijzen en werd het duidelijk dat het steeds meer een samenloop van factoren leek te zijn dan verschillende ontwikkelingen op zichzelf.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  4. #4
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Wat me wel duidelijk werd is dat het beide te herleiden leek te zijn tot deze 2 dingen:

    Een gebrek aan zelfvertrouwen en zelfkennis.

    We zijn met z'n allen steeds minder zelfvertrouwen gaan hebben en kennen onszelf steeds minder goed. De maatschappij voedt ons steeds oppervlakkiger op met zoveel externe prikkels, dat we er bijna niet aan toekomen om onszelf als personen te ontwikkelen en op te bouwen.
    Naar mijn idee dragen social media daaraan bij, omdat we telkens opgelegd krijgen 'wat we moeten zijn' zonder na te gaan denken 'wat we willen zijn'. Onze ouders en omgeving creëren ook een soort meetlat van waar we aan moeten voldoende en ons hele leven zijn we aan het werken richting doelen om ons status op de een of andere manier te verhogen (denk aan werk/studie of de dingen die je in je leven bereikt).
    De uren die we besteden aan het achternarennen van deze idealen maken dat we steeds minder stil staan bij wie we zijn en wat we zijn.
    Wie ben jij? Wat wil jij in het leven? Waarom wil jij het? Wat zijn de dingen die typisch aan jou zijn? Waarom handel jij zoals je doet?
    We stellen onszelf steeds minder de vragen die nodig zijn om onszelf te leren kennen, waardoor we onze persoonlijkheden steeds verder uithollen.
    Zodra we onszelf kennen, kennen we onze angsten beter en kunnen we ze ook beter bestrijden. In plaats daarvan laten we emoties zoals angst onze levens bepalen, omdat we gewoon niet weten waartegen we aan het vechten zijn.
    We zijn eigenlijk in gevecht met onszelf, omdat we niet weten wie we zijn.

    Daarmee komen we eigenlijk op de oplossing voor deze problemen en dat is het meer stilstaan en begrijpen wie we zijn en reflecteren over onszelf en onze handelingen.
    Waarom doen we bepaalde dingen? Waar ligt dat aan? Hoe kunnen we ze veranderen?

    De sleutel tot al deze problemen, liggen uiteindelijk bij onszelf. We zijn onszelf vergeten en moeten onszelf dringend hervinden door onszelf als personen te ontwikkelen, zodat we onze nafs kunnen overwinnen in plaats van het onze levens te laten beheersen!
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  5. #5
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Daarbij wil ik nog wel kort een zijstapje maken over het 'zelfvertrouwen'-stukje.

    Omdat we onszelf minder vertrouwen, maakt dat het ook lastig ons vertrouwen in Allah te leggen.

    We zijn immers zo opgevoed dat als je 'a' doet je 'b' kan verwachten als resultaat en we zijn bang dat het toch een 'c' wordt.

    Als we sterker in onze schoenen zouden staan als personen, zou dit OOK moeten komen omdat we ons vertrouwen beter in Allah kunnen leggen.

    We zien deze processen teveel gescheiden!

    Als we meer vertrouwen in onze levens en de beslissingen die we erin maken willen hebben, zouden we allereerst ons vertrouwen in Allah moeten herstellen.

    Uiteindelijk is Hij het die ons de zekerheid geeft, die we nodig hebben. Geen wereldse zaak kan ons dat verschaffen.

    Dus ook op het gebied van trouwen: als je niet weet of je die stap moet maken, vraag Allah om hulp middels het dua en gebied isthikhaara en geef het uit handen!

    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  6. #6
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    In sha Allah, wees je bewust van je eigen nafs.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    107
    06-05-2012

    Assalamu aleikum

    Ik denk dat het om twee basis eigenschappen gaat. Ik heb nu even geen tijd maar zal insha Allaah vanavond op in gaan.

    Wa salaam

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    342
    20-01-2013

    Meerdere probelemen:

    Zoals je al zei: vrouwen willen wel trouwen maar wanneer het puntje bij paaltje komt dan willen ze ineens niet meer.

