1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Dit valt mij erg op bij zowel mannen als vrouwen.

    Wanneer het om een huwelijk gaat of wanneer je beproefd bent en in moeilijke situatie zit gooi je het alles op mektab. Alles maar afschuiven op Allah en niet zelfkritisch kunnen zijn. Jij bent oplossingseigenaar voor jezelf en dat is met name sebab verrichten. Net zoals het vinden van een huwelijkskandidaat.

    Mektab is een politiek correct antwoord om alles via Allah swt te laten regelen, zodat jij kan vluchten voor een huwelijk wat verplichte soennah is.

    Valt me heel vaak op. Allah wilt dat je sebab gaat verrichten en als je alles afschuift op mektab, omdat je bang bent voor een grote stap en verantwoordelijkheden? Prima. Kom daar eerlijk voor uit, maar ga niet teren op mektab. Vreselijk irritant.

  2. #2
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Eens, triest maar waar
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Eens, triest maar waar
    Djazak Allahu khairan.

    Het is echt niet erg als je bindingsangst hebt of wanneer het huwelijk je tegen houdt om andere prive zaken, alleen moeten mensen daar wel eerlijk voor uitkomen en vind het zeer gevaarlijk om alles op mektab te gooien zodat ze in een veilig positive zitten en indirect Allah de schuld geven vanwege hun situatie.

  4. #4
    From the South

    Reacties
    2.494
    06-09-2020

    Klopt gedeeltelijk wat je zegt. Sebab en qadr Allah gaan hand in hand. Als het jouw lotsbestemming is om alleen door het leven te gaan dan kan je nog zoveel sebab verrichten als je wil. Het zal jouw situatie niet veranderen. Dua kan dat natuurlijk wel. Bovendien kan alleen Allah 3azza wa jal twee harten met elkaar verenigen.

    Soms kan er zelf sebab gedaan worden door een derde. Voorbeeld iemand die 2 mensen aan elkaar voorstelt. Soms kan een situatie waarin je verkeert een sebab zijn om iemand te ontmoeten. Op voorwaarde natuurlijk dat er iemand initiatief neemt. Er zijn mannen en vrouwen waarbij het angstzweet uitbreekt wanneer zij in contact moeten komen met het andere geslacht. Maar die zijn ook gehuwd. Je weet nooit waar jouw sebab kan verschuilen. Ik geloof dat het niet altijd van jezelf moet komen. Dit kan verkeerd zijn maar allaho a3lame. Allah’s wegen zijn ondoorgrondelijk!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    117
    02-11-2019

    Veel vrouwe volge tegenwoordig eerder hun carriere dan fitrah. Ipv vertrouwe in Allah vertrouwe ze voornamelijk alleen zichzelf en hun hormone. Ze gebruike of mektab als smoes of die bs dat ze met de verkeerde gaan eindige terwijl alles begint met de vertrouwe in allah. Je ziet dit echt vaak bij marokkaanse vrouwe incomb met hun achterdochtige houding. Genoeg manne die dat kunnen bevestigen

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door Zandkoningin Bekijk reactie
    Klopt gedeeltelijk wat je zegt. Sebab en qadr Allah gaan hand in hand. Als het jouw lotsbestemming is om alleen door het leven te gaan dan kan je nog zoveel sebab verrichten als je wil. Het zal jouw situatie niet veranderen. Dua kan dat natuurlijk wel. Bovendien kan alleen Allah 3azza wa jal twee harten met elkaar verenigen.

    Soms kan er zelf sebab gedaan worden door een derde. Voorbeeld iemand die 2 mensen aan elkaar voorstelt. Soms kan een situatie waarin je verkeert een sebab zijn om iemand te ontmoeten. Op voorwaarde natuurlijk dat er iemand initiatief neemt. Er zijn mannen en vrouwen waarbij het angstzweet uitbreekt wanneer zij in contact moeten komen met het andere geslacht. Maar die zijn ook gehuwd. Je weet nooit waar jouw sebab kan verschuilen. Ik geloof dat het niet altijd van jezelf moet komen. Dit kan verkeerd zijn maar allaho a3lame. Allah’s wegen zijn ondoorgrondelijk!
    Of er sebab wordt gedaan door een derde maakt het niet uit. Gaat erom er is sebab verricht en of wat en hoe en op welke manier het gedaan wordt is niet belangrijk.

    Verricht sabab en je verricht wonderen.

