1. #16
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    1. Beperk social media gebruik zoveel mogelijk en wees je bewust van de gevaren

    Zoals ik al eerder beschreef, kan het desastreuze effecten op je gemoedstoestand hebben en op de manier waarop je met andere mensen omgaat.
    Ik raad mensen aan om meer te leren hierover en te kijken naar een documentaire genaamd 'the social dilemma' (op netflix).
    Zet je notificaties zoveel mogelijk uit en wees je bewust van het effect van 'likes' en dergelijke op je gemoedstoestand.
    Als je al social media wilt gebruiken, wat naar mijn idee prima is, doe het gedoseerd en gebruik het voor de goede dingen (als verdienste voor anderen) en probeer je weg te houden van liefdescontacten, wat ik in de volgende punt ga uitleggen.

    2. Stop met het aangaan van contacten via social media, waarin jullie beide de enige zijn in het gesprek

    Zoals ik al zei zijn social media perfecte plekken om iemand te kunnen ontmoeten die gelijkgezind is, maar inmiddels weet je ook over de gevaren van blootstelling aan te veel contacten.
    Beperk dus de contacten, zodat je je hart beschermt tegen onnodig (liefdes)leed en het wantrouwen die daarna het gevolg van is.

    Social media kun je zien als een loterij: je kunt winnen, maar de kans dat je verliest is veel groter. Vooral omdat de meeste mensen het eerder zien als tijdverdrijf, dan als een manier om daadwerkelijk een serieuze (liefdes)contact op te bouwen.
    Natuurlijk kun je het geluk hebben dat je iemand ontmoet die net zo serieus is als jij, maar die kans is kleiner. Om die kans te vergroten, komen we gelijk op het volgende punt.

  2. #17
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    3. Als je iemand gaat zoeken via social media (of elders), zorg ervoor dat het op een serieuze platform is

    Hoe weet je nu of een platform serieus is en dat de mensen die erin voorkomen ook serieus op zoek zijn naar het huwelijk?
    Dat kun je vooraf niet weten, aangezien je niet in de harten van mensen kunt kijken, maar je kunt wel kijken naar de serieusheid van zo'n platform.
    Een platform die moeilijk te bereiken is en waar alleen serieuze mensen bereid zijn om te komen, zal waarschijnlijk ook een hogere gehalte aan serieuze mensen bezitten.
    Zo zal iemand die de stap zet naar de moskee om een huwelijkskandidaat te ontmoeten, waarschijnlijk een stuk serieuzer zijn dan iemand die een ander via Twitter leert kennen.
    Dus de plek waar je gaat uitzoeken, is hier heel belangrijk. Kijk welke opties er zijn in je omgeving en hoe serieus het is en kies dan de vorm waar jij je het meest comfortabel in voelt.

    Verder wil ik hiermee niet zeggen dat iemand op Twitter of marokko.nl per definitie niet serieus is, maar de kans daarop is kleiner. Ben je dus serieus op zoek naar iemand, dan zijn kanalen waar mensen 'minder' snel naar toe stappen, vaker ook de serieuzere kanalen.

    4. Als je iemand ontmoet via een minder serieuze kanaal, dan kun je het beste maatregelen nemen om je eigen hart te beschermen

    Stel dus bijvoorbeeld dat iemand je per privébericht op marokko.nl zou benaderen, met de intentie om je beter te leren kennen, dan is dat prima zolang je je hart beschermt.
    Daarmee wil ik zeggen: stel jezelf niet bloot aan situaties waarin je gekwetst kan worden of er misbruik van je vertrouwen wordt genomen.
    Wijs iemand op het feit dat je niet 1 op 1 het gesprek aangaat en verwijs naar een gesprek met een mahram of een koppel. Dit creëert een veiliger omgeving voor jullie harten, waardoor jullie niet snel ten prooi vallen aan (vluchtige) emoties en de daaruit voortvloeiende schadelijke effecten of acties.

    Zie hier de manier om op een islamitische manier elkaar te leren kennen, zodat je je hart zo min mogelijk blootstelt aan 'verliefdheids'-gevoelens, die later ook in liefdesverdriet kunnen resulteren.

    https://www.youtube.com/watch?v=oUna...RINThLthbzYhKx

  3. #18
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    5. Een 'verliefdheids'-gevoel is geen vereiste om een geschikt huwelijkskandidaat te hebben

    Dit is de punt die waarschijnlijk het meeste indruist tegen de kennis, waarmee we opgegroeid zijn. Want hoe kun je iemand liefhebben zonder liefde?
    Hoe kun je je aangetrokken voelen zonder liefde? Hoe kun je dan vertrouwen hebben in het welslagen van een huwelijk, want je maag keert al om bij de gedachte dat je iemand trouwt tot wie je je noch aangetrokken voelt of liefde voor koestert.