    En een ander punt is dat de meeste vrouwen kieskeurig zijn. Ze willen een mandie PERFECT is maar zelf hebben ze vrij weinig te bieden.

    En het grootste probleem is dat tegenwoordig veel om geld draait. Geld heeft alles kapot gemaakt. Geld is fitna.

    De meeste vrouwen willeen een man die werkt en ook nog is een goed betaalde baan heeft. Dus een fabriekbaan nemen ze geen genoegen mee.

    Een man die tijdelijk in de uitkering zit willen ze ook niet. Ook al is het een goede man.

    Ewa tsjah.. meer heb ik niet te zeggen

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    22
    20-10-2020

    Probleem van tegenwoordig is iedereen snakt ernaar maar niemand durft open en bloot te zijn. Iedereen bedekt zijn kaarten niemand durft zijn of haar kaarten op tafel te leggen. Vele vinden het fijn om te klagen over de ander zodat zij de mankementen van zichzelf vergeten. Ghair in Shaa Allah moge Allah ons alle leidde naar het goede, moge Allah ons zegenen met een Godvrezende partner waarmee wij zullen groeien in onze mooie Deen. Moge Allah ons alle beschermen tegen al het bekende en onbekende kwaad! Amien

  10. #10
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Musilmano Bekijk reactie
    Assalamu aleikum

    Ik denk dat het om twee basis eigenschappen gaat. Ik heb nu even geen tijd maar zal insha Allaah vanavond op in gaan.

    Wa salaam
    Wa aleikumu salaam,

    We wachten je bericht af, in sha Allah.

    Citaat Geplaatst door sprite_ Bekijk reactie
    Meerdere probelemen:

    Zoals je al zei: vrouwen willen wel trouwen maar wanneer het puntje bij paaltje komt dan willen ze ineens niet meer.

    En een ander punt is dat de meeste vrouwen kieskeurig zijn. Ze willen een mandie PERFECT is maar zelf hebben ze vrij weinig te bieden.

    En het grootste probleem is dat tegenwoordig veel om geld draait. Geld heeft alles kapot gemaakt. Geld is fitna.

    De meeste vrouwen willeen een man die werkt en ook nog is een goed betaalde baan heeft. Dus een fabriekbaan nemen ze geen genoegen mee.

    Een man die tijdelijk in de uitkering zit willen ze ook niet. Ook al is het een goede man.

    Ewa tsjah.. meer heb ik niet te zeggen
    Dat is eigenlijk ook best wel een probleem, de status/inkomen van een man.

    Denk dat ik daar een aparte topic voor ga openen!

    Heb jij dat zelf ook zo ervaren?
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    342
    20-01-2013

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Wa aleikumu salaam,

    We wachten je bericht af, in sha Allah.



    Dat is eigenlijk ook best wel een probleem, de status/inkomen van een man.

    Denk dat ik daar een aparte topic voor ga openen!

    Heb jij dat zelf ook zo ervaren?
    Jah zo vaak zelfs.

    Echt een rare logica hoor. Dus een man die niet werkt is per definitie geen goede man? Apart..

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    25
    03-12-2015

    interessante onderwerp..
    up

  13. #13
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door sprite_ Bekijk reactie
    Jah zo vaak zelfs.

    Echt een rare logica hoor. Dus een man die niet werkt is per definitie geen goede man? Apart..
    Dat is echt heel jammer om te horen.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    342
    20-01-2013

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Dat is echt heel jammer om te horen.
    Wist je dat niet dan? Je weet toch hoe vrouwen denken? Ze de meeste zijn materialistisch. Dat weet je

  15. #15
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door sprite_ Bekijk reactie
    Wist je dat niet dan? Je weet toch hoe vrouwen denken? Ze de meeste zijn materialistisch. Dat weet je
    Nee, ik weet dat die vrouwen er zijn en ik praat het ook niet goed. Echter ik kan me ook voorstellen dat een vrouw denkt: hoe gaat hij me dan onderhouden? En eventuele nageslacht?

    Niet om met de vingers te wijzen, maar zowel mannen als vrouwen hebben verkeerde eisenlijstjes.

    Denk bijvoorbeeld aan de mannen die een superknappe vrouw willen bijv.
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!