1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Hoe de selef met hun vrouwen omgingen ⚘

    Citaat Geplaatst door Mysteryy
    Umm Salama de vrouw Shayikh muqbil zei; Wanneer ik hem vroeg wat ik moest koken dan zij hij: Kook wat het aller gemakkelijkst is voor jou. Belast jezelf niet, en verspil geen tijd, ik zal alles eten met de wil van Allah

    Hoeveel ik ook aandrong, ik kwam niet met meer dan dat weg!

    [Bron: Al-Imam Al-Almaï Muqbil b. Hádï al-Wadï]

    Shayikh al-Uthaymin zei;

    Een gelukkig huwelijksleven komt niet tot stand door middel van ruwheid en het opleggen van gezag, want dat is fout!

    Maar het is een plicht dat de man zijn vrouw ziet als gelijke, als de moeder van zijn kinderen, en als verantwoordelijke van het huis. Hij respecteert haar dus zoals hij zelf wenst gerespecteerd te worden door haar!

    [Bron Nür Ala Darb 13/19]

    Shayikh Mohemmed Bāzmū zei;

    Een man dient de goede omgang en de liefdadigheid met zijn vrouw niet te vergeten. Zij is zijn echtgenote, en de moeder van zijn kinderen. Zij is (onderdeel) van hem zelf zoals Allah zei;

    [En Allah heeft uit jullie zelf echtgenotes voor jullie gemaakt, en hij heeft voor jullie uit jullie echtgenotes kinderen en kleinkinderen gemaakt. En hij heeft jullie van het goede voorzien] [An-Nahl (16:72)]

    Ibn Abbas zei:

    "Waarlijk, ik hou ervan om mijzelf mooi te maken voor mijn vrouw, zoals ik ervan hou dat zij zich mooi maakt voor mij! Want Allah zegt; En voor hun (de vrouwen) zijn er rechten gelijk aan hun plichten volgens dat wat redelijk is"

    [Bron Sahih, ibn abi Shayba 19263]

    Abu Darda zei; tegen Umm Darda ;

    Wanneer ik kwaad wordt stel mij dan tevreden, en wanneer jij kwaad wordt stel ik jou tevreden. Want wanneer wij niet zo zijn, hoe snel zal het dan wel niet zijn voor we uit elkaar gaan!?

    [Bron: Rawdat al-uqala 106]

    Imam As-Sa'di zei;

    Het is aan de man om op een goede manier om te gaan met zijn vrouw. Hieronder valt een mooie vriendschap (opbouwen), haar geen schade berokkenen, zich in te zetten om het goede te verrichten en een goede omgang (met haar). Wat hier ook onder valt is dat hij haar onderhoudt, voorziet kleding en dergelijke .

    [Bron: Tasfir as-Sa-di blz 172]
    .

  2. #2
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Up

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    8
    15-01-2020

    Up