    Het eerste wat je moet leren is om los te laten dat deze 'verliefdheid' VOORAF aanwezig moet zijn.
    Aantrekkingskracht is een ander gegeven, die niet per se met verliefdheid te maken hoeft te hebben.
    In ons geloof wordt aangeraden om naar je toekomstige 'te kijken', opdat er later liefde tussen jullie ontstaat.
    Het kijken is niet alleen bedoeld naar de fysieke eigenschappen, maar om ook mogelijk andere eigenschappen te ontdekken, die je aangetrokken doen voelen naar de andere.

    Echter ieder mens werkt anders en waar de een sneller 'valt' voor iemands uiterlijk, zoekt de andere persoon meer 'intellectuele' connecties om zo voor de ander te vallen.
    Ik wil heel voorzichtig aankaarten dat de manier waarop mannen en vrouwen voor elkaar vallen wezenlijk verschillen, maar een overeenkomst is wel vaak dat men aangetrokken voelt tot schoonheid (wat iemand schoonheid vindt, is van mens tot mens weer anders) en de schoonheid wordt vergroot, als men de karakter van de ander leert kennen.
    Met andere woorden: iemands karakter maakt dat je je wel of juist minder aangetrokken tot iemand gaat voelen.

    Met gesprekken en interactie met de ander kun je daar goed achterkomen, zonder dat dit per se een hevige 'verliefdheid' hoeft uit te lokken.
    Dus aantrekkingskracht, bepaalde dingen die je charmeren, zijn een betere voorspeller of je later ook liefde voor de persoon gaat voelen.

  4. #19
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    6. Een goed karakter/geloof zijn betere voorspellers van een goed huwelijk dan een meritocratisch eisenlijstje

    Ik zal hier uitleggen waarom: iemand die goed geschoold is met een goede baan, gaat je niet per se de meest comfortabele leven geven.
    Als je huwelijk gevuld is met ruzie doordat jullie elkaar niet respectvol behandelen, dan kun je best een miserabel leven gaan leiden, ondanks alle luxe waarin je verkeert.

    Een rijk en geslaagd huwelijk, is een huwelijk waar wederzijds respect is en waar men elkaar op een goede manier behandelt.
    De volgende vraag is: wat voor persoon gaat je goed behandelen?

    Dat is iemand die goede eigenschappen bezit zoals:
    -respect voor een ander
    -niet liegt
    -zijn/haar woede probeert te beheersen
    -let op zijn tong
    -zorgzaam is
    -zijn/haar plichten weet en die nakomt

    Kortom, eigenlijk alle eigenschappen die een goede gelovige moet bezitten!
    En hoe vind je een goede gelovige? Door te kijken naar haar/zijn daden.

    Hoe goed probeert iemand zijn geloof te belijden?
    Wat doet degene om uit het harame te blijven?

    Als iemand een sterk geloof heeft, dan heeft hij/zij een zodanige Taqwa, dat hij of zij het goede doet, niet om de ander te pleasen, maar om het welbehagen van Allah.
    En degene zal het harame of slechte uit de weg gaan, om diezelfde welbehagen van Allah te verkrijgen.

    Dus probeer een kandidaat eerder te screenen op:

    1. Bidt hij/zij?
    2. Voert hij/zij zijn plichten uit in het geloof?
    3. Is diegene goed voor zijn familie en naasten?
    4. Blijft degene weg van harame zaken?

    en zo kun je verdergaan met het screenen van je huwelijkskandidaat, gebaseerd op het GELOOF en het karakter van degenen. NIET op materialistische en meritocratische eisen.

  5. #20
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    7. Het vertrouwen in Allah

    Dit is wel de belangrijkste punt en daarom ook bewaard als laatste, zodat dit in sha Allah goed blijft hangen.
    Ook als je al het bovenstaande volgt, dan nog kun je achterblijven met waswaas van de shaytaan:

    "Is hij/zij wel de juiste?"
    "Wat als ik de verkeerde beslissing maak?"
    "Wat als degene zich voordoet als iemand die goed is, maar in wezen slecht is?"
    "Wat als ..."

    Ook als je het beste voorhebt en zoekt naar een goede moslim(a) kun je op een gegeven moment twijfelen of degene wel geschikt is.
    Om die reden is het belangrijk ALTIJD op Allah te vertrouwen en Allah om hulp te vragen, omdat Hij de beste planner is.

    Vraag Allah om het goede dichterbij te brengen en het slechte ver weg van je te houden.
    Doe bij alle (belangrijke) beslissingen ALTIJD salaat al isthikhaara, met het daaraan gelinkte dua isthikhaara, opdat je de juiste keuze maakt.

    Feit blijft dat we mensen zijn en altijd aan onszelf gaan twijfelen of aan anderen.
    Echter als je geloof sterk genoeg is, dan is je vertrouwen leggen in Allah het enige wat je dan moet en kunt doen.