  7. #7
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Joowss Bekijk reactie
    Djazak Allahu khairan.

    Het is echt niet erg als je bindingsangst hebt of wanneer het huwelijk je tegen houdt om andere prive zaken, alleen moeten mensen daar wel eerlijk voor uitkomen en vind het zeer gevaarlijk om alles op mektab te gooien zodat ze in een veilig positive zitten en indirect Allah de schuld geven vanwege hun situatie.
    Wa iyaak

    Wij moeten de woorden van onze geliefde profeet Mohammed vrede zij met hem (hardop herhalen in onze hoofden)

    profeet Moh’ammed (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd (Nederlandstalige interpretatie): “Wanneer een persoon trouwt, heeft hij de helft van zijn religie voltooid. Laat hem dus Allah vrezen ten aanzien van de andere helft.” (Overgeleverd door al-Bayhaqie.)


    De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei ook (Nederlandstalige interpretatie): “O jongemannen! Wie in staat is te trouwen, dient te trouwen, want het helpt jullie om jullie blikken neer te slaan (#2) en jullie kuisheid te bewaken.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie.)
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door YamasakiX60 Bekijk reactie
    Veel vrouwe volge tegenwoordig eerder hun carriere dan fitrah. Ipv vertrouwe in Allah vertrouwe ze voornamelijk alleen zichzelf en hun hormone. Ze gebruike of mektab als smoes of die bs dat ze met de verkeerde gaan eindige terwijl alles begint met de vertrouwe in allah. Je ziet dit echt vaak bij marokkaanse vrouwe incomb met hun achterdochtige houding. Genoeg manne die dat kunnen bevestigen
    Ik wil niet snel oordelen, we zitten ook in zo'n Kylie Jenner generatie waar veel van de vrouwen nogal veel eisend zijn en foute mannen aantrekkelijk vinden door series en films waar criminaliteit en moord geromantiseerd wordt.

    Veel vrouwen behouden een soort status cultuur helaas.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Wa iyaak

    Wij moeten de woorden van onze geliefde profeet Mohammed vrede zij met hem (hardop herhalen in onze hoofden)

    profeet Moh’ammed (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd (Nederlandstalige interpretatie): “Wanneer een persoon trouwt, heeft hij de helft van zijn religie voltooid. Laat hem dus Allah vrezen ten aanzien van de andere helft.” (Overgeleverd door al-Bayhaqie.)


    De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei ook (Nederlandstalige interpretatie): “O jongemannen! Wie in staat is te trouwen, dient te trouwen, want het helpt jullie om jullie blikken neer te slaan (#2) en jullie kuisheid te bewaken.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie.)
    Groen.

  10. #10
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Toevoeging, met name vetgedrukte mis ik in de huidige ummah. Wij moeten investeren in de opvoeding en het belang hiervan overdragen.


    Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie): “En huw de alleenstaanden onder jullie en de rechtschapenen onder jullie slaven en slavinnen. Indien zij arm zijn, zal Allah hen verrijken met Zijn gunst. En Allah is Alomvattend (met Zijn Kennis en Macht), Alwetend.” [Soerat an-Noer (24), aayah 32.]

    De bedoeling is dat de moslims zich zouden moeten inspannen om er voor te zorgen dat niemand (die wenst te trouwen) in de samenleving ongetrouwd blijft. Familieleden, vrienden en buren dienen de nodige belangstelling te tonen in deze zaak.

    En waar zulke hulp niet beschikbaar is, zou de staat de nodige maatregelen moeten treffen. (Tefhiem al-Qor-aan, Sayyid Aboe al-A’laa Mawdoedie.)
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  11. #11
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Joowss Bekijk reactie
    Ik wil niet snel oordelen, we zitten ook in zo'n Kylie Jenner generatie waar veel van de vrouwen nogal veel eisend zijn en foute mannen aantrekkelijk vinden door series en films waar criminaliteit en moord geromantiseerd wordt.

    Veel vrouwen behouden een soort status cultuur helaas.
    Taak aan opvoeders hierin het verschil te maken.

    Kijk geen verwerpelijke serie's sterker nog kijk hélemaal.geen televisie. immers een kind kopieert veel van het gedrag van ouders.

    Ik ken zusters die ma shaa Allah heel veel tijd doorbrengen met hun kleine kinderen. Leerzaam educatief knutselen, (islamitische) quiz spellen veel beter dan wat we vandaag de dag voorgeschoteld krijgen op tv.

