1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Verbaasd mij niks van Leonidas. Het is een rechtse rakker die sympathie vertoont met het VOC tijdperk. VOC is gewoon een verkapt woord voor Rovers B.V. die op rooftocht gingen in Indië.
    Mensen werden vroeg dom gehouden hier. Op de basischool, tijdens geschiedenisles, leerde je over de gouden eeuw en dat Holland B.V. door zijn handelsgeest (moet roversgeest zijn) een fortuin verdiende in de handel van kruiden en specerijen. Anno 2020 kan je dat mischien een kat wijs maken maar niet iemand met gezond verstand.

    Kijk het onderstaand filmpje, die koppen aan tafel als de tafelheer begint te vertellen over het boek ''roofstaat van Ewald vanvugt.

    Volledig mee eens. Ik heb het boek 2 jaar terug al gelezen.
    Ik wist al best veel over de gruwelijke misdaden van ‘handel drijvend’ koloniaal Nederland tussen 1600 en 1940, maar ik heb toen toch wat nieuwe feiten ontdekt, zoals het slaven drijven van de Indische bevolking van het Zuid-Oost Aziatisch archipel. Geen inboorling of Arabier die er aan te pas kwam! 100% blank!

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    12.109
    09-06-2009

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Volledig mee eens. Ik heb het boek 2 jaar terug al gelezen.
    Ik wist al best veel over de gruwelijke misdaden van ‘handel drijvend’ koloniaal Nederland tussen 1600 en 1940, maar ik heb toen toch wat nieuwe feiten ontdekt, zoals het slaven drijven van de Indische bevolking van het Zuid-Oost Aziatisch archipel. Geen inboorling of Arabier die er aan te pas kwam! 100% blank!
    Nederland is een land dat zich wil profileren als een voorvechter van mensenrechten, gelijkheid en al die termen...Het koloniaal verleden is een smet op deze universele normen en waarden waar Nederland (zogenaamd) voor staat. De politiek heeft liever dat niemand wordt herinnerd aan het geweld en misbruik in voormalig Hollands indië.

    Een simpel voorbeeld ter illustratie: Koos van Dam was tussen 2005 en 2010 ambassadeur in Indonesie. Tijdens een herdenking t.a.v. het koloniale verleden bood hij excuses aan zonder medeweten van de Nederlandse regering. Je kunt het al raden, Den Haag was niet blij, dat zelfs toenmalig hypocriet Maxime Verhagen woest was en met borden tegen de muur smeet, dit is echt gebeurd.... haha

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Teruggeven daar waar met redelijke zekerheid kan worden bepaald dat het gaat om roofkunst lijkt me prima.
    Alleen moeten ze wel dat woord redelijk even omkaderen, daar zal nogal verschillend over worden gedacht.

    Wel vraag ik me af of elke museum van elk kunststuk had kunnen weten dat het roofkunst is.
    Bij stukken waar je dat niet kon weten is dat wel zuur voor de betreffende musea.

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Volledig mee eens. Ik heb het boek 2 jaar terug al gelezen.
    Ik wist al best veel over de gruwelijke misdaden van ‘handel drijvend’ koloniaal Nederland tussen 1600 en 1940, maar ik heb toen toch wat nieuwe feiten ontdekt, zoals het slaven drijven van de Indische bevolking van het Zuid-Oost Aziatisch archipel. Geen inboorling of Arabier die er aan te pas kwam! 100% blank!
    Azië heeft veel geleden onder Nederland.

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Nederland is een land dat zich wil profileren als een voorvechter van mensenrechten, gelijkheid en al die termen...Het koloniaal verleden is een smet op deze universele normen en waarden waar Nederland (zogenaamd) voor staat. De politiek heeft liever dat niemand wordt herinnerd aan het geweld en misbruik in voormalig Hollands indië.

    Een simpel voorbeeld ter illustratie: Koos van Dam was tussen 2005 en 2010 ambassadeur in Indonesie. Tijdens een herdenking t.a.v. het koloniale verleden bood hij excuses aan zonder medeweten van de Nederlandse regering. Je kunt het al raden, Den Haag was niet blij, dat zelfs toenmalig hypocriet Maxime Verhagen woest was en met borden tegen de muur smeet, dit is echt gebeurd.... haha
    Je slaat de spijker op zijn kop.

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Teruggeven daar waar met redelijke zekerheid kan worden bepaald dat het gaat om roofkunst lijkt me prima.
    Alleen moeten ze wel dat woord redelijk even omkaderen, daar zal nogal verschillend over worden gedacht.

    Wel vraag ik me af of elke museum van elk kunststuk had kunnen weten dat het roofkunst is.
    Bij stukken waar je dat niet kon weten is dat wel zuur voor de betreffende musea.
    Zal lang niet zo zuur zijn voor de mensen van wie het geroofd is. De Nederlandse overheid moet de gedupeerde musea maar tegemoet komen.

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Zal lang niet zo zuur zijn voor de mensen van wie het geroofd is. De Nederlandse overheid moet de gedupeerde musea maar tegemoet komen.
    Daar kan en zou de overheid een rol moeten spelen ja.
    Overigens merken de mensen van wie het geroofd is er uiteraard niets meer van, maar dat terzijde.

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Nederland is een land dat zich wil profileren als een voorvechter van mensenrechten, gelijkheid en al die termen...Het koloniaal verleden is een smet op deze universele normen en waarden waar Nederland (zogenaamd) voor staat. De politiek heeft liever dat niemand wordt herinnerd aan het geweld en misbruik in voormalig Hollands indië.