    In de volgende link wordt beschreven hoe je het moet verrichten en hoe te interpreteren:
    https://hadieth.nl/salat-istikhara-dua/

    Belangrijk hierbij is dat je dus na het gebed en dua, gewoon moet doen wat je wilde doen. Als het niet goed voor je is, dan wordt het afgewend en het je lastig gemaakt, als het goed voor je is, dan wordt het gemakkelijker voor je gemaakt om te doen.

    In het kader van een huwelijk en uit eigen ervaring kan ik zeggen: als er een rust over je neerdaalt, dan weet je dat je op de goede weg zit.

    Moge Allah jullie pad naar het huwelijk voor jullie vergemakkelijken en doen eindigen met een partner die goed voor jullie is! <3

  6. #21
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Tbark Allah 3lék

    Ga het in delen lezen wil er echt de tijd voor nemen. Shokran bedankt voor ALLE moeite


    Moge Allah azza wa jall jou belonen. Ameen
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  7. #22
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Ik begin achterstevoren
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    1.081
    25-05-2005

    Gentle_women tip: maak er zelf een samenvating van want ik neem aan je hebt het zelf gelezen.
    Want geen hond die dit leest.
    Dit is gewoon een tip niet no offence.




    Groet.

  9. #24
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Tbark Allah 3lék

    Ga het in delen lezen wil er echt de tijd voor nemen. Shokran bedankt voor ALLE moeite


    Moge Allah azza wa jall jou belonen. Ameen
    Wa fieki, amien!

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Ik begin achterstevoren
    Citaat Geplaatst door yoesoef Bekijk reactie
    Gentle_women tip: maak er zelf een samenvating van want ik neem aan je hebt het zelf gelezen.
    Want geen hond die dit leest.
    Dit is gewoon een tip niet no offence.


    Groet.
    Misschien ga ik wel een keer een samenvatting maken.

    Alleen vind ik het niet zo netjes van je dat je die uitspraak 'geen hond' doet.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    815
    08-06-2016

    [QUOTE=Gentle_Woman;134743868]Lyanah, kan je ook positieve dingen in topics zeggen of is dat gewoon te lastig voor je? Vraag ik me oprecht af.

    Hahahaha nee wollah ik meen het .. buiten de straat vegen is beter voor het milieu en voor die persoon dan zo een hele lange topic lezen
    "Lyanah mocht wel wild zijn maar ze hoefde niet verbannen te worden jammer. Beter dan nepperds als prinses3arbia." Door: Meowth

  11. #26
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Lyanah Bekijk reactie

    Hahahaha nee wollah ik meen het .. buiten de straat vegen is beter voor het milieu en voor die persoon dan zo een hele lange topic lezen
    Hoe weet jij nou zo zeker dat de inhoud van mijn topic slechter is dan de straat schoonvegen?

    Misschien zeg ik wel iets baanbrekends erin (natuurlijk niet, maar het gaat om het idee)

    Dan doe je mijn topic toch wel erg tekort, vind je niet?

    Kennis opdoen is net zo nodig als de aarde schoonhouden. Zonder kennis, zijn we ook nergens.

    Dan gaat de hele maatschappij teloren.

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    815
    08-06-2016

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Hoe weet jij nou zo zeker dat de inhoud van mijn topic slechter is dan de straat schoonvegen?

    Misschien zeg ik wel iets baanbrekends erin (natuurlijk niet, maar het gaat om het idee)

    Dan doe je mijn topic toch wel erg tekort, vind je niet?

    Kennis opdoen is net zo nodig als de aarde schoonhouden. Zonder kennis, zijn we ook nergens.

    Dan gaat de hele maatschappij teloren.
    Hahaha natuurlijk niet maar gaat om het idee
    .. die is wel grappig. Nou ja je hebt t antwoord al gegeven haha. Daardoor weet ik het nu al
    Helemaaaal zeker
    "Lyanah mocht wel wild zijn maar ze hoefde niet verbannen te worden jammer. Beter dan nepperds als prinses3arbia." Door: Meowth

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    815
    08-06-2016

    Ik ga je wel groen geven omdat je zoveel getypt hebt en omdat niemand t leest

    1 moment
    "Lyanah mocht wel wild zijn maar ze hoefde niet verbannen te worden jammer. Beter dan nepperds als prinses3arbia." Door: Meowth

  14. #29
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Lyanah Bekijk reactie
    Hahaha natuurlijk niet maar gaat om het idee
    .. die is wel grappig. Nou ja je hebt t antwoord al gegeven haha. Daardoor weet ik het nu al
    Helemaaaal zeker
    Zo jammer dat alles zo zwart-wit is bij jou Lyanah.

    Het is of goed of slecht.

    Of interessant of niet interessant.



    Maar wat wel is, is dat je goed bent in mensen provoceren.

    Dat doe je wel goed

  15. #30
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Lyanah Bekijk reactie
    Ik ga je wel groen geven omdat je zoveel getypt hebt en omdat niemand t leest

    1 moment
    Provoceeractie nummer 3203532854529935 vandaag

    Is goed Lyanah, shokran.