1. #16
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    dit is een duidelijk signaal aan de politie dat discriminatie toegestaan is mits dat binnen het politieapparaat blijft..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Ik ben het er mee eens dat deze agenten op dat gebied niet meer serieus te nemen zijn inderdaad.
    De vraag is of je ontslagen kan worden om zoiets.
    Overigens, de politie kennende zullen ze hun mensen beschermen en niet ontslaan, maar dat terzijde.

    Laten we eens beginnen met die agenten te straffen door ze naar alle podcasts van dipsaus te laten luisteren
    Moest opzoeken waar die podcast overgaat ,lijkt me wat zwaar gestraft..

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    Moest opzoeken waar die podcast overgaat ,lijkt me wat zwaar gestraft..
    Pittige materie, maar lijkt me een passende start voor deze agenten.
    Hoewel je wel het risico loopt dat ze nog verder doorschieten in hun racisme. :S

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    dit is een duidelijk signaal aan de politie dat discriminatie toegestaan is mits dat binnen het politieapparaat blijft..
    Dat is niet helemaal waar,
    De appgroep was er niet 1 van het politieapparaat.
    Wat mensen in hun privésfeer doen is de vrijheid die ze hebben, hoe verkeerd ook.

  4. #19
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie

    Dat is niet helemaal waar,
    De appgroep was er niet 1 van het politieapparaat.
    Wat mensen in hun privésfeer doen is de vrijheid die ze hebben, hoe verkeerd ook.
    met het politieapparaat bedoel ik politie agenten onderling.
    zeg je hier dat je mag discrimineren in je privésfeer.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    met het politieapparaat bedoel ik politie agenten onderling.
    zeg je hier dat je mag discrimineren in je privésfeer.
    Je mag in de privésfeer discriminerende opmerkingen over derden maken ja.
    Dan is er niemand die je direct beledigt.
    Lijkt me in ieder geval sterk dat het strafbaar is.

  6. #21
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Je mag in de privésfeer discriminerende opmerkingen over derden maken ja.
    Dan is er niemand die je direct beledigt.
    Lijkt me in ieder geval sterk dat het strafbaar is.
    Discriminerende opmerkingen in de privésfeer kunnen ook openbaar worden gemaakt en zijn ze dan wel of niet strafbaar.
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    Discriminerende opmerkingen in de privésfeer kunnen ook openbaar worden gemaakt en zijn ze dan wel of niet strafbaar.
    Ik ben geen jurist maar ik acht de kans klein dat het strafbaar is wanneer ik bv tegen een kennis K**Marokkaan zus en zo zeg.
    Als het wel strafbaar zou zijn, zou nagenoeg iedereen al de sjaak hebben kunnen zijn, maar dat terzijde.
    Wat ik wel zeker weet is dat het juridisch gezien een andere impact heeft, ook wat betreft ontslag of niet, dan wanneer het in functie gebeurt.

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    3.216
    02-02-2007

    Citaat Geplaatst door DEMO Bekijk reactie
    Discriminerende opmerkingen in de privésfeer kunnen ook openbaar worden gemaakt en zijn ze dan wel of niet strafbaar.
    Die strafbaarheid wil je echt niet.
    Dan zou iedereen hier die het over varkens etc. heeft ten aanzien van medeleden ook voor het hekje kunnen komen.
    And now for something completely different ...

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    12.107
    09-06-2009

    Ontslag is de enige gepaste straf aangezien die agenten hun functie, omdat ze racisten zijn, niet naar behoren uit kunnen oefenen. Deze agenten zullen altijd bevoordeeld zijn tegen marokkanen, moslims e.d. Met als gevolg, etnische profilering, intimidatie en het meten met twee maten bij het uitvoeren van hun taak.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Ontslag is de enige gepaste straf aangezien die agenten hun functie, omdat ze racisten zijn, niet naar behoren uit kunnen oefenen. Deze agenten zullen altijd bevoordeeld zijn tegen marokkanen, moslims e.d. Met als gevolg, etnische profilering, intimidatie en het meten met twee maten bij het uitvoeren van hun taak.
    Wellicht kun je ze herplaatsen naar een functie waar dit geen invloed heeft.
    Overigens geloof ik wel in tweede kansen, ook voor agenten, maar of dit er bij die mensen uit te krijgen is hangt af van het individu.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    9.178
    26-03-2016

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Je mag in de privésfeer discriminerende opmerkingen over derden maken ja.
    Dan is er niemand die je direct beledigt.
    Lijkt me in ieder geval sterk dat het strafbaar is.
    Noem je etnisch profileren ook racisme of niet? Zoja dan is de politie racistisch want die geven toe dat te doen bijna in elke stad wel. Nog een voorbeeld van racisme is buitenlandse jongere lastig vallen in wijken als overvecht (veel Marokkanen) maar niet in Breda noord (veel blanke hangjongeren)

