1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.313
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Koning Mohammed VI: In 5 jaar sociale zekerheid voor alle Marokkanen

    Koning Mohammed VI riep in zijn troonrede op tot veralgemenisering van verschillende socialezekerheidsprogramma's voor alle Marokkanen.



    De ontwikkelingsprojecten in Marokko moeten gericht zijn op sociale rechtvaardigheid, wat alleen kan worden bereikt als alle Marokkanen baat hebben bij sociale bijstand, zei Mohammed VI op de vooravond van zijn 21e troondag. De oproep weerspiegelt een soortgelijke oproep in 2018, toen koning Mohammed VI opriep tot hervorming van het socialezekerheidsstelsels in het land.


    Dit jaar stelde koning Mohammed VI echter een duidelijke deadline voor de hervorming vast en gaf aan dat over vijf jaar alle Marokkanen moeten genieten van sociale zekerheid. De Marokkaanse regering zou in januari 2021 moeten beginnen met de hervorming middels een geleidelijk plan.



    De koning deed de oproep aan de regering na het aankondigen van het economisch herstelplan om de economische gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. De vorst sprak over een financiële injectie van 120 miljard DH (€10,8 miljard).


    Uitkeringen
    Volgens de monarch moet de overheid eerst werken aan de veralgemenisering van ziektekostenverzekeringen en gezinstoelagen. Familiale uitkeringen zijn toewijzingen die worden gegeven aan gezinshoofden, afhankelijk van het aantal gezinsleden. Na de veralgemening van de twee uitkeringen moet de regering werken aan het creëren van een breed pensioenprogramma en een basiswerkloosheidsuitkering.

    De vorst drong er bij de regering op aan voort te borduren op bestaande programma's voor sociale dekking om betere en meer inclusieve plannen te ontwikkelen. Om dit te realiseren is het creëren van een soort 'nationaal register' noodzakelijk. Het register zou de opname van werknemers in de informele sector mogelijk moeten maken en gelijke toegang tot sociale zekerheid voor alle Marokkanen garanderen.

    Participatie en verantwoording
    De koning riep de regering op om bij het opstellen van het hervormingsplan rekening te houden met de wensen en zorgen van burgers en het maatschappelijk middenveld. De vorst benadrukte het belang van goed bestuur, gebaseerd op transparantie, sociale dialoog, rechtvaardigheid en verantwoording.

    De koning uitte zijn dankbaarheid richting alle Marokkaanse burgers, veiligheidsdiensten en gezondheidswerkers voor hun patriottisme, solidariteit en bijdrage aan de nationale campagne om de pandemie te bestrijden. De koning zei dat het "in dergelijke omstandigheden heel natuurlijk is om angst en bezorgdheid te ervaren". De vorst benadrukte dat de veiligheid en gezondheid van alle burgers een prioriteit is.

    "Ik wil dat je weet dat ik net zoveel om de gezondheid van de Marokkaanse burgers en de veiligheid van hun gezinsleden geef als om mijn eigen kinderen en mijn kleiner gezin - vooral in de moeilijke tijden die Marokko en de wereld vandaag doormaken als gevolg van de COVID-19-pandemie.", zei koning Mohammed VI.

    De soeverein riep Marokkanen op om de erfenis van hun grootvaders, "de moedige martelaren van het land", te eren en zei dat het een plicht is om de vruchten te plukken van de prestaties die tijdens de huidige crisis worden bereikt.

    Koning Mohammed VI beëindigde zijn toespraak met een positieve noot en citeerde de Koran: "Allah belast geen ziel boven haar vermogen.".

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    894
    07-06-2016

    “Om dit te realiseren is het creëren van een soort 'nationaal register' noodzakelijk. Het register zou de opname van werknemers in de informele sector mogelijk moeten maken en gelijke toegang tot sociale zekerheid voor alle Marokkanen garanderen.”

    Onmogelijk om dit te realiseren. De sociale zekerheid is alleen te garanderen, mits er geld in het laatje komt. Als je er dan vanuit gaat dat de informele sector een aanzienlijk percentage omvat van de Marokkaanse economie en in die sector nauwelijks tot geen belasting wordt afgedragen, is de kans klein dat zo’n sociale zekerheidsfonds zal slagen.

    De enige manier om de sociale zekerheid voor iedereen mogelijk te maken, is door inkomensafhankelijke premies te innen bij alle werkenden. Zowel in de formele als informele sector. Het geld dat wordt geïnd, dient vervolgens geïnvesteerd te worden.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Waar zijn de khawana met hun grote bek wat is jullie volgende smoes.Ja maar ja maar Arabieren.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    860
    30-08-2009

    Binnen de 5 jaar, een mooi streven maar we zullen het moeten zien.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    12.487
    26-07-2020

    3aash al watan
    Najma 5adra dawya 3la Raya wataniya!