    Zodra een kind wat ouder word zal het automatisch datgene doen wat hij/zij gewend is te doen.


    Ik had een christelijke vriendin zij komt uit een zwaar gereformeerd gezin. Vrouwen droegen geen broeken enkel lange gewaden. Mannen en vrouwen zaten gescheiden. Mouhim ze leven naar het oude testament. Moge Allah hen leiden AMEEN

    Maar mijn punt is dat dit gezin geen tv in huis hadden maar wel boeken. Stapels boeken en dan zaten ze in de woonkamer met zijn allen boeken te lezen en discussie te voeren over het geloof, en allerhande zaken.

    Opvoeding daar ligt de winst.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Taak aan opvoeders hierin het verschil te maken.

    Kijk geen verwerpelijke serie's sterker nog kijk hélemaal.geen televisie. immers een kind kopieert veel van het gedrag van ouders.

    Ik ken zusters die ma shaa Allah heel veel tijd doorbrengen met hun kleine kinderen. Leerzaam educatief knutselen, (islamitische) quiz spellen veel beter dan wat we vandaag de dag voorgeschoteld krijgen op tv.

    Zodra een kind wat ouder word zal het automatisch datgene doen wat hij/zij gewend is te doen.


    Ik had een christelijke vriendin zij komt uit een zwaar gereformeerd gezin. Vrouwen droegen geen broeken enkel lange gewaden. Mannen en vrouwen zaten gescheiden. Mouhim ze leven naar het oude testament. Moge Allah hen leiden AMEEN

    Maar mijn punt is dat dit gezin geen tv in huis hadden maar wel boeken. Stapels boeken en dan zaten ze in de woonkamer met zijn allen boeken te lezen en discussie te voeren over het geloof, en allerhande zaken.

    Opvoeding daar ligt de winst.
    Zulke vrouwen zijn schaars, je hebt ze wel maar zijn echt schaars, geloof me als ik je dit mondeling kon uitleggen zou je mijn situatie begrijpen.

    Zulke zusters masha Allah waar jij het over hebt zijn vaak zusters waar een man van droomt. Waarom? Je kan als man jezelf zijn bij haar en je thuis voelen en rust bij haar vinden. Een vrouw waarbij je elkaars tekortkomingen aanvult om gelukkig huwelijk te hebben insha Allah.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door YamasakiX60 Bekijk reactie
    Zijn feiten bro. Onze eige gemeenschap kan het bevestige. Vraag het de gemiddelde marokkaan op straat of op het forum. Dat had je vroeger al. Toen stonden ze bekend in kelderboxen met gangster negers of op rocs waar rijke dealers dagelijks eentje ophaalde. Je had toen amper internetgebruik anders had je genoeg vids en fotos. Zelfs mnl stond vroege r bekend als een plek waar je graris kon rondneuke in sommkge rubrieke met vooral getrouwde en ongrtrouwde vrouwen. Kwamen veel niet marokkane op af. Oude garde kan die verhale makkelijk bevestige. Er ziin nog mashallah top marokkaanse dames maar mense moet niet raar opkijken van hun reputatie.
    Noord Afrikaanse hebben sowieso geen goede reputatie helaas, als je kijkt hoeveel vrouwen in Marokko haar geluk zoekt in golfstaten en Turkije terwijl ze daar mishandeld worden en belachelijk worden gemaakt schaam ik me zelfs soms om een Marokkaan te zijn.

    Het woordje negers vind ik niet een leuke term btw. Maar goed.. ik snap je punt, maar ik heb liever niet dat we afkomsten in verband halen met deze topic.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    11.691
    06-05-2008

    Ze begrijpen de denitie van mekteb niet en daarom zeggen ze het zoveel.


    Net of Allah wilt dat jij vrijgezel blijft. Mekteb wil zeggen : jij maakt de keuze zelf, Allah weet dat jij die keuze zal maken.
    Ondertekening verwijderd door een Moderator
    Klik hier voor meer info

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    246
    18-09-2019

    Citaat Geplaatst door mohand_serieus Bekijk reactie
    Ze begrijpen de denitie van mekteb niet en daarom zeggen ze het zoveel.


    Net of Allah wilt dat jij vrijgezel blijft. Mekteb wil zeggen : jij maakt de keuze zelf, Allah weet dat jij die keuze zal maken.
    En dat is het juist!