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    9.178
    26-03-2016

    Citaat Geplaatst door Morrokito Bekijk reactie
    Ontslag is de enige gepaste straf aangezien die agenten hun functie, omdat ze racisten zijn, niet naar behoren uit kunnen oefenen. Deze agenten zullen altijd bevoordeeld zijn tegen marokkanen, moslims e.d. Met als gevolg, etnische profilering, intimidatie en het meten met twee maten bij het uitvoeren van hun taak.
    etnisch profileren is toegestaan in Nederland. Bij de politie, overheid, media, belasting diensten en sollicitaties gebeurd dit en het word toegestaan.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door DubbD Bekijk reactie
    etnisch profileren is toegestaan in Nederland. Bij de politie, overheid, media, belasting diensten en sollicitaties gebeurd dit en het word toegestaan.
    Nee het is duidelijk niet toegestaan.
    De media zijn vrij in waar ze over berichten overigens dus dat is nooit verboden bij wet, maar bij die andere instanties wordt het ook weleens aangepakt.
    Je kunt zeggen te weinig, oke,maar de wet is duidelijk, het mag niet.

    Citaat Geplaatst door DubbD Bekijk reactie
    Noem je etnisch profileren ook racisme of niet? Zoja dan is de politie racistisch want die geven toe dat te doen bijna in elke stad wel. Nog een voorbeeld van racisme is buitenlandse jongere lastig vallen in wijken als overvecht (veel Marokkanen) maar niet in Breda noord (veel blanke hangjongeren)
    Hebben bepaalde mensen in het politieapparaat dat toegegeven of de politie als geheel als organisatie?
    Etnisch profileren mag volgens mij niet (gebeurt idd wel) zoals we gezien hebben bij de belastingdienst die is teruggefloten door de tweede kamer.
    Ik zie dat als racisme ja, in hoeverre dit bewezen ook bij een rechter zo zou zijn weet ik niet.
    Er gaat namelijk nog wel wat meer schuil achter etnisch profileren of wat zo genoemd wordt dan enkel op etniciteit kijken, maar volgens mij mag het niet nee.

    Overigens kun je verschillende steden niet met elkaar vergelijken want die hebben een verschillend politiekorps en misschien ook niet geheel dezelfde leidraden met betrekking tot hangjongeren.
    Dat moet je in Breda dan vergelijken met wijken waar meer buitenlandse hangjongeren zijn, maar ook dan moet je naar andere zaken kijken zoals hoe vaak gebeurt er wat in de respectievelijke wijken.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Redactie Bekijk reactie
    De beslissing van het Openbaar Ministerie om vijf agenten uit Rotterdam niet te vervolgen voor de racistische berichten die ze aan elkaar hadden gestuurd op WhatsApp leidt tot kritische reacties.





    Zo noemt Antiracismebureau RADAR het "onbegrijpelijk" dat de agenten straks weer gewoon aan het werk mogen. Volgens het OM zijn de chats "zeker laakbaar en niet passend", maar zijn de berichten niet strafbaar omdat de agenten niet in het openbaar spraken, maar in een besloten groep.

    "Als mensen zulke uitspraken doen en tegelijk wetten tegen discriminatie moeten handhaven, vraag ik me af hoe ze hun werk moeten doen", zegt directeur Cyriel Triesscheijn van RADAR. "Als zoiets bij de sollicitatie naar voren komt, denk ik dat de politie ze niet zou aannemen. Als je geloofwaardig wil zijn, doe je dat ook bij de handhaving van gedrag op de werkvloer. De politie is er voor iedereen. Hun uitspraken zijn gewoon plat racisme."

    Hij zegt dat de meeste agenten anders naar de wereld kijken. "De meeste politiemensen hebben het hart op de goede plek. Ook naar de bonafide agent toe is het niet goed als je niet alles uit de kast haalt om dit te corrigeren."

    Het Euro-Mediterraan Centrum Migratie & Ontwikkeling (EMCEMO) zegt dat het "met onbegrensde walging" kennis heeft genomen van "het onbegrijpelijke en laakbare standpunt van het OM". "Dat dit soort lieden binnen het politieapparaat een werkplek blijft hebben, is funest voor het vertrouwen van de burger in de politie en getuigt van minachting voor artikel 1 van onze Grondwet."

    "De gedachte dat zulke lieden in uniform blijven rondlopen en rondrijden mag en kan worden gezien als een verstoring van de openbare orde, immers je zal maar een Marokkaanse Nederlander zijn in Rotterdam. Wij vragen ons dan ook af wat er voor nodig is voordat het OM de Marokkaanse Nederlanders serieus gaat nemen.", aldus een woordvoerder van EMCEMO.
    Alsof Nederland zich ooit druk heeft gemaakt om racisme jegens Moslims of Marokkanen. Nee de agenten hadden wat over joden of homo's moeten zeggen. Dan zouden ze nu al kauwgom schrapen in Alaska.
    Heavy

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Monica Bekijk reactie
    Ze hoeven hen niet te vervolgen maar het mag duidelijk zijn dat dit racistisch tuig niet mag blijven werken als vriend en beschermer van (alle) burgers.
    Politie zijn varkens geen vriend en beschermer van alle burgers.
    Heavy