  6. #6
    Nieuwsgierig

    Reacties
    2.232
    20-10-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Allah ihfed walidiena o n3iecho 7na. Amma lakhrin rah 3aacho 3ichathoum, khaslina ghi sa77a o lahna.
    Geduld is de sleutel

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    24-07-2015

    Het is soortgelijk oproep uit 2018.
    En van deze gaat beginnen in januari 2021.
    En binnen 5 jaar uit de grond stampen.
    Als ze de eerste de armen/zwakkelingen van sociale zekerheid laten profiteren dan het helemaal goed met Marokko.

    InsaAllah

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    24-07-2015

    Citaat Geplaatst door AboubakrSiddiq Bekijk reactie
    Waar zijn de khawana met hun grote bek wat is jullie volgende smoes.Ja maar ja maar Arabieren.
    Hirak helden aan het bedanken.
    Ze hebben m6 wakker gemaakt.

    InsaAllah binnen 5 jaar komt goed met Marokko waar iedereen gaat profiteren van de sociale zekerheid.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    1.105
    01-05-2018

    Eerst zien dan geloven

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    12.487
    26-07-2020

    Citaat Geplaatst door Castigo Bekijk reactie
    Hirak helden aan het bedanken.
    Ze hebben m6 wakker gemaakt.

    InsaAllah binnen 5 jaar komt goed met Marokko waar iedereen gaat profiteren van de sociale zekerheid.
    Hirak Rif is een stuk schijt met een geheim agenda. Het is mislukt en nu zal de koning hen makkelijk buitenspel zetten. 3ash Al Watan
    Najma 5adra dawya 3la Raya wataniya!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Whahaha durven de khawana hier credit voor op te nemen word met de dag gekker hier. Enigste wat hun doen is klagen bitchen en huilen . Nooit enige zelfverantwoordelijkheid nemen nooit iets opbouwen . Nou willen ze zehma hier de credit voor opstrijken . Voor iets wat hun niet hebben opgebouwd zatten ze hier een week geleden niet te huilen als huisvrouwen vanwegge de lockdown. Herinner heel goed wat ze hebben gezegd eerste en tweede generatie ging nog naar Marokko.Derde generatie gaat niet insallah dat ze nooit meer gaan.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Wat een opgeblazen waterhoofd met zijn leugens.
    Ik wil dat je weet dat ik net zoveel om de gezondheid van de Marokkaanse burgers en de veiligheid van hun gezinsleden geef als om mijn eigen kinderen en mijn kleiner gezin.

    Flikker toch een eind op met je propaganda. Daarom gaat die zelf naar Frankrijk als die ziek is.

    Hup iedereen aan de uitkering(alsof dat echt zal gebeurd) daar wordt het land beter van. Wollah deze man is volledig de weg kwijt.
    Heavy

  13. #13
    account overgenomen

    Reacties
    314
    18-10-2011

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Wat een opgeblazen waterhoofd met zijn leugens.
    Ik wil dat je weet dat ik net zoveel om de gezondheid van de Marokkaanse burgers en de veiligheid van hun gezinsleden geef als om mijn eigen kinderen en mijn kleiner gezin.

    Flikker toch een eind op met je propaganda. Daarom gaat die zelf naar Frankrijk als die ziek is.

    Hup iedereen aan de uitkering(alsof dat echt zal gebeurd) daar wordt het land beter van. Wollah deze man is volledig de weg kwijt.
    Jij als berberpian van de planeet azulistan kunnen het beter toch?

    Jullie vechten in moskee tijdens bestuursvergaderingen laat staan een land runnen
    Love the women

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Brabus5 Bekijk reactie
    Jij als berberpian van de planeet azulistan kunnen het beter toch?

    Jullie vechten in moskee tijdens bestuursvergaderingen laat staan een land runnen
    Haha komt die weer met zijn mislukte bloodz en cripz oorlog. Je plaat is oud, oh ik ben de achtergestelde azulist en jij bent de hoogbegaafde arabier die uitgelachen wordt door echte arabieren uit het midden oosten.

    Ik ben niet geïnteresseerd in je onzinnige propaganda.
    Heavy

  15. #15
    account overgenomen

    Reacties
    314
    18-10-2011

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Haha komt die weer met zijn mislukte bloodz en cripz oorlog. Je plaat is oud, oh ik ben de achtergestelde azulist en jij bent de hoogbegaafde arabier die uitgelachen wordt door echte arabieren uit het midden oosten.

    Ik ben niet geïnteresseerd in je onzinnige propaganda.
    Leer eerst een moskee te runnen voordat je overgaat naar een land
    Love the women