    Een simpel voorbeeld ter illustratie: Koos van Dam was tussen 2005 en 2010 ambassadeur in Indonesie. Tijdens een herdenking t.a.v. het koloniale verleden bood hij excuses aan zonder medeweten van de Nederlandse regering. Je kunt het al raden, Den Haag was niet blij, dat zelfs toenmalig hypocriet Maxime Verhagen woest was en met borden tegen de muur smeet, dit is echt gebeurd.... haha
    Jip het is en blijft een taboe-onderwerp, omdat het inderdaad de vredelievende imago van NL als tolerant en humanitair land ondermijnt en aantast! Begrijpelijk ook, maar netals in the 12-step programme. Begint het eerst met het erkennen dat het gebeurd is (dat hebben ze in hoofdlijnen al gedaan. Eerlijk is eerlijk.), dan je excuses aanbieden (hebben ze ook deels gedaan),
    vervolgens goedmakingen/herstelbetalingen (ze zitten nu in deze fase: de weduwen van Rawagede, kunstroven terug enz....echter hebben ze hier nog een hoop werk in te verzetten!).
    Alleen de die-hard ontkenners of lieden die de verrichte misdaden glashard ontkennen, bagatelliseren moeten keihard aangepakt worden, wellicht een soortgelijke straf als de holocaust-ontkenners?
    Want zolang die er zijn, zal de superieurvoelende mentaliteit onder de blanke Nederlanders bestaan en verandert er niets, dat zie je ook terug in de zwartenpieten discussie. Het diepgewortelde blanke superioriteitsdenken zit zo diep ingebakken in de oude cultuur dat de generaties van nu niet meer in touch zijn met de werkelijkheid en de oorsprong van deze hele koloniaalgestoelde cultus. Ja, leg dat Henk en Ingrid maar uit! Die begrijpen het niet, want ze zijn er mee opgegroeid. Dat begrijp ik ook wel.

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Azië heeft veel geleden onder Nederland.
    Dat is een feit.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Daar kan en zou de overheid een rol moeten spelen ja.
    Overigens merken de mensen van wie het geroofd is er uiteraard niets meer van, maar dat terzijde.
    Wie weet misschien kunnen de musea een deal sluiten. Iets waardoor ze het alsnog kunnen behouden met instemming van gedupeerden zelf.

    Plus de mensen zelf niet maar de nazaten hebben wel recht op datgene wat van hun voorouders waren. Plus Nederland zou hier eigenlijk totaal geen moeite mee moeten hebben. Aangezien ze zelf heel actief zijn in het terughalen van geroofde Nazi kunstschatten. Het blijft me echt verbazen hoe moeilijk het is voor mensen om zich te verplaatsen in andere mensen. Bedoel je hebt als land zoiets zelf meegemaakt hoe iemand binnenkwam en begon te roven. Dan zou je toch bij jezelf denken, nee maakt niet uit hoelang geleden dit was zoiets is niet rechtvaardig.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Daar kan en zou de overheid een rol moeten spelen ja.
    Overigens merken de mensen van wie het geroofd is er uiteraard niets meer van, maar dat terzijde.
    Dat doet er niet toe. Het behoort NL niet toe, maar het land en de bevolking waar het vandaan het geroofd is! Overigens is NL relatief gezien maar een kleine ‘speler’ in dit geheel. De UK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal hebben een veel groter aandeel.
    Om een aantal noemenswaardige onbetaalbare kunstschatten te noemen: de Steen van Rosetta, de obelisk te Parijs (destijds door Napoleon uit Egypte gestolen), de buste van Nefertiti en zo zijn er nog 100.000’en zo niet miljoenen objecten in musea en onrechtmatig in privé-bezit (Europese koningshuizen, de adel en de gegoede burgerij/bourgeoisie) gevallen!

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Dat doet er niet toe. Het behoort NL niet toe, maar het land en de bevolking waar het vandaan het geroofd is! Overigens is NL relatief gezien maar een kleine ‘speler’ in dit geheel. De UK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal hebben een veel groter aandeel.
    Om een aantal noemenswaardige onbetaalbare kunstschatten te noemen: de Steen van Rosetta, de obelisk te Parijs (destijds door Napoleon uit Egypte gestolen), de buste van Nefertiti en zo zijn er nog 100.000’en zo niet miljoenen objecten in musea en onrechtmatig in privé-bezit (Europese koningshuizen, de adel en de gegoede burgerij/bourgeoisie) gevallen!
    Zoals ik zeg, ik vind dat het terug moet, maar hij noemt het leed van degene van het geroofd is als argument en dat vind ik niet zo relevant.
    Dat het Nederland niet toebehoort is een veel beter argument.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Dat doet er niet toe. Het behoort NL niet toe, maar het land en de bevolking waar het vandaan het geroofd is! Overigens is NL relatief gezien maar een kleine ‘speler’ in dit geheel. De UK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal hebben een veel groter aandeel.
    Om een aantal noemenswaardige onbetaalbare kunstschatten te noemen: de Steen van Rosetta, de obelisk te Parijs (destijds door Napoleon uit Egypte gestolen), de buste van Nefertiti en zo zijn er nog 100.000’en zo niet miljoenen objecten in musea en onrechtmatig in privé-bezit (Europese koningshuizen, de adel en de gegoede burgerij/bourgeoisie) gevallen!
    Sahih

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Zoals ik zeg, ik vind dat het terug moet, maar hij noemt het leed van degene van het geroofd is als argument en dat vind ik niet zo relevant.
    Dat het Nederland niet toebehoort is een veel beter argument.
    Waarom is het leed niet relevant?

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Waarom is het leed niet relevant?
    Die mensen zijn dood, merken niks meer.
    En van de nabestaanden is zeer de vraag hoe erg die er onder